Ingidano Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 Kjøper kun fra Q-meieriene. Tine sine korker er for vanskelige å åpne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 25 minutter siden, Pringlen skrev: At akkurat du ikke ser noe problem med konvensjonell drift, synes jeg i grunnen ikke sier mye. Med tanke på at din dyrevelferds-etikk går noe sånn som at "det er samfunnsnyttig" å slippe forsvarsløse dyr løs i innhegninger mens bulldogger pusses på de og de rives fra hverandre levende, samt er hijakt helt uproblematisk - og jeg aner meg at konvensjonell revejakt i England antakeligvis hadde hatt en støttespiller i deg. Med slike holdninger er det jo ikke rart du ikke ser forskjell på normaldrift og økologisk drift. --------------------------------------- @Raksha Her er en kort oppsummering av skadene ved kunstgjødsel i naturen: http://www.unep.org/yearbook/2014/PDF/chapt1.pdf --------------------------------------- Jeg kjøper økologisk melk, men akkurat her og nå i tyskland så har jeg ikke helt fått dreisen på hvilken merking som gjelder. I forhold til Sverige (økologisk mats høyborg) så er det svært lite merking på maten her i EUs hjemland. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stine Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 Kjøper ekstra lett pga D-vitamin, går ikke så mye melk her heller så velger den med lengst holdbarhet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 23. November 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 20 minutter siden, Mirapusen skrev: Fordi jeg kun kjøper melk fra Q, ikke Tine, og Q har ikke økologisk Hva er grunnen til at du bare kjøper fra Q? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elisabeth00 Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 Uten plantevernmidler og kunstgjødsel er ikke grunn til å velge økologisk. Naturlig er ikke alltid bedre, og det er vel også vist nå at en del økologiske midler er mer skadelige for naturen enn kunstige. Jeg velger økologisk kun der det utgjør en positiv fordel for dyrene (uansett hvor liten den er), så vi kjøper økologisk egg og som oftest økologisk melk de få gangene vi spiser dette. Spiser ikke kjøtt. (At vi velger økologisk betyr ikke at vi tror alle økologiske dyr har det bedre enn ikke-økologiske dyr, men da har vi i alle fall et minimumsreglement man vet bonden må følge, som jevnt over er litt bedre enn minimumskravene til ikke-økologisk når det gjelder dyrevelferd. Men med tanke på alle de ufattelig idiotiske reglene som også finnes innenfor det økologiske regelverket er ikke beslutningen veldig lett.) Vi avstår fra økologisk frukt og grønt, fordi det ikke er bedre for miljøet eller oss. Nyere forsking tyder vel heller på det motsatte (ikke lavere utslipp, tar mye større areal, ikke bedre kvalitet på maten, +++). Vi trenger effektiv matproduksjon (dyrevelferd bør stå høyest selvsagt), så vi kommer til å kjøpe genmodifisert mat der det er mulig. Skulle bare ønske man kunne sluttet med alt det ideologiske "naturlig er best" tullet, og laget et reglement som var basert på vitenskap. Med andre ord: ut med ideologi, inn med forsking! 13 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 Apropo melkeproduksjon, hva slags neandertalerland er dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 23. November 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 15 minutter siden, Kangerlussuaq skrev: Apropo melkeproduksjon, hva slags neandertalerland er dette? oj shit! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wachita Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 Jeg pleier å kjøpe økologisk når det er 2 for. Men det er kun fordi de kommer i 1 liters kartonger, og vi bruker mye melk. Så jeg gidder ikke kjøpe 1 liter om gangen. Merker riktignok ikke så mye forskjell i smak. Men skulle ønske de kom i 1,75 liter ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anemone Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 Jeg bruker lite melk, så jeg må innrømme at jeg rett og slett kjøper den med lengst holdbarhet når jeg er i butikken. Egg er jeg mye mer nøye med, der kjøper jeg fra en lokal gård (på butikken da, ikke rett fra gården). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maria Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 Så dere folkeopplysningen på TV da det handlet om økologisk mat? Oppsummerer greit min holdning til økologisk-debatten, for å si det sånn... 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bananen Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 1 time siden, Stine skrev: Kjøper ekstra lett pga D-vitamin, går ikke så mye melk her heller så velger den med lengst holdbarhet. Er det mer eller mindre i ekstra lett? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stine Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 31 minutter siden, Bananen skrev: Er det mer eller mindre i ekstra lett? Det er tilsatt D vitamin i ekstra lett, så det er mye mer av vitaminet i den typen 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turb Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 1 time siden, Maria skrev: Så dere folkeopplysningen på TV da det handlet om økologisk mat? Oppsummerer greit min holdning til økologisk-debatten, for å si det sånn... Men der stilte de jo helt feil spørsmål. Det er ikke bedre for deg som person å få i deg økologisk, men for de fleste dyr som blir brukt til kjøtt eller eggproduksjon så er forholdene i økolgisk drift bedre for dem på de fleste måter. De to tingene som jeg er negativ til i økologisk dyredrift er parasittstatus og det at karantenetiden for antibiotika er så lang at en del bønder lar være å behandle (det er så klart på bonden...). Ellers så er økologisk drift bedre for dyrene. Det er viktig for meg iallefall. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shokata Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 3 timer siden, Kangerlussuaq skrev: Apropo melkeproduksjon, hva slags neandertalerland er dette? Akkurat dette har jeg faktisk sett en variant av. På kviger og kyr som "stjeler" melk fra andre kyr. Nesering med tagger, ikke sånn "flapp" som kalven her har på... Taggene stikker da borti jurene på kyrne, og da får "tyven" seg en kakk. Har jeg blitt fortalt (aldri sett dette skje, men sett ku med sånn rnesering og spurt hva det var for). Snedig nok på økologisk gård, siden det nå også var temaet her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elisabeth00 Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 1 time siden, Turb skrev: Men der stilte de jo helt feil spørsmål. Det er ikke bedre for deg som person å få i deg økologisk, men for de fleste dyr som blir brukt til kjøtt eller eggproduksjon så er forholdene i økolgisk drift bedre for dem på de fleste måter. De to tingene som jeg er negativ til i økologisk dyredrift er parasittstatus og det at karantenetiden for antibiotika er så lang at en del bønder lar være å behandle (det er så klart på bonden...). Ellers så er økologisk drift bedre for dyrene. Det er viktig for meg iallefall. Det konkluderte de jo også med i programmet? Økologisk dyrevelferd er litt bedre (selv om jeg på en del områder mener de undervurderte hvor stor forskjellen i minimumshold faktisk kan utgjøre). Jeg syns deler av programmet var dårlig. Det er for eksempel urelevant å bruke så lang tid på en spesifikk bonde som har gått fra økologisk til ikke-økologisk. Men resten syns jeg var relativt bra. Det er utrolig viktig med slike program som setter fokus på det feilaktige med samfunnets tankegang om at "naturlig er best". 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiriEveline Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 Personlig kjøper jeg ofte vanlig melk fordi jeg ikke har satt meg ordentlig inn hva forskjellen faktisk er? Og utifra det jeg leser her så føler jeg ikke at vanlig melk er så veldig på jordet, det virker jo som konvensjonell kudrift kan i tilfeller være bedre en økologisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslan Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 3 timer siden, Bananen skrev: Er det mer eller mindre i ekstra lett? 2 timer siden, Stine skrev: Det er tilsatt D vitamin i ekstra lett, så det er mye mer av vitaminet i den typen Også er det ikke tilsatt i økologisk ekstra lett, som var derfor jeg slutta å kjøpe det 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mokken Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 Vi drikker ganske lite melk, så jeg kjøper bevisst den melken som har best holdbarhetsdato for å unngå å kaste så mye. Noen ganger er det det økologisk og noen ganger er det vanlig lett melk 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Red Merle Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 Fordi økologisk melk er ikke er å få tak i i 1,75l kartongene. Vi drikker mye melk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirapusen Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 6 timer siden, Lola Pagola skrev: Hva er grunnen til at du bare kjøper fra Q? Delvis etter "osteskandalen", og fordi jeg liker å støtte de mindre produsentene. Tine har så stort marked med skolemelk, i barnehager osv i tillegg til det de selger i butikken, så jeg velger å støtte Q. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rocket Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 2 timer siden, Mirapusen skrev: Delvis etter "osteskandalen", og fordi jeg liker å støtte de mindre produsentene. Tine har så stort marked med skolemelk, i barnehager osv i tillegg til det de selger i butikken, så jeg velger å støtte Q. Samme her, startet med at pappa ble forbannet på hele tine når de nektet å ha q melk i samme kjøledisk som sine egne produkter en gang i verden. (Mener det var noe sånt) Etter det har vi kun hatt q-melk i hus og den vanen har satt seg gitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ozzy Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 Jeg kjøper q-melk pga målevinduet Men neste gang får jeg prøve økologisk melk. (Har de målevindu? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WelshenNemi Skrevet 23. November 2016 Rapporter Share Skrevet 23. November 2016 Bruker vanligvis ikke melk, og de sjeldne gangene jeg bruker er set andre som har kjøpt inn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Kåre Lise Skrevet 24. November 2016 Rapporter Share Skrevet 24. November 2016 Kjøper ikke melk eller aldri noe økologisk. Det er bare egoistisk idealisme, slutt å produser unger det gjør faktisk en forskjell. Økologisk "naturlig mat" er det ikke mye bidrag i om vi skal mate fremtidige generasjoner. Og Norge av alle burde virkelig holde kjeft inntil vi begynner lage noe av maten vi spiser selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mardina Skrevet 24. November 2016 Rapporter Share Skrevet 24. November 2016 Fordi økologisk melk ikke kommer i 1,75 kartonger Og det er stort sett store kartonger med melk vi kjøper... Og delvis p.g.a prisen. Jeg prøver å kjøpe Q-melk, da jeg gjerne vil støtte de mindre meieriene Samboer kjøper stort sett Tine melk, men det tror jeg stort sett er av gammel uvane.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts