Gå til innhold
Hundesonen.no

Hijakt


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men er trening på en levende rev i bur så skrekkelig relevant for de situasjonene da? En såret/skadet rev eller grevling som de kommer i nærkontakt med i hiet er noe annet enn en stakkars rev i bur? (

For oss menige, så er jo lyddemper synonymt med noe mordere og sånne folk bruker vet du.... noen har muligens sett vel mye krim  

Jeg reagerer litt på at mattilsynet setter ned foten pronto, mens pelsdyrernæringa får dure på videre ? Jeg ser at dette helt klart kan være unødvendig stress for reven... ingen tvil heller!! Men

Posted Images

Hva tenker du skal gjøres når folk kjører på rev eller grevling, og den ikke dør momentant under bilhjulet? For ja, den vil søke rett til nærmeste hi. Uten tilgang på trente hihunder, så får vi bare "friskmelde" den, og la den sjøldaue i all stillhet. Det man ikke ser, har man ikke vondt av?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Pringlen skrev:

Hva tenker du skal gjøres når folk kjører på rev eller grevling, og den ikke dør momentant under bilhjulet? For ja, den vil søke rett til nærmeste hi. Uten tilgang på trente hihunder, så får vi bare "friskmelde" den, og la den sjøldaue i all stillhet. Det man ikke ser, har man ikke vondt av?

 

Hvor stor promille av alle dyr som påkjøres langs motorvegene i Norge, som ikke dør momentant, og som ikke lar seg spore opp av hunder trent på andre måter, er det egentlig som "uten" hijakt hadde selvdødd i løpet av ett år? Og hvor mange grevlinger og rev må leve med dette dyreplageriet (aka hijakt) i løpet av et år i Norge? Noen ganger er mennesker for egoistisk for sitt eget beste, dette er for meg "at best" en syltynn unnskyldning for å få lov å gjøre noe man sjøl synes er kjempemorsomt - på bekostning av dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, maysofie skrev:

Hvor mange av hundene som trenes deltar i praktisk jakt hvor de får bruk for disse ferdighetene?

Ganske mange, faktisk. Og ettersøk som ender i hi er en stor andel av hiarbeidene. Hvor mange i løpet av et år, er vanskelig å fastslå, men tallet er nok i hvertfall tresifret.

Til sammen er det ca 15 tamrever som brukes i kunsthitrening i Norge i dag. De fleste er ikke oppstallet i bur, som den i Østfold, og er trygge og trivelige dyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at NKK sine FB sider at de får en del kritikk for dette. 
Tar jeg ikke helt feil er hun vel veterinær og jobber/har jobbet innen Mattilsynet, hun som snakker i reportasjen? 

Pringlen (fikk ikke til den der @-saken): Hvordan er leveforholdene til disse revene som brukes? Du skriver de ikke stå oppstallet i bur, har de da "hundegård" som de bor i?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pringlen skrev:

Hva tenker du skal gjøres når folk kjører på rev eller grevling, og den ikke dør momentant under bilhjulet? For ja, den vil søke rett til nærmeste hi. Uten tilgang på trente hihunder, så får vi bare "friskmelde" den, og la den sjøldaue i all stillhet. Det man ikke ser, har man ikke vondt av?

Jeg gjetter at det er forsvinnende få som tilkaller en hihund, i ett slikt tilfelle.. Så det anser jeg som et tynt argument. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer litt på at mattilsynet setter ned foten pronto, mens pelsdyrernæringa får dure på videre ?

Jeg ser at dette helt klart kan være unødvendig stress for reven... ingen tvil heller!! Men for meg er det også viktig hvordan reven lever resten av tiden utenom trening? Er det snakk om en trist tilværelse med oppstalling i bur så er dette bare kjempetrist... Så tenker jeg det at vi får se en rev på 7 år! Som har gjort dette en gang i uka i 7 år... hvordan ser det ut hos en færsk rev? Jobbes det noe som helst i forhold til tilvenning av nye rever? Eller blir de bare kastet i det? I såfall ser jeg for meg at dette er veldig veldig stressende for dem... de må da være livredde når de er unge i gamet!!

Skulle ønske mattilsynet hadde gutsen til å gjøre det samme med pelsdyrnæringa.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pringlen skrev:

Hva tenker du skal gjøres når folk kjører på rev eller grevling, og den ikke dør momentant under bilhjulet? For ja, den vil søke rett til nærmeste hi. Uten tilgang på trente hihunder, så får vi bare "friskmelde" den, og la den sjøldaue i all stillhet. Det man ikke ser, har man ikke vondt av?

Men er trening på en levende rev i bur så skrekkelig relevant for de situasjonene da? En såret/skadet rev eller grevling som de kommer i nærkontakt med i hiet er noe annet enn en stakkars rev i bur? (Og hvem ønsker å sende hunden sin på en skadet grevling? De kan være veldig farlige for hunder de. Hva hvis dyrene er så skadet de ikke klarer å flykte ut, skal hunden rive det ihjel da?) Hvorfor kan man ikke bruke en revefell e.l. som "åte" istedenfor i denne treningen? Vi bruker da ikke et blodige levende rådyr i enden av blodspor/ferskspor heller liksom..

Iflg reportasjen på fb så bruker terrierklubben denne metoden i "avlsarbeidet" sitt, altså på samme linje som vi andre bruker MH. Videre iflg reportasjene der, så var Ingrid en rolig rev, mens den andre reven som ble gitt som eksempel (en gullrev som bodde forferdelig kummerlig når man ser på bildet..) var fryktelig stresset. 

Jeg synes absolutt man bør finne alternativer til dette, synes det er unødvendig å trene på denne måten.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg leste i går Interne retningslinjer for revehold og trening av hund i kunsthi, den er fra 2005, men revidert i 2008. Det må ha kommet en nyere versjon hvor de har økt levetiden på reven, for i de retningslinjene jeg leste, stod det følgende: "ALDER PÅ PRØVEDYRET
Revens generelle helsestatus, samt dens adferd, må være med på å avgjøre hvor lenge en rev kan holdes som trenings- og prøverev. Uansett revens helsestatus kan den maksimum anvendes ut den sesongen den har fylt 5 år. Reven skal deretter avlives."

Ingrid som er med i reportasjen er 7 år. Noen som har link til de nye retningslinjene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Justisia skrev:

Ser at NKK sine FB sider at de får en del kritikk for dette. 
Tar jeg ikke helt feil er hun vel veterinær og jobber/har jobbet innen Mattilsynet, hun som snakker i reportasjen? 

Pringlen (fikk ikke til den der @-saken): Hvordan er leveforholdene til disse revene som brukes? Du skriver de ikke stå oppstallet i bur, har de da "hundegård" som de bor i?

Hei, ja. hun som er med på hitreningen og prater (Lena Kjempengren) er veterinær. Han andre er fra NJFF.

Revene bor i hundegårder. Noen med hus, andre med tilgang på inneareale. Jeg trodde de hadde bygget tilsvarende i østfold alt, det har de pratet om. 

058.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Justisia skrev:


Jeg leste i går Interne retningslinjer for revehold og trening av hund i kunsthi, den er fra 2005, men revidert i 2008. Det må ha kommet en nyere versjon hvor de har økt levetiden på reven, for i de retningslinjene jeg leste, stod det følgende: "ALDER PÅ PRØVEDYRET
Revens generelle helsestatus, samt dens adferd, må være med på å avgjøre hvor lenge en rev kan holdes som trenings- og prøverev. Uansett revens helsestatus kan den maksimum anvendes ut den sesongen den har fylt 5 år. Reven skal deretter avlives."

Ingrid som er med i reportasjen er 7 år. Noen som har link til de nye retningslinjene?

Retningslinjene ble revidert i 2012. Punktet med alder ble strøket, da det er langt viktigere å bruke de dyra som er trygge og trives, enn å bytte dem ut kun for å bytte.

 

red:

kan svare på flere ting i slengen. 

For å vite at hundene takler å møte et levende dyr, er det nok eneste muligheten å teste egenskapene. Her har vi også den eneste muligheten til å lære hundene å kun bruke lyd, og ikke tenner.

At Ingrid har vært i trening hver uke i 7 år stemmer heller ikke. Rever blir ikke brukt før de er voksene og modene nok i hodet for oppgaven. Tidligst fra 1,5 års alder. Videre er treningssesongen fra mai til september. Minus ferier. De siste par åra ha hun ikke vært i trening mer enn hver 14 dag den perioden, da hun bytter på med en annen rev.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva slags argumentasjon man bruker for rettferdiggjøre denne typen jakt så kommer vi ikke utenom det faktum at dette er ville dyr som holdes i bur eller hundegårder hele livet uten noen form for stimuli, all den tiden de ikke brukes til trening. Hadde det skjedd med en hund hadde det blitt ramaskrik. Jeg synes ikke noe om det i det hele tatt og håper hele greia avskaffes.

Vi kan godt dempe egoismen vår bittelitt vi mennesker. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå dobbeltposter jeg fælt, men ser det er behov for litt oppklaring på hva hijakt er, og hvordan man løser ettersøk under bakken.

Først og fremst: hunden kan arbeide på to ulike måter: som "sprenger" på rev, eller "forligger" på grevling. Sprengeren bjeffer på reven, for så å flytte seg rundt i hiet, og evt oppsøke reven på nytt fra annet hold. Forflytningene gjør reven usikker, og den vil stikke ut. En lettere skadet rev vil kunne komme ut slik som en frisk rev.

Med grevling eller hardt skadd rev, må hunden fungere som en forligger. Det betyr at den oppsøker dyret, og blir liggende og halse på det med en liten, men trygg, avstand. Dermed kan man grave seg ned etter lyden av hunden, for å avlive dyret. Blir som stålos på elg, bare under bakken. Slik foregår også i hovedsak jakt på mårhund, som sprer seg helt enormt. I Finnland felles rundt 250000 mårhund årlig, de fleste i hi.

Det sier seg egentlig selv at det er en fordel for hunden å vite ca hva den møter under bakken. Å trene på en død skinnfille vil gi den helt feil forventninger og dumt overmot.

At folk er for dårlige til å melde fra om påkjørsler er i så fall ille, det skaper enormt mye unødig lidelse. Heldigvis gjør mange hva de plikter, og melder fra til viltnemda, som skal ha kontakter til hundeførere med egnede hunder, uansett viltart.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men handler om jakt forsåvidt. Jeg stusset fælt når jeg møtte et par (ukjente) mennesker på en grusvei med lyddemper på rifla, lurer veldig på hva de skulle? 
Noen som har noen ideer?
Er ikke noen skytterbane el.l. rundt der så trening med utstyr kunne det ikke være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

OT, men handler om jakt forsåvidt. Jeg stusset fælt når jeg møtte et par (ukjente) mennesker på en grusvei med lyddemper på rifla, lurer veldig på hva de skulle? 
Noen som har noen ideer?
Er ikke noen skytterbane el.l. rundt der så trening med utstyr kunne det ikke være. 

Jeg har også møtt på det her oppe... Aner ikke hvorfor de har det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snøfrost skrev:

OT, men handler om jakt forsåvidt. Jeg stusset fælt når jeg møtte et par (ukjente) mennesker på en grusvei med lyddemper på rifla, lurer veldig på hva de skulle? 
Noen som har noen ideer?
Er ikke noen skytterbane el.l. rundt der så trening med utstyr kunne det ikke være. 

Mange som bruker lyddemper for å ikke få så juling av børsa ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pringlen skrev:

Mange som bruker lyddemper for å ikke få så juling av børsa ?

Pyser :P 
Ikke at jeg har skutt med rifle da, så skal vel egentlig bare holde kjeft. Hehe

 

2 timer siden, Stine skrev:

Tror det er ganske vanlig med lyddemper i mer "tettbebodde" strøk :) 

Vet de bruker det om de skal ta ut duer i Oslo f.eks., men dette er ikke direkte tettbygde strøk og andre skyter nå både hjort, elg, rådyr, hare og hva det måtte være uten så det er ikke som om folk her i strøket reagerer på at noen jakter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pringlen skrev:

Som en tidlig oppstart for unghunder, sikkert. Så stopper nok nytteverdien der. 

 

Siden det argumenteres med at disse revene er så utrolig rolige og helt stoiske - de enser ikke engang at de er i dette drømmescenarioet av å måtte tjenestegjøre for jaktgale nordmenn.... Hva er den prinsippielle forskjellen på en slik rev, vs en revefell med ekstra lukt og lyd? Sistnevnte må jo være nærmere en ekte skadet rev, enn disse luksusdyrene som bare sitter der som sfinx'er og koser seg i burene dag ut og dag inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Snøfrost skrev:

OT, men handler om jakt forsåvidt. Jeg stusset fælt når jeg møtte et par (ukjente) mennesker på en grusvei med lyddemper på rifla, lurer veldig på hva de skulle? 
Noen som har noen ideer?
Er ikke noen skytterbane el.l. rundt der så trening med utstyr kunne det ikke være. 

De er vel på jakt?  Lyddemper er helt vanlig å bruke for å både minske rekyl, spare hørsel og minske blendeeffekt dersom man jakter under måneskinnslys. 

Lyddemper ble tidligere veldig uglesett og man trodde det var tjuvjakt på gang... heldigvis har folk skjønt at lyddemper kun har fordeler med seg :)  Jeg har jaktet i 20 år uten og i fjor fikk jeg endelig somla meg til å montere demper på - det er bare såå behagelig!

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...