Gå til innhold
Hundesonen.no

Volkswagen Touran.


Rocket
 Share

Recommended Posts

Vurderer bl.a VW Touran som min første bil når lappen er i boks, men funderer jo litt på drivstoff forbruk og slikt. Jeg må jo ha råd til å ha/kjøre bilen også. :P 
Ser de stort sett ligger ute med 104hk eller 140hk. 104hk blir ofte omtalt som drivstoffgjerrig, og noen skriver også sprek. Men er den det? 

Fått litt noia etter S sin gamle golf, der du fikk lyst å springe bak og dytte. :P Mindre og eldre bil, med kun noen og 60 hester, men alikevel. 
Litt futt må det være i den så jeg slipper å lage kø hvor enn jeg kjører. At det merkes om den blir fullastet er helt ok, men med vanlig vekt vil jeg helst slippe å føle for å dytte bilen for å nå 80km/t. 

Dere som har hatt litt bil, merkes det godt med de ekstra 36hk? Både på effekt men også på forbruk/kostnad å kjøre? Vil det utgjøre en forskjell på forsikring?
Kan jeg trekke en lett gaupen f.eks med 1 ponni på? (Islandshest, 350 - 400kg ca) Sånn en gang i blant? Med de 104hkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ligger på 0,6-0,7 liter pr mil på blandet kjøring (mye småkjøring), 0,4-0,5 på langkjøring. 104hk er helt ok, ingen problemer med å kjøre forbi, eller å holde fartsgrensene, selv ikke godt lastet. Men, så klart, man merker forskjellen når man kommer i mindre, lettere biler. Får litt mer reaksjon på gassen der :) 

Generelt er flere hk = dyrere forsikring, men det avhenger også av din alder og opptjent bonus. Touran er ikke spesielt dyr å forsikre siden den normalt blir regnet som familiebil. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ingidano skrev:

Min ligger på 0,6-0,7 liter pr mil på blandet kjøring (mye småkjøring), 0,4-0,5 på langkjøring. 104hk er helt ok, ingen problemer med å kjøre forbi, eller å holde fartsgrensene, selv ikke godt lastet. Men, så klart, man merker forskjellen når man kommer i mindre, lettere biler. Får litt mer reaksjon på gassen der :) 

Generelt er flere hk = dyrere forsikring, men det avhenger også av din alder og opptjent bonus. Touran er ikke spesielt dyr å forsikre siden den normalt blir regnet som familiebil. 

Takk for svar! Det høres jo ikke så ille ut det da! :) 
Null bonus her, men jeg er 23 da, så håper jeg får litt bedre pris på forsikringen vs 18 år, selvom det blir min første bil. Om det blir helt ulevelig kan nok alltid pappa ha den på seg, men da får jeg jo ikke spart opp noe bonus til senere selv. Har jo litt andre forsikringer som 2 rimelig gode innbo forsikringer og livsforsikring så håper Tryg/Nordea kan gi meg litt samlepris mtp det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du kan ikke sammenlikne HK på en gammel bensin gressklippermotor mot moderne diesel TDI. TDI har suverent dreiemoment ved lavt turtall, den vil dra deg og hesten din opp bakkene på tomgang. :D Sjekk forsikring for det kan bli fordyrende, er jo bare prøve en kalk på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anette skrev:

Jeg har en 109hk og den er mer enn nok sprek :) Trekt henger,campingvogn, den er sprek til vanlig og jeg digger bilen. 

Awesome! :D Da stresser jeg ikke med hk når jeg er på biljakt, om det blir denne typen. (Ser litt på Mitsubishi Grandi også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diesel automat, men angrer bittelitt nå, for jeg fikk ikke kjørt så mye bil etter jeg tok lappen og jeg fikk heller ikke øvelseskjørt så mye før jeg fikk lappen, så selv om jeg har kjørt bil noen år, har jeg i hovedsak kjørt automat, noe som lager litt småutfordringer når jeg må kjøre manuell i jobbsammenheng. Giring og klutch sitter liksom ikke så i hender og bein som jeg gjerne skulle ønske. Jeg føler meg litt "fersk" når jeg nå kjøre manuell. Spesielt i situasjoner med bakkestart i f.eks. lyskryss(finne ut hvor klutchen tar så du ikke triller bakover, gi passe med gass osv for å ikke kvele motoren osv.) og hvis jeg må komme meg kjapt ut av et kryss og komme fort opp i fart. Bare noe å tenke over, siden du nettopp har fått lappen, så klart litt avhengig av hvor mye du har kjørt før du fikk lappen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at du primært kikker på VW, men ikke glem at det finnes en veldig utmerket "bikkjebil" som heter Citroen Berlingo. Bytta ut gamle rustholken for en måneds tid siden til en 2013 Berlingo fullutstyrt på grønne skilter. Gått 52k, gav 126 for den. MYE bil for penga...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me slo frå oss Touran på grunn av bakkeklaring. Vart derimot passat i staden. Litt nedtur når du er vandt med allroad, men den er jo 4x4 denne også. Eg ville gått for 140hk. Diesel viss det er ein nyere modell, bensin om den er eldre ?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg har diesel automat, men angrer bittelitt nå, for jeg fikk ikke kjørt så mye bil etter jeg tok lappen og jeg fikk heller ikke øvelseskjørt så mye før jeg fikk lappen, så selv om jeg har kjørt bil noen år, har jeg i hovedsak kjørt automat, noe som lager litt småutfordringer når jeg må kjøre manuell i jobbsammenheng. Giring og klutch sitter liksom ikke så i hender og bein som jeg gjerne skulle ønske. Jeg føler meg litt "fersk" når jeg nå kjøre manuell. Spesielt i situasjoner med bakkestart i f.eks. lyskryss(finne ut hvor klutchen tar så du ikke triller bakover, gi passe med gass osv for å ikke kvele motoren osv.) og hvis jeg må komme meg kjapt ut av et kryss og komme fort opp i fart. Bare noe å tenke over, siden du nettopp har fått lappen, så klart litt avhengig av hvor mye du har kjørt før du fikk lappen da.

Ikke fått lappen helt enda, men snart forhåpentligvis. Vil helst ha manuell tenker jeg, nok av automat biler jeg garantert kommer til å låne/kjøre ellers i familien. (S har tesla som fungerer ish som en automat, pappa har en gammel BMW og en nyere mini, begge automat) :) 

7 timer siden, Bjornal skrev:

Ser jo at du primært kikker på VW, men ikke glem at det finnes en veldig utmerket "bikkjebil" som heter Citroen Berlingo. Bytta ut gamle rustholken for en måneds tid siden til en 2013 Berlingo fullutstyrt på grønne skilter. Gått 52k, gav 126 for den. MYE bil for penga...

Jupp! "pizza/post" bilene er også under vurdering, spørs helt på budsjettet mitt egentlig. En helt ordinær stasjonsvogn kan det også hende det blir. 
I all hovedsak så tenker jeg at den langvarige løsningen nok er f.eks VW Touran eller lignende som er regga som varebil, men ikke har altfor mange år igjen før den kan gjøres billig om til personbil etterhvert. Vil gjerne ha mulighet til å ha 3 seter, regner ikke med å trenge mer enn det med det første. :P 
Litt fordi jeg liker potensiale som "campingbil" (Jeg er ganske glad i lengre bilturer, men er ikke så glad i telt. :P Bil med flatt gulv = Elsk! ), Litt fordi jeg gjerne vil ha god plass og kunne dra hest om jeg plutselig vil ri tur annet enn i stallen sånn innimellom f.eks. Eller stevne på andre siden av fjorden f.eks. Jeg vil heller ikke ha helvegg mellom meg og bagasjerommet. Nettingvegg ala det jeg ser i touran og grandi er helt ok. (Har ærlig talt ikke titta på berlingo, hva slags vegg de pleier å ha?) viktig med god luftgjennomstrømming i hvert fall. Har hund med et hjerte som ikke er helt på topp, som bli prega i tette småbiler på varme dager, selv i fart med AC på full blast eller åpne vindu. Også liker jeg å ta litt plass på veien, føler meg så himla liten i småbiler. Større bil føles litt tryggere.
Det er rett og slett den typen bil jeg har lyst på. Om det er 100% fornuftig eller ei spørs jo da. :P 

Skal jeg bare ha en midlertidig bil så blir det nok en eldre billig caddy, partner, berlingo el.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en touran med 170 hk, diesel, automat, med grønne skilter. Jeg er meget fornøyd! Et bittelite minus er at de er litt lave, men har enda ikke hatt problemer med å komme meg fram på dårlige veier midt i skogen.

Kjører 9 mil nesten hver dag, og føler ikke at det gjør et stort innhogg på økonomien. Sitter høyt og har god oversikt. På ekstra varme/kalde dager er jeg glad for at det ikke er en tett vegg som skillevegg. Min neste bil blir garantert også en touran. De er gode å kjøre. Ligger godt på veien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Rocket said:


Litt fordi jeg liker potensiale som "campingbil" (Jeg er ganske glad i lengre bilturer, men er ikke så glad i telt. :P Bil med flatt gulv = Elsk! ), Litt fordi jeg gjerne vil ha god plass og kunne dra hest om jeg plutselig vil ri tur annet enn i stallen sånn innimellom f.eks. Eller stevne på andre siden av fjorden f.eks. Jeg vil heller ikke ha helvegg mellom meg og bagasjerommet. Nettingvegg ala det jeg ser i touran og grandi er helt ok. (Har ærlig talt ikke titta på berlingo, hva slags vegg de pleier å ha?) viktig med god luftgjennomstrømming i hvert fall.

Min har i alle fall netting øverst og hel vegg nede (delt ca på midten), og så er det en plastgreie jeg kan ta av for å åpne helt opp. Ergo er luftgjennomstrømning niks problem med Berlingo. Får du tak i den lange versjonen så er den også lang nok til at du kan knø ned en madrass og ligge sånn noenlunde som et menneske (kommer dog litt an på bur og plassering, men med et Hercules Eagle M så får jeg en madrass på skrå ved siden av).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...