Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundrase til lettere uføret pensjonist?


Oddingen
 Share

Recommended Posts

Vi er litt uenige her i huset om størrelse på hund. Der vi er enige om er at om det ikke blir liten hund (som jeg foretrekker) eller mellomstor hund(som resten av familien foretrekker), så må det være en hunderase som ikke er for "masete", altså som krever mye fysisk aktivitet.

På den annen side liker jeg "gløgge" hunder. I mine yngre dager har jeg hatt båe schäfer, border collier, collie, buhund og blanding av BC og buhund. Jeg har alltid vært glad i gå på tur. Nå har jeg dessverre fått revmatiske lidelser som gjør at turer ikke lenger er så aktuelt - i alle fall ikke turer over et par kilometer. Det nærmer seg at jeg blir AFP-pensjonist og går derfor og lurer på å skaffe hund igjen. Altså en rolig rase, intelligent og generelt lett å ha i eie.

Tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sjekke ut en omplasseringshund som passer deres hverdag enn nødvendigvis være opptatt av rase? 

Det er jo ingen hemmelighet at valper og unghunder krever vesentlig mer til tider enn en voksen.. det er jo også litt avhengig av hvordan du bor. Bor du der de kan løse løs på jordet mens du går i ditt tempo, så vil det være helt annen aktivitet enn feks 2 km i bånd.. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en eller annen hund som er typisk selskapshund/familiehund burde passe greit. Og er enig med Krutsi at det å få en voksen hund som skal omplasseres nok kan være en god idé, så slipper du/dere den verste valpe og unghundstiden.  
 
 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, omplasseringshund kan være aktuelt.  Så lenge det er en hund som er sunn og frisk, ikke for gammel og ikke ødelagt  psykisk av ustabil eier, så er det verdt å tenke på.

En annen ting jeg glemte i forrige innlegg er at jeg er veldig opptatt av å ikke støtte opp om avl av raser med defekter så som at enkelte hunderaser sliter med noe så basalt som å få puste og ellers andre plager som gjør at hunden er en kronisk dyrlegepasient.  

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Oddingen skrev:

Jo, omplasseringshund kan være aktuelt.  Så lenge det er en hund som er sunn og frisk, ikke for gammel og ikke ødelagt  psykisk av ustabil eier, så er det verdt å tenke på.

En annen ting jeg glemte i forrige innlegg er at jeg er veldig opptatt av å ikke støtte opp om avl av raser med defekter så som at enkelte hunderaser sliter med noe så basalt som å få puste og ellers andre plager som gjør at hunden er en kronisk dyrlegepasient.  

Det er mange omplasseringshunder som er helt fine uten problemer, selv om kanskje de mer problemer og utfordringer er den største andelen.. 

men det er bare å følge med.. kanskje snakke med noen oppdrettere i området som du har tiltro til og kanskje de har en hund som ikke egner seg til avl eller pensjonert avlshund som dere kan få ta over? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...