Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund angrep håndtverker


Lemen
 Share

Recommended Posts

http://www.rbnett.no/nyheter/2016/09/14/Hund-avlivet-etter-å-ha-bitt-mann-13325671.ece

Sitat

Eieren sier til Rbnett at han godtok avliving fordi han ville ta ansvar for hendelsen. Han har imidlertid en annen versjon av det som skjedde.

I en artikkel på Rbnett søndag heter det at hunden skal ha gått løs. Dette stemmer ikke, ifølge eieren.

– Jeg var på butikken og bilen var borte, så huset så sikkert tomt ut. I stedet for å ringe på dørklokken, gikk mannen rundt huset og banket på vinduene. Kjæresten min, som lå å sov, våknet av dette. Hun tok hunden i bånd, og gikk for å åpne døren. Da sto mannen på trappen rett utenfor, så hunden skvatt til.

– Aldri aggressiv mot mennesker

Eieren fikk hunden for to år siden.

– Han var en omplasseringshund som hadde blitt mishandlet tidligere, men han var aldri aggressiv mot mennesker mens vi hadde han. Kjæresten min og jeg har en sønn, og han har vært en helt super familiehund for oss. Det er vanskelig å si hvorfor han angrep, men han ble sikkert skremt av mannens oppførsel og ville forsvare hjemmet sitt. Dette er en tragisk opplevelse for alle involverte.

Eieren har fått flere hatkommentarer på nett etter torsdagens hendelse.

– Folk har skrevet at jeg burde blitt skutt i stedet for hunden. At vi burde byttet plass.

 

Forferdelig trist sak. Og stakkars mann!

Selv om Damir er snill og som dagen er lang tar jeg alltid forhåndsregler ved fremmed besøk. Døren er alltid låst, da han klarer å åpne den når han sier ifra at folk kommer. Han reagerer veldig kraftig når det banker på, instinktet er stort hos han, men han gir seg idet jeg kommer og sier det er bra. Så må han stå bak meg mens jeg åpner en glippe. Et par ganger når mannfolk med hette har stått på døren har han ikke roet seg, og da lukker jeg han på stua.  For det er ikke en liten hund, og jeg vet ikke om han gjør alvor av truslene sine. Det vil jeg ikke finne ut heller.. 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er helt tragisk, for alle parter.

Jeg håper virkelig ikke dette brukes i mot rasen.

Samtidig tenker jeg at en har et særskilt ansvar om en har denne rasen, fordi jeg har hatt et individ med veldig mye vokt. Uansett har man større ansvar ift størrelse på hund.

Med tanke på rasen bør man vite hva en går inn for - og ta forhåndsregler, slik Ozzy beskriver. Det er ikke nødvendigvis slik at en må ta samme forhåndsregler, men en må vite hva sin hund er kapabel til. Enkelte har lite vokt, andre har mye vokt...

 

Virkelig trist å lese at dette var en Canario. Rasen har allerede ufortjent dårlig rykte, bla pga eierskap i uønskede miljøer.

 

:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

Med mindre man er i miljøer med 'spesielle behov' hvorfor ønsker man seg en slik ( og lignende) raser? Jeg frykter at slike episoder fører til enda verre forhold for hundhold generellt, da bestemmende myndigheter ofte ikke evner og se forskjell på 'skitt og kanel'.

"Spesielle behov"? Er det blitt slik at man kjøper seg ulike mollossere og vokterhunder for personlig beskyttelse? Hvis man skal gå rundt å mistenke en hver som har visse type hunder, for å ha urent mel i posen, så kan man jo bare forby alt annet enn ikea-hunder da. På den annen side, så har jo allerede lovens håndhevere tatt seg den frihet å likvidere diverse hunder av et visst utseende allerede. Så vi er på rett vei der gitt. 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

Med mindre man er i miljøer med 'spesielle behov' hvorfor ønsker man seg en slik ( og lignende) raser? Jeg frykter at slike episoder fører til enda verre forhold for hundhold generellt, da bestemmende myndigheter ofte ikke evner og se forskjell på 'skitt og kanel'.

Fordi det sannsynligvis er mange andre egenskaper og trekk i disse rasene som tiltaler folk, enn akkurat vokterinstinktet. 

Selv har jeg jo schäfer, det er også en vokter, og det finnes sikkert schäfere i norske hjem som kunne funnet på å gjøre det samme. Selv har jeg ikke kjøpt meg schäfer pga. vokterinstinktet for å si det sånn. Det er noe jeg fikk med på lasset ved å velge en slik hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Emilie skrev:

"Spesielle behov"? Er det blitt slik at man kjøper seg ulike mollossere og vokterhunder for personlig beskyttelse? Hvis man skal gå rundt å mistenke en hver som har visse type hunder, for å ha urent mel i posen, så kan man jo bare forby alt annet enn ikea-hunder da. På den annen side, så har jo allerede lovens håndhevere tatt seg den frihet å likvidere diverse hunder av et visst utseende allerede. Så vi er på rett vei der gitt. 

 

7 timer siden, Sprettballen skrev:

Fordi det sannsynligvis er mange andre egenskaper og trekk i disse rasene som tiltaler folk, enn akkurat vokterinstinktet. 

Selv har jeg jo schäfer, det er også en vokter, og det finnes sikkert schäfere i norske hjem som kunne funnet på å gjøre det samme. Selv har jeg ikke kjøpt meg schäfer pga. vokterinstinktet for å si det sånn. Det er noe jeg fikk med på lasset ved å velge en slik hund.

 

Men dere besvarer egentlig ikke spørsmålet, dere går i forsvar og påstår det ikke er DET det handler om. Hva er det som er så unikt med dogo canario at alle ønsker seg en nå, med unntak av et karakteristisk utseende - og i følge postene ovenfor: med unntak av at det er en åpenbar vokter man må gjøre store ekstra tiltak i livet for å holde trygt/ansvarsfullt?

Synes det er et legitimt og interessant spørsmål, uten at det legger føringer for meninger om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Men dere besvarer egentlig ikke spørsmålet, dere går i forsvar og påstår det ikke er DET det handler om. Hva er det som er så unikt med dogo canario at alle ønsker seg en nå, med unntak av et karakteristisk utseende - og i følge postene ovenfor: med unntak av at det er en åpenbar vokter man må gjøre store ekstra tiltak i livet for å holde trygt/ansvarsfullt?

Synes det er et legitimt og interessant spørsmål, uten at det legger føringer for meninger om rasen.

Jeg har ikke personlig erfaring med rasen, men jeg tenker det har med personlige preferanser som med alle andre rasevalg; rasetrekk som tiltaler folk. Hvorfor kjøpe bruksschäfer, malle, hollender, rottweiler(som når man snakker om vokt, potensielt kan gjøre det samme som denne DCen) etc. når man kan få en retriever med like mye motor ift. trening, men uten trekk som vokting etc? Det handler jo om at selv om treningspotensialet kanskje er likt, så er det forskjeller på rasene, både i egenskaper og væremåte som tiltaler folk forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg har ikke personlig erfaring med rasen, men jeg tenker det har med personlige preferanser som med alle andre rasevalg; rasetrekk som tiltaler folk. Hvorfor kjøpe bruksschäfer, malle, hollender, rottweiler(som når man snakker om vokt, potensielt kan gjøre det samme som denne DCen) etc. når man kan få en retriever med like mye motor ift. trening, men uten trekk som vokting etc? Det handler jo om at selv om treningspotensialet kanskje er likt, så er det forskjeller på rasene, både i egenskaper og væremåte som tiltaler folk forskjellig. 

I hundesport ser du disse rasene florere, du vil aldri kunne gjøre det samme med en retriever. De brukes av politi, militære og er i overvekt hva gjelder SAR og andre viktige posisjoner i samfunnet. 

Hvilken hundesport er det som er unik for dogo canario? På hvilken måte er egenskap og væremåte så unik i dogo canario? Jeg synes det er mye tåkeprat og generalisering her - uten at det besvares konkret. Står framdeles igjen med følelsen av at dogo canario er en hund som kjøpes pga utseende og tøft voktende gemytt, ikke fordi det er en annen type unikum i hundeverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, QUEST skrev:

Med mindre man er i miljøer med 'spesielle behov' hvorfor ønsker man seg en slik ( og lignende) raser? Jeg frykter at slike episoder fører til enda verre forhold for hundhold generellt, da bestemmende myndigheter ofte ikke evner og se forskjell på 'skitt og kanel'.

Problemet oppstår vel strengt tatt først når folk med "spesielle behov" skaffer seg, og ikke minst avler på enten den ene eller andre rasen.

Hvorfor man, som en ganske vanlig hundeeier kjøper seg dogo? Tja, fordi en bra dogo er en fantastisk pakke av en trivelig, sosial og solid familiehund, kombinert med arbeidskapasitet. Og så er de flotte å se på ? En bra dogo vokter ikke i hytt og pine, den ser an situasjonen, og overreagerer aldri.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pringlen skrev:

 

Hvorfor man, som en ganske vanlig hundeeier kjøper seg dogo? Tja, fordi en bra dogo er en fantastisk pakke av en trivelig, sosial og solid familiehund, kombinert med arbeidskapasitet. Og så er de flotte å se på ? En bra dogo vokter ikke i hytt og pine, den ser an situasjonen, og overreagerer aldri.

Med andre ord som minst 50 andre hunderaser. Men man vil ha en som ser "flott ut" - i denne sammenheng tror jeg "flott" er en hund som ser avskrekkende/skummel/"badass" ut?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

I hundesport ser du disse rasene florere, du vil aldri kunne gjøre det samme med en retriever. De brukes av politi, militære og er i overvekt hva gjelder SAR og andre viktige posisjoner i samfunnet. 

Hvilken hundesport er det som er unik for dogo canario? På hvilken måte er egenskap og væremåte så unik i dogo canario? Jeg synes det er mye tåkeprat og generalisering her - uten at det besvares konkret. Står framdeles igjen med følelsen av at dogo canario er en hund som kjøpes pga utseende og tøft voktende gemytt, ikke fordi det er en annen type unikum i hundeverdenen.

Jeg sier ikke at de nødvendigvis kan brukes til akkurat det samme, men folk kjøper gjerne den typen hund for å bruke den i konkurransegrener som også andre raser fungerer vel så godt i, uten å ha utfordrende egenskaper som vokt, skarphet etc. Så det handler om personlig preferanse. Og DET er poenget mitt. Det handler ikke om at en rase er unik, men folk må da få lov til å ha lyst på en hund som tiltaler en? Så lenge man er klar over hva som bor i hunden og tar evt. forhåndsregler ift. det. Det er vel få hunderaser som er spesielt unike. Jeg ser helt ærlig ikke problemet og jeg skjønner ikke hvorfor akkurat DC skal være så mye verre å skaffe seg enn andre raser(som virker mer akseptert?) som har lignende egenskaper.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Med andre ord som minst 50 andre hunderaser. Men man vil ha en som ser "flott ut" - i denne sammenheng tror jeg "flott" er en hund som ser avskrekkende/skummel/"badass" ut?

 

Nei, jeg synes en velbygget dogo er smellvakker. Å påstå at man ikke velger rase dels ut fra hva som tiltaler en utseendemessig blir vel å juge. Jeg ville ikke hatt en retriver om jeg så fikk betalt for det, men du synes sikkert de er fine? Smaken er som baken liksom. Noen liker hunder med lang pels, jeg synes det er heselig.

Jeg forstår at ikke alle liker utseende på en dogo, men jeg synes de er knallfine. Og en bra en er like fin på innsiden. Jeg har ikke tall på hvor mange som ønsket seg dogo etter å ha møtt min. Men jeg hadde til gode å møte noen som ikke likte henne, selv de som kanskje ikke likte utseendet.

At selv hundeeiere har fordommer som du viser her, er bare trist.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Men dere besvarer egentlig ikke spørsmålet, dere går i forsvar og påstår det ikke er DET det handler om. Hva er det som er så unikt med dogo canario at alle ønsker seg en nå, med unntak av et karakteristisk utseende - og i følge postene ovenfor: med unntak av at det er en åpenbar vokter man må gjøre store ekstra tiltak i livet for å holde trygt/ansvarsfullt?

Synes det er et legitimt og interessant spørsmål, uten at det legger føringer for meninger om rasen.

Svaret på spørsmålet er vel at folk har ulike preferanser, uten å måtte ha lugubre baktanker med sitt hundekjøp. Spørsmålet er formulert på en høyst stigmatiserende og ledende måte. Da må man få lov til å forsvare seg eller dem av oss som har valgt hunder som ikke bare ser "søte" ut. Samfunnet har blir jo bare verre og verre. Ikke kan hunden ha et utseende man selv liker - det må nemlig passe alle andre også. Hunden skal ikke bare oppføre seg som en maskin, den skal også se ut som et kosedyr. Hvis ikke er du kun ute etter "respekt på gata" og må forvente å få dyret konfiskert og avlivet hvis onkel Politi har en dårlig dag på jobben. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Nei, jeg synes en velbygget dogo er smellvakker. Å påstå at man ikke velger rase dels ut fra hva som tiltaler en utseendemessig blir vel å juge. Jeg ville ikke hatt en retriver om jeg så fikk betalt for det, men du synes sikkert de er fine? Smaken er som baken liksom. Noen liker hunder med lang pels, jeg synes det er heselig.

Jeg forstår at ikke alle liker utseende på en dogo, men jeg synes de er knallfine. Og en bra en er like fin på innsiden. Jeg har ikke tall på hvor mange som ønsket seg dogo etter å ha møtt min. Men jeg hadde til gode å møte noen som ikke likte henne, selv de som kanskje ikke likte utseendet.

At selv hundeeiere har fordommer som du viser her, er bare trist.

Hehe, altså, i det ene øyeblikket ville du ikke rørt en retriever, og i det andre kaller du meg fordomsfull? Ikke drite sånn på egen legg om du først skal forsøke å rakke ned på meg. Forøvrig lurer jeg på hva det er slags fordom jeg har? At jeg synes dogo canario er alt anna enn pent? Ellers har jeg stilt spørsmål. Ikke legg andres ord i min munn, eller bygg stråmanner rundt meg. 

 

Nedslående å se så mange medlemmer på hundesonen klikke like på et slik innlegg. Loosing faith in humanity again.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Hehe, altså, i det ene øyeblikket ville du ikke rørt en retriever, og i det andre kaller du meg fordomsfull? Ikke drite sånn på egen legg om du først skal forsøke å rakke ned på meg. Forøvrig lurer jeg på hva det er slags fordom jeg har? At jeg synes dogo canario er alt anna enn pent? Ellers har jeg stilt spørsmål. Ikke legg andres ord i min munn, eller bygg stråmanner rundt meg. 

 

Nedslående å se så mange medlemmer på hundesonen klikke like på et slik innlegg. Loosing faith in humanity again.

Ehhh. Lese både det du selv og andre skriver kanskje? Du skriver da ganske rett ut at man velger dogo fordi man finner utseende "bad ass" og "avskrekkende".

Svarer da at nei, man velger gjerne hund ut i fra hva som tiltaler en, både mtp utseende og egenskaper. Jeg skriver heller ikke at retrivere er stygge, eller at jeg har noen som helst negative meninger om dem disse rasene passer for, men de tiltaler altså ikke meg. Hva var fordommen der?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Pringlen skrev:

Ehhh. Lese både det du selv og andre skriver kanskje? Du skriver da ganske rett ut at man velger dogo fordi man finner utseende "bad ass" og "avskrekkende".

Svarer da at nei, man velger gjerne hund ut i fra hva som tiltaler en, både mtp utseende og egenskaper. Jeg skriver heller ikke at retrivere er stygge, eller at jeg har noen som helst negative meninger om dem disse rasene passer for, men de tiltaler altså ikke meg. Hva var fordommen der?

Og hva var så fordommen min? Min personlige mening er at dogo canario ikke er en PEN hunderase, den er overhodet ikke tiltalende for meg. Men på siden av det, så ser den for meg ut som en typisk bulleaktig hund som feil miljøer kan velge. Fordi den virker skremmende/oppfyller typisk karakteristikk for en "badass" hund; med et morskt blikk, ofte importert med kuperte ører/hale som er synonymt med spoiler og senka karosseri på en bil (for meg iallefall), og en kort pels som viser en kraftig kropp. Om noen sier de velger den pga utseende, så er det da dette det betyr i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange raser som kan brukes til det samme eller som på mange måter kan kalles like (ifht bruksområde/energinivå/hvor krevende de er etc), men det betyr ikke at det er det samme eller at det da er likegyldig hvem av de 50 rasene man velger. Ta feks schæfer og malle, ikke i nærheten av å være samme hund, selv om de stort sett har nøyaktig samme bruksområde, krever omtrent det samme av aktivisering osv og egner seg stort sett like bra til det de brukes til. De som velger dogo velger vell stort sett på samme bakgrunn som de fleste andre, fordi det er en hund som passer deres livsstil og som tiltaler dem, både eksteriørt og mtp egenskaper. Og stort sett er det jo flotte og stødige hunder uten et alt for høyt aktivitetsnivå.

Og at man har en vokter betyr heller ikke at man må snu opp ned på livet å sikre huset og omgivelsene i huet og rævva for at slikt ikke skal skje, dette har ikke noe med rase å gjøre, dette er en usikker hund som ikke har helt kontroll. Vokter eller ikke, det er ikke sånn de skal oppføre seg, og det gjør de som regel ikke heller.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Og hva var så fordommen min? Min personlige mening er at dogo canario ikke er en PEN hunderase, den er overhodet ikke tiltalende for meg. Men på siden av det, så ser den for meg ut som en typisk bulleaktig hund som feil miljøer kan velge. Fordi den virker skremmende/oppfyller typisk karakteristikk for en "badass" hund; med et morskt blikk, ofte importert med kuperte ører/hale som er synonymt med spoiler og senka karosseri på en bil (for meg iallefall), og en kort pels som viser en kraftig kropp. Om noen sier de velger den pga utseende, så er det da dette det betyr i mine ører.

Men det samme gjelder jo for rottis, schäfer, am.bulldog, dobermann og andre "skumle" raser. At du ikke synes en DC er pen er nå en ting, jeg kunne heller ikke tenke meg en DC, forskjellen er vel at jeg forstår at dette er en rase som noen synes er tiltalende, uten at jeg misstenker eiere av slike hunder til å "vanke i feil miljø". Kan man ikke bare synes at utseende er pent, uten at man kjøper den som penisforlenger og badass-hund? 

Jeg forstår bare ikke hvorfor du mener at akkurat DC er så fryktelig ille å kjøpe seg og hvorfor du tilsynelatende både dømmer og tillegger eiere av slike hunder såpass overfladiske tanker rundt hundekjøp at de kun velger rasen fordi den er ser tøff ut. Det kan jo helt klart gjelde noen, men det er da mange som har slike hunder bare fordi de LIKER rasen og synes den er pen, både inni og utenpå. Er det så veldig ille det da? Det er jo stort sett derfor man velger gitte hunderaser...fordi hele hunden tiltaler en, både utenpå og inni.

Du står jo selv om dagen og vurderer rottweiler liksom...den burde jo etter min mening havne i samme kategori som DCen.

RED: la til noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sprettballen skrev:

Men det samme gjelder jo for rottis, schäfer, am.bulldog, dobermann og andre "skumle" raser. At du ikke synes en DC er pen er nå en ting, jeg kunne heller ikke tenke meg en DC, forskjellen er vel at jeg forstår at dette er en rase som noen synes er tiltalende, uten at jeg misstenker eiere av slike hunder til å "vanke i feil miljø". Kan man ikke bare synes at utseende er pent, uten at man kjøper den som penisforlenger og badass-hund? 

Jeg forstår bare ikke hvorfor du mener at akkurat DC er så fryktelig ille å kjøpe seg og hvorfor du tilsynelatende både dømmer og tillegger eiere av slike hunder såpass overfladiske tanker rundt hundekjøp at de kun velger rasen fordi den er ser tøff ut. Det kan jo helt klart gjelde noen, men det er da mange som har slike hunder bare fordi de LIKER rasen og synes den er pen, både inni og utenpå. Er det så veldig ille det da? Det er jo stort sett derfor man velger gitte hunderaser...fordi hele hunden tiltaler en, både utenpå og inni.

Du står jo selv om dagen og vurderer rottweiler liksom...den burde jo etter min mening havne i samme kategori som DCen.

RED: la til noe.

Hvor mistenker JEG eiere for å vanke i miljøer? Er det virkelig ikke mulig å skille på deltakere i en tråd, og forholde seg til ett konkret spørsmål om gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Hvor mistenker JEG eiere for å vanke i miljøer? Er det virkelig ikke mulig å skille på deltakere i en tråd, og forholde seg til ett konkret spørsmål om gangen?

 

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Men på siden av det, så ser den for meg ut som en typisk bulleaktig hund som feil miljøer kan velge. Fordi den virker skremmende/oppfyller typisk karakteristikk for en "badass" hund; med et morskt blikk, ofte importert med kuperte ører/hale som er synonymt med spoiler og senka karosseri på en bil (for meg iallefall), og en kort pels som viser en kraftig kropp. Om noen sier de velger den pga utseende, så er det da dette det betyr i mine ører.

Vel, det er hvert fall slik jeg tolker dette innlegget. Beklager om jeg tar feil. 

Og til det siste du skriver i første sitat, så har jeg og flere gjentatte ganger svart på hvorfor man velger f.eks. en slik type hund. Fordi den tiltaler en, en personlig preferanse. Verken mer eller mindre og ikke særlig ulikt grunnlaget man legger når man velger hvilken som helst hunderase. 

Du beskylder andre for å ikke svare på spørsmål som blir stilt, men du har heller ikke selv svart på hvorfor det er så veldig ille å velge DC. Hvorfor er det mindre greit enn å velge andre "skumle" raser som har lignende egenskaper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...