Gå til innhold
Hundesonen.no

Brille oppfordrer til å ikke kjøpe usunne hunderaser


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Jeg ser på programmet Brille nå og nå nettopp tok de opp hvordan mops og shæfer er blitt avlet så ekstremt at de får helseproblemer av det. Det var en veterinær der som anbefalte folk å ikke kjøpe hunder av raser som var avlet i en slik grad at de slet med helsen sin.

Jeg syns det er skikkelig bra at dette kommer ut til "vanlige" folk også slik at de også kan se hvor langt dette har gått. Jeg håper noen får en liten oppvekker her.

  • Like 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pringlen skrev:

Er ikke det et gammelt program (reprisetid) forøvrig ganske lite nyansert å fraråde schäferhund. Det er jo en rase med forholdsvis ulike avlsretninger...

På et sett, enig. På den annen side med tanke på at dette var på et så offentlig oppslag ment for mannen i gata - det er få av bruksmenneskene som har interesse av showlinjer, samt få av hvermannsen slipper vell til hos bruksschäferen. 

Heller dra litt over en kam og nå ut til 100, enn å skape misforståelser at mannen i gata finner seg en bruksschäfer. Hvis det gav mening.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det var veldig klart at de oppfordret til å ikke kjøpe raser som var avlet på en slik måte at de hadde helsemessige problemer pga utseende deres. Ikke at alle rene raser var syke, eller at man ikke skulle kjøpe noe slags shäfer. De snakket spesifikt om mops med kort snute og shäfer med bananrygg. Nå tok de seg ikke mye tid til å gå inn i detalj på hvilke type hunder man ikke burde kjøpe seg, men de nevnte helse som et problem og tok opp akkurat utseende på mops og shäfer som eksempler. Ekstremt, unaturlig utseende som hemmer deres hverdagslige liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER sant at raseavl/å begrense genpooler er skadelig i seg selv. Det er sant at blandinger på generelt gunnlag har større sjanse til å være friske enn hva rasehunder har. Det som ødelegger de generelle teoriene er at mange rasehunder sjekkes for en rekke arvlige sykdommer og kun de som er fri brukes i avl. Om man gjør akkurat det samme med blandingshunder, så vil likevel blandingshunder ha størst sjanse for å være friske. Men det er lite strukturert blandingsavl der man luker ut dyr med arvelige sykdommer, desverre. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, maysofie skrev:

På et sett, enig. På den annen side med tanke på at dette var på et så offentlig oppslag ment for mannen i gata - det er få av bruksmenneskene som har interesse av showlinjer, samt få av hvermannsen slipper vell til hos bruksschäferen. 

Heller dra litt over en kam og nå ut til 100, enn å skape misforståelser at mannen i gata finner seg en bruksschäfer. Hvis det gav mening.

Nå finner man vel akkurat de samme sykdommene hos brukslinjene... de fleste sykdommene schäferen sliter med er genetiske lidelser. Allergi og hudproblemer har lite med hundens rygg og bakpart å gjøre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tuvane skrev:

Nå finner man vel akkurat de samme sykdommene hos brukslinjene... de fleste sykdommene schäferen sliter med er genetiske lidelser. Allergi og hudproblemer har lite med hundens rygg og bakpart å gjøre.

Nå har ikke jeg sett innslaget selv, men tenker det var rettet mer mot kroppsbygning og funksjon foran skjulte sykdommer, ettersom at mops var inkludert.

Showlinjer og brukslinjer er fortsatt samme rase, selvfølgelig finner man samme genetiske sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, maysofie skrev:

Nå har ikke jeg sett innslaget selv, men tenker det var rettet mer mot kroppsbygning og funksjon foran skjulte sykdommer, ettersom at mops var inkludert.

Showlinjer og brukslinjer er fortsatt samme rase, selvfølgelig finner man samme genetiske sykdommer.

Men nå skyldes ikke schäferens hovedproblemer kroppsbygningen... det var det som var poenget.

Man kan avle dem så firkanta man bare vil, men du vil fremdeles finne hudproblemer, allergi, autoimmune sykdommer, HD/AD osv, osv, med mindre man faktisk avler seg vekk fra det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Men nå skyldes ikke schäferens hovedproblemer kroppsbygningen... det var det som var poenget.

Man kan avle dem så firkanta man bare vil, men du vil fremdeles finne hudproblemer, allergi, autoimmune sykdommer, HD/AD osv, osv, med mindre man faktisk avler seg vekk fra det.

og med fare for å banne i kjerka, så er jeg mer redd for disse helseproblemene enn vinkler. Nå er jeg i overkant opptatt av vinkler, og vil ikke ha over-vinklede hunder, men heller litt for mye vinkler enn f.eks autoimmune sykdommer. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tuvane skrev:

Men nå skyldes ikke schäferens hovedproblemer kroppsbygningen... det var det som var poenget.

Man kan avle dem så firkanta man bare vil, men du vil fremdeles finne hudproblemer, allergi, autoimmune sykdommer, HD/AD osv, osv, med mindre man faktisk avler seg vekk fra det.

Og poenget mitt, var at dette skulle ut til mannen i gata som en generell oppdordring, mannen som trolig ikke orker å sette seg inn i hudproblemer, HD/AD og andre sykdommer selv om han burde - mannen som bare vil ha schäfer fordi det er en schäfer uten å tenke lengre enn valpeprisen. Det var en kommentar til Pringlen at det kanskje var like så greit å dra alle over en kam litt, slik at folk ikke leter 'friskere' hunder i brusklinjene, for det kommer de hverken til å få eller trives med.

Overvinkling er ikke funksjonelt, det er ei heller brachycefalia. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, maysofie skrev:

Og poenget mitt, var at dette skulle ut til mannen i gata som en generell oppdordring, mannen som trolig ikke orker å sette seg inn i hudproblemer, HD/AD og andre sykdommer selv om han burde - mannen som bare vil ha schäfer fordi det er en schäfer uten å tenke lengre enn valpeprisen. Det var en kommentar til Pringlen at det kanskje var like så greit å dra alle over en kam litt, slik at folk ikke leter 'friskere' hunder i brusklinjene, for det kommer de hverken til å få eller trives med.

Overvinkling er ikke funksjonelt, det er ei heller brachycefalia. 

Men statistikken viser at det tross alt ikke er så veldig mange schäfere som er overvinklet bak: http://storage.hundpoolen.com/files/256da00d-ac48-4a7d-9439-ac2069419c82/6e967c3a-827d-414c-9e56-7450b821c321.pdf

http://storage.hundpoolen.com/files/256da00d-ac48-4a7d-9439-ac2069419c82/658b55ec-0b87-4084-850e-1e06cc7bd0ca.pdf
 

(kilde: svensk schäferhundklubb, som er flinke til å føre statistikk)

Meg bekjent er det ingen som ønsker overvinklede hunder, og det er ikke akkurat noe som traktes etter avlsmessig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefale og ikke kjøpe en rase er vel litt drøyt. Ville heller gått ut og sakt at man skal være mer nøye når man skal kjøpe seg hund. Kan si flere raser jeg ikke anbefaler til den og den familien men ikke til en hel befolkning 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Tuvane skrev:

Men statistikken viser at det tross alt ikke er så veldig mange schäfere som er overvinklet bak: http://storage.hundpoolen.com/files/256da00d-ac48-4a7d-9439-ac2069419c82/6e967c3a-827d-414c-9e56-7450b821c321.pdf

http://storage.hundpoolen.com/files/256da00d-ac48-4a7d-9439-ac2069419c82/658b55ec-0b87-4084-850e-1e06cc7bd0ca.pdf
 

(kilde: svensk schäferhundklubb, som er flinke til å føre statistikk)

Meg bekjent er det ingen som ønsker overvinklede hunder, og det er ikke akkurat noe som traktes etter avlsmessig.

Bare litt sånn fra sidelinja.... sammenlignet med andre raser, så er jo schäfere ekstremt vinklet, alle sammen... selv om de innad i rasen ansees som mer eller mindre vinklet :P Men det er litt vanskelig å diskutere slikt med schäferfolk, for de har ingen referanser å sammenligne med, for majoriteten av de aktive schäferfolka er jo totalt raseblinde og aner ikke hva som foregår utenfor den digre, firkanta ringen de viser fram sine hunder i :ustol:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Siri skrev:

Bare litt sånn fra sidelinja.... sammenlignet med andre raser, så er jo schäfere ekstremt vinklet, alle sammen... selv om de innad i rasen ansees som mer eller mindre vinklet :P Men det er litt vanskelig å diskutere slikt med schäferfolk, for de har ingen referanser å sammenligne med, for majoriteten av de aktive schäferfolka er jo totalt raseblinde og aner ikke hva som foregår utenfor den digre, firkanta ringen de viser fram sine hunder i :ustol:

Helt enig. Jeg synes at min schäfer har for mye vinkler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Siri skrev:

Bare litt sånn fra sidelinja.... sammenlignet med andre raser, så er jo schäfere ekstremt vinklet, alle sammen... selv om de innad i rasen ansees som mer eller mindre vinklet :P Men det er litt vanskelig å diskutere slikt med schäferfolk, for de har ingen referanser å sammenligne med, for majoriteten av de aktive schäferfolka er jo totalt raseblinde og aner ikke hva som foregår utenfor den digre, firkanta ringen de viser fram sine hunder i :ustol:

Tja, det er vel endel andre raser som har tilsvarende vinkler, uten at det blir hausset opp noe særlig. Og så er det jo noen raser som ikke har vinkler overhodet, noe som heller ikke er ideelt.

Schäferen har i utgangspunktet veldig lite problemer med skader osv i bakbeina, så det kan åpenbart ikke være noe stort funksjonelt problem. Med mindre hunden er veldig løs, men det er jo problematisk i seg selv. For min del er det et større problem hos rasen med fastheten i bakbeina, enn det er med overvinkling.

Hva man foretrekker av vinkler er jo en smakssak, men overvinkling blir hardt slått ned på på utstilling, så det er ikke sånn at det lønner seg å komme med en overvinklet banan og tro at man skal ta hjem seieren.

Forøvrig står jeg på mitt, det er ikke bakbeinsvinklene som er schäferens største problem, det er mye som kommer lengre opp på lista for min del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva, liten vits i å diskutere rasen vi elsker, som andre elsker å hate :) 

 

Jeg er faktisk enig i at vi bør sverte hele rasen, desto færre som handler, desto færre hunder og forhåpentligvis sitter man igjen med oppdrettere som tenker helse, anatomi og gemytt. Lov å drømme, ikke sant? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, yurij skrev:

Får de ikke problemer med ryggen og hofter når de ser sånn ut bak?   Fordi jeg lurer altså..

Tenker du på en vanlig norsk schäfer, eller amerikanske linjer? HD er primært genetisk (men med en miljømessig komponent, dersom hunden er genetisk disponert), og har veldig lite med hvordan hunden ser ut å gjøre. Man kan ha firkanta hunder med ødelagte hofter, og ekstremt vinklede hunder som er så løse som fy, som knapt klarer å gå, som har perfekte hofter (og vice versa). Er det noe man ikke kan, så er det å "se" om en hund har HD ut i fra en standbilde.

Er hunden fri, så har jeg aldri hørt om at det har blitt problemer med HD senere (unntatt skade ol), men blir hunden røntget med HD med forkalkninger i ung alder, så tenderer det bare til å bli verre, ofte i løpet av kort tid, både med tanke på graden og graden av forkalkninger.

En liten digresjon, men det var en som var 100% sikker at en valp hadde HD. Den gikk "sånn og sånn" og "de hoftene var nok ødelagte" osv, fordi hunden hadde et noe uheldig eksteriør. Kullsøsknene, som var mye bedre bygget og som beveget seg helt etter standard, ble røntget med HD, "raringen" ble frirøntget. Så man på utseendet, så skulle man jo tro at det var stikk motsatt.

Ryggproblemer er det noe av, men mye virker belastningsrelatert/skaderelatert, og det virker primært som det oppstår hos de hundene som brukes hardt. Jeg har røntget ryggen på min, og den er helt fin, og kommer til å gjøre det samme dersom han skal dopes ned i fremtiden. Det er noe spondylose, og noen med ekstra ryggvirvler, men det er sjelden jeg hører om det sammenlignet med andre ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tuvane skrev:

Tja, det er vel endel andre raser som har tilsvarende vinkler, uten at det blir hausset opp noe særlig. Og så er det jo noen raser som ikke har vinkler overhodet, noe som heller ikke er ideelt.

Schäferen har i utgangspunktet veldig lite problemer med skader osv i bakbeina, så det kan åpenbart ikke være noe stort funksjonelt problem. Med mindre hunden er veldig løs, men det er jo problematisk i seg selv. For min del er det et større problem hos rasen med fastheten i bakbeina, enn det er med overvinkling.

Hva man foretrekker av vinkler er jo en smakssak, men overvinkling blir hardt slått ned på på utstilling, så det er ikke sånn at det lønner seg å komme med en overvinklet banan og tro at man skal ta hjem seieren.

Forøvrig står jeg på mitt, det er ikke bakbeinsvinklene som er schäferens største problem, det er mye som kommer lengre opp på lista for min del.

Jeg ville bare påpeke at lite og mye er relative begreper :ahappy:. For ja - det er flere raser med ekstreme bakbeinsvinkler, men de får like vel ikke DEN effekten på bevegelsesmønsteret som det det gjør hos schäferen. Dachsen går jo schäferen en høy gang mht bakbeinsvinkler, f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg ville bare påpeke at lite og mye er relative begreper :ahappy:. For ja - det er flere raser med ekstreme bakbeinsvinkler, men de får like vel ikke DEN effekten på bevegelsesmønsteret som det det gjør hos schäferen. Dachsen går jo schäferen en høy gang mht bakbeinsvinkler, f eks.

Nei, det skal jo litt til mtp hvor korte bein de har. :P Bevegelsesmønsteret hos en schäfer i stram utstillingsline og en schäfer som traver fritt, ser dog litt forskjellig ut. Det er selvfølgelig ekstremvariantene som presenteres... "og alle er enige om at schäferen er ødelagt" etc. De færreste utstillingsschäfere har et veldig ekstremt trav, men siden ekstremt trav er flashy, så premieres det ofte av endel dommere, selv om det ikke nødvendigvis er det ønskelige. Og da er det de man får se bilde av, ikke nr 3, 4 og 5, som er relativt moderate. Luntetrav tar seg ikke ut på bilder, må vite.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Nei, det skal jo litt til mtp hvor korte bein de har. :P Bevegelsesmønsteret hos en schäfer i stram utstillingsline og en schäfer som traver fritt, ser dog litt forskjellig ut. Det er selvfølgelig ekstremvariantene som presenteres... "og alle er enige om at schäferen er ødelagt" etc. De færreste utstillingsschäfere har et veldig ekstremt trav, men siden ekstremt trav er flashy, så premieres det ofte av endel dommere, selv om det ikke nødvendigvis er det ønskelige. Og da er det de man får se bilde av, ikke nr 3, 4 og 5, som er relativt moderate. Luntetrav tar seg ikke ut på bilder, må vite.

Jo da, overvinklede showdachser greier helt fint å vingle både i stående og bevegelse. Kommer aldri til å glemme synet av en bamsevinner, som prøvde å galloppere over en gressplen :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke selve utseende til schäferen er det store problemet. Så det bli jo litt rart å fraråde folk å kjøpe schäfer med argument om at man ikke skal kjøpe hunder med anatomi som fører til dårligere helse. 

Det er så klart en hel del andre ting å ta tak i på schäfer, men det er i hovedsak ting det er vanskelig å teste for og man er prisgitt ærlighet blant oppdrettere og oppdrettere må virkelig kjenne linjene bakover. Bruker man hannhund fra andre linjer enn man er vant til selv, er man som oppdretter også prisgitt ærlighet om hannhunds linjer. 

Pluss at det er en fordel å faktisk avle på mentalt stabile hunder. Ikke bare hunder som kan henge i en arm eller som gjør det bra på utstilling. Hele pakka takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...