Gå til innhold
Hundesonen.no

Kveles ? Gå i bånd


newbie75
 Share

Recommended Posts

Nå testet jeg for første gang å gå med hunden i bånd istedenfor sele, men han drar så framover at man hører han lager "hese lyder". Prøvde å si strengt nei, dra litt i båndet men når treneren gjorde det så hørte han med engang. Ikke like gøy å høre på meg ? beløntf de gangene han gikk fint som ikke var ofte, mest på hjemveien.

what to Do ? Skjønner hvorfor han drar enda i en alder av 11 måneder når han gidder ikke å høre etter og fortsetter å dra selvom halsbåndet strammet. Bør jeg prøve flytte halsbåndet høyere opp slik C.millan gjør det ? Ingen stor fan av han men må finne noe som fungerer på denne her. 

Har prøvd det der med å ikke gå framover før båndet ble slakt og snu og gå i motsatt retning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags trener har du gått til som rykker i båndet til hunden?

Det finnes mange tråder med tips her på forumet :)

Hvor lenge har du prøvd å snu/ bare gå fremover når båndet er slakt ? Det er ikke noe du bare må prøve, det er noe du må gjøre hver eneste tur, du må være konsekvent. Bruk sele når du ikke orker å stoppe hele tiden.

Rykking og draing i halsbånd kan i verste fall føre til nakkeskader og luftrørsprolaps.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare husky, men husky/labrador.

Labrador-genene er STA. Og liker å dra i båndet. Jeg har en renraset labrador på 7,5 år som er operert i bakbein og forkalka i forbein, men herregudjävlar.... Den bikkja kan dra i båndet om hun får lov altså :lol: Så om du forventer en hund som aldri drar i båndet og går pent ved siden av deg? Lykke til! Særlig med husky x labbis... tjohei :P 

Jeg prøvde langt om lenge med alle teknikker, særlig denne "stopp om hunden drar i båndet". Ingen ting hjalp. Jeg kapitulerte.

"Løste problemet" med flexiline, hunden vandrer fritt rundt meg. Med 7meter line så vil det alltid være noe å snuse på før det blir draging i båndet. Roser med godbit hver gang hunden ser på meg / tar kontakt. Går stort sett greit da. Husk å bruke sele hvis hunden drar så mye at den blir hes, har ingen ting for seg å bruke halsbånd så lenge hunden drar.

(*Og ha for guds skyld kontroll på omgivelsene dine, hold et øye med vegen foran, ikke la hunden være fritt i 7 meter flexi når dere runder en oversiktlig sving, vær forutseende og respektfull om dere møter mennesker og dyr. Så blir alle glade :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jobba utrolig mye med å gå pent. I 1 år nå har vi holdt på. Eller.. 11 mnd. Så vidt noe fremgang. Hver gang han har halsbåndet på og drar stopper jeg. Er også i ferd med å gi opp. Prøvde en periode å snu å skifte vei men det funka vertfall ikke. Vi har malamute. Også laga for trekke.. men vi har istede begynt med kommando "gå bak" når vi vil han skal gå fint. Så bruker vi sele så han kan få gå slik han selv vil. Sele, bånd med strikk og baggen belte. Men jobber jo enda med å gå pen4t4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Husk også at du har kjøpt deg en husky... Det er en trekkhund, og trenger nok en god del trening for å gå pent i bånd. :)

Ikke minst skal de få utløp for denne egenskapen. La hunden få trekke en del innimellom, da gjerne med trekkbelte, og skill på når det er lov og ikke. Går ikke å forvente at en husky/huskyblanding kun skal gå pent i bånd mener jeg.

Og alltid sele til hund som ikke går pent i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, newbie75 skrev:

Nå testet jeg for første gang å gå med hunden i bånd istedenfor sele, men han drar så framover at man hører han lager "hese lyder". Prøvde å si strengt nei, dra litt i båndet men når treneren gjorde det så hørte han med engang. Ikke like gøy å høre på meg ? beløntf de gangene han gikk fint som ikke var ofte, mest på hjemveien.

what to Do ? Skjønner hvorfor han drar enda i en alder av 11 måneder når han gidder ikke å høre etter og fortsetter å dra selvom halsbåndet strammet. Bør jeg prøve flytte halsbåndet høyere opp slik C.millan gjør det ? Ingen stor fan av han men må finne noe som fungerer på denne her. 

Har prøvd det der med å ikke gå framover før båndet ble slakt og snu og gå i motsatt retning. 

 

I dyreverdenen så er det generelt sånn at press skaper motpress. Det er over hodet ikke naturlig at når noen presser så viker man, sånn som er normalt for oss mennesker. Det må læres. Det er dessverre heller ikke sånn at bare man setter på noe som er ubehagelig så slutter hunden å trekke, hunder trekker gjerne både i strup bånd, piggbånd og det som er de om det er det som faller seg naturlig for dem å gjøre. 

Du kan selvsagt drive å nappe i båndet, de fleste lærer jo før eller siden av det og, men det er jo ikke spesielt hyggelig da, og selv for meg som ikke nødvendigvis har et problem med at man bruker korrigeringer så blir det feil. Fordi det første som må ligge til grunn når man korrigerer, for at det skal virke, er jo at hunden forstår hva den skal gjøre for å unngå ubehaget. Dvs at den først må ha lært riktig adferd, også kan man evt begynne å påføre ubehag for at hunden skal gjøre det selv om den kanskje ikke har så lyst. I tillegg er det mye annet som må være på plass også, man må korrigere rett, med rett styrke og rett timing. Det ligger ikke alle like naturlig å få til. 

Båndtrening er noe dritt, for å si det rett ut, ihvertfall på hunder som har det veldig for seg å trekke, og spesielt da på eldre hunder som allerede har mye erfaring med at det fungerer. Det krever tid og tålmodighet for å få det til å sitte skikkelig. Man må velge en metode, deretter må man holde seg til den hele tiden, ikke skifte mellom flere, da forvirrer man bare hunden. Deretter må man være konsekvent hele tiden, når man først starter denne treningen så kan man ikke la hunden få trekke i halsbåndet, samme om man har det travelt en dag, eller bare er dritt lei. Men det man kan gjøre er jo å feks skille på sele og halsbånd og bruke sela når man kjenner at det ikke passer å trene. Men heldigvis så finnes det ting som kan være litt lettvintløsninger i mellomtiden, feks grime, de fleste liker ikke det trykket i ansiktet og slutter å trekke med en gang den kommer på. Ikke alle, men veldig mange. 

Personlig foretrekker jeg stopp og vent metoden, bare at jeg stopper ikke bare til båndet er slakt, jeg bruker å stå stille til jeg ser at hunden virkelig begynner å slappe av, senke skuldrene og puste med magen igjen og aller helst til den snur seg og ser på meg. Man må gjerne stå stille litt lengre pr gang man stopper, men jeg synes resultatene kommer litt raskere da, at hunden faktisk roer seg litt (=mindre trekk), blir påminnet at jeg henger på bak der og blir litt mer obs på meg osv. Og jeg bruker aldri å si versågod, flink eller noe som helst når vi starter opp å gå igjen, og heller ikke når hunden går pent. Når man begynner med det så hopper de gjerne bare frem og trekker igjen. Derfor gjør jeg det enkelt, trekk=du får ikke gå (="straff"), rolig hund som går fint=turen fortsetter (=belønning). Hundene vil jo som regel gå frem så det blir jo belønning i seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Malamuten skrev:

Personlig foretrekker jeg stopp og vent metoden, bare at jeg stopper ikke bare til båndet er slakt, jeg bruker å stå stille til jeg ser at hunden virkelig begynner å slappe av, senke skuldrene og puste med magen igjen og aller helst til den snur seg og ser på meg. 

Et veldig godt tips. Min ble bare forvirret og skjønte ikke så mye når jeg begynte å gå igjen så snart båndet var slakt, men når hun fikk "senket skuldrene" og tenkt seg litt om virket det som om ting begynte å falle på plass.

Jeg brukte også mye belønning når hun tok kontakt, og da gjerne uforutsigbart antall belønninger sånn at ikke godbiten ble et signal om at det var greit å løpe til enden av båndet å trekke igjen. Hun holdt seg dermed mer i "belønningssonen", for det kunne jo hende at det vanket en godbit til selv om hun allerede hadde fått tre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...