Gå til innhold
Hundesonen.no

Poters adventskalender - 18. desember


Poter
 Share

Recommended Posts

18. desember

Øvelse: Ta på halsbåndet/sela frivillig

Nå er det på tide med en mer praktisk anvendbar øvelse som alle hunder bør få lov til å ha på repertoaret sitt! At hunden selv kan komme frem til deg når du skal ta på den sele eller halsbånd er veldig praktisk og ikke minst hyggelig! Ikke noe mas eller stress før man skal ut eller når du trenger å koble den ute, men et trivelig samarbeid hvor hunden vil ta på seg halsbåndet eller sela. 

Jeg har forslag til fremgangsmåte for halsbånd, men samme kan brukes for sele:

  • Hold halsbåndet foran hunden. Det er en fordel at halsbåndet rundt og ikke åpent
  • Klikk og belønn for at hunden ser på halsbåndet
  • Belønn strategisk, nært halsbåndet eller på andre siden av det sånn at hunden må strekke snuten gjennom det
  • Klikk og belønn for små steg mot halsbåndet sånn at hunden kommer nærmere og nærmere
  • Ikke ta på hunden eller lokk på den, den skal ta alt initiativ selv
  • Når hunden står frivillig med snuten gjennom halsbåndet, kan du ta det litt over ansiktet på den og klikke og belønne for det
  • Belønn gjerne strategisk sånn at hunden putter hodet enda mer gjennom halsbåndet, men belønn også noen ganger unna sånn at hunden får repetert flere ganger å komme frivillig bort til halsbåndet
  • Se selv om du vil at hunden skal ta hodet hele veien gjennom selv eller om du hjelper på vei med å dra det over hodet og til halsen, en mellomting er gjerne fint
  • Belønn med ordentlig gode godbiter eller lek sånn at hele øvelsen får en kjempehøy verdi!

En vanskelighetsgrad som er viktig å ta med, er at hunden skal kunne tilby denne øvelsen overalt i alle slags mulige forstyrrelser. En viktig variant av den er at hunden skal komme frivillig bort til din utstrakte hånd sånn at du kan ta og holde den i halsbåndet. Den er så bra å ha i hverdagen når du må ha hunden inntil deg og trenger å holde den fast! Den skal formelig presse halsen sin mot hånden din, både når du står i ro og når du kommer mot den. En sikkerhetsøvelse, egentlig! 

Om du har halsbånd med klips, er det et tips å bestandig gi godis når klipset lukkes igjen, den blir som en betinget forsterker og en hyggelig lyd for hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bananen skrev:

Halsbåndet går han inn i frivillig, med selen er det litt mer motvillig. Jeg må forme selen til et rundt halsbånd som han kan gå inn i, men selen må festes rundt ham og da står han stiv som en stokk. Rare dyret - sånn er det ikke med halsbånd, og han vil helst ha på bare halsbånd ute. :lol:

Eine også. Å få på sele er tortur! Han kan fint stikke hodet inni, men når det kommer over brystet eller rundt brystet, eller enda værre: bakover ryggen, nei, DA, altså :lol: Skjønner jeg har noe å trene på i morgen :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laikamor skrev:

Kanskje prøve meg på dette i dag. Gira hater å ta på sele, da løper hun og gjemmer seg. Kommer frem til slutt, men da står hun og henger med hodet og ser skikkelog stakkarslig ut :P

Så å trene på at selen er boe positivt hadde nok ikke vært dumt :P

 

Ja, det hadde sikkert blitt kjempegodt for henne (og deg) at det hadde blitt noe positivt :) Jeg må ta en runde med det med Eine også. Særlig nomesela, den er et torturredskap. Han har lært seg å komme når vi holder frem dekkenet, det som før også var ekkelt, så det må jo gå med sela også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbåndet går han inn i frivillig, med selen er det litt mer motvillig. Jeg må forme selen til et rundt halsbånd som han kan gå inn i, men selen må festes rundt ham og da står han stiv som en stokk. Rare dyret - sånn er det ikke med halsbånd, og han vil helst ha på bare halsbånd ute. [emoji38]

Er dette en flat? For min er sånn, sikkert tilfeldig da, men hun blir stiv som en stokk og den alltid logrende halen blir stille, hun ser så lei seg ut når hun skjønner at selen skal på at det er helt vondt[emoji23]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, teskjeia skrev:


Er dette en flat? For min er sånn, sikkert tilfeldig da, men hun blir stiv som en stokk og den alltid logrende halen blir stille, hun ser så lei seg ut når hun skjønner at selen skal på at det er helt vondtemoji23.png

Det stemmer. Ja, jeg er enig. Han er sååå ivrig på å komme seg ut, også kommer man med selen. Former den så det ser ut som et halsbånd, og halen står rett ut, ingen logring whatsoever! Jeg så uttrykket da sambis tok på ham selen fra en annen vinkel, og hunden så virkelig ut som om han fikk hele verden i hodet på engang. Er'ke lett å være hund som skal ha selen på seg, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lokker som vanlig med godbit. Disse var tydeligvis veldig gode. Når jeg har prøvd uten godbit foran så vrir han bare hodet mot godbiten som for å si at hvis han skal gidde så skal han ha en sånn :aww:  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, *Kat84* skrev:

Jeg lokker som vanlig med godbit. Disse var tydeligvis veldig gode. Når jeg har prøvd uten godbit foran så vrir han bare hodet mot godbiten som for å si at hvis han skal gidde så skal han ha en sånn :aww:  

 

Flink han er! Også så praktisk at han er så høy! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt i fra mål, men fikk kun en økt. Burde nok kanskje lært inn med halsbånd først, siden selen er ganske vanskelig for henne. Ser i starten at hun rygger unna når hun ser selen. Liker ikke når den går over øra.. 

 

Håper dere får se videoen. (også håper jeg at musikken gjør sånn at dere ikke hører meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Poter skrev:

Flink han er! Også så praktisk at han er så høy! 

Store, høye hunder er både praktisk og upraktisk :P

Når det kommer til å belønne kjapt på riktig sted er det helt perfekt størrelse faktisk :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...