Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, januar 2017


SaraS
 Share

Recommended Posts

8 timer siden, Raksha skrev:

 

Jobber hardt med nyttårsforsettene mine. Nå er yttergangen fri for dritt og rot for første gang på en hel evighet. Litt kaldt der da, for vannflaska som lå på gulvet var bunnfrosset. :aww:  Ny ytterdør må på oppussingsplanen når vi en gang har penger. :lol:  Må ha en gulvvaskrunde en kveld og, skulle vaska alle gulv nede - men hater å vaske gulv... Må se om jeg finner noe bedre lagersystem enn å legge alt "div" rett oppå buret som står der, noen plastkasser kanskje. Og rydde og vaske doen nede, og vaskerommet og... Ok, blir ikke arbeidsledig inne heller på en stund. :aww: 

 

 

 

Godt det ikke bare er her vi har kald yttergang. Her skinner sola igjennom døra når den står på.. ny dør skaffet, den må bare skjæres til og festes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han bestod både praktisk og teoretisk eksamen,  flinkeste Bonden min!

Gjett hvem sin lille fineste Fettergutt som har A-hofter og 0-albuer?  

Iskaldt her i dag! Ikke så mange kuldegradene, men sterk og sur vind. Brrr!! Noen som har lyst å se bilde av mitt kommende gull? Synes det er lenge å vente og glede seg "alene", så det må da gå b

Posted Images

Herregud @Ozzy, jeg er helt elektrisk på dine vegne:banana: Blir så spennende!!

Grattis på etter'n til @Mari :cheerleader:

Og grattis til @Poter, for en kjekkas :wub:

Ble litt tricky med operasjonen min nå til mandag. Før hadde man tilbudet om overnatting på pasienthotell om du bor langt unna sykehuset og skal opereres tidlig på dagen, iaf så fikk jeg det sist gang. Nå er dette tilbudet borte og jeg må komme meg til sykehuset selv grytidlig og gjennom 2 x morgenrush. Godt med litt ekstra cortisol i kroppen før en større operasjon liksom :no: Gruer meg litt også så nå er jeg litt sur, igjen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, LØJ skrev:

Herregud @Ozzy, jeg er helt elektrisk på dine vegne:banana: Blir så spennende!!

Grattis på etter'n til @Mari :cheerleader:

Og grattis til @Poter, for en kjekkas :wub:

Ble litt tricky med operasjonen min nå til mandag. Før hadde man tilbudet om overnatting på pasienthotell om du bor langt unna sykehuset og skal opereres tidlig på dagen, iaf så fikk jeg det sist gang. Nå er dette tilbudet borte og jeg må komme meg til sykehuset selv grytidlig og gjennom 2 x morgenrush. Godt med litt ekstra cortisol i kroppen før en større operasjon liksom :no: Gruer meg litt også så nå er jeg litt sur, igjen...

Haha ja blir veldig spennende!   Og jeg sliter med å sovne uten samboeren i senga,  og når jeg i tillegg er så spent tror jeg det blir lite søvn i natt :lol:  Også får han se hu først! :| 

Lykke til mer operasjon!  Men du kan vel ikke kjøre selv uansett? Hva med taxi? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Haha ja blir veldig spennende!   Og jeg sliter med å sovne uten samboeren i senga,  og når jeg i tillegg er så spent tror jeg det blir lite søvn i natt :lol:  Også får han se hu først! :| 

Ja, det er liksom ny runde med julaften for deg nå... Åh, det blir så kooooselig :wub: (for dere, men også litt for meg som får se alle de søte bildene av henne fremover :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Jeg veit ikke jeg.... jeg satt mange timer på akuttmottaket for å vente på at de fikk plass til meg på avdelingen der jeg skulle "Bo"... jeg var vel muligens litt mer oppegående enn de andre pasientene de bruker å få inn på et akuttmottak tror jeg *ler*. Jeg var bare nummen på visse steder. Jeg tror kanskje ikke det kalles veldig aktutt :lol: 

Det er jo bra det ikke var akutt-akutt! 

1 time siden, Siri skrev:

Men det er jo egentlig flott at hun ringer og sier i fra da :) 

Ja, men det er vel egentlig normal høflighet å ringe og si fra at du er forsinka når vi har avtalt klokkeslett :P Jeg er glad de ringer og gir beskjed altså, om de ikke gjør det så blir jeg rastløs og små-irritert, liksom :lol: Men hun ringte et kvarter etter at hun skulle vært her, og hun kom 20 minutter etter at hun hadde sagt hun skulle være her, så alle tider som oppgis er ca-tider :lol: Jeg har forståelse for det altså! Det har vært meg som plutselig hadde behov for at de var her litt lenger enn den tiden som egentlig er satt av til det vi skal gjøre, så det er ikke noe stress at de er forsinka egentlig, jeg blir bare sulten :P 

Nå har sykpleieren vært her, og jeg har spist frokost, så da er jeg blid og fornøyd og sånn :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 2ne skrev:

Det er jo bra det ikke var akutt-akutt! 

Jepp :D 

1 minutt siden, 2ne skrev:

Ja, men det er vel egentlig normal høflighet å ringe og si fra at du er forsinka når vi har avtalt klokkeslett :P 

Tja... før i tiden var det kanskje det, men jeg har inntrykk av at det vi kaller normal høflighet ikke nødvendigvis er veldig utbredt lenger :aww: *hilsen sur tante*

1 minutt siden, 2ne skrev:

Jeg er glad de ringer og gir beskjed altså, om de ikke gjør det så blir jeg rastløs og små-irritert, liksom :lol: Men hun ringte et kvarter etter at hun skulle vært her, og hun kom 20 minutter etter at hun hadde sagt hun skulle være her, så alle tider som oppgis er ca-tider :lol: Jeg har forståelse for det altså! Det har vært meg som plutselig hadde behov for at de var her litt lenger enn den tiden som egentlig er satt av til det vi skal gjøre, så det er ikke noe stress at de er forsinka egentlig, jeg blir bare sulten :P 

Nå har sykpleieren vært her, og jeg har spist frokost, så da er jeg blid og fornøyd og sånn :ahappy: 

Men da er vi glade for at du er god og mett og blid og fornøyd vaffal :D

Her løper jeg fram og tilbake mellom "kontoret" og vedovnen for å holde liv i den. Den varmer godt når den først er i gang, for å si det sånn :). Og nå snør det ute her :o Det ser dog ikke ut til å være snø det blir store mengder av. Egentlig har jeg lyst på en klementin også, men jeg er litt lei av å ha en stor, svart hund hengende over meg hver gang jeg skreller en... og bikkja sikler så det renner vøtt :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Snoffe skrev:

Hørte Casper brumme fra under 4 dyner, kikket over sengekanten å så katten stoppe opp et sekund og fant ut at hun ikke ville plage surpumpen bare for en liten kos :lol:

 

Haha, det gjorde Kamar også om Pøbel ble litt for masete for seg selv (og oss). :lol:

19 minutter siden, LØJ skrev:

Herregud @Ozzy, jeg er helt elektrisk på dine vegne:banana: Blir så spennende!!

Grattis på etter'n til @Mari :cheerleader:

Og grattis til @Poter, for en kjekkas :wub:

Ble litt tricky med operasjonen min nå til mandag. Før hadde man tilbudet om overnatting på pasienthotell om du bor langt unna sykehuset og skal opereres tidlig på dagen, iaf så fikk jeg det sist gang. Nå er dette tilbudet borte og jeg må komme meg til sykehuset selv grytidlig og gjennom 2 x morgenrush. Godt med litt ekstra cortisol i kroppen før en større operasjon liksom :no: Gruer meg litt også så nå er jeg litt sur, igjen...

Du kan jo be de rekvidere taxi til deg? De sa de kunne gjøre det til meg om jeg hadde spurt om det. Lykke til med operasjonen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bananen skrev:

Haha, det gjorde Kamar også om Pøbel ble litt for masete for seg selv (og oss). :lol:

Du kan jo be de rekvidere taxi til deg? De sa de kunne gjøre det til meg om jeg hadde spurt om det. Lykke til med operasjonen!

Nei, fikk bare taxi hjem for da er jeg rusa. Til op. måtte jeg fikse selv...teitinger!! Takk takk, skal komme meg like fort etter denne som sist selv om det ikke er helt den samme op.'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, LØJ skrev:

Ja, det er liksom ny runde med julaften for deg nå... Åh, det blir så kooooselig :wub: (for dere, men også litt for meg som får se alle de søte bildene av henne fremover :P)

Ja får spamme tråden med valpebilder. Har ingen fra når Damir var baby, Rørlegger'n er ikke så god på sånt :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi på plass i Polen igjen :) Var veldig godt med en tur til Norge, men det er minst like godt å komme tilbake til egen leilighet.

Når vi kjørte gjennom Tyskland i går støtte vi på en liten snøstorm, full sol og flere minus. Tyskerne er ikke veldig flinke til å måke motorveier heller [emoji14] Men etter å ikke ha sett snurten av snø i Norge så gjorde ikke det så mye :) Det er vakkert med snødekte landskap altså!

Nå er snart alt pakket ut igjen, og jeg må se om jeg finner meg noen tursko. Glemte selvfølgelig gtx'ene hjemme [emoji14]




Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, MaritaS skrev:

Godt det ikke bare er her vi har kald yttergang. Her skinner sola igjennom døra når den står på.. ny dør skaffet, den må bare skjæres til og festes. 

:lol: nope, dere er ikke alene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med dagens avtaler. Glad jeg tok helgevasken i går så slipper jeg å tenke på det nå. Klarte å glemme at det var fredag da jeg var på butikken, så jeg kjøpte ikke noe snop! :o 

Har tenkt jeg skal bestille legetime for å sjekke om jeg har jernmangel eller andre mangler, men må man være frisk (typ ikke forkjølet) for å gjøre det egentlig? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos normal høflighet så kjente jeg irritasjonen ta meg når jeg satt på tegnetime i går og han dere selgeren sjekket Mob titt og ofte og svarte på tekstmeldinger. Det var ikke bare EN gang og det var ikke jobb relatert for de mailene hadde han oppe... 

Tror jeg har blitt en SGT uten å være 40 en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Apropos normal høflighet så kjente jeg irritasjonen ta meg når jeg satt på tegnetime i går og han dere selgeren sjekket Mob titt og ofte og svarte på tekstmeldinger. Det var ikke bare EN gang og det var ikke jobb relatert for de mailene hadde han oppe... 

Tror jeg har blitt en SGT uten å være 40 en gang...

Det er ikke alderen som definerer om man er SGT... man er SGT i sjelen :aww: 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Tja... før i tiden var det kanskje det, men jeg har inntrykk av at det vi kaller normal høflighet ikke nødvendigvis er veldig utbredt lenger :aww: *hilsen sur tante*

"Da jeg var ung" - med skjelvende stemme og hyttende pekefinger :lol: 

1 time siden, Siri skrev:

Men da er vi glade for at du er god og mett og blid og fornøyd vaffal :D

Ikke noe er bedre enn det :teehe: 

1 time siden, Siri skrev:

Her løper jeg fram og tilbake mellom "kontoret" og vedovnen for å holde liv i den. Den varmer godt når den først er i gang, for å si det sånn :). Og nå snør det ute her :o Det ser dog ikke ut til å være snø det blir store mengder av. Egentlig har jeg lyst på en klementin også, men jeg er litt lei av å ha en stor, svart hund hengende over meg hver gang jeg skreller en... og bikkja sikler så det renner vøtt :o 

Jeg ønsker meg vedovn :aww: Og klementiner :aww: Jeg trenger ikke en stor svart hund hengende over meg da, jeg har en rød en jeg :aww: 

55 minutter siden, JeanetteH skrev:

Tror jeg har blitt en SGT uten å være 40 en gang...

SGT er en tilstand, ikke en aldersgruppe :aww: Jeg var SGT før jeg var 40 jeg og.. Muligens før jeg var 30 også. Det er fordi folk er teite :aww: 

--

AN har jeg rydda ut og inn av oppvaskmaskin og satt på en maskin med klesvask, bare fordi jeg som vanlig ble stuptrøtt og jeg ikke burde sove nå :yawn: Det var det her med å gå og legge seg om kvelden da.. I kveld! Da skal jeg legge meg "tidlig"! 

ha ha ha ha ha ha ha ha.. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
2 timer siden, LØJ skrev:

Herregud @Ozzy, jeg er helt elektrisk på dine vegne:banana: Blir så spennende!!

Grattis på etter'n til @Mari :cheerleader:

Og grattis til @Poter, for en kjekkas :wub:

Ble litt tricky med operasjonen min nå til mandag. Før hadde man tilbudet om overnatting på pasienthotell om du bor langt unna sykehuset og skal opereres tidlig på dagen, iaf så fikk jeg det sist gang. Nå er dette tilbudet borte og jeg må komme meg til sykehuset selv grytidlig og gjennom 2 x morgenrush. Godt med litt ekstra cortisol i kroppen før en større operasjon liksom :no: Gruer meg litt også så nå er jeg litt sur, igjen...

Jeg fikk reise fram og tilbake når dem skulle fikse på meg fordi jeg ikke kunne kjøre tilbake fra syehuset. At det ble en teit løsning snakker vi ikke høyt om. Drosje -buss -Drosje strake vegen til sykehuset. Drosje -buss-buss-drosje for å komme hjem og mange timers reise som ellers gjøres på rett over timen i bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, 2ne skrev:

"Da jeg var ung" - med skjelvende stemme og hyttende pekefinger :lol: 

Nemlig... :aww: 

Bilderesultat for pekefinger

19 minutter siden, 2ne skrev:

Ikke noe er bedre enn det :teehe: 

Vil vil ikke ha sure-2ne her vøtt :D 

19 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg ønsker meg vedovn :aww: Og klementiner :aww: Jeg trenger ikke en stor svart hund hengende over meg da, jeg har en rød en jeg :aww: 

Vedovn og klementiner er knallbra :D Den store, hårete er ganske søt da, der hun omtrent klatrer OPP i fanget for å få denne klementinen... :aww: 

19 minutter siden, 2ne skrev:

SGT er en tilstand, ikke en aldersgruppe :aww: Jeg var SGT før jeg var 40 jeg og.. Muligens før jeg var 30 også. Det er fordi folk er teite :aww: 

Født sånn eller blitt sånn? :lol: 

10 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Hva er sgt? Sur, gretten tante?

Jepp... eller Sure Gamle Tanter var det vel strengt tatt :aww: Gretne passer bedre egentlig.... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror min siste pasient er kalt inn til time uten å skulle vært det, så jeg tror ikke hun dukker opp. Da får jeg i så fall god tid til å sjekke ut en av maskinene våre som jeg er litt usikker på ennå, de har en annen type her enn i Førde og denne har jeg ikke sett siden studietida. Gammelt drog fra tidlig 80-tall eller noe sånt.

Gleder meg til helg nå altså, er litt trøttere enn jeg vanligvis pleier å være og det er uffent. Det blir ei rolig helg på hundene tror jeg, med mindre pappa og damen vil være med på tur da, de kommer på besøk i helga. Like greit i dag dog, det er kaldt her. Å jeg synes jeg ser antydning til halting fremdeles på Blaze, så da er det like greit med ro noen dager, selv om jeg får vondt i sjela av sånt :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, SFX skrev:

Jeg lurer på om hundene bør være hjemme i morgen. Jeg hadde dem i bilen da jeg var på jobb om tirsdag, for å være sikker på at juletreet står trygt og ingen får det over seg. Jeg aner jo ikke hva de gjør når de er hjemme alene - leker de noe sammen, eller sover de hele tiden? 

Men jeg vet ikke hvor kaldt det blir i p-huset heller, om de har det bedre hjemme. Hjemme blir vel en 12-14 grader mens jeg er borte, jeg aner ikke hva det er i p-hus. 

Det er selvfølgelig andre rom i huset de kunne vært, men det er stua som har best plass, minst rot og høyest temperatur for dem. Hunderommet var på 5 pluss, så jeg i stad, så det må jeg pusse opp inkludert etterisolere før det kan brukes. En av tingene jeg planla da jeg lå søvnløs i natt... Jeg forsøkte også å visualisere hva slags patentløsning jeg skulle gå for på trappen til hunderommet, siden det er en liten meter lavere enn naborommet. Weird, I know. Og dermed løp tanken videre til trappa ved inngangspartiet, som jeg også vil gjøre noe med, og om jeg kan grave vekk litt av skråningen for å få et romsligere inngangsparti. Det ledet videre til hage, beskjæring av epletrær og klipping av den rosebuska som står så kørka plassert.  Også var jeg innom gjerde rundt tomta, før jeg kom til maling av hus, hvilken farge, om jeg må spørre naboene om tillatelse, og om jeg tør å male annenetasje selv. Så skrenset tankerekka innendørs igjen, og om jeg kan ha vaskerom der fryseren står, eller om det er noen interessekonflikt med våtrom og hva slags behov nå en fryser måtte ha. 

Jeg fatter ikke hvorfor jeg var i så planleggingsmodus i natt, jeg har jo ikke pæng til å realisere noe av dette uansett med det første. 

Nå har jeg tatt en innsovningstablett, og håper den funker fett, så jeg kan trille på jobb i går. 

Det er kanskje litt ulikt fra p-hus til p-hus. Men i "mitt" p-hus på jobben ligger det på ca 11 - 12 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Hva er sgt? Sur, gretten tante?

Som Siri sier, så er det vel Sure Gamle Tanter sånn i utgangspunktet, men siden man ikke nødvendigvis trenger å være gammel, så kan vi sikkert si sure gretne tanter i stedet :lol: 

10 minutter siden, Siri skrev:

Nemlig... :aww: 

Bilderesultat for pekefinger

Se der ja! Heia Kåre :D 

10 minutter siden, Siri skrev:

Vil vil ikke ha sure-2ne her vøtt :D 

Nei, stemninga er best når 2ne er blid, liksom :teehe: 

10 minutter siden, Siri skrev:

Vedovn og klementiner er knallbra :D Den store, hårete er ganske søt da, der hun omtrent klatrer OPP i fanget for å få denne klementinen... :aww: 

Men jeg har ingen av delene :hmm: Den røde holder seg unna meg nå som jeg går med stativet.. Bortsett fra når jeg lagde meg frokost da, da vaka hun rundt meg som den haien hun er, og klarte å sparke bort i stativet eller noe sånt, for plutselig så hylte hun ut og spola ut i stua.. Så da fikk hun jo bekrefta at det stativet er noe hun burde holde seg unna, da :rolleyes: 

10 minutter siden, Siri skrev:

Født sånn eller blitt sånn? :lol: 

Blitt sånn :aww: Fordi folk er teite! :aww::P 

--

AN har jeg bytta pose, og jeg blir litt overraska over hvor fort det plutselig går - en pose tar jo bare 3 timer nå! Dvs at jeg er ferdig på 6 timer det, ikke 7! Oh, luksus! :D 

Pose med væske altså, ikke sånn på magen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så rastløs i dag, at det halve hadde vært mer enn nok. Jeg har lyst til å dra til byen en tur, men gidder ikke å bruke 70,- bare på å komme meg fram og tilbake(jeg har ikke fylt på busskortet mitt, siden jeg strengt tatt ikke har så veldig mye bruk for det den kommende måneden), jeg er helt tom for ideer om hva jeg kan bake(med basisvarer. Det er det jeg har i hus), jeg har ingenting liggende som kan bli til en middag som tar lang tid og derfor holder meg opptatt utover dagen, barnerommet er ryddet, Nico tør jeg ikke å ta med på tur alene(18kg valpefakter med glatte partier, termin om to uker. Do I need to say more?), pappa hadde jobbet nattevakt og gadd ikke snakke med meg i telefonen ista, mamma var på andre siden av byen og gikk tur, samboeren sto opp halv 5 i dag og har en dupp nå, alle klærne er vasket og hengt opp, oppvaskmaskina er tømt...

Hva i all verden finner man på, når man føler man har gjort alt i hele verden allerede? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...