Gå til innhold
Hundesonen.no

Vintersko tips


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Trenger nye vintersko til tur og trening. De må tåle fukt, være greie å gå i, holde varmen når man blir stående stille litt  og helst ikke koste skjorta. har sonisene noen tips?

Har sett på disse https://www.xxl.no/merrell-breccia-wtpf-vinterstovel-dame/p/1109425_1_style men aner Ikke om de er varme. Har dårlig erfaring med et annet par vintersko fra samme merke, de var iskalde så lenge man ikke var i bevegelse. Noen som har disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Malamuten skrev:

Har sett på disse https://www.xxl.no/merrell-breccia-wtpf-vinterstovel-dame/p/1109425_1_style men aner Ikke om de er varme. Har dårlig erfaring med et annet par vintersko fra samme merke, de var iskalde så lenge man ikke var i bevegelse. Noen som har disse?

De fleste sko/støvletter er kalde dersom man står i ro da,  så man må jo kjøpe en størrelse som tåler både gode såler og tjukke sokker. Jeg ville vel ikke satset på at sko til den prisen var spesielt varme når kulda setter inn - man får gjerne hva man betaler for. 

Jeg har dessverre ikke noen gode forslag... jeg forsøkte de Jeanette sverger til en gang, men greide ikke å gå i dem - de satt ikke på foten min i det hele tatt. Det var skikkelig nedtur, for de virker både gode og varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med Sorel, veldig gode såler på is også iforhold til andre vintersko jeg bruker. Helt vanntette er de dog ikke, men tåler fukt. Lett å få tak i brukt og, hvertfall har min bestemor klart å gi mange fam.medlemmer dette så å si ubrukt i riktige str til oss :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste skoa jeg syns funker om man står stille er snøscootersko. De er laget for at man sitter stille. Men de er ikke noe gode å gå i desverre.  Sorel sliter jeg ut på en halv sesong, prøvd både cumberland og caribou, men jeg har litt tøffere miljø enn de fleste (fjøs og rundball og sånt :aww: ) men hatt noen HH fjellsko som faktisk har holdt i tre år, de begynner å gå opp i limingen nå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

De du linker til kjøpte jeg og jeg synes de er helt fryktelige å ha på. De er varme ja, men de er tunge og man blir klam på beina med en gang.

Sorel cumberland har jeg også, og de blir jeg våt på beina av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke hatt muckboots lenge, men jeg elsker dem! :P En god ullsokk og muckboots og jeg har ikke vært i nærheten av å fryse. Idag f.eks var jeg på julegrøt med klubben i kald ridehall og det var null problem. :) 

Ellers sverger jeg til gode fjellsko. Husker ikke merke på mine, men vet svigermor er meget glad i viking sko. Hun er friluftsmenneske så stoler på henne der. :) Mine er dessverre kanskje bittelitt små til gode ullsokker, så de kan bli litt kalde om man står eller sitter veldig lenge, som noen andre nevnte så er det lurt å kjøpe sko med litt plass i når man skal holde varmen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JeanetteH skrev:

Har sverget til Sorel Clumberland de siste 6-7 årene. Er vel på mitt 3 par nå (jupp, bor i de hele vinteren igjennom utenom når jeg skal ha truger eller ski på beina :P )

Den modellen har jeg ikke prøvd, så den skal sjekkes ut. hadde en annen modell fra sorell, men den passet ikke foten min veldig bra. men er de Ikke veldig tunge å gå i?

3 timer siden, Kokospaniel skrev:

Hvis du kutter ut den vanntett-biten; nesnalobber!

De er nok veldig gode, men her i Trondheim må det nesten være relativt vanntett ? dessverre.

3 timer siden, Siri skrev:

De fleste sko/støvletter er kalde dersom man står i ro da,  så man må jo kjøpe en størrelse som tåler både gode såler og tjukke sokker. Jeg ville vel ikke satset på at sko til den prisen var spesielt varme når kulda setter inn - man får gjerne hva man betaler for. 

Jeg har dessverre ikke noen gode forslag... jeg forsøkte de Jeanette sverger til en gang, men greide ikke å gå i dem - de satt ikke på foten min i det hele tatt. Det var skikkelig nedtur, for de virker både gode og varme. 

Joda, men de forrige jeg hadde var kaldere enn de uforede fjellskoene mine for sommerbruk. selv med ullsokker i. det er jo ikke så ofte det er sprettkaldt her i Trondheim, og på trening så står jeg ikke i ro i timesvis, men en sko som er litt isolerende og som tåler noen få minusgrader uten at man får frostskader med en gang man slutter å bevege seg håper jeg jo det finnes der ute uten at den trenger å være månesko e.l. de kan godt koste mer enn den jeg linket til om de er verdt pengene.

2 timer siden, rosinbolle skrev:

Jeg er veldig fornøyd med mine Mammut boots. Bruker vanligvis str 36-37, tror de jeg har er str 39. Plass til ullsokker på de kaldeste dagene, og fortsatt et isolerende luftlag der inne. Har ennå ikke blitt kald i dem, selv når jeg står i ro. 

Har du link? ?

2 timer siden, Rocket skrev:

Nå har jeg ikke hatt muckboots lenge, men jeg elsker dem! :P En god ullsokk og muckboots og jeg har ikke vært i nærheten av å fryse. Idag f.eks var jeg på julegrøt med klubben i kald ridehall og det var null problem. :) 

Ellers sverger jeg til gode fjellsko. Husker ikke merke på mine, men vet svigermor er meget glad i viking sko. Hun er friluftsmenneske så stoler på henne der. :) Mine er dessverre kanskje bittelitt små til gode ullsokker, så de kan bli litt kalde om man står eller sitter veldig lenge, som noen andre nevnte så er det lurt å kjøpe sko med litt plass i når man skal holde varmen. 

Hvordan er de å gå i da? Synes de ser litt klumpete ut? Har brukt fjellsko mye som vintersko før og det fungerer greit nok med en god sokk og/eller såle, men hadde vært praktisk med noe som isolerer litt mer i tillegg. holder med din svigermor, Viking er veldig bra kvalitet og som oftest ganske rimelig ?

 

 

Jeg skjønner jo at det blir litt kompromiss når jeg vil ha en sko som er god å gå i også, men det må da finnes sko som man slipper å fryse av seg tærne i selv om man stopper et lite øyeblikk som også er greie å gå i? eller har jeg alt for høye forventninger til vintersko? ? (bruker ullsokk i tillegg til for i skoen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Malamuten skrev:

Den modellen har jeg ikke prøvd, så den skal sjekkes ut. hadde en annen modell fra sorell, men den passet ikke foten min veldig bra. men er de Ikke veldig tunge å gå i?

 

Jeg klarer ikke de andre modellene. De syns jeg er helt forferdelig. Clumberland er en lettere sko en de andre "tradisjonelle" Sorellne.

 

Men altså skal jeg GÅ som i marsje så er det viking goretex. Det er ingen langtur sko, det er hverdags tur sko. 

Bruker Viking Hunter Hight GTX, er på mitt andre par nå. Litt tunge. Er på mitt andre par nå og har marsjet mye med de første i skogen ettersom jeg også brukte de 3 år i Forsvaret. (og de tålte totalt nesten10 år om jeg regner riktig og med godt stell, uten noen lekkasje. Men ikke fult så mye brukt som de 3 første årene ;) ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Malamuten skrev:

Hvordan er de å gå i da? Synes de ser litt klumpete ut? Har brukt fjellsko mye som vintersko før og det fungerer greit nok med en god sokk og/eller såle, men hadde vært praktisk med noe som isolerer litt mer i tillegg. holder med din svigermor, Viking er veldig bra kvalitet og som oftest ganske rimelig ?

Jeg har brukt Muckboots en del på vinterstid, og de fungerer jo helt greit, men jeg synes de har ødelagt funksjonaliteten på dem ved å bruke mye hardere gummi i sålen nå enn de gjorde på de første Muckbootsene som ble laget. Jeg elsket mine første Muckboots, de var varme og gode og holdt vann unna, men ikke minst var sålen suveren. Den satt godt selv på våt is liksom... De som produseres nå er jo så glatte at jeg ikke engang bruker dem på sommerstid, selv ikke de med grove mønster under. 

Men hva med Dogwalker sine vinterstøvletter? Jeg har hatt dem i noen år, og synes det har vært gode og varme, men også de er glatte på litt småglatt underlag da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, JeanetteH skrev:

Jeg klarer ikke de andre modellene. De syns jeg er helt forferdelig. Clumberland er en lettere sko en de andre "tradisjonelle" Sorellne.

 

Men altså skal jeg GÅ som i marsje så er det viking goretex. Det er ingen langtur sko, det er hverdags tur sko. 

Nei, den så litt lettere ut enn de andre, men likevel kanskje ikke helt tursko. spørs om jeg må vurdere 2 par.

3 minutter siden, Siri skrev:

Jeg har brukt Muckboots en del på vinterstid, og de fungerer jo helt greit, men jeg synes de har ødelagt funksjonaliteten på dem ved å bruke mye hardere gummi i sålen nå enn de gjorde på de første Muckbootsene som ble laget. Jeg elsket mine første Muckboots, de var varme og gode og holdt vann unna, men ikke minst var sålen suveren. Den satt godt selv på våt is liksom... De som produseres nå er jo så glatte at jeg ikke engang bruker dem på sommerstid, selv ikke de med grove mønster under. 

Men hva med Dogwalker sine vinterstøvletter? Jeg har hatt dem i noen år, og synes det har vært gode og varme, men også de er glatte på litt småglatt underlag da. 

Dogwalker har jeg ikke sett på, takk for tips ? glatt kan vi fikse med brodder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Klematis skrev:

De du linker til kjøpte jeg og jeg synes de er helt fryktelige å ha på. De er varme ja, men de er tunge og man blir klam på beina med en gang.

Sorel cumberland har jeg også, og de blir jeg våt på beina av.

Takk, da spørs det om de utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Malamuten skrev:

Nei, den så litt lettere ut enn de andre, men likevel kanskje ikke helt tursko. spørs om jeg må vurdere 2 par.

 

La til litt tekst om andre sko jeg liker. 

Ellers har jeg hørt mye bra om dogwalkerene også, jeg valgte de bort pga mangel på goretex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Malamuten skrev:

Dogwalker har jeg ikke sett på, takk for tips ? glatt kan vi fikse med brodder ?

Jeg har brukt brodder en del - og det funker jo greit, men kan jo ikke måle seg med skikkelig pigg integrert i skoene da :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dogwalker i to forskjellige modeller, blant annet vinterstøvlene. Er veldig fornøyd. Var egentlig skeptisk fordi jeg synes navnet er litt fjollete, men jobber i en butikk hvor vi selger de så endte opp med å gi de en sjanse og er veldig fornøyd! Men jeg har veldig små og smale bein da, vet ikke om de passer like godt på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte junior støvler :lol:https://no.vikingfootwear.com/produkter/boulder-boa-gtx-32.aspx?v=COLOR8339 Har disse fra viking og de er utrolig gode å ha på seg! Godt med grip på glatte underlag, har ikke blitt kald på -15 (har ikke hatt det kaldere enda denne vinteren) til tross for litt tynnere sokker og lat som jeg er elsker jeg å slippe å knyte :P Jeg får som regel alltid knagsår av nye sko, men ikke disse :heart: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kjøpte meg Sorel clumberland i fjor - beste skoa jeg har hatt på mange mange år - langtur - neehhh..... men de er gode å gå et par tre timer i skogen med.
Jeg blir ikke våt på beina i dem, brukte de også i stallen - godt grep og lette og gode - og sist, men ikke minst - VARME.
Superfornøyd - jeg hater å fryse på beina, og har ikke frosset siden jeg kjøpte disse. Hvilket minner meg på at det kanskje snart er på tide å grave de frem fra skapet - det er jo tross alt vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut icebugs! Jeg har joggeskovarianten og bruker gamasjer til dem når det er dypere snø. De er ikke de varmeste, men ser de har andre varianter som virker mer "vintersko-aktig", så verdt en sjekk! Mine fungerer fint når jeg har tynne ullsokker i. Til de kaldere dagene når det er tørt, er nesnalobbene de beste. Jeg synes det fungerer fint å bytte mellom de to alt etter været. 

Ser at disse skal tåle ned til -20 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Poter skrev:

Sjekk ut icebugs! Jeg har joggeskovarianten og bruker gamasjer til dem når det er dypere snø. De er ikke de varmeste, men ser de har andre varianter som virker mer "vintersko-aktig", så verdt en sjekk! Mine fungerer fint når jeg har tynne ullsokker i. Til de kaldere dagene når det er tørt, er nesnalobbene de beste. Jeg synes det fungerer fint å bytte mellom de to alt etter været. 

Ser at disse skal tåle ned til -20 grader. 

Jeg har disse som Poter linker til :) strålende fornøyd!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testa muckbootsene på annet enn asfalt tur enda dessverre. Det er også såppass mildt her i år så har ikke fått testet dem i skikkelige minusgrader/is/snø enda. 

Går stort sett i Salomon skoene mine ellers, har et par høye til terreng turer og lave til ellers. Har ikke vært kald i dem enda såvidt jeg kan huske. Ganske sikker på at det er fjorårets modell av denne jeg har: http://www.sportweb.no/display.aspx?menuid=-5287&prodid=49551 en eller annen sportsbutikk som hadde tilbud på dem til 600kr ca i fjor. 
Og så fant jeg et siste par av disse til 300kr hos lokale g sport butikken i sommer. https://www.gsport.no/produkt/164461/salomon-escambia-gtx-tursko-herre#001160 (tror ikke jeg har herre sko da. :lol: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...