Gå til innhold
Hundesonen.no

Eierskifte, er det nødvendig?


Avokado1
 Share

Recommended Posts

Heia!

 

Jeg kjøpte en tispe fra oppdretter da hun ikke kunne brukes i avl. Hun er en 22 mnd, nkk godkjent cavalier. Da vi hentet tispa fikk vi en kjøpekontrakt som sto at jeg kjøpte hunden, skulle ikke brukes i avl, hva som fulgte med  og så signerte vi. Så sa oppdretter at eierskifte strengt tatt ikke var nødvendig siden jeg har kontrakt, og jeg var litt i hundre ettersom jeg endelig skulle få meg hund! I ettertid har jeg blitt noe skeptisk, hvorfor ville hun ikke foreta et eierskifte? Hmm. Oppdretteren er en bekjent av min mor ettersom vi kjøpte valp fra henne da jeg var 12-13 år. Vi hadde også ei tispe på for da hun var syk (kreft) og ikke kunne brukes i avl mer, til hun måtte avlives. Mamma sa det ikke var så farlig med eierskifte, *navn* er da ei ordentlig dame! - sitat mamma :P

 

Ér det nødvendig? Hvordan går jeg eventuelt fram for å foreta eierskifte nå, 3 uker senere? Er det kostnader ved eierskifte? Oppdretter nevnte nemlig at det var en unødvendig utgift. Vi bor også bare 1 mil unna henne og møtes regelmessig i byen. 

 

Hva kan hun eventuelt gjøre om hun står som eier? Kan hun ta fra meg hunden plutselig? Nå tror jeg jo ikke hun er dama til å gjøre det, men man vet jo aldri...:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eierskifte kan gjøres når som helst, koster vel rundt 500,- om jeg ikke husker feil. Eierskifte er greit med tanke på forsikring, evt oppgjør på liv om hunden dør, om man skal reise utenlands, eierinfo i dyreidentitet mm. Samtidig med eierskifte kan også oppdretter sette avlssperre på hunden, om det er for å forsikre seg om at avl ikke gjøres hun ikke vil foreta eierskifte. Jeg ville hatt min hund i mitt navn i alle fall.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten eierskifte kan du for eksempel ikke ta med hunden over grensa. Og flere ting, som @Line nevner. Hvis du noen gang kunne tenke deg å konkurrere eller stille ut (kan jo være interessant selv om hunden ikke skal avles på) for eksempel. Så lenge du har en kontrakt og en kvittering på betaling kan hun nok ikke bare ta fra deg hunden, men hun kan gjøre ting ganske vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En cavalier som aldri har vært forsikret??? Har ikke oppdretter hatt forsikring på henne heller, når hun hadde henne for avl? Jeg tror hunden må være chippet og registrert på deg for at du skal kunne forsikre den, men det er mulig selskapene er forskjellig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg stusset på det selv. Men i følge oppdretter har de aldri hatt slike behov, ingen uhell eller sykdommer (dog vi hadde jo en på for med kreft, det må da koste litt å behandle slikt?). Men mannen har en ganske god stilling, så kan jo hende de har en rimelig god inntekt. De har jo holdt på med dette i neon år (siden 1991 tror jeg) så de har vel oppsparte midler. 

Men du sier jeg ikke kan ta henne med over grensa, selv om jeg har passet hennes?

 

Jeg er i dialog med gjensidige og snart agria for å finne best forsikring mtp pris og utbytte, så jeg får ta å høre med dem. Det er jo eventuelt et godt argument for å få gjort eierskifte uten å høres ut som jeg anklager oppdretter for noe.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne ta hunden inn igjen i Norge må du stå som eier (evt deleier) i passet ja. Det vil si at chipen må være registrert på deg. Ellers tror jeg du må betale moms eller noe sånt. Litt usikker på reglene, siden det ikke er noe issue hos oss. Men det står på mattilsynet, nye regler fra i forfjor elns.

Men strengt tatt så burde du ikke trenge noen "unnskyldning" for å få eierskifte. Du har da kjøpt hunden, klart du skal være registrert som eier på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Selvfølgelig skal dere foreta eierskifte. Oppdrettere har skremmende mye rart for seg,  høye tanker om seg selv og hvordan de kan unngå alt som heter normal folkeskikk, bruk og regelverk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Joachim skrev:

Selvfølgelig skal dere foreta eierskifte. Oppdrettere har skremmende mye rart for seg,  høye tanker om seg selv og hvordan de kan unngå alt som heter normal folkeskikk, bruk og regelverk.  

Er det ikke kjekt når man kan skjære alle over en kam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Joachim skrev: Selvfølgelig skal dere foreta eierskifte. Oppdrettere har skremmende mye rart for seg,  høye tanker om seg selv og hvordan de kan unngå alt som heter normal folkeskikk, bruk og regelverk.  

Er det ikke kjekt når man kan skjære alle over en kam?

Tenkte jeg også, ingen oppdrettere jeg omgås gjør slikt som dette ihvertfall men muligens Joachims bekjente har dette til vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint forsikre en hund selv om man ikke står som eier på hunden.. Det har i alle fall ikke bydd på noe problemer når jeg har hørt med selskapene.. 

Og nei, man trenger ikke å ha hunden på sitt navn sånn egentlig. Unntatt noen få tilfeller.. Men det er veldig praktisk hvis man skal konkurrere, stille ut osv.. Men så lenge du har kontrakt osv, så er jo hunden fortsatt like mye din.. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, simira skrev:

For å kunne ta hunden inn igjen i Norge må du stå som eier (evt deleier) i passet ja. Det vil si at chipen må være registrert på deg. Ellers tror jeg du må betale moms eller noe sånt. Litt usikker på reglene, siden det ikke er noe issue hos oss. Men det står på mattilsynet, nye regler fra i forfjor elns.

 

Den kommer ikke inn igjen i Norge om ikke navnet ditt står i passet og på chipen. Nå er tollerene oppmerksomme på det også for de tror at det er ny regel fra 1. juni i år , sukk. Men det er jo bra de begynner å sjekke nå ihvertfall selv om de burde gjort siden 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Merkelig holdning fra oppdretter. Stusser også på at vedkommende har så god økonomi at forsikring er unødvendig (da har man god økonomi), men eierskifte til 500,- er en unødvendig utgift? Jaja..

Tja. Forsikring for f.eks mine 3 hunder, kommer fort opp i 10 lapper i året, det skal ikke så mange skadefri år til før det er mer økonomisk å ikke forsikre enn å forsikre da. Jeg har ikke god økonomi, men bortsett fra på en hund, har jeg heller ikke hatt veterinærregninger som overstiger kostnaden på forsikring. 

Hvorvidt man trenger eierskifte eller ikke, kommer jo helt an på hva man gjør med hunden. Skal man reise utenlands skal man i hvert fall stå som medeier, og driver man og konkurrerer, så er det greit at man står som eier, men utover det, så er eierskifte bare et papir. Flere av mine hunder har stått på oppdretter, uten at det hadde noen praktisk betydning. Men det kommer jo litt an på hva slags forhold man har til vedkommende også. At det er en utgift, er irrelevant om man vil/må stå som eier på hunden selv. 

Får vel poengtere at det at oppdretter sto som eier på mine hunder, var fordi at jeg ikke gadd å utføre eierskifte. Jeg. Ikke oppdretteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Syns det er veldig merkelig at oppdretter sa at jeg måtte følge opp ormekurbehandlingen om jeg skulle til sverige etc, men ingenting om at hunden måtte stå på meg. Litt rart om hun som reiser svørt mye til sverige/finland for utstillinger ikke vet det. 

Hvordan utføres eierskifte? Kan jeg sette det i gang selv eller må oppdretter gjøre det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Avokado1 skrev:

Takk for gode svar! Syns det er veldig merkelig at oppdretter sa at jeg måtte følge opp ormekurbehandlingen om jeg skulle til sverige etc, men ingenting om at hunden måtte stå på meg. Litt rart om hun som reiser svørt mye til sverige/finland for utstillinger ikke vet det. 

Hvordan utføres eierskifte? Kan jeg sette det i gang selv eller må oppdretter gjøre det? 

Navnet ditt må stå i passet og på chipen for å komme hjem igjen etter en tur ute. Det er jo en fordel at ditt navn står på chipen også om hunden skulle komme bort på noe vis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste (som jeg har hatt siden hun var 1,5 år- er nå 12,5 år) er ikke registert på meg, av den enkle grunn at hun hverken skulle stilles ut, avles eller kjøres aktivt med. Har kontrakt, og Vi overførte chippen på meg, men ved en senere oppdatering eller noe (det er ikke tidligere eier eller jeg som har gjort noe) blitt tilbakestilt på tidligere eier. Tror det er vanskelig å ha hunden registrert på to ulike i NKK og DI- sitt register... 

 

(hunden har ikke vært i utlandet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On hun skulle bli borte og navnet til oppdretter står på id-brikken er da ikke en bekymring, hun blir ringt og gir videre beskjed til meg som bor 7 minutter med bil unna :P Jeg er mer bekymret for om jeg og samboer plutselig finner ut at vi skal kjøre en tur over grensa siden vi har fri samtidig i sommer, selv om sjangsen er liten. Eller om forsikringsselskapene forlanger at navnet mitt står registrert på hunden. Og så videre. Er det i nkk endringen må gjøres? Kan jeg sette det i gang per mail eller må jeg ringe..? :whistle: *telefonskrekk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Avokado1 skrev:

On hun skulle bli borte og navnet til oppdretter står på id-brikken er da ikke en bekymring, hun blir ringt og gir videre beskjed til meg som bor 7 minutter med bil unna :P Jeg er mer bekymret for om jeg og samboer plutselig finner ut at vi skal kjøre en tur over grensa siden vi har fri samtidig i sommer, selv om sjangsen er liten. Eller om forsikringsselskapene forlanger at navnet mitt står registrert på hunden. Og så videre. Er det i nkk endringen må gjøres? Kan jeg sette det i gang per mail eller må jeg ringe..? :whistle: *telefonskrekk*

Det gjøres enkelt med noen tastetrykk på dataen, men eier som må gjøre dette.. Du får ikke til det.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, yurij skrev:

Navnet ditt må stå i passet og på chipen for å komme hjem igjen etter en tur ute. Det er jo en fordel at ditt navn står på chipen også om hunden skulle komme bort på noe vis? 

Sikker på det?
På alle disse årene jeg har reist med hund så har jeg faktisk aldri opplevd at noen toller har scannet hund-  De har sett på passet og stempelet fra dyrlegen vedr. vaksiner NÅR vi har levert passet i luken- men aldri sjekket at det faktisk ER riktig hund- ei eller om eier stemmer etc..

Var nettopp hos dyrlegen for å vaksinere og ta ormekur på min hund- hvor jeg ikke står som eier i passet.. (overtok som voksen) skal til Sverige i morgen og de nevnte ikke noe om det..
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Myndelove skrev:

Sikker på det?
På alle disse årene jeg har reist med hund så har jeg faktisk aldri opplevd at noen toller har scannet hund-  De har sett på passet og stempelet fra dyrlegen vedr. vaksiner NÅR vi har levert passet i luken- men aldri sjekket at det faktisk ER riktig hund- ei eller om eier stemmer etc..

Var nettopp hos dyrlegen for å vaksinere og ta ormekur på min hund- hvor jeg ikke står som eier i passet.. (overtok som voksen) skal til Sverige i morgen og de nevnte ikke noe om det..
 

Helt sikker. Men som sagt, tollerene er utrolig sløve.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vell både navn på chip og i pass uten å stå som eier? Forøvrig må det jo være noen smutthull her, det må jo holde med en kjøpskontrakt e.l. feks for når man importerer hunder man har kjøpt så står man jo ikke nødvendigvis i hverken passet eller på chippen, eller er registrert eier.. Men man får jo komme inn likevel. 

Nei, det trenger overhodet ikke å være nødvendig å få omregistrert hunden, og det trenger på ingen måte å være noen shady grunn fra oppdretter sin side for å foreslå noe sånt, men kjøper du en hund så er det selvsagt din rett å få stå som registrert eier også, om du ønsker, og det er selvsagt kjekt i noen situasjoner. Personlig vet jeg ikke om jeg hadde stresset med det om jeg bare skulle hatt en hund til tur, kos osv, så fremt du har kjøpskontrakt så er jo hunden din, ingen som kan skape seg på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropo det med utlandet. Det holder at du står som eier i passet, du trenger ikke å stå som eier i NKK for å ta med hunden. Jeg har hunder med chipper som ikke er registrerte noen steder (chip fra Norsk hundekjørerforbund), to er registrerte kun i DI, også har vi to som er registrerte både i NKK og DI. De to siste står kun på meg, men i følge Mattilsynet holder det at min far, som den ene hunden bor hos, står skrevet i passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...