Gå til innhold
Hundesonen.no

Artikkel om burbruk og hund alene hjemme


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Wildlife skrev:

Tenkte litt mer på hvermannsen jeg. De som har hund som stort sett "bare har hund". Altså ikke setter seg stort inn i noe.

Joda, det er sikkert (forhåpentligvis) noen som får seg en aha-opplevelse der :)

Jeg tenker jo først og fremst på min egen rase fordi det er den jeg kjenner best, og det er blitt sånn at jeg ikke klarer å gå inn på cavalier-gruppa på FB lengre fordi det enten er snakk om burmisbruk som om det skulle være den mest naturlige ting i verden, eller utdarte steinalder-treningsmetoder. Og sånt blir jeg i dårlig humør av. Der inne er det nok (dessverre) ikke så mange som tar Mostue seriøst, så denne artikkelen blir nok latterliggjort på høyeste nivå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av dem som "bare" har hund. Og jeg er enig i at hunder ikke skal oppbevares i bur, det blir helt feil. Men at man bruker bur i perioder for å sikre hund ( og inventar ), ser jeg ikke noe problem med. Da er det jo bare for en kort periode og det tror jeg ingen trygg hund tar skade av.

Jeg har selv hunden i bur om natta. Egentlig skulle jeg ønske han kunne vært løs, men etter å ha prøvd det i flere omganger, har jeg gitt opp. Da tisser han inne, varsler på alle lyder og banker katta. Sånt blir det dårlig nattesøvn av for oss andre. Når han er i bur, som står på soverommet til guttungen, legger han seg å sover. Da reagerer han ikke på noe. Han har plass til å snu seg, strekke seg og reise seg. Men han ligger jo stort sett i en ball i ene enden. Resten av tiden er han løs, bortsett fra i bil,da. Jeg nekter å la meg selv få dårlig samvittighet for dette p.g.a at en kjendisveterinær mener noe annet.

Og det med at den kun skal være alene 3 timer om dagen!! What?? Det er jo også helt tullete i mine øyne. Uansett om jeg er hjemme eller ikke på dagtid, så ligger bikkja rett ut å sover. Hva er forskjellen da liksom? Nå er det jo sjelden min hund må være alene en hel arbeidsdag, da det stort sett alltid er noen hjemme, men jeg har ikke dårlig samvittighet de gangen han må det. Da får han gjerne litt ekstra tur/aktivitet kvelden før eller samme dag.

Jeg er ingen super hundeeier som går/trener med bikkja flere timer hver dag. I ukedagene får han ca 1 times tur. Noen ganger litt aktivitet i hagen/innendørs. I helgene får han ofte mer, men ikke alltid. Men han har flokken sin rundt seg mesteparten av døgnet og har, i mine øyne, et godt liv.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker ligger nok heller mot de som faktisk kjøper seg valp og drar på jobb dagen etterpå (det er mange av de), og som aldri leser eller setter seg inn i noe som helst når det gjelder hunden sin. 

Det er nok av familier som ikke tenker nøye gjennom hva det innebærer å ha hund og vare har hund fordi det er koselig.

Alt med måte tenker jeg. Men om hunden står i bur om natta + en hel arbeidsdag (gjerne 8 timer+) så er dette i meste laget sier seg selv. Mange som har hund og ikke gar satt seg mer inn i det enn å ha kjøpt hunden tenker ikke over dette. 

En hund kan fint være hjemme en arbeidsdag alene om den er trent opp til det. Men om den trives med det er en annen sak. Men som sagt. Alt med måte. Både burbruk og hjemme alene tid. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker budskapet om bruken av bur, men jeg synes artikkelen er vinklet alt for kvasst og dømmende til at jeg tror burbrukere kommer til å ta det noe særlig til seg. Det virker ganske ekstremt rett og slett. Å ha hunden i bur om natta og når den er alene er mye bruk av bur, men hun skriver jo også at om hunden må være alene en arbeidsdag så bør man heller kjøpe seg en bamse, og da mister du de fleste du kunne nådd ut til. Skal man skrive en artikkel mot overdrevent burbruk må det skrives mer nyansert, ikke på en slik dømmende måte, da blir folk bare provoserte. 

Det er ikke ofte mine må være hjemme en hel arbeidsdag...for det første fordi jeg er student og for det andre fordi vi er to i husholdningen. Nå som jeg er i praksis jobber vi ofte omvendt av hverandre. Jeg går mye kveldsvakter og da blir de bare alene fra jeg går i 2-tiden til sambo kommer hjem halv 5. Men må de være alene en arbeidsdag, så har jeg ikke dårlig samvittighet for det heller. Nå går begge mine løse når de er alene, vi bruker bare bur i bil, men jeg brukte bur på eldsten fra hun var 7-8 mnd til hun var ca 2 år pga. det var nesten umulig å sikre den leiligheten vi bodde i det tidsrommet og hun var en makuleringsmaskin(hun var sjeldent hjemme en hel arbeidsdag da, men likevel). Minsten aksepterte ikke bur eller et begrenset område, så da måtte vi bli mer kreative, så hun har gått løs i leiligheten siden hun var 7 mnd eller noe sånt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mostue er jo omtrent like nyansert som en plastikkperle... Men det er jo viktige poeng.  Kjøpe seg hund for at den skal skal stå 8-10 timer i bur mens eier er på jobb og så 8 timer om natta, det er jo litt stusselig da, spesielt om det er enehund. To hunder, og dropp buret, så vil de ha litt mer selskap i hverandre. 

Dog ubrukelig artikkel for å nå frem til "hvermansen" ja. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Raksha skrev:

Mostue er jo omtrent like nyansert som en plastikkperle... Men det er jo viktige poeng.  Kjøpe seg hund for at den skal skal stå 8-10 timer i bur mens eier er på jobb og så 8 timer om natta, det er jo litt stusselig da, spesielt om det er enehund. To hunder, og dropp buret, så vil de ha litt mer selskap i hverandre. 

Dog ubrukelig artikkel for å nå frem til "hvermansen" ja. 

 

Hvis én hund er så mye jobb at de må ha den i bur hele dagen så er jeg ikke sikker på om jeg vil de skal ha to. :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Hvis én hund er så mye jobb at de må ha den i bur hele dagen så er jeg ikke sikker på om jeg vil de skal ha to. :P

Jeg tror mye handler om uvitenhet også, ikke at hunden faktisk må være i bur. Dette med burbruk er jo noe som blir innprentet i valpekjøperne selv FØR de kjøper valpen. Når man generelt spør "hva trenger man til valp" så er bur i veldig mange tilfeller en av tingene, og da skal man ha valpen i bur når den er alene og om natta...i den trygge hulen.

Jeg gikk i klasse med ei på vgs der familiehunden, en eldre blandingshund hadde vært i bur alene hjemme hele livet...fordi det var det den var vant med av forrige eier. Jeg spurte venninna mi hvordan hunden oppførte seg når den var alene, om den ødela noe...men det trodde hun ikke. Så jeg spurte henne...synes du det er OK at hunden tilbringer 2/3 av døgnet i bur, i opp til 16 timer +? Hun hadde ikke tenkt sånn på det sa hun. Etter det fikk hunden gå løs i kjelleretasjen i huset og gjør det enda, 5-6 år senere. Så jeg tror opplysning om at så mye bruk av bur er uforsvarlig og i mange tilfeller faktisk ikke nødvendig når hunden blir voksen spesielt...at man i det minste må prøve uten så tror jeg det er flere hunder som helt fint hadde fungert alene uten bur.  Jeg tror en del kommer av uvitenhet...mange tenker ikke over hvor mange timer det blir rett og slett.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, yurij skrev:

Jeg syns det var greit skrevet jeg :)  Det er altfor mange hunder som er altfor mye alene både i og utenfor bur ...

Det er sant, men skal man nå inn til de det faktisk gjelder, så tror jeg artikkelen burde vært skrevet på en annen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
10 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg må si jeg likte denne artikkelen mye bedre. Skrevet på en bedre måte men med samme budskap: http://www.dagbladet.no/2016/04/21/kultur/debatt/meninger/kronikk/hund/43939135/

Mostu har garantert fanget opp at den har sirkulert på FB i det siste, og stjålet innholdet. Hun har gjort sånt før - adoptert det andre har skrevet og fremstilt som noe hun mener. 

Hun mener nok at bur er feil altså, men hun siteres på ting som ordrett er hentet fra kronikken i DB. Ikke helt hun som sa det først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Belgerpia skrev:

Mostu har garantert fanget opp at den har sirkulert på FB i det siste, og stjålet innholdet. Hun har gjort sånt før - adoptert det andre har skrevet og fremstilt som noe hun mener. 

Hun mener nok at bur er feil altså, men hun siteres på ting som ordrett er hentet fra kronikken i DB. Ikke helt hun som sa det først. 

I Mostues innlegg, som deles på fb, linker hun til, og kommenterer (sier seg enig i) akkurat denne kronikken..... 

red: synes forøvrig NKK gir en flott oppsummering på sin fb side...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nkk sin oppsummering:

Trygghet eller tvangstrøye? Det siste døgnet har debatten om bruken av bur blant hundeeiere igjen blusset opp, på bakgrunn av veterinær Trude Mostues uttalelser på hennes facebook-side. I samme uttalelse sier Mostue også at hunden maksimalt bør være alene i 3 timer.  – NKK er svært opptatt av å minne norske hundeeiere, samt potensielle hundeeiere, om viktigheten av å imøtekomme hundens behov for mental og fysisk stimuli. Hundevelferden skal alltid ivaretas, og ustrakt bruk av bur er ikke forenelig med dette. NKK har i våre etiske retningslinjer for hold og trening av hund understreket at bur ikke skal være det primære oppholdsstedet for hund. Dette er i tråd med Mattilsynets retningslinjer, som NKK også har bidratt til utformingen av. Disse presiserer at bur ikke er egnet som oppholdssted for hunden over tid. NKK understreker allikevel at vi ikke er enige med Mostue i at en hund ikke kan være alene i mer enn 3 timer. Når det gjelder tid alene må man ta hensyn til individuelle forskjeller. Man skal allikevel være bevisst at hunden er et flokkdyr. Om hunden din kan være alene en arbeidsdag bør eier også være innstilt på å dekke hundens behov for nærhet til sin flokk i resten av døgnets timer, sier NKKs administrerende direktør Trine Hage. NKKs etiske retningslinjer for hold og trening av hund finner du her: http://bit.ly/2f2ssQQ

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med alenetid er faktisk en av grunnene til at jeg foretrekker å ha to hunder ev hund og katt .  Jeg jobber jo fulltid .  Nå virker det ikke som noen av bikkjene her bryr seg nevneverdig om de må være helt alene en arbeidsdag  ( noen ganger er Nico med sambo og andre ganger er jo Toddy satt bort )  , men jeg plages litt med det hvis de ikke er to stk .  Selv om de sover med oss om natten. 

Til gjengjeld gjør vi sånn ca aldri noe som ikke involverer hundene ellers , og jeg tør faktisk påstå at mine hunder har et langt rikere liv enn det mange som er hjemmeværende gir sine. Rett og slett fordi de er med på alt fra uteresturanter og fotballtreniger  til teltturer .  Hadde jeg vært hjemme med de hele dagen hadde jeg neppe dratt de med på alt mulig :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...