Gå til innhold
Hundesonen.no

NRK, Ja, vi elsker hunder


Poter
 Share

Recommended Posts

Har dere sett Ja, vi elsker hunder på NRK? Jeg synes det var en fin serie. Synes særlig det var spennende å se forskningen på emosjoner hos hunder, spesielt der hvor de så om hunder viste empati-ligende atferd ovenfor en fremmed person. Det gir håp til verden at vi har slike fininger sammen med oss :ahappy: Koselig er det jo også at vi begge produserer oxytocin når vi ser på hverandre.

Synes det var morsomt å se det forsøket hvor eier først sa nei til at hunden kunne forsyne seg av godbiter og med en gang eier lukket øynene, så tok hundene godbitene :lol: Ganske fasinerende at de er så gode til å lese ansiktsuttrykkene våre! Og det forsøket hvor den franske bulldoggen fikk velge mellom to personer å tigge hos, enten den med bind for øynene eller den uten, og at den hver gang valgte den uten bind for øynene. 

Interessant at de også greide å velge hunden på bildene, også når hunden var på et naturfotografi. Tro hva man kan bruke det til i fremtiden?

Noe som ikke var så imponerende, var da de lot den uerfarne gjeterhunden løpe løs på sauene... :no: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en av episodene sa de at puddelblandinger var blitt veldig populære og sånn som jeg forstod det, mente de at de bare kom til å bli enda mer populære fremover. De mente at nå ønsker vi oss hunder som ser pene ut og at det rufsete utseende til puddelblandingene var Disney-hunder og derfor noe folk vil ha. At før valgte man hund etter bruk, men nå etter utseende. Interessant, egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ChristinB skrev:

Ville gjettet det er fordi de ser mer uskyldige ut. Glatte, stramme hunder ser farligere, mer våkne ut. Folk vil ha rufsete pels, hengelepper og hengeører fordi de ser mer bamsete, valpete og snille ut. Tipper jeg :)

Også glemmer de hvor ekkelt det er når hengelepper og ører og barter er innsmurt med den nydelige kattebæsjen de fant hos naboen... HAHAHAHHAHA :D:D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Turb skrev:

Også glemmer de hvor ekkelt det er når hengelepper og ører og barter er innsmurt med den nydelige kattebæsjen de fant hos naboen... HAHAHAHHAHA :D:D

Men sånne doodler er jo født veloppdragne og driter regnbuer, så de spiser da selvsagt aldri annet enn roser og luft, og i allefall ikke kattebæsj eller det som er verre:aww:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Turb skrev:

Også glemmer de hvor ekkelt det er når hengelepper og ører og barter er innsmurt med den nydelige kattebæsjen de fant hos naboen... HAHAHAHHAHA :D:D

Eller mainnskjit :aww: 

3 minutter siden, 2ne skrev:

Det er ingen overraskelse at folk kjøper hund etter utseendet og ikke etter hva de skal bruke den til. Det er jo mye av grunnen til at tidligere brukbare raser nå er ubrukelige :aww: 

Jeg valgte rase fordi de så så kule ut... :aww: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Eller mainnskjit :aww: 

Glemmer aldri den gangen vi var på Oslo-tur og grisefrøkna rulla ørene fulle av mainnskjit hun fant i slottsparken... Og jeg måtte stå på badet på et hotellrom og prøve å vaske det ut... Da var hun billig til salgs altså.

Jeg valgte definitivt ikke hund etter utseende, og i hvertfall ikke etter pelslengde. Det tror jeg er ganske åpenbart for de fleste som møter dyret etter at jeg har tatt en runde med skamklippesaksa :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Glemmer aldri den gangen vi var på Oslo-tur og grisefrøkna rulla ørene fulle av mainnskjit hun fant i slottsparken... Og jeg måtte stå på badet på et hotellrom og prøve å vaske det ut... Da var hun billig til salgs altså.

:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Poter skrev:

Jeg lurer på hvorfor det rufsede utseende er så tiltalende? Hva er det som gjør at folk flest liker det, tro?

Det er et godt spørsmål egentlig. Kanskje rufsete gjenspeiler barnslighet og sjarme? Når jeg ser en rufsete hund ser jeg bare masse pelsstell, rødsopp, ørebetennelse, floker, kjenner lukten av sur hund og forestiller meg hvordan hunden ser ut skrelt ned :innocent:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Emilie skrev:

Det er et godt spørsmål egentlig. Kanskje rufsete gjenspeiler barnslighet og sjarme? Når jeg ser en rufsete hund ser jeg bare masse pelsstell, rødsopp, ørebetennelse, floker, kjenner lukten av sur hund, og forestiller meg hvordan hunden ser ut skrelt ned :innocent:

Den eneste av mine tre som sliter med rødsopp og ørebetennelser er den som ikke er spesielt rufsete :P Ingen av de lukter surt heldigvis :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
4 timer siden, 2ne skrev:

Det er ingen overraskelse at folk kjøper hund etter utseendet og ikke etter hva de skal bruke den til. Det er jo mye av grunnen til at tidligere brukbare raser nå er ubrukelige :aww: 

Jeg skjemmes litt av å si det, men jeg kjenner ei som klaget til meg fordi folk her var så slemme. 

Hun hadde skrevet et innlegg for å få råd om hvilken rase hun skulle velge, og kom frem til at hun hadde bestemt seg for beagle fordi de var så fine. 

Når folk her innpå frarådet henne å skaffe jaktrase fordi hun verken jakter, er veldig aktiv i naturen, eller skulle noe annet enn å la ungene gå tur med hunden spurte hun hva de som svarte henne hadde. Fordi deres hund var så fine :aww:  

Så joda, at folk går etter utseendet sjokkerer meg ikke. Folk bedømmer farlig/ufarlig også på utseendet. 

Jeg har enda ikke sett programmet. Sparer det litt. Men gleder meg til å se. Synes det er så interessant med fakta av den type. Av og til er det interessant med fakta som ikke er knyttet til hund også. :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Emilie skrev:

Det er et godt spørsmål egentlig. Kanskje rufsete gjenspeiler barnslighet og sjarme? Når jeg ser en rufsete hund ser jeg bare masse pelsstell, rødsopp, ørebetennelse, floker, kjenner lukten av sur hund og forestiller meg hvordan hunden ser ut skrelt ned :innocent:

Tror du sier noe der, at det gjenspeiler barnslighet og sjarme :) Jeg så en cockapoo her om dagen og jeg skjønner godt at folk blir sjarmert! Det var sjarmklumpen sin, det! Likevel hadde jeg trodd at smaken til folk er så forskjellig at det ikke ville gi utslag i mest populær rase. Men vi er kanskje ikke så ulike som vi liker å tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...