Gå til innhold
Hundesonen.no

Crufts 2017

netpuppy
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Hvis det skal være mulig å i det hele tatt jakte med showsettere på noe annet enn lavland (jorder) så vil det være en nødvendighet å klippe dem ned, ja. Derfor avler man ikke jakthunder med slik pels. Fugliser skal gjøre litt mer ila en jaktdag, enn en puddel på tur..

Jeg tror ikke du skjønner poenget mitt. Er det pelsen som er problemet, så er det noe man kan gjøre noe med, det tar 5 minutter med en barbermaskin det, så er bikkja plutselig funksjonell. Er det det at den mangler drifter og instinkter derimot, så er det noe helt annet, det kan man ikke gjøre noe med, og da er den ikke funksjonell. Så da spør jeg igjen, jeg. Er problemet pelsen, eller er det innsiden av hodet? Veit dere det at disse bikkjene ikke jakter, eller går dere bare ut fra det fordi de ser jålete ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 327
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har ikke fått lest ferdig denne tråden før nå, fordi jeg var på nettopp Crufts, og jeg synes jo det er trist at en utstilling skal få et negativt stempel - om det var direktesendte gruppefinaler f

Der tar du veldig feil. Det skilles mellom jakt- og utstillingslinjer i så og si alle andre land, også i rasens hjemland. Du vet at også norske oppdrettere importerer settere fra utlandet og bruker i

Men altså, det skal ikke stikkes under en stol at der finnes mennesker som er så redde for å ødelegge pelsen til hundene sine at de hindrer dyrene, selv om de aller, aller fleste lever hos engasjerte

Posted Images

9 minutter siden, 2ne skrev:

Er det noe du veit, eller er det noe du går ut fra fordi de er av showlinjer? For vi hører det samme om belger, og det er ikke noe stort problem å finne langhårsbelgere fra showlinjer som kan brukes :)

På GS'en så vet jeg det, på den irske så antar jeg det, og er ganske sikker på at jeg har rett ;) Jeg har full tro på at belgere av showlinjer kan brukes, akkurat som at aussier fra utstillingslinjer fint kan brukes. De kan til og med konkurrere på relativt høyt nivå innen flere grener. Når det er snakk om jakt så krever det et helt annet kaliber, spesielt på praktisk jakt. Det krever en hund som kan jakte 7 timer om dagen, flere dager i strekk. Den må ha både eksteriøret til å gjøre det, og en ekstrem jaktlyst (i tillegg til en haug med andre egenskaper), og derfor er det en grunn til at det er egne jaktlinjer. 

Angående ditt svar til Pringlen mtp pels og snø (jeg er ikke så god på å quote lengre, lenge siden jeg har vært her inne);

pels kan klippes, men hva i alle dager er poenget med ekstrem pels på en JAKThund når den ikke har noen funksjon? Den pelsen vil utelukkende skape flere problemer for jegeren, og den bidrar ikke til noe positivt.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Benedicte skrev:

På GS'en så vet jeg det, på den irske så antar jeg det, og er ganske sikker på at jeg har rett ;) Jeg har full tro på at belgere av showlinjer kan brukes, akkurat som at aussier fra utstillingslinjer fint kan brukes. De kan til og med konkurrere på relativt høyt nivå innen flere grener. Når det er snakk om jakt så krever det et helt annet kaliber, spesielt på praktisk jakt. Det krever en hund som kan jakte 7 timer om dagen, flere dager i strekk. Den må ha både eksteriøret til å gjøre det, og en ekstrem jaktlyst (i tillegg til en haug med andre egenskaper), og derfor er det en grunn til at det er egne jaktlinjer. 

Men det var ikke noe i eksteriøret som tilsa at disse setterne ikke skulle klare å jakte 7 timer om dagen, flere dager i strekk? 

Relativt høyt nivå? Som i bruks f.eks? De fleste langhårsbelgere som har konkurrert i bruks de siste årene er fra showlinjer :) 

pels kan klippes, men hva i alle dager er poenget med ekstrem pels på en JAKThund når den ikke har noen funksjon? Den pelsen vil utelukkende skape flere problemer for jegeren, og den bidrar ikke til noe positivt.

Men det var ikke det som var poenget mitt. Poenget mitt var at jaktegenskaper og jaktevne ikke sitter i lengden på pelsen, den sitter inni hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg tror ikke du skjønner poenget mitt. Er det pelsen som er problemet, så er det noe man kan gjøre noe med, det tar 5 minutter med en barbermaskin det, så er bikkja plutselig funksjonell. Er det det at den mangler drifter og instinkter derimot, så er det noe helt annet, det kan man ikke gjøre noe med, og da er den ikke funksjonell. Så da spør jeg igjen, jeg. Er problemet pelsen, eller er det innsiden av hodet? Veit dere det at disse bikkjene ikke jakter, eller går dere bare ut fra det fordi de ser jålete ut? 

Å ja, men om du avler fungerende jakthunder, så vil man nødvendigvis også avle på hunder som fungerer i praksis. Rent fysisk. Showhunder (av ymse raser) blir sjelden prøvd til noe. Selvsagt vil man kunne slumpe til å finne en hund som fungerer brukbart, men det blir lotto, for man aner jo ikke hvor egenskapene finnes. Blir som å kjøpe en lanhårsdachs til rådyrjakt. Du kan slumpe til å få noe som jager litt. Mest sansynlig gjør den ikke

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Men det var ikke noe i eksteriøret som tilsa at disse setterne ikke skulle klare å jakte 7 timer om dagen, flere dager i strekk? 

Relativt høyt nivå? Som i bruks f.eks? De fleste langhårsbelgere som har konkurrert i bruks de siste årene er fra showlinjer :) 

Men det var ikke det som var poenget mitt. Poenget mitt var at jaktegenskaper og jaktevne ikke sitter i lengden på pelsen, den sitter inni hodet. 

Jeg forstår ikke helt hvorfor du kverulerer, dvs, jeg forstår ikke hva du ønsker å komme frem til. Jeg vet like godt som deg at funksjon ikke sitter i pelsen, men den ekstreme mengden pels er totalt unødvendig. Skal virkelig jegeren barbere/klippe hunden året rundt for å holde den kort? Hvorfor ikke bare avle pelsen mer funksjonell, slik som på jaktlinjene? Gordonsetteren og den irske var veldig tunge i front, og hadde hatt store problemer med 50 cm løssnø eller tungt føre i skogen. Det er en grunn til at jaktlinjene ikke ser ut som det vi så på TV i går... Dessverre har de neppe jaktegenskapene i særlig godt behold heller, når det ikke er tatt hensyn til dette i avlen overhodet.

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gordonsetteren og den irske var veldig tunge i front, og hadde hatt store problemer med 50 cm løssnø eller tungt føre i skogen. Det er en grunn til at jaktlinjene ikke ser ut som det vi så på TV i går... Dessverre har de neppe jaktegenskapene i særlig godt behold heller, når det ikke er tatt hensyn til dette i avlen overhodet.

Men nå er vel neppe setterne avlet for å jakte i 50 cm løssnø - sånn egentlig... hvor finner man det i England i jaktsesongen liksom? Og en gordon SKAL vel egentlig være vesentlig tyngre enn engelsksetteren? Det var jo opprinnelig en rase for skogsjakta... men her til lands ser man vel knapt forskjell på setterne annet enn på fargen nå til dags? Også synes jeg det er litt fascinerende at man synes rasene har så dysfunsjonell pels at man avler den bort... kanskje man heller skulle satset på andre raser til fuglejakt i Norge? Raser med striere pels som ikke setter seg fast i lyng og får snøklumper om vinteren? 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Benedicte skrev:

Jeg forstår ikke helt hvorfor du kverrulerer, dvs, jeg forstår ikke hva du ønsker å komme frem til. Jeg vet like godt som deg at funksjon ikke sitter i pelsen, men den ekstreme mengden pels er totalt unødvendig. Skal virkelig jegeren barbere/klippe hunden året rundt for å holde den kort? Hvorfor ikke bare avle pelsen mer funksjonell, slik som på jaktlinjene? Gordonsetteren og den irske var veldig tunge i front, og hadde hatt store problemer med 50 cm løssnø eller tungt føre i skogen. Det er en grunn til at jaktlinjene ikke ser ut som det vi så på TV i går... Dessverre har de neppe jaktegenskapene i særlig godt behold heller, når det ikke er tatt hensyn til dette i avlen overhodet.

Jeg kverulerer som du kaller det fordi det ser ut til at jeg ikke blir forstått. Dere dømte disse setterne som ubrukelige jaktbikkjer basert på pelslengden. Jeg prøvde å kverulere meg frem til at det kanskje ikke er pelslengden jaktlyst og jaktevne sitter i, men i hodet, så dere kan vel neppe si det for sikkert at ei bikkje ikke jakter ut fra hvordan den ser ut på en skjerm. 

Og som @Siri sier, de er ikke egentlig avlet for å jakte i 50 cm løssnø, selv om vi har det her på de norske fjella. Den pelsen er jo ikke funksjonell når den er kort heller, i norsk natur og i norske værforhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på puddelen i dag og! :D 

Og lakeland terrieren. Den er søt :ahappy: 

EDIT: 
Og basseten! Den er så skjønn :wub: 

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er vel neppe setterne avlet for å jakte i 50 cm løssnø - sånn egentlig... hvor finner man det i England i jaktsesongen liksom? Og en gordon SKAL vel egentlig være vesentlig tyngre enn engelsksetteren? Det var jo opprinnelig en rase for skogsjakta... men her til lands ser man vel knapt forskjell på setterne annet enn på fargen nå til dags? Også synes jeg det er litt fascinerende at man synes rasene har så dysfunsjonell pels at man avler den bort... kanskje man heller skulle satset på andre raser til fuglejakt i Norge? Raser med striere pels som ikke setter seg fast i lyng og får snøklumper om vinteren? 

Ja, det er stort sett i Norge, Sverige og Finland at vi i tillegg sliter med snøproblematikken. Den ekstreme pelsen på showsettere gir også store ulemper på skogsjakt, og bidrar ikke til noe positivt for rasene. Det er ikke bare i Norge man ser på pelsen som dysfunksjonell og foretrekker en mer moderat pelsmengde. Ser man på jaktlinjer i Storbritania så har disse en helt annen pels enn showlinjene i samme land (lik de norske jakthundene), fordi det er mye mer funksjonelt, selv i et land med lite snø.

Det stemmer at gordon skal være større enn de andre setterene, men de skal ikke være tunge. I Norge har GS hatt en tendens til å bli avlet for små, og det er noe en del ildsjeler prøver å få gjort noe med. Men fokuset på GS de siste årene har først og fremst vært å forbedre den som jakthund, og man skal ikke mange generasjoner tilbake på GS til den gangen man i Norge så det nødvendig å blande inn ES for å få forbedret en rekke jaktlige egenskaper. Nå er rasen mer på rett kjøl, og heldigvis kan gode jakthunder også være velpremierte utstillingshunder i Norge, slik at rasens særegne eksteriør i tillegg kan holdes ved like.

Det er ikke så lett å se forskjell på en irsk og en engelsk annet enn fargene, men når det kommer til helse og mentalitet så er forskjellene større.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Siri skrev:

Nå er det jo ikke jaktlinjene som får mindre pels (enn orginalen) det er utstillingshundene som får mer... Sett det på noen andre raser også, kanskje? ;)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Am cockeren har vel sopp på framtærne? Synes de så veldig røde ut under all den kritthvite pelsen?

Ellers heier jeg på lakeland terrieren eller rufsetufs basseten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kverulerer som du kaller det fordi det ser ut til at jeg ikke blir forstått. Dere dømte disse setterne som ubrukelige jaktbikkjer basert på pelslengden. Jeg prøvde å kverulere meg frem til at det kanskje ikke er pelslengden jaktlyst og jaktevne sitter i, men i hodet, så dere kan vel neppe si det for sikkert at ei bikkje ikke jakter ut fra hvordan den ser ut på en skjerm. 
Og som @Siri sier, de er ikke egentlig avlet for å jakte i 50 cm løssnø, selv om vi har det her på de norske fjella. Den pelsen er jo ikke funksjonell når den er kort heller, i norsk natur og i norske værforhold. 

Jeg startet med å si at pelsen var svært ufunksjonell, hvorpå Belgerpia skriver at det er slik de SKAL se ut, noe jeg er helt fullstendig uenig i.

Det er ubrukelige jakthunder fordi de ikke er avlet for jakt overhodet, ikke fordi pelsen er lang.
Pelsen er svært upraktisk, og kroppen er mye tyngre enn hva som er effektivt for en jakthund. På samme måte er ikke en labrador funksjonell på jakt når den ser ut som en tønne. Så kan man diskutere i en evighet da; hva er mest riktig? For meg er svaret tydelig, og i mine øyne vil et riktig eksteriør være det som best mulig passer hundens opprinnelige bruksområde. Lang pels på en setter gjør dessverre ikke det overhodet.
  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ingen av hundene. Dill og dall og stressa ser de ut alle sammen :(

Også vinner amcocken, som ser usikker ut og ukomfortabel. Jeg lurer på når amcocken ender opp som cavalieren jeg...

EDIT: Elsker denne kommentaren på youtube's livechat:
"Is it just a competition for best fur?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med å si at pelsen var svært ufunksjonell, hvorpå Belgerpia skriver at det er slik de SKAL se ut, noe jeg er helt fullstendig uenig i.

Det er ubrukelige jakthunder fordi de ikke er avlet for jakt overhodet, ikke fordi pelsen er lang.
Pelsen er svært upraktisk, og kroppen er mye tyngre enn hva som er effektivt for en jakthund. På samme måte er ikke en labrador funksjonell på jakt når den ser ut som en tønne. Så kan man diskutere i en evighet da; hva er mest riktig? For meg er svaret tydelig, og i mine øyne vil et riktig eksteriør være det som best mulig passer hundens opprinnelige bruksområde. Lang pels på en setter gjør dessverre ikke det overhodet.

En skulle jo tro at det viktigste i bruksretta avl var at bikkjene man avla på faktisk var brukandes til det man ville bruke de til, ikke hvordan de ser ut. Det er faktisk det argumentet man hører oftest når man diskuterer sånt, særlig om man er frekk nok til å mene at de bruksavla hundene har et dysfunksjonelt eksteriør. Da er vel strengt tatt det Belgerpia og du mener om hvordan de skal se ut, forholdsvis likegyldig, vil jeg tro, i og med at ingen av dere har vært på jakt med disse hundene? 

Og med det sier jeg meg ferdig med kveruleringa. 

--

Miniaturepoodlen ble reserve-BIS! Den er pen, så det var fortjent :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle jo tro at det viktigste i bruksretta avl var at bikkjene man avla på faktisk var brukandes til det man ville bruke de til, ikke hvordan de ser ut. Det er faktisk det argumentet man hører oftest når man diskuterer sånt, særlig om man er frekk nok til å mene at de bruksavla hundene har et dysfunksjonelt eksteriør. Da er vel strengt tatt det Belgerpia og du mener om hvordan de skal se ut, forholdsvis likegyldig, vil jeg tro, i og med at ingen av dere har vært på jakt med disse hundene? 
Og med det sier jeg meg ferdig med kveruleringa. 
--
Miniaturepoodlen ble reserve-BIS! Den er pen, så det var fortjent :ahappy: 

Heldigvis går det an å ha to tanker i hodet på en gang, hvert fall på de stående fuglehundene i Norge, hvor du må være en veldig god jakthund for å bli utstillingschampion. Utelukker man det ene uten å tenke på det andre, så blir det stort sett ekstremt i den ene eller andre retningen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Benedicte skrev:

Ja, det er stort sett i Norge, Sverige og Finland at vi i tillegg sliter med snøproblematikken. Den ekstreme pelsen på showsettere gir også store ulemper på skogsjakt, og bidrar ikke til noe positivt for rasene. Det er ikke bare i Norge man ser på pelsen som dysfunksjonell og foretrekker en mer moderat pelsmengde. Ser man på jaktlinjer i Storbritania så har disse en helt annen pels enn showlinjene i samme land (lik de norske jakthundene), fordi det er mye mer funksjonelt, selv i et land med lite snø.

Kommentaren min gikk mest pga det med snø... for selvsagt ser jeg ulempen med jakt i lyng og ****,,skap også. Men jeg synes på en måte det er litt rart at man overhodet avler på hunder med sånn "silkepels", jeg... for den er jo også ganske dysfunksjonell når det er liten av den, selv om den er bedre enn når den er "ei mil lang".... artig nok ser jeg stor forskjell på mine to pelsdyr mht pelslengde.. men det er ikke han med kortest pels som har mest funksjonell pels... Willy er den som drar med seg desidert mest dritt i pelsen sin, det er han som får mest snøklumper, det er han som tørker seinest, det er han som får floker etter sele - og det er han som har kortest pels, mens Yasmine, som har fått kritikk på at hun faktisk har pels som er i lengste laget (og det er helt ok å kommentere) er den som ikke får med seg kvist og kvas i pelsen, hun får ikke de enorme snøklumpene, hun får ikke floker av selen - og hun tørker nesten med en gang. SÅ her er det kvalitet som er stikkordet, ikke kvantitet (eller mangel på det...). 

OK - veldig OT :lol: 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis går det an å ha to tanker i hodet på en gang, hvert fall på de stående fuglehundene i Norge, hvor du må være en veldig god jakthund for å bli utstillingschampion. Utelukker man det ene uten å tenke på det andre, så blir det stort sett ekstremt i den ene eller andre retningen.

Jeg er veldig for å ha både to og tre tanker i hodet på en gang! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg aner ikke om de fremviste setterne brukes på praktisk jakt, men syntes de var helt nydelige! Overpelsing ser vi på vinnerne fra Westminster...Bulldoggen kunne faktisk bevege seg uten å falle om, labradoren var en kraftig plugg, men lang fra feit. Favorittene mine i BISringen var nuffen og basseten, sistnevnte med bevegelser til å dåne av. Men selvsagt var det en pelsdott som vant, skulle likt å se den på en jakt ! Har ikke sett så veldig mye fra Crufts denne gangen, får kose meg med videoer på Youtube. Fikk nesten lyst å dra til Crufts igjen, det er noen år siden sist, og har inntrykk av flere sunne, velgående hunder i år.Og så trøster jeg meg litt med at handlingen på denne svære, pampige utstillingen, stort sett ikke er bedre enn vi ser på en hvilkensonhelst norsk småutstilling :-).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg, eller var det mye napping og henging av hundene i år? Lite pen handling, noen av hundene så halte ut også.

Jaja, heller amerikansk cocker og mellompuddel som vinnere, enn kræsja pekingesere, mopser og bulldogger som ikke kan stå selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Red Merle skrev:

Er det bare meg, eller var det mye napping og henging av hundene i år? Lite pen handling, noen av hundene så halte ut også.

Jaja, heller amerikansk cocker og mellompuddel som vinnere, enn kræsja pekingesere, mopser og bulldogger som ikke kan stå selv. 

Tror ikke det var noe mer napping og henging enn normalt. Men ja, det var mer enn nok av den slags slik jeg så det også. Jeg så  også en god del urein trav. 

BIS vinneren så jo ut som en fin hund for sin rase, uten at jeg kan mye om rasedetaljene til en Am. cocker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Red Merle skrev:

Tror ikke det var noe mer napping og henging enn normalt. Men ja, det var mer enn nok av den slags slik jeg så det også. Jeg så  også en god del urein trav. 

BIS vinneren så jo ut som en fin hund for sin rase, uten at jeg kan mye om rasedetaljene til en Am. cocker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...