Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjæledyr beslaglegges i Iran..


Pringlen
 Share

Recommended Posts

Iran går virkelig helt feil veg. Et flott land på 1970-tallet, hvor kvinner var normale individer og det ikke var hijaber å se i bysbildet.

Nå vinner ekstremistene fram mer og mer, det er virkelig hårreisende å se hvordan samfunnet der nede raseres av islam. 

Forøvrig jobber jeg med muslimer som ikke kan sitte på samme stol som jeg har sittet på, fordi jeg har hund. De kan ikke ta på meg når jeg har koset med hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Iran går virkelig helt feil veg. Et flott land på 1970-tallet, hvor kvinner var normale individer og det ikke var hijaber å se i bysbildet.

Nå vinner ekstremistene fram mer og mer, det er virkelig hårreisende å se hvordan samfunnet der nede raseres av islam. 

Forøvrig jobber jeg med muslimer som ikke kan sitte på samme stol som jeg har sittet på, fordi jeg har hund. De kan ikke ta på meg når jeg har koset med hunder. 

Ja, det er virkelig bare trist :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det mange nok av muslimene i Europa vil vi også oppleve noen konsekvenser her også....  Bare se på Londons muslimske ordfører.  Dagen etter han ble valgt var hans kone i ført hijab, og nå går han inn for å  forby undertøysreklame på plakater og på tv.  Vi går en fin tid i møte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Iran går virkelig helt feil veg. Et flott land på 1970-tallet, hvor kvinner var normale individer og det ikke var hijaber å se i bysbildet.

Nå vinner ekstremistene fram mer og mer, det er virkelig hårreisende å se hvordan samfunnet der nede raseres av islam. 

Forøvrig jobber jeg med muslimer som ikke kan sitte på samme stol som jeg har sittet på, fordi jeg har hund. De kan ikke ta på meg når jeg har koset med hunder. 

Ekstremister er nøkkelord her. Jobber også med noen muslimer, og de er like forskjellige som ikke-muslimer. Da jeg hadde med meg valpen på jobb var det noen som respektfullt sa at de ikke ville hilse på han, mens andre igjen flokket seg rundt for en kos...

At en hund er "skitten" er også litt nyansert - noen mener bare spyttet er haram, andre mener hele bikkja er det. Noen mener bikkjer ikke er haram i det hele tatt, og at det er tydelig gjennom det at arbeidsbikkjer godtas. Andre igjen mener at dette har oppstått pga kultur - bikkjer blir sett på som farlige fordi de nettopp har blitt brukt i arbeid, og da gjerne vakt/vokting.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minutt skrev:

Ekstremister er nøkkelord her. Jobber også med noen muslimer, og de er like forskjellige som ikke-muslimer.

Viktig poeng, spesielt i disse hysteriske tider..

En venninne av meg var sammen med en muslim i mange år, og har var kjempeglad i hunder. Det eneste hunderelaterte problemet de hadde var at han ville ha schæfer, mens hun ville ha puddel :lol: Han var tilogmed på flere hundeutstillinger som medhjelper, da har man i hvert fall ikke problem med å omgås hunder ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Minutt skrev:

Ekstremister er nøkkelord her. Jobber også med noen muslimer, og de er like forskjellige som ikke-muslimer. Da jeg hadde med meg valpen på jobb var det noen som respektfullt sa at de ikke ville hilse på han, mens andre igjen flokket seg rundt for en kos...

At en hund er "skitten" er også litt nyansert - noen mener bare spyttet er haram, andre mener hele bikkja er det. Noen mener bikkjer ikke er haram i det hele tatt, og at det er tydelig gjennom det at arbeidsbikkjer godtas. Andre igjen mener at dette har oppstått pga kultur - bikkjer blir sett på som farlige fordi de nettopp har blitt brukt i arbeid, og da gjerne vakt/vokting.

Ingen grunn til å forsøke å belære meg om muslimer. Jeg har studert petroleumsgeologi i snart 10år (fra bachelor, via master, via oljeselskap, til doktorgrad), og har siden den gang både studert sammen med og jobbet sammen med stort sett 70% muslimer og resten europeere. Jeg mangler bare Bahrain, så har jeg jobbet med mennesker fra alle midtøsten-land (og "-stan"-land).

90% av muslimer jeg har jobbet med, har problemer med hunder. Men dette beror nok også i stor grad av at jeg har jobbet med mennesker som er født og oppvokst i midtøsten. De som er annen-generasjons muslimer, født i norge, er stort sett "normale" i forhold til hunder. Men også i Sverige har jeg en del folk jeg "vet om" (velger å ikke kalle de venner da jeg synes de er fåkkings teite) som kommer fra Tunisia - som velger å lære sine små barn at hunder er livsfarlige. De gjemmer seg bak at barna er allergiske, men er selv helt hysteriske mot hunder. Det aksjoneres mot hunder ombord i busser osv. Nå bor jeg i et særdeles "multikulturelt" område, hvor jeg som europeer er minoritet, og når jeg går med en hund så er det en sinnsykt trend i at særlig somaliere i full hijab er de som krysser gata i frykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er et merkelig tema, egentlig... Vi (nordmenn) har jo tilsvarende regler for skilpadder og slanger, liksom - blir de oppdaget i våre hjem blir de konfiskert og avlivet.

Men jeg husker når jeg og en venninne var på VV-utstillingen i Paris (hadde med to hunder) - etter en drosjetur midt på natten fra et hotell til et annet (muslimsk sjåffør) tilbød han seg å ta oss med på sightseeing siste dagen i Paris (til en grei pris), inkl. hundene, såklart. Han var jo "imot" hunder som urene dyr og alt det der, men samtidig så fikk han jo en halv dags jobb så det var vel verdt det. Vi spurte og han fortalte at han måtte be litt ekstra pga hundene (etterpå) og bilen måtte vaskes spesielt. Hunder gjorde det visst slik at bønnene ikke ble hørt/"englene" i huset kunne ikke komme inn hvis det var hund i hjemmet og sånn. Men jeg la faktisk merke til at han snek seg til et lite (om enn svært usikkert) klapp på ryggen til Moxy (min boston) når vi satt og var opptatt med noe helt annet. 

Så vi er nok alle forskjellige - uansett religion, oppvekst og påvirkning. Selv om nok alle HER inne er rimelig enige om at hunder er kjekke dyr.

:-) Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, SusanneL skrev:

Det der er et merkelig tema, egentlig... Vi (nordmenn) har jo tilsvarende regler for skilpadder og slanger, liksom - blir de oppdaget i våre hjem blir de konfiskert og avlivet.

Skivebom.

Reptiler er ulovlig å holde i Norge pga fare for spredning av salmonella, samt manglende kunnskap/mulighet til å gi disse dyrene et fornuftig liv i fangenskap.

http://docplayer.no/1628408-Risikovurdering-dyrevelferd-ved-hold-av-visse-arter-som-familieog-hobbydyr.html

Hunder er "ulovlig" i Islam fordi en forb****a nisse i gammeldager fant ut at alt hyggelig er haram, og skrev en bok om lover og regler for samfunnet som er helt bak mål. Deretter fant ytterligere flere, og mer moderne nisser, at de ville tolke denne boka helt bokstavelig. Og setter altså som begrunnelse for konfiskeringen og avlivningen at;

“Keeping and caring for dogs is haram (forbidden) according to religious leaders,” Boosaidi told the Fars news agency on June 19. “If we find out that anyone is keeping and caring for dogs and so is promoting vulgar Western culture, we will deal with them firmly.”

Dogs are considered najes (unclean) in Islam and police often stop and fine dog walkers."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også med et stort antall "direkteimporterte " muslimer og til tross for at jeg har hunder har jeg aldri noensinne opplevd at de ikke har villet ta på meg . Jeg får klem av mullahen hver dag sånn ca :blink: 

Nå får tiden er det en hund på kontoret vårt og det kontoret må de passere for å komme til bønnerommet.  Ikke alle hilser på hunden , men mange gjør. De deler bønnetepper,  jeg sliter skikkelig med å tro på at et stort antall muslimer ikke kan være i kontakt med noe som er berørt av hund faktisk.  Etter 10 år på en arbeidsplass med et stort antall muslimer , ca 6 år som bosatt på Grønland /tøyen og oppvekst på Fjell i Drammen har jeg aldri noensinne opplevd det. 

Men et stort antall har en reell frykt for hunder av helt  naturlige årsaker . Og noen få mener de er skitne og vil ikke hilse av den grunn. Men ingen av de har ment at jeg er "skitten" , selv om jeg deler seng med bikkjene.  Ingen muslimer har stilt seg negativ til at vi har med hund på jobb heller , den eneste gangen jeg har fått Nei var av en nordlending som var redd for allergi.  

Det er utrolig trist å se at kløften i mellom den vestlige og muslimske verden blir dypere i tidligere mer åpne land. Det gjelder på begge sider desverre :(

 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mud skrev:

 

Nå får tiden er det en hund på kontoret vårt og det kontoret må de passere for å komme til bønnerommet.  Ikke alle hilser på hunden , men mange gjør. De deler bønnetepper,  jeg sliter skikkelig med å tro på at et stort antall muslimer ikke kan være i kontakt med noe som er berørt av hund faktisk.  Etter 10 år på en arbeidsplass med et stort antall muslimer , ca 6 år som bosatt på Grønland /tøyen og oppvekst på Fjell i Drammen har jeg aldri noensinne opplevd det.

 

Du er hjertelig velkommen på besøk til der hvor jeg bor i Sverige. Dette er ett av de områdene som ikke helt har falt i "egenstyre" enda, men som er svært belastet og berørt av dårlig integrering.

Allikevel - jeg tipper du ikke hadde sett noe som helst galt, for noen ganger handler det litt om hva man selv ønsker å se. Det finnes nok mennesker som kunne reist ned til verste ISIS-land/Daesh-land og egentlig ikke sett noe feil, fordi frykten for å være politisk ukorrekt/skeptisk mot en rævva tolkning av en religion er større enn ytringsfriheten.

Og FYI, så har jeg ingen problemer med muslimer generelt - hadde jeg hatt det ville mitt liv blitt fryktelig vanskelig å leve. Dette er folk jeg bor med, jobber med, lever med. Alle er mennesker og starter på rene ark når jeg møter de. Klarer helt fint å separerere individet fra generaliteten. Konstaterer realitetene rundt meg, sånn er det. Om jeg *aksepterer* det er kanskje diskuterbart - men jeg får ikke gjort noe med det. Verden går videre, tydeligvis mot en mer ekstrem hverdag hvor islam skal diktere mer og mer. Dette går utover de svake i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Du er hjertelig velkommen på besøk til der hvor jeg bor i Sverige. Dette er ett av de områdene som ikke helt har falt i "egenstyre" enda, men som er svært belastet og berørt av dårlig integrering.

Allikevel - jeg tipper du ikke hadde sett noe som helst galt, for noen ganger handler det litt om hva man selv ønsker å se. Det finnes nok mennesker som kunne reist ned til verste ISIS-land/Daesh-land og egentlig ikke sett noe feil, fordi frykten for å være politisk ukorrekt/skeptisk mot en rævva tolkning av en religion er større enn ytringsfriheten.

Og FYI, så har jeg ingen problemer med muslimer generelt - hadde jeg hatt det ville mitt liv blitt fryktelig vanskelig å leve. Dette er folk jeg bor med, jobber med, lever med. Alle er mennesker og starter på rene ark når jeg møter de. Klarer helt fint å separerere individet fra generaliteten. Konstaterer realitetene rundt meg, sånn er det. Om jeg *aksepterer* det er kanskje diskuterbart - men jeg får ikke gjort noe med det. Verden går videre, tydeligvis mot en mer ekstrem hverdag hvor islam skal diktere mer og mer. Dette går utover de svake i samfunnet.

Man ser det man vil se ja. Helt tydelig. Hvordan gjør de muslimene du kjenner det når de skal ut blant folk?  Desinfiserer de stoler før de setter seg i kafeteria etc? Hvordan reiser de kollektivt?  Det jobber en stor andel muslimer i serviceyrker,  hvordan håndterer de det? Sorry,  jeg synes fortsatt det høres særdeles usannsynlig ut... 

Men igjen,  som du sa, man ser det man vil se og man oppfatter gjerne ting etter forutinntatthet. Jeg for min del ser ikke mer galt hos mine muslimske kollegaer og venner enn hos mine vestlige. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Man ser det man vil se ja. Helt tydelig. Hvordan gjør de muslimene du kjenner det når de skal ut blant folk?  Desinfiserer de stoler før de setter seg i kafeteria etc? Hvordan reiser de kollektivt?  Det jobber en stor andel muslimer i serviceyrker,  hvordan håndterer de det? Sorry,  jeg synes fortsatt det høres særdeles usannsynlig ut... 

Men igjen,  som du sa, man ser det man vil se og man oppfatter gjerne ting etter forutinntatthet. Jeg for min del ser ikke mer galt hos mine muslimske kollegaer og venner enn hos mine vestlige. 

Det har vi hatt mange interessante diskusjoner om når man har sittet på feltarbeid i myggbefengte Finland. De har sine løsninger, men dette blir det samme som muslimer som ikke kan spise svinekjøtt. Du agerer på bakgrunn av det du kjenner til. De VET jeg har hund, og de SER restene av hunden min (ja, jeg har med meg hundehår overalt :lol: ).

Usannsynlig, hvorfor skulle det være usannsynlig at enkelte muslimer er så fundamentalistiske at de anser hunder som skittent? Du tar deg ikke jobb i servicebransjen hvis du er sånn, tenker jeg. Eller så har du ikke så mange valg, og bruker hansker/verneklær når du jobber. Når det attpåtil finnes en artikkel rett ovenfor her som viser hvor ytterliggående dette kan bli... Man må kalle en spade for en spade og se at dette er slik det er. Sånn har det vært i alle år. Og det er jo ikke noe problem, i og for seg. Jeg setter meg akkurat der jeg vil, så får det heller være fundamentalistenes problem at de tror de ikke havner i himmelen (eller hva nå problemet er) om de setter seg på noen hundehår. Å ha sin "ytterliggående" kultur med seg til et annet land er helt ok, og har bidratt til mange interessante diskusjoner. Så lenge man ikke PRAKKER DEN PÅ andre. Så lenge man ikke forventer at andre skal følge denne fundamentalistiske tolkningen, så kan man jo egentlig bare mene hva man vil. Det er ikke problemet. Problemet er, når disse holdningene begynner å bli "husrene" og man prakker de på samfunnet. Slik som skjer i Iran nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2016 at 9:20 PM, Kangerlussuaq skrev:
På 26.6.2016 at 8:42 PM, SusanneL skrev:

Det der er et merkelig tema, egentlig... Vi (nordmenn) har jo tilsvarende regler for skilpadder og slanger, liksom - blir de oppdaget i våre hjem blir de konfiskert og avlivet.

Skivebom.

Reptiler er ulovlig å holde i Norge pga fare for spredning av salmonella, samt manglende kunnskap/mulighet til å gi disse dyrene et fornuftig liv i fangenskap.

 

Tja, og "resten av verden", eller i alle fall sammenlignbare land som f.eks. Sverige har fullstendig da glemt faren for salmonella og mener at de KAN gi dyrene et fornuftig liv i fangenskap?

Jeg vil jo si at det finnes mange som ikke greier å gi husdyr et mer "fornuftig liv i fangenskap" enn det folk ville gjøre med en slange eller skilpadde også her i Norge. Jeg vil påstå at det gjelder bortimot samtlige med produksjonsdyr, hele pelsdyrnæringen, de med akvarier, fugler, hamstere, mus, tja, mange også med katt og hund. Fremdeles er det tillatt å kjøpe disse dyrene (mange "over disk" til hvemsomhelst).

Så ja, jeg mener fremdeles det er helt sammenlignbart - i noen land får man ikke eie visse dyreslag (og her i landet: visse raser)  og sånn er regelverket. Trist og synd for dem såklart, men det er mye man ikke får lov til i visse land som andre tillater. Hva årsaken til at myndighetene bestemmer slikt er egentlig ikke så viktig - det straffer likevel de som har lyst på et slikt dyr.

Og hvis vi vel snakker om spesifikt Iran, så ville jeg vel heller angrepet deres kvinnesyn og kvinners rettigheter lenge, lenge, lenge, lenge før deres evt. syn på hunder som husdyr. Med så dårlige rettigheter som halvparten av befolkningen har, så ville jeg vel vurdere det dit hen at hunder ville havne ennå lenger nede på rangstigen og generelt ikke ha det spesielt godt der de heller.

Susanne

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...