Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeutfordringer...


Luna-samo
 Share

Recommended Posts

Hei hei. Jeg er fremdeles litt ny her inne og har tidligere skrevet litt om min skjønne bamse Luna. 

 

Nå er Luna straks 12 uker og jeg har støtt på noen utfordringer jeg trenger litt hjelp til. 

Det har bygget seg litt opp, men nå de siste dagene har hun oppført seg litt på en måte som jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere. Har spurt "oppdretter" litt, og har fått forklart at dette antageligvis er litt trassalder og grensetesting, og at det går over om jeg er konsekvent og bestemt. Det er jeg, har erfaring med hund fra før, (endel år siden) men dette er litt gresk for meg. Har aldri vært borti slik hun holder på... 

(hvis noen syns jeg handler helt feil her, så bare si det, for jeg trenger gjerne råd og synspunkter...)

Her er saken... Hun får jo litt sånn valperaptus i blant, spesielt på kveldene... helt normalt. Da fyker hun rundt og bjeffer, biter på ting, og er helt sprø. Jeg pleier å prøve å ta henne ut i hagen for, da leker hun mer okey, og roer seg litt, men det er jo ikke alltid det går, hvis f.eks ungene mine skal i seng og ha kvelds osv. Min sønn på 8 får ofte gjennomgå litt når hun er så vill. Hun løper etter han, napper han i armer og bein og han blir engstelig og liker det ikke. Da stepper jeg inn, sier nei, og prøver å roe ned, avlede, gå i mellom osv. Og her starter problemet. Hun tåler ikke få nei. Hadde hun enda blitt fornærmet og furtet eller noe... slik gamle hunden gjorde. Neida, hun glefser etter meg, glefser i luften mot meg, og når jeg sier NEI, og prøver å dytte henne bort, går hun faktisk til angrep på meg. Hun vifter med halen og jeg trooor hun tror det hele er en lek, så da prøver jeg å overse henne, avvise og bare fortsette med barna, men hun gir seg ikke. Hun gjør ALT for å få oppmerksomhet. Biter i beina, hopper på ungene, biter dem, og slikt kan jeg ikke overse.

Jeg fikk råd om å ta tak i nakken hennes og holde henne fast nede, mens jeg er streng og sier NEI. Da legger hun seg ofte på rygg/siden og slapper av, men i det jeg slipper og prøver å gå vekk, så flyr hun på meg og biter og bjeffer og løper som en gal rundt meg. Hun er som en liten piraja. Det er som om hun blir trigget av at jeg gjør dette. Hun blir mer gal. får jeg ikke tak i nakken hennes, kan hun snu seg og bite til i hånden min.... 

Jeg fikk også råd om å gå vekk og avvise, men jeg kan ikke gå vekk, for hun følger etter meg og blokkerer veien, for å så "angripe", og vi har åpen stue/kjøkken så det er liksom ikke mulig å gå vekk og lukke døren. I dag tok jeg hele hunden, satt henne på badet og lukket døren. Hun bjeffet som en gal i 10 sekunder, så ble det stille, og jeg åpnet døren, og hun kom ut og var helt rolig og jeg bare latet som ingenting og fortsatte på kjøkkenet. Det funket, men... jaja..

Det er jo litt komisk kanskje, men det er ikke komisk om en stund når hun har vokst seg stor, og hvis dette fortsetter. Jeg kjenner jeg ikke liker dette at jeg ikke kan kontrollere situasjonen. Jeg blir usikker og kanskje hun merker det på meg også. 

 

Hun er ellers en skjønn, lettlært og artig hund. Blanding mellom samojed, og bordercollie/retriver. Ser hun har litt av "gjetingen" i lek, men også endel retriver i væremåten, bærer ting med seg, svømmer,  samojed har jeg aldri vært borti før, så kan ikke si noe om det. 

Hun er kosete og god. 

 

Kjære dere, hjelp en hundenovise.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i veien med å gi henne en time-out slik du gjorde da du satte henne på badet. Om du kan bruke badet til det uten at hun ødelegger noe der er det bare å fortsette med det, ellers kan man bruke bur om man ikke har et rom å bruke. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fortsetter du å sette henne på badet. Det er helt innafor å gi valpen en "timeout" på den måten så lenge som det er rettferdig behandling. Hun vil da fort lære seg at å være "drittbikkje" er veldig kjedelig i lengden. At hun oppfører seg som hun gjør er bare helt normal valpeoppførsel så det trenger du ikke bekymre deg over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å spørre om det var samojed!

Sånn va vår renrasete samojed,  men det går over! 12 uker og enda liten :)  Sikkert skikkelig sta også. Vår er 7 mnd og enda får han slike raptus og glefser og biter (nei trigget han bare,  så vi begynte å si strengt "slutt"  istedet)

Ro ned og slapp av  det går over!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er valp. Valper leker. Hadde du hatt flere hunder, ville du ha sett hvordan valper herjer og styrer på med de voksene. Sånn er de :) Når hun ikke har andre bikkjer å styre med, får du heller leke og aktivisere henne. Det går mye tid med hurra-meg-rundt før en valp slukner. Å si nei, og å prøve å passifisere valpen blir bare feil... Finn på noe moro sammen med henne. En valp skal være i aktivitet, når den ikke ligger på lading...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raptuser er ikke uvanlig og spesielt på kvelden er det ofte et tegn på at valpen er overtrøtt og egentlig vil sove. Når hun begynner med en slik raptus ville jeg vært raskt inne og f.eks. satt henne i time-out, slik du gjorde eller tatt henne på fanget i sofaen f.eks. og "tvangsroet" henne ved å holde fast og stryke rolig på brystet. Hvis det er gjennomførbart. Noen er jo så bitemaskiner at det blir vanskelig å få til. Jeg vet ikke hvor stor hund det er snakk om, men er det hund av stor rase kan det jo være vanskelig å holde de fast når de blir så store som ved 12 uker. Det må du nesten vurdere selv.

Du trenger ikke være redd for at hun vil fortsette sånn når hun blir voksen etc. Det er bare valpefakter :) Ta i nakken og legge i bakken ville jeg bare slutta med, det er ikke en fin måte å håndtere det på. Valpen er sannsynligvis bare veldig frustrert og vil egentlig bare sove, men får det ikke til selv. Hvis hun roer seg på badet, er det en finfin løsning for time-out :) 

Jeg er helt enig med deg at du ikke skal ignorere når valpen biter på barna dine, det skal jo ikke gå ut over dem. Så jeg ville være kjapt inne å satt henne vekk med en gang hun begynner. 

Masse lykke til! Dette går nok veldig fint etter hvert. Det er som regel når de er ganske små at det er et faktum. 

Jeg er nøye på med mine valper at etter aktivitet så SKAL de sove. Bare for å lære de til en god vane med å slappe av når det ikke skjer noe. Så etter de har blitt aktivisert har jeg tatt de til meg, helst før de blir overtrøtte og fått de til å sove. I starten har de trengt hjelp til det, men når de blir eldre har de blitt flinkere til å styre det selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så trenger du ikke å være bekymret for at du får en voksen hund som holder på sånn, de roer seg med alderen, de blir mer modne, lærer seg selvkontroll og hva som er akseptabel oppførsel :) 

Se for deg en unge som er skyhøy på sukker eller skikkelig overtrøtt, det er egentlig det samme, bare at det kan komme til uttrykk på litt forskjellige måter hos hund og menneske, men det som er felles er at de er ute av kontroll, de kan ikke noe for det der å da, ergo nytter det ikke å bli sint, stresset, streng e.l. det vil mest sannsynlig bare være som å kaste bensin på bålet (som du har opplevd selv), uten at det ligger noe mer bak den adferden som kommer når du tar tak i henne eller sier strengt nei. Unngå hele konflikten, med en gang du ser antydningene til at det starter så tar du bare å går bort, plukker opp valpen så rolig du kan(ikke vær sint eller si noe), overse at den spreller, biter osv, bare hold den fast og gå ut med den, eller inn på et annet rom eller i et bur/valpegrind etc å gi den en timeout. Så slipper du den ut igjen når den er rolig. Veldig enkelt og veldig effektivt som regel. Selv om det nok tar litt tid før valpen slutter å få raptus, det hører liksom bare med, for noen mer enn andre. :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar.

Leste de for en uke siden og har brukt uken som var, til å ta henne rett ut i "timeout" på badet når hun begynner, og reaksjonen hennes når jeg åpner badedøren er akkurat som jeg ønsker. Hun er glad og søker kos, før hun legger seg ned på stdet sitt og roer seg. 

Problemet er at hun nå har begynt å skjønne hva som skal skje, når hun oppfører seg "dritt", og jeg skal ta henne ut på badet, så da gjør hun så og si alt hun kan for å stikke av. Det blir en helt sinnsykt irriterende katt og mus oppførsel rundt i stuen, og det gjør meg så frustrert at jeg nesten eksploderer. Dette er utrolig slitsomt. 

Hun er en smart hund, lærer postive ting utrolig fort, men ser også at hun forstår ting fort sånn at hun kan bruke dem til sin fordel. IKKE gøy.

Og vi finner på mye kjekt hele dagen.. vi leker, trener hodet og går mye tur. (sånn passe mye for en valp på straks 13 uker.) Så aktivisering får hun mye av. Men det er den oppførselen hvor hun glefser etter oss når vi irettesetter henne, som om hun tar igjen, eller kjefter tilbake, jeg ikke syns noe om. Hun nekter å gi seg liksom. Stabeist.. ;) hehe.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Luna-samo skrev:

Tusen takk for alle svar.

Leste de for en uke siden og har brukt uken som var, til å ta henne rett ut i "timeout" på badet når hun begynner, og reaksjonen hennes når jeg åpner badedøren er akkurat som jeg ønsker. Hun er glad og søker kos, før hun legger seg ned på stdet sitt og roer seg. 

Problemet er at hun nå har begynt å skjønne hva som skal skje, når hun oppfører seg "dritt", og jeg skal ta henne ut på badet, så da gjør hun så og si alt hun kan for å stikke av. Det blir en helt sinnsykt irriterende katt og mus oppførsel rundt i stuen, og det gjør meg så frustrert at jeg nesten eksploderer. Dette er utrolig slitsomt. 

Hun er en smart hund, lærer postive ting utrolig fort, men ser også at hun forstår ting fort sånn at hun kan bruke dem til sin fordel. IKKE gøy.

Og vi finner på mye kjekt hele dagen.. vi leker, trener hodet og går mye tur. (sånn passe mye for en valp på straks 13 uker.) Så aktivisering får hun mye av. Men det er den oppførselen hvor hun glefser etter oss når vi irettesetter henne, som om hun tar igjen, eller kjefter tilbake, jeg ikke syns noe om. Hun nekter å gi seg liksom. Stabeist.. ;) hehe.. 

 

Når du skal avbryte henne i ugangen, så bruker du en kontaktlyd/innkallingslyd og så gir du henne en godbit når hun kommer til deg, så setter du henne på badet. 

Enten det, eller så kan du ha et bånd hengende på henne i de situasjonene du tror hun vil trenge timeout, og så tar du henne bare i båndet og leder henne til badet. Du må for alt i verden unngå "katt og mus"-leken, den er ekstremt selvforsterkende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha et halsbånd festet i noe i huset?
Jeg hadde også helt bananas valp som syntes nei var moro og førte til glefsing.

For det første, for å trøste, jeg har en voksen hund nå som jeg stoler nok på til å forlate i et rom med en liten baby, alene. Så det er ingen grunn til katastrofestemning :P 

Jeg festet henne til et bånd når hun oppførte seg rektalt, og lot henne sitte der til hun roa seg. Biting under lek ble det slutt på ganske kjapt når jeg avsluttet all lek hver gang det ble bitt i hender.

Hold ut, valper er helt.. drøyt noen ganger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det roer seg etterhvert! Vi holdt på å bli gal en periode..

Når vår golden valp får raptus så har vi et (kort) timeout-bånd som vi kobler henne til.

Så overser vi henne og hun sovner etter 5-10 min. Bruk det konsekvent når hun hisser seg opp. Vi gjorde dette hver kveld.

Det blir bedre, hold ut en stund til :) Dette går over av seg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...