Gå til innhold
Hundesonen.no

Hijakt


QUEST
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, jaktlykke skrev:

De er vel på jakt?  Lyddemper er helt vanlig å bruke for å både minske rekyl, spare hørsel og minske blendeeffekt dersom man jakter under måneskinnslys. 

Lyddemper ble tidligere veldig uglesett og man trodde det var tjuvjakt på gang... heldigvis har folk skjønt at lyddemper kun har fordeler med seg :)  Jeg har jaktet i 20 år uten og i fjor fikk jeg endelig somla meg til å montere demper på - det er bare såå behagelig!

 

Godt mulig, jeg jakter jo ikke og det gjør ingen i nær familie heller. Har bare sett masse jegere rundt her og dett var første jeg så med en lyddemper noe som fikk meg til å stusse litt på bakgrunnen for bruken :) 
Folka så ikke "Mystiske" ut på noe vis. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men er trening på en levende rev i bur så skrekkelig relevant for de situasjonene da? En såret/skadet rev eller grevling som de kommer i nærkontakt med i hiet er noe annet enn en stakkars rev i bur? (

For oss menige, så er jo lyddemper synonymt med noe mordere og sånne folk bruker vet du.... noen har muligens sett vel mye krim  

Jeg reagerer litt på at mattilsynet setter ned foten pronto, mens pelsdyrernæringa får dure på videre ? Jeg ser at dette helt klart kan være unødvendig stress for reven... ingen tvil heller!! Men

Posted Images

21 minutter siden, jaktlykke skrev:

Lyddemper ble tidligere veldig uglesett og man trodde det var tjuvjakt på gang... 

For oss menige, så er jo lyddemper synonymt med noe mordere og sånne folk bruker vet du.... noen har muligens sett vel mye krim :aww: 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Siri skrev:

For oss menige, så er jo lyddemper synonymt med noe mordere og sånne folk bruker vet du.... noen har muligens sett vel mye krim :aww: 

Om de flyr rundt med en stor pute foran så kan du bekymre deg :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, spot skrev:

Tror ikke at reven lider særlig mye.  De lærer også at hunden ikke kan skade de, og reven sovner jo ofte inne i hiet når hunden trenes.  Så de kan umulig være særlig plaget.

Neida, ikke i det hele tatt der de lever hele livet sitt i bur. Hvem kan tro at noe dyr vil bli særlig plaget av det? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå synes ikke jeg noe om jakt av noe slag, men jeg ser nødvendigheten.
Dog synes jeg kanskje folk blir i overkant emosjonelle.  Jeg er enig i at den gullreven som var utgangspunktet for fokus på problemstillingen ikke har det særlig hyggelig når den ikke er på jobb, den er holdt etter reglene som finnes pr. dag som minstekrav. Trist - og ja, jeg synes til og med det er veldig trist, og holdes de sånn så burde dette utgå.

MEN - de fleste revene som brukes til dette formål står jo i garder (hundegårder), de er relativt sosiale og handterbare, og selv om det ikke er et ideelt liv for et dyr som helst skulle løpt løs i skogen, så har de det jo ikke vondt. De brukes til hitrening en gang pr. uke i perioden mai til september, avbrutt av ferie - for det har jo folk - resten av året brukes den ikke.  Den får sogar godbiter og snakk underveis i treningen - jeg klarer ikke å se at det er misshandling, i alle fall ikke med bakgrunn i at den blir så stressa (den ser ikke særlig stressa ut heller).

Det som forøvrig forundrer meg mest her, det er jo det der med med stressende det er for dyret - og det tyter ut av folk som flere ganger i uken drar hundene sine med på agilitytreningen, hvor bikkjene stresser så de skriker rett ut, og bjeffer så de nesten besvimer - og de er på det hakket også når andre trener - blopumpa må jo gå helt bananas - men DET, DET er god dyrevelferd?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
4 timer siden, Tonje skrev:

Jeg synes ikke det er så mye bedre. De er uansett fratatt friheten sin. 

Dette er oppdrettsrev - de ville aldri hatt frihet, de hadde levd et års tid og så blitt strømma ihjel. Enda mer groteskt.

Det finnes vel strengt tatt hunder som lever kjedeligere liv enn disse revene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke fått svar på hvorfor disse stoiske revene som attpåtil sover på jobb utgjør noen forskjell fra å bruke en revefell på trening. I det ene øyeblikket sies det at man "MÅ" bruke levende rev fordi det er "NØDVENDIG" å lære hundene at en skadet rev hyler, skriker, beveger seg og forsvarer seg. I det andre øyeblikket sies det at disse revene ikke er stresset, at de sovner på jobb og lever flotte luksusliv i hundegårder med mer "fart og spenning" enn en oppdrettsrev. Forøvrig bruker politiet i Norge å si at hunder kan skille på en normal person som er stresset og er redd, når de sporer mennesker. Hva er da vitsen med å "spore" på en rev som hverken lukter redsel eller stress? En rev som SOVER? Det er jo absolutt null realisme i dette, og man kunne like gjerne brukt en død skinnfell?

Forøvrig er det jo heller ikke oppdrettsrev som påkjøres langs vegene, men rødrev. Er ikke dette to villt forskjellige raser? Et bestandig argument fra pelsdyroppdrettere er at disse domestiserte revene har en så annen atferd at de ikke kan sammenliknes med vanlig rev. De må da også lukte anneledes, de ser anneledes ut, og de oppfører seg anneledes. På hvilken måte er det dermed "nødvendig" å bruke disse dyrene i hijakt?

For det tredje, at det finnes x som har det verre enn y, betyr ikke at man ikke skal synes både x og y er noe dritt. "verre enn" har aldri vært et argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, spot skrev:

De lever ikke livet sitt i bur.  Disse revene som brukes til hitrening lever i hundegårder.

@spot den reven i drøbak (ikke Ingrid) bodde i bur under særdeles kjipe forhold... skal vi stole på at de andre revene som brukes ikke lever under samme forhold? Det gjør ikke jeg sånn uten videre...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
9 minutter siden, Shlush skrev:

@spot den reven i drøbak (ikke Ingrid) bodde i bur under særdeles kjipe forhold... skal vi stole på at de andre revene som brukes ikke lever under samme forhold? Det gjør ikke jeg sånn uten videre...

Man har god kontroll på det, og jeg tror MT har sjekket forholdene hos de andre også.  Det er vel 15 totalt, og alle bor i garder med selskap.  Nå også denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Belgerpia skrev:

Dette er oppdrettsrev - de ville aldri hatt frihet, de hadde levd et års tid og så blitt strømma ihjel. Enda mer groteskt.

Det finnes vel strengt tatt hunder som lever kjedeligere liv enn disse revene. 

 Å avle opp oppdrettsrev er jeg ingen fan av heller. Jeg se virkelig ikke gode nok argument for å beholde denne praksisen. 

At andre har det verre har vel aldri vært noe spesielt godt argument for å fortsette å behandle noen dårlig, det være seg mennesker eller dyr. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er viktig å ha med seg noen fakta her, og hvorfor det er viktig med godt trente hihunder i likhet med alle andre hunderaser.  

 

 

REVEN I DRØBAK FLYTTES I LØPET AV DAGEN


Norske Dachshundklubbers Forbund, Norsk Terrier Klub og NKK har hatt møte i dag. Vi ønsker å informere om at reven i Drøbak, der Mattilsynet i Østfold og Follo vedtok avvikling av dyrehold, i dag flyttes til et sted med større boareal, generelt bedre boforhold og selskap. Reven brukes nå ikke i hitrening.

Norsk Kennel Klub ønsker også å understreke at reven i Drøbak ikke er Ingrid, reven som ble filmet av NRK under hitreningen.

HISTORIEN TIL REVEN INGRID
Reven Ingrid (på bildet) lever i en fullverdig hundegård med både inne- og uteområder. Hun holdes som en hund, og har selskap med en annen rev i hundegården ved siden av. Ingrid trenes blant annet med klikker-trening. Reven Ingrid brukes i hitrening maksimalt to timer i uka fra mai til september når værforholdene tillater det.

VIDERE ARBEID
Miljødirektoratet har siden 2008 vært tydelige på at hunder skal brukes til sporing og jakt, og hijakt med hund er en ønsket jaktform av myndighetene. Bakgrunnen for dette er behovet for forvaltning av vilt, sykdomsbegrensning, ettersøk av skadede dyr og jakt på uønskede arter, som for eksempel mårhund.

Så lenge hijakt med hund er en ønsket jaktform av myndighetene, er det essensielt at hunder som brukes på denne typen jakt er godt forberedt på situasjonen de møter. Hitrening bedrives for å sikre nettopp dette. NKK arbeider videre med å få myndighetenes tilbakemelding for revehold og hitrening som vi lenge har etterspurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere imot trening av andre jakthunder også da?

for både rådyret og haren løper fordi de blir redd. Er det bedre å skremme ville dyr fordi de bor i skogen? Hva med gjeterhund? Fuglehund? 

jeg synes det har blitt en mote det der å være så automatisk imot alt som ligner på et dyr i bur. Jeg stiller meg ikke automatisk bak alt og godkjenner det. Men spar kritikken til de forholdene som er kritikkverdige.. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Er dere imot trening av andre jakthunder også da?

for både rådyret og haren løper fordi de blir redd. Er det bedre å skremme ville dyr fordi de bor i skogen? Hva med gjeterhund? Fuglehund? 

jeg synes det har blitt en mote det der å være så automatisk imot alt som ligner på et dyr i bur. Jeg stiller meg ikke automatisk bak alt og godkjenner det. Men spar kritikken til de forholdene som er kritikkverdige.. 

 

Vet ikke med deg, men jeg trodde det var ganske innlysende å forstå forskjellen mellom viltlevende dyr i skogen, og dyr som holdes igjen med bur, tau eller i innhegning som bait.

Jeg visste heller ikke at empati er en motegreie. For min del er det en naturlig reaksjon på urettferdighet, ikke noe jeg kan skru av/på.

Venter enda på svar på mine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for hihunder da jeg ikke kjenner til de, men det er stor forskjell på et levende dyr og en skinnfelle.
Fuglehunder trenes ofte på tamduer, mens det på jakt og konkurranser er rype/skogsfugl/fasan. Duer oppfører seg ikke som de andre fuglene naturlig men det går fint an å trene på de likevel. Vil anta at det kanskje er det samme med rev?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, MonicaT skrev:

Jeg kan ikke svare for hihunder da jeg ikke kjenner til de, men det er stor forskjell på et levende dyr og en skinnfelle.
Fuglehunder trenes ofte på tamduer, mens det på jakt og konkurranser er rype/skogsfugl/fasan. Duer oppfører seg ikke som de andre fuglene naturlig men det går fint an å trene på de likevel. Vil anta at det kanskje er det samme med rev?

Er duene sperret inne, eller har de muligheter for å flykte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Margrete skrev:

Er duene sperret inne, eller har de muligheter for å flykte? 

Begge deler. De enten legges på bakken med hode under vingen, da sover de litt før de våkner og flyr. Eller de puttes i en maskin (støkkmaskin) og skytes ut. Lenge siden jeg har trent på duer, men tror at støkkmaskin fortsatt brukes. Vet ikke hvor utbredt det er. Når dua er skutt ut så flyr den hvor den vil og kommer tilbake til huset når den selv vil. Den trenes ikke mer den dagen. De som driver med due trening har som regel mange duer, så jeg vet ikke hvor ofte en due blir utsatt for trening.

Vet at tidligere så brukte noen å binde en strikk i beinet til fugen slik at den ikke fikk flydd og man dermed kunne trene på den flere ganger. Aldri sett det selv, kun hørt om det for mange år siden. Så det tror jeg ikke gjøres mer av hensyn til fuglen.

Når en driver med tamfugl og hunder, så hender det dessverre at enkelte fugler (ikke duer, men annen tamfugl) ikke er så flinke til å fly og blir dermed tatt av hunden. Det kan forøvrig skje med vill fugl også, min gamle hund klarte å ta en rype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Vet ikke med deg, men jeg trodde det var ganske innlysende å forstå forskjellen mellom viltlevende dyr i skogen, og dyr som holdes igjen med bur, tau eller i innhegning som bait.

Jeg visste heller ikke at empati er en motegreie. For min del er det en naturlig reaksjon på urettferdighet, ikke noe jeg kan skru av/på.

Venter enda på svar på mine spørsmål.

Men hvis reven vanligvis blir holdt i en større innhengning ellers i året og ikke blir skremt av hundene? Har reven det værre enn feks en rasekatt som er innekatt i en liten leilighet, og blir tatt med til dyrlegen en gang i året, et par ferieturer osv? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...