Gå til innhold
Hundesonen.no

Når bør man kle på hunden?


marim
 Share

Recommended Posts

Hei!

Nå som vinteren er her og kulden kommer snikende lurer jeg på en ting. Når bør man kle på hunden med et varmedekken før man skal gå tur? Det er jo riktig nok bare en minusgrad her ennå, men jeg synes det er så sinnsykt kaldt.. Hvor kaldt er det før dere kler på hundene deres? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden viser tegn på at den er kald under aktivitet, så putter jeg kler på. Typiske tegn er at den skyter rygg, slipper halen, får unormalt mange løpekikk ut av det blå (prøver få opp kroppsvarmen), stopper og holder beina opp o.l. 

Om hunden virker ellers normal i bevegelse og ikke noe utilpass så putter ikke jeg noe på de med mindre de har hatt skade, er eldre eller det begynner bli så kaldt at jeg selv må dekke til ansiktet for å ikke føle meg utilpass (-20-30). :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta her foretrekker uten klær. Så lenge vi er i aktivitet (dvs løs eller langline på tur, aktiv trening osv.) så har de ikke noe på, men minsten får da på et back on track-dekken når han legges i bilen etterpå, så han ikke blir kald. Ved rolig aktivitet kler jeg på minsten når det er under null, ridgebacken tåler litt mer. Litt avhengig av været så kan det være jeg har på minsten en ullgenser under null når vi skal på tur også.

Det er veldig individuelt når de fryser, så det må du se an. Jeg tenker at vel så viktig er det å tenke på om de skal ligge stille i bil på vei til/fra aktivitet i kulden, og ikke har noe mulighet til å bevege seg for å få i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett som JeanetteH skriver. :) Men jeg kommer til å ha på dekken på eldstehunden på turer fremover, når det er kaldt og surt eller mange minus, da han har noe ryggproblemer etter skade. Han har heller ikke like god pels nå som da han var yngre. Merket på han i dag at han ble kald da vi gikk tur (båndtur også, så han måtte holde mitt tempo og fikk ikke løpt seg skikkelig varm heller), og brukte tid på å få varmen i seg etter at vi kom hjem (pakket han inn i et tykt og godt pledd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner med dekken når det er under 10+. Vinterdekken når det nermer seg 0 eller kaldere. Min har relativt mye pels, men hun fryser likevel veldig lett. Begynner å skjelve rundt 7+ hvis det er litt surt/rått. Hun har også hd, så er ekstra påpasselig med at hun ikke fryser og spenner seg mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to engelsk settere. Bris fikk i dag på seg ullgenser (-2 grader og vindstille), og har hatt på regndekken med fleece et par dager når det har blåst mer. Ulla varmer jo ikke så mye når vinden blåser rett igjennom, men har den på når det er vindstille eller under regndekken. Det ser ut som han blir veldig stiv og hopper/spretter mye når han fryser, og han blir roligere med dekken på. Han har nesten ikke underull, mens Isak ser ut til å tåle kulde mye bedre. Ved -15 og nedover får begge på seg vinterdekken, men jeg tenker mest på forebygging av skader. Om de løper løs mange timer i skogen får de vinterdekken på seg til/fra (ca 20-30 min å gå) for musklene sin del. Bris blir veldig fort kald.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro du raskt ser når hunden begynner å fryse. :)

Har kledd på mine kort/glatthåra ved et par minus på vanlige lufteturer. Er det turer med litt tempo har de gått uten på dager med lite vind. Er det dyp snø før de dekken på da jeg bare har sånne småbikkjer under knehøyde som raskt blir kalde.

Hun jeg har nå er en frysepinne, i tillegg har hun noen skjelettplager som gjør at hun er blitt ganske stiv i bakparten med åra, så hun bruker dekken hele vinteren og ved mye og kald vind. Har et vanntett vind-dekken med fleece, samt en ullgenser på dager med oppholdsvær. Når det kryper ned i -5 og nedover så får hun ullgenser på under dekkenet. Er sjeldent mer enn -12 her jeg bor så kaldere enn det slipper jeg å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på hunden når han fryser - men han er dramaqueen, og fryser alltid bare på tærne. :lol: Han trenger bare sokker, og får på sokker når han går mindre rart med sokker enn han går uten. :aww::P 

Jeg er enig med de andre - du ser når hunden fryser. Hvis han krymper seg litt sammen og blir "stram" over bakre del av ryggen, så kan han være kald. Se det JeanetteH skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med dekken i disse dager, nå pleier vi å ligge stabilt under 10+ grader. Har ikke nødvendigvis på når vi er i aktivitet, men tar på dekken om vi fremdeles skal være ute, men mer i ro.
F.eks i stallen idag, da sto han bundet her og der uten dekken mens jeg møkket og fikset mat til hesten. Gikk så en runde i marka fremdeles uten noe på, her ble han litt våt på bein og mage. Kom tilbake til stallen og møkket ute og laget lunsj til ponniene, her burde jeg ha tatt på ham dekken, men jeg tenkte ikke så langt, så her rakk han å bli kald(skjelver). Fikk på dekken når vi kom inn, bruker da BoT fleece. Så ligger han i boksen til hesten med dekken på mens jeg er ute å rir, da enten kun i flisen eller så finner jeg en sjabrak eller noe han kan ligge på, spørs på mengden flis i boksen. 

Hovedproblemet hos oss er faktisk ofte vinden, idag var det ganske ille om du var på "rett" plass. Så her må er vind en like stor del av vurderingen som gradene ute. Minusgrader og vindstille har jeg ingen problem å ikke bruke dekken i, men sidelengs sludd er ikke så hyggelig så da kler jeg gjerne på både noe varmt og et skalldekken. (I mangel på et fôret dekken) 

Jeg har dog en eldre hund med noe muskelgreier i ryggen sin, før i verden brukte jeg omtrent kun et tynt regndekken for min egen del, så jeg hadde mindre hund å tørke etter tur. :lol: Og eventuelt sokker mot veisalt om vi skulle gå langs vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tendens til å kle på hunden når jeg er kald... ser ikke ut til å være noe problem - eneste er at om han blir for varm så bader han med klær og alt... det er jeg litt negativ til, men må ta den på egen kappe :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får hovedsaklig bare på seg regndekken hvis vi er ute i aktivitet, men da bare for min beleilighet, de fryser sjeldent med mindre de er i ro. Keo får på seg potesokker i -10/-15, ellers går det i grunnen greit så lenge de er tørre. Lyn har jeg bare hatt en vinter, men hun har en kraftig pels, Keo derimot har lite dekkhår og finfin underull som lett blir kald hvis han er fuktig.

De eneste formen for klær jeg har til dem et BOT-regndekken, et ulldekken og noen hjemmestrikkede gensere, det holder for vår del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kler på i sammenheng med trening (oppvarming, mellom øktene og nedkjøling), når han ligger i bilen, eller hvis han ellers er passiv. Ikke helt sikker på akkurat hvilke grader, men når det er litt guffent ute.

Nå som det veksler mellom noen varmegrader og noen minus, får han også på når han er med på jobben, da han gjerne er ganske passiv når han tusler rolig rundt i innhegningene.

Han har lite underull og tynn pels, selv om han er langhåret. I tillegg har han HD, så jeg velger å heller kle på en gang for mye enn en gang for lite. [emoji4]

Han får forøvrig så godt som aldri på dekken når vi er på tur med en del aktivitet, med mindre det er skikkelig kaldt (men det blir det sjeldent her nede lenger). Regndekken får han hvis jeg ikke gidder å tørke hund etter turen. [emoji14]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kler bare på når hundene fryser. Det skal en del minusgrader til før det er nødvendig. Og det er stort sett bare den ene som pleier å fryse. Da snakker vi kanskje 10-12 minusgrader eller kaldere.

Men om vi er på en litt lengre tur så blir hundene stort sett litt kalde mens vi har pause. Da er det greit å kunne trekke et par dekken opp av sekken mens vi sitter i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har whippet... kler på når jeg ser et snev av rekefasong og skjelving :lol: . Eneste gangene jeg har sett henne være ukomfortabelt varm er i solsteiken midt på sommeren, eller etter to timer under en dyne uten å stikke nesa ut fra kanten. Derfor tror jeg det skal mye til før jeg klarer å kle på henne så hun blir ukomfortabelt varm. Hun ser ut til å være komfortabel og fin i bevegelsene i de klærne vi har til henne :) . 
Vi kombinerer genser, regndekken og vinterdekken alt ettersom hva som trengs. Har litt lyst til å prøve å strikke en lue :whistle: . 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg kler aldri på lapphunden, men hun fryser på potene når det er veldig kaldt, evt får vondt av saltet på veiene, så da blir det potesokker.

chihuahuaen kledde jeg på potesokker og ullgenser etter når han viste tegn til ubehag. Han gikk ofte med ullgenser som var det eneste han godtok, i regn, og hvis det var kaldt eller snødde mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulien kler jeg på når det er vått ,  kaldt og vind .  Hun har isolerende pels ,  men hun har ikke underull . Noe ala pappilon vil jeg tro ?

Hun bruker også overall  når det er kram snø for å ikke bli en stor snøball .  

Huskyen får på klær når han skal sove ute eller være rolig ute i lengre tid om vinteren eller i regn og sur vind . Han har god polarpels ,  men er innehund. 

Han bodde ute før og brukte selvfølgelig ikke klær da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kler på hunden ganske kjapt. 

Når det er under 10 grader går han med klær nesten hele tiden. Hvis det er sol og vindstille så kan han gå uten, men har gjerne med en genser til han hvis han skulle fryse. 

Bruker ullgenser, foret regndekken, dress (fleece og foret for ekstra kalde dager)), og vinterdekken. Må også bruke potesokker når det blir kald og eller snø. Han forfrøs seg litt på potene i fjor så er ekstra påpasselig med sokker nå. Har også laget noen gode halser som kan trekkes over ørene hans på dager da det trengs.

Min blir lett kald, men med klær så storkoser han seg ute :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangen schäferen får på seg klær er når han ligger fastbundet under lavinetrening hvis det er kaldt/blåser. Har et varmedekken og et jervehi. Den eneste gangen jeg har sett ham kald er på lavinetrening med kaldt vær og kraftig vind, ellers så er det definitivt jeg som fryser først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gamlemor Ganzie har jeg lav terskel, hun får på seg ullgenser som dekker hele lenden straks det blir minusgrader, og potesokker når det blir snø, eller hun viser ubehag. Hun får også på seg fôret regndekken straks det er kaldt og samtidig nedbør.

Inya (3år) tåler "alt" og jeg kler ikke på henne før hun viser at hun er kald. Det pleier å være rundt 15 minus (eller rundt 10 minus og vind) Tar på henne potesokker på omtrent samme tid. 

Nå er jo gamla straks 14 år, kastrat og har mye pels, men lite underpels, ergo har hun mindre kuldemotstand enn mange andre. I tillegg har hun HD og nå med årene litt forkalkninger mellom ryggvirvlene, derfor holder jeg henne varm.
Ungfrøkna er frisk og setter god underpels på vinteren, og trenger derfor ikke så mye klær.

Men jeg mener man må se an hunden. Om hunden tydelig er kald og fryser så er det helt innafor å kle på den, uansett om det er en godt pelset polarhund eller en tynnpelset mynde. Jeg har fått mye pes opp gjennom årene fordi jeg kler på Ganzie, siden hun er en sheltie med mye pels og derfor "skal tåle såpass". Bare så synd hun ikke har lest samme bøkene som "klesmotstanderne":aww:
Fryser bikkja, så kle på den. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...