Gå til innhold
Hundesonen.no

Tynn hund som er med lite interesse for mat..

vhp
 Share

Recommended Posts

Har en landseer hanne på nesten 2 år som er tynn,og i tillegg lite interessert i mat. Han vil ikke ha frokost, og spiser gjerne bare halvparten av kveldsmaten om jeg er heldig.. 

Han får rc4800 for å få i seg mest mulig kalorier når han først spiser, han vil ikke ha vom eller ister/spekk. Favoritten hans er makrell i tomat,men det er bare om han er sulten. Så da vurderer jeg forbytte. Noen forslag? Det må  jo være noe som smaker veldig godt, tenker noe med mye kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at han er undersøkt av veterinær så det ikke er smerter/ubehag som gjør at han ikke spiser? :)

Det er jo ikke helt uvanlig at unge hannhunder har det med å spise lite i perioder, men det er selvfølgelig kjipt med hund som bare blir tynnere og tynnere.

Jeg ville sjekket ut for eksempel Orjien, Acana eller det som er min sin nye favoritt, Brit care. Spiser han andre typer boksmat? Vi har ikke tilgang på VoH så her har det i perioder gått mye i Wolf of wilderness eller Lukullus som er kjøpt hos zooplus. Tenker som så at alt bikkja vil ha er ett pluss uansett kaloriinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/3/2017 at 4:14 PM, Maries skrev:

Det nye foret Victor & Sage er visst godt. Fikk en prøve fra hundebutikken og min synes de var kjempegode. Hun kan finne på å spytte ut godbiter om hun ikke liker de :P

Expand  

Det heter Vigor & Sage. :lol: 

Mine elsker forøvrig også det fôret, men det inneholder ikke særlig med fett. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/3/2017 at 3:10 PM, vhp skrev:

Har en landseer hanne på nesten 2 år som er tynn,og i tillegg lite interessert i mat. Han vil ikke ha frokost, og spiser gjerne bare halvparten av kveldsmaten om jeg er heldig.. 

Han får rc4800 for å få i seg mest mulig kalorier når han først spiser, han vil ikke ha vom eller ister/spekk. Favoritten hans er makrell i tomat,men det er bare om han er sulten. Så da vurderer jeg forbytte. Noen forslag? Det må  jo være noe som smaker veldig godt, tenker noe med mye kjøtt?

Expand  

Har du prøvd fish4dogs sitt våtfor med makrell? Det går jo fint å blande litt i tørrforet for å gjøre det mer fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/3/2017 at 6:25 PM, Line skrev:

Men er hunden mager eller slank? Å være tynn er jo ikke noe problem i seg selv, om det ikke er sykelig. Er hunden fulgt opp av veterinær? Hvor mye får han brukt seg fysisk?

Expand  

Han er for tynn, det kjennes godt på ryggen og rompa. Burde vel vært nesten 10 kg tyngre.

Han har ikke vært hos veterinær pga dette, han er frisk og sprek ellers, og han er veldig glad i godbiter og jobber godt for belønning. Det går mye på at han ikke gidder å ta seg tid til å spise alt han bør, også en grunn til høyenergifor for da kan han spise mindre mengder.

Han løper løs i skauen hver dag og er en veldig aktiv type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn unghund som spiser lite, men heldigvis er innenfor normalen selv om han er i nedre del av vektskalaen. Jeg har prøvd mange forskjellige for for å finne noe han liker, Brit Care er det første han liker godt nok til å fortsatt ta imot som godbiter og spise opp det han får i skåla. Jeg bruker Showdog med fisk, men har også en liten sekk høyenergifor fra Brit Care jeg tar et par forkuler fra til hvert måltid. Jeg kombinerer med Canagan fordi han fungerer godt på det, han er ikke like gira på det men spiser når det er blanda med vom.

For deg ville jeg anbefalt tur til vet, det kan være problemer med tenner eller annet ubehag som gjør at han vegrer seg for å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg jo det at det kan virke som at bikkja er sykelig tynn, det er han altså ikke. Men han er for tynn, og ønsker uansett at han spiser mer/bedre. Derfor ønska jeg tips om velsmakende for, men tar en tur til dyrlegen for å sjekke han uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/3/2017 at 5:46 PM, Pixie skrev:

Har du prøvd fish4dogs sitt våtfor med makrell? Det går jo fint å blande litt i tørrforet for å gjøre det mer fristende.

Expand  

Det er veldig lite fett i f4d, så jeg ville ikke anbefalt det föret til en hund som sliter med å holde vekten. Jeg vurderte F4D for å slanke en hund liksom :P 

Har du prøvd blodpulver på maten? Iblant må man bare bite i det sure eple og variere maten til hunden ved hjelp av smak (kattemat/blodpulver/billig boksmat/fersk kjøtt/frystørket vom osv osv) Så lenge hunden ellers er frisk :) Hadde selv en schäferhund som var slik hele livet. Enkelte periode bare spiste han ikke, og for å få i han næring så måtte jeg bare utnytte det jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han fått ormekur? 

Jeg hadde en hund som var småsyk en periode og dermed spiste litt dårlig. For å få i henne mat så hadde jeg lommene fulle av maten hennes, og ga henne mat mens vi var på tur - brukte altså tørrfôret hennes som godbiter som hun fikk masse av på tur. Da fikk jeg i henne nok. Evt kan du jo forsøke å gi maten som godbitsøk? Gjør maten litt mer attraktiv liksom, fordi han må jobbe for den? 

Ellers er jeg enig med JeanetteH - OM det hjelper, så gi litt ekstra godt oppi maten for å få ham til å spise. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene hannhunden min har alltid vært på den tynne siden, og å fôre på RC4800 hjalp ikke et gram. Av alle ting la han på seg 3 kg av RC skin care (veterinærserien) ila et par sekker (fra 17 til 20kg). God smakelighet i fôret, som også gjorde at han spiste mer og ikke ble lei etter en sekk. Nå er dette litt over 1 år siden, og han har nå i jakta fått en god blanding av skin care og valpefôr, ikke gått ned så alt for mye selv om han har jakta mye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/3/2017 at 7:55 PM, Siri skrev:

Har han fått ormekur? 

Jeg hadde en hund som var småsyk en periode og dermed spiste litt dårlig. For å få i henne mat så hadde jeg lommene fulle av maten hennes, og ga henne mat mens vi var på tur - brukte altså tørrfôret hennes som godbiter som hun fikk masse av på tur. Da fikk jeg i henne nok. Evt kan du jo forsøke å gi maten som godbitsøk? Gjør maten litt mer attraktiv liksom, fordi han må jobbe for den? 

Ellers er jeg enig med JeanetteH - OM det hjelper, så gi litt ekstra godt oppi maten for å få ham til å spise. 

Expand  

Ormekur var absolutt ingen dum ide, takk! Det burde jeg strengt tatt tenkt på sjøl.. Ellers får jeg bare variere mer med det jeg har oppi, det er dyrt og skulle fortsette å kaste alle den maten han ikke spiser opp..

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De godbitene (tror de er) fra Provit kan også kjøpes inn i flere smaker og knuses over maten for å få han til å spise :) Blir vel ikke så alt for dyrt samt at man kan variere med smaker. Finnes også et pulver man skal drysse over maten med ekstra smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for-tips, men har du prøvd mer fysisk trim? Det var det eneste som virkelig hjalp på ei tispe jeg hadde som var sånn, vi var mye ute til vanlig altså, men det ble da tydeligvis for lite/for lite krevende. Det også måtte jeg være hard med foringsrutinene, bort med maten tvært om hun ikke var interessert. Har du prøvd å gå ned til ett måltid pr dag, da gjerne litt ut på dagen? Prøvd å gå tur før frokost? Ellers var sikkertstikk her tunfisk i olje over tørrforet på dager jeg måtte få i bikkja mat, feks før vi skulle på dagstur i fjellet e.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder,  inkl de jeg har nå,  har vært tynne frem til de bikket 2 år. Verst i alderen 1, 5 -2. 

Pulien var skinn og bein. Radmager.  Tok det opp med vet faktisk, selv om jeg ofte har is i magen når det kommer til tynne unghunder.  Diagnosen var pubertet.  

Huskyen var også veldig tynn og på han synes det naturlig nok bedre, så der fikk vi tilmed kommentarer på hvor tynn han var. Fikk faktisk kjeft av en polakk . Why you not feed the dog!??!! :lol:

Ingen av de var særlig opptatt av mat,  det er de fortsatt ikke , men begge har lagt seg godt ut etter fylte 2 år.  Huskyen må faktisk slankes litt hvis han fortsetter å legge på seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp på min forrige hund var mye mosjon og matrester. Middagsrester over tørrforet. Han hadde vært tynn hele sitt liv helt til han kom til meg da han var 5 år. Etter noen måneder hos meg hadde han lagt på seg flere kilo.

Min erfaring er at dette går litt i arv. Hvordan var foreldrene når de var på samme alder?

Endret av ELH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...