Gå til innhold
Hundesonen.no

Mobilbruk


Debbie
 Share

Recommended Posts

Enten begynner jeg å bli gammel, ellers er jeg for høflig, det kan tilogmed hende at det er jeg som ikke følger reglene her.

For jeg ønsker meg regler for mobilbruk, og hva regnes som høflighet vedrørende dette vidundere i disse dager.  Rett og slett en skikk og bruk bok om emne.

 

Hva er deres reaksjon på disse tilfellene:

Sitter på seminar, vi er få som er tilstede. Taleren som har forberedt seg godt, holder et godt foredrag og er lærerik. 

Flere på seminaret sitter åpenlyst med mobilen, og sms, er på fjeseboka, ser på VG osv

Er ikke dette uhøflig? 

 

Jeg sitter i samtalen med en venninne, hennes mobil ringer- hun tar den. Og prater med vedkommende i flere minutter, helt uviktige ting. 

Jeg synes personlig dette er uhøflig. Når jeg er sammen med andre, så er jeg sammen med andre. 

Og for det andre hva gjør man når man sitter der og hører hvert ord?

 

Vi er flere i gruppa, vi prater om noe, alle er deltakende og engasjerte. Selv da er det noen som må inn å sjekke FB status......

 

Synes dere det er uhøflig å stå å prate i mobilen mens man betaler i kassa osv?

Hva synes dere er reglene for mobilbruk. For i min verden er det veldig mye uhøflighet ute å går.  Eller er det bare sånn verden er blitt?

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Synes dere det er uhøflig å stå å prate i mobilen mens man betaler i kassa osv?

Nei, virkelig ikke. For at det skal være uhøflig tenker jeg at det må være en form for sosiale forpliktelser involvert (som noen av de tilfellene du nevnte), men i kassa på butikken? Absolutt ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant tema!

For meg er det ikke greit å ta en uviktig telefonsamtale når man er sammen med andre, en ting er å svare for å avklare om det er viktig eller ei, og deretter evt. avslutte samtalen med avtale om å prates senere. 

Ellers føler jeg selv at jeg kan bli mye flinkere til å begrense mobilbruk sammen med andre mennesker (og kanskje generelt også) og prøver egentlig å unngå å se på telefonen i samvær med andre. Men å sitte under et seminar og se på mobilen syntes jeg er ganske så uhøflig, og hadde jeg holdt foredraget hadde jeg ikke følt meg så veldig høy i hatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Nei, virkelig ikke. For at det skal være uhøflig tenker jeg at det må være en form for sosiale forpliktelser involvert (som noen av de tilfellene du nevnte), men i kassa på butikken? Absolutt ikke.

Jeg jobber i butikk, og synes det er utrolig irriterende at folk skal prate i telefon mens de betaler. Det gjør det nærmest umulig for meg å kommunisere med de, dobbeltsjekke med de at de har tatt rett vare ("Dette flåtthalsbåndet er til katt, er det det du skal ha siden resten av tingene du kjøper er til hund?"), spørre om pose, spørre om de har to kroner i veksel osv. Opplever at flere som prater i telefonen sier "jeg skal bare betale" og legger vekk samtalen i noen sekunder til betalingen er gjennomført. Det synes jeg om :)

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bie skrev:

Jeg jobber i butikk, og synes det er utrolig irriterende at folk skal prate i telefon mens de betaler. Det gjør det nærmest umulig for meg å kommunisere med de, dobbeltsjekke med de at de har tatt rett vare ("Dette flåtthalsbåndet er til katt, er det det du skal ha siden resten av tingene du kjøper er til hund?"), spørre om pose, spørre om de har to kroner i veksel osv. Opplever at flere som prater i telefonen sier "jeg skal bare betale" og legger vekk samtalen i noen sekunder til betalingen er gjennomført. Det synes jeg om :)

Veldig enig! 

Å snakke i telefonen når man skal betale i kassa er ganske respektløst ovenfor kassamedarbeideren syntes jeg. 

Men å legge telefonen til siden i de maks 10 sekundene det tar å betale er helt innafor.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Debbie skrev:

Hva er deres reaksjon på disse tilfellene:

Sitter på seminar, vi er få som er tilstede. Taleren som har forberedt seg godt, holder et godt foredrag og er lærerik. 

Flere på seminaret sitter åpenlyst med mobilen, og sms, er på fjeseboka, ser på VG osv

Er ikke dette uhøflig? 

Nei, egentlig så synes jeg ikke dette er greit. Men jeg må innrømme at jeg har syndet noen ganger på forelesninger på skolen når jeg kjenner hodet begynner å bli slitent eller forelesningen er uhorvelig kjedelig. Jeg pleier ikke sjekke facebook eller tekste da, jeg spiller candy crush, men det gjør kanskje ikke saken så mye bedre, annet enn at jeg følger med i tillegg og rekker opp hånden om jeg har noe å tilføre eller spørre om. 

Sitat

Jeg sitter i samtalen med en venninne, hennes mobil ringer- hun tar den. Og prater med vedkommende i flere minutter, helt uviktige ting. 

Jeg synes personlig dette er uhøflig. Når jeg er sammen med andre, så er jeg sammen med andre. 

Og for det andre hva gjør man når man sitter der og hører hvert ord?

Det synes jeg ikke er greit! Jeg svarer gjerne om folk ringer, men jeg sier kjapt at vi kan snakkes senere fordi jeg er på besøk/tur/whatever med mindre det er noe veldig viktig.

Sitat

Vi er flere i gruppa, vi prater om noe, alle er deltakende og engasjerte. Selv da er det noen som må inn å sjekke FB status......

Veeeel, når man er flere sammen så er det kanskje ikke like uhøflig synes jeg, men jeg synes det er unødvendig. Jeg ikke spesielt avhengig av å knote på telefonen, så jeg har ingen problemer med å la den være. Jeg sitter ikke og knoter på telefonen når jeg er sammen med andre.

Sitat

Synes dere det er uhøflig å stå å prate i mobilen mens man betaler i kassa osv?

Hva synes dere er reglene for mobilbruk. For i min verden er det veldig mye uhøflighet ute å går.  Eller er det bare sånn verden er blitt?

Tja...vet ikke jeg? Jeg prater ikke i telefonen når jeg står i kassa. Jeg liker å få med meg det den i kassa sier. Så de få gangene jeg får en telefon mens jeg står i kassa og skal betale, så sier jeg at jeg bare skal betale først før jeg tar opp samtalen. 

Men ja, generelt synes jeg mobilen tar veldig mye plass i mange sosiale sammenhenger og det er flere situasjoner med mobilbruk som jeg ikke synes er greit, men som andre gjør helt naturlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Nei, virkelig ikke. For at det skal være uhøflig tenker jeg at det må være en form for sosiale forpliktelser involvert (som noen av de tilfellene du nevnte), men i kassa på butikken? Absolutt ikke.

Spennende. For jeg sitter i kasse, og jeg føler at jeg er verdt absolutt null, og får  ikke respekt for jobben jeg gjør- når folk prater i mobil når jeg prøver å hjelpe de.

41 minutter siden, bie skrev:

Jeg jobber i butikk, og synes det er utrolig irriterende at folk skal prate i telefon mens de betaler. Det gjør det nærmest umulig for meg å kommunisere med de, dobbeltsjekke med de at de har tatt rett vare ("Dette flåtthalsbåndet er til katt, er det det du skal ha siden resten av tingene du kjøper er til hund?"), spørre om pose, spørre om de har to kroner i veksel osv. Opplever at flere som prater i telefonen sier "jeg skal bare betale" og legger vekk samtalen i noen sekunder til betalingen er gjennomført. Det synes jeg om :)

Jeg sliter med det samme selv, og det har noe med å se et annet medmenneske, være respektfull for andres jobb. 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Spennende. For jeg sitter i kasse, og jeg føler at jeg er verdt absolutt null, og får  ikke respekt for jobben jeg gjør- når folk prater i mobil når jeg prøver å hjelpe de.

Jeg sliter med det samme selv, og det har noe med å se et annet medmenneske, være respektfull for andres jobb. 

Interessant å få se det fra "andre siden" :) Jeg tenker jo at de ansatte får betalt for å ta imot pengene mine, og that's it liksom. Men det er kanskje ikke så rart at samfunnet har blitt som det har blitt da, men all denne uhøflige mobilbruken, når man har såpass ulikt syn på det. 

 Jeg har forøvrig jobbet i butikk selv, men det var før alle gikk med nesa i mobilen til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Interessant å få se det fra "andre siden" :) Jeg tenker jo at de ansatte får betalt for å ta imot pengene mine, og that's it liksom. Men det er kanskje ikke så rart at samfunnet har blitt som det har blitt da, men all denne uhøflige mobilbruken, når man har såpass ulikt syn på det. 

 Jeg har forøvrig jobbet i butikk selv, men det var før alle gikk med nesa i mobilen til enhver tid.

Jeg også tenker sånn. Hvis jeg trenger hjelp eller på noe, så avslutter jeg samtalen men om jeg bare skal betale så fortsetter jeg, men sier selv "en pose, kort takk" :P spesielt på matbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok å snakke i telefon når man står og skal betale. Men da synes jeg og man kan smile pent til den som sitter i kassa og se dem i øynene, og si hei uansett. Å bli oversett er aldri hyggelig.

Jeg pleier å si at vedkommende i telefonen må vente litt, siden jeg skal betale. Ellers blir det fort feil kode...

Å drive på med mobil på forelesninger og seminar er uhøflig. Og jeg har selv gjort det. Jeg synes det er fint med forelesere som sier fra i begynnelsen av forelesningen at hn ønsker at oppmerksomheten rettes mot tavla, ikke mobilskjermen i fanget.

På kafé /besøk hos venner synes jeg ikke man trenger skravle i telefon med andre. Ikke hvis det bare er snikksnakk. Noen samtaler blir man nesten nødt til å ta.

Jeg merker at jeg og mine venner og yngre familie er flinkere til å la mobilen ligge enn mange av generasjonen over oss faktisk. Der skal alt dokumenteres, snappes, googles med en gang.

Men jeg må jo si at jeg ikke liker hvor avhengig jeg faktisk er av mobil. Det er alt for mange timer i døgnet som går med på å stirre i den skjermen. I år er jeg nødt til å ha den med hele tiden, pga et par prosjekter jeg trenger den til, men neste år skal det bli deilig å la den ligge hjemme litt mer. Hvis jeg klarer det da, det er jo spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke i telefonen når man betaler i kassa synes jeg må være ganske unødvendig. Det er vel få samtaler som er så viktige at de ikke kan vente til man har betalt ferdig liksom. Og om man får en samtale mens man er i butikken, så får man vel avslutte samtalen før man går til kassa, evt avvise samtalen, tenker jeg. 

Jeg har for så vidt telefonen på lydløs alltid, så jeg hører jo aldri om noen ringer meg. Ikke snakker jeg særlig ofte i telefonen heller :D. MEN - jeg kan godt dra fram mobilen mens jeg sitter sammen med venner - men det gjør også de - og siden vi oftest har felles venner på FB og sånt, evt alltid har felles interesser, så blir det jo sånn at man surfer og oppdaterer hverandre på det som "skjer", snakker om det, diskuterer resultater man finner etc. Når alle er med på det ser jeg ikke noe problem, men om det er EN person som forsvinner inn i cyberverden mens den andre sitter der med hendene i fanget, DA er det jo riktig uhøflig :)

Jeg kan også finne på å sjekke jobb-e-post mens jeg sitter i møter og sånt, men ut over det holder jeg fingrene vekk fra mobilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Nei, virkelig ikke. For at det skal være uhøflig tenker jeg at det må være en form for sosiale forpliktelser involvert (som noen av de tilfellene du nevnte), men i kassa på butikken? Absolutt ikke.

Det kan være ganske irriterende når kunder prater i tlf lår de er i kassa, får ikke spurt om de trenger pose, sagt summen eller noe uten å føle at jeg avbryter kunden, og ofte så blir det lang venting til kunden er ferdig med å prate før salget faktisk avsluttes fordi kunden ikke får meg seg at alt er slått inn og klart til å betales for...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man bør kunne klare seg uten mobilen i perioder om dagen. Er lite som er så irriterende som når noen bruker mobilen under familiemiddager, eller venner som konstant snakker med andre venner på facebook når man endelig er sammen på to manns hånd. Jeg virkelig hater når sånt skjer, og har egentlig mest lyst til å kaste telefonen deres i do. For jeg føler meg veldig ubetydelig når familie og venner heller vil bruke tiden på facebook enn med meg personlig. 

I butikken så mener jeg at man bør kunne legge vekk mobilen det minuttet det tar å bli ekspedert. Det syntes jeg handler om ren høflighet ovenfor vedkommende som jobber. Men den går tilbake også, for jeg opplever ofte butikkansatte som tydelig holder på med privat mobil når det er kunder som trenger hjelp (betale, spørsmål osv.).

På seminarer og konferanser så kan man også legge bort mobilen, også det av respekt for de som har jobbet for å få i stand dette opplegget.

Er man i en gruppe med mennesker (venner, kolleger...) så syntes jeg det er mer akseptabelt å dra opp mobilen i nye og ne. Men det kan henge litt med at jeg ofte sliter med å komme inn i en gruppesamtale og føler meg litt utelatt, og da er det litt trygt og godt å se litt på facebook i ny og ne :P Men generelt så kan man der også la mobilen ligge. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, bie skrev:

Jeg jobber i butikk, og synes det er utrolig irriterende at folk skal prate i telefon mens de betaler. Det gjør det nærmest umulig for meg å kommunisere med de, dobbeltsjekke med de at de har tatt rett vare ("Dette flåtthalsbåndet er til katt, er det det du skal ha siden resten av tingene du kjøper er til hund?"), spørre om pose, spørre om de har to kroner i veksel osv. Opplever at flere som prater i telefonen sier "jeg skal bare betale" og legger vekk samtalen i noen sekunder til betalingen er gjennomført. Det synes jeg om :)

Det hender jeg er i telefonen når jeg skal betale(kun matbutikk vanligvis), men da får den jeg snakker med beskjed om å vente mens jeg betaler. Noe annet synes jeg er uhøflig og unødvendig, og jeg hadde ikke synes noe om det hvis det var jeg som satt i kassa. 

Og jeg prøver å bli flinkere på å bruke telefonen mindre når jeg er sammen med andre. 

Endret av WelshenNemi
La til litt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om noen har mobilen limt fast til hånda.... Ja, mye mobilbruk irriterer meg, jeg fikk først smart mobil i vinter, og nå irriterer min egen mobilbruk meg! Jeg ventet i det lengste før jeg fikk en fordi jeg veit hvor avhengig jeg kan bli. Men mobil er forbudt under middag, ringer den så kan man ta den hvis det er viktig, men ikke noe tasting eller noe sånt! Er jeg på besøk og C er med så ligger nesten alltid mobilen igjen i bilen, eller på lydløs i jakkelomma.

Prater aldri i tlf når jeg skal kommunisere med andre folk, som i butikken. Har egentlig ikke med meg mobilen når jeg handler heller, da ligger den som regel i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i og for seg inntrykk at folk ikke lengre eier noe som helst folkeskikk uansett hva det gjelder. Og helst så er det først meg sjøl, så meg sjøl og hvis det er noe igjen så skal jeg jaggu ha det sjøl også...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å minimere mobilbruken min i det siste. Jeg var alt for avhengig, og jeg syns det gikk litt over styr etterhvert. 
Men jeg bruker telefonen fortsatt fryktelig mye. Men er jeg på tomannshånd med noen, så ligger telefonen som regel i lommen, og jeg prøver så godt jeg kan å la den ligge. Men det er en prosess å gi slipp på telefonen. 

Jeg syns den har tatt over for mye i hverdagen generelt egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende innspill. Og det er jo tydelig at det er ikke bare meg som blir litt lei og irritert over dette.

 

Bare et lite spørsmål:

Hvis "kassa" ikke er noe med betaling å gjøre som feks: bank, bibliotek, post el. 

Er det da greit å prate i telefonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Debbie skrev:

Bare et lite spørsmål:

Hvis "kassa" ikke er noe med betaling å gjøre som feks: bank, bibliotek, post el. 

Er det da greit å prate i telefonen?

Synes det går for det samme. Men alle de tre du nevner der skjønner jeg ikke hvordan man skal kombinere med en mobilsamtale. Både i bank, på bibliotek og posten så må man jo fortelle de bak skranken hva man vil, og da er det hvertfall forstyrrende med mobil :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Debbie skrev:

Bare et lite spørsmål:

Hvis "kassa" ikke er noe med betaling å gjøre som feks: bank, bibliotek, post el. 

Er det da greit å prate i telefonen?

Jeg ville ikke ha gjort det hvis jeg for eksempel skulle hente ut en pakke på posten, nei. Da må jeg nødvendigvis kommunisere mer med den ansatte, men for meg handler det mer om det praktiske enn om høflighet (jeg synes fortsatt ikke det er uhøflig). Jeg har faktisk opplevd at den ansatte på posten snakket i telefonen hele tiden mens jeg var der for å hente en pakke, og det har jeg heller ikke noe problem med. Så lenge vedkommende klarer å gjøre jobben sin så må de bare multitaske så mye de gidder for min del ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seminar/forelesning: Tlf på lydløs ligger urørlig i lommen. 

Samtale med andre: Jeg unnskylder, trykker på volumknappen evnt lukkeknappen før jeg hører etter/snakker videre

Til vedkommende i kassen: Så lenge det ikke er mye å holde styr på (da sier jeg i telefonen "vent litt") så finner jeg blikkontakt, smiler og sier et hei dersom det passer seg. Jeg flytter gjerne røret vekk fra munnen for å svare ang pose/kvitt og fortsetter samtalen. Men jeg følger uansett med, slik at ingen trenger å vente. Om folk synes jeg er uhøflig får være opp til de, men når man nærmest overser den som sitter i kassen - det er uhøflig, om man sitter i samtale eller ei. Kan forøvrig også skrive under at jeg møter flere i kassen som er uhøflig mot meg, så kanskje derfor jeg er blitt slik. 

Bibliotek: Her tenker jeg stillesone, så der tar jeg ikke telefonen.

Post og bank: Her må man gjerne kommunisere litt med den bak skranken, så blir en liten forskjell.

10 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Jeg ville ikke ha gjort det hvis jeg for eksempel skulle hente ut en pakke på posten, nei. Da må jeg nødvendigvis kommunisere mer med den ansatte, men for meg handler det mer om det praktiske enn om høflighet (jeg synes fortsatt ikke det er uhøflig). Jeg har faktisk opplevd at den ansatte på posten snakket i telefonen hele tiden mens jeg var der for å hente en pakke, og det har jeg heller ikke noe problem med. Så lenge vedkommende klarer å gjøre jobben sin så må de bare multitaske så mye de gidder for min del ;)

Yes, veldig enig. 

---

Så kan jeg legge til at jeg er en av de få (spesielt ungdomsgenerasjon) som greier meg fint uten telefonen. Jeg er også veldig flink til å legge den bort. Glemte den igjen i russebilen til ei veninne en gang for noen år siden, og jeg hentet den ikke på 12 dager. Klarte meg finfint uten så stresset ikke noe med det :) Jeg er heller ikke avhengig så føltes ikke befriende å vente de dagene heller - alt var som normalt. Det eneste var alle de andre som skulle ha tak i meg som gjerne ble irritert over at jeg var så utilgjengelig.

Jeg synes det er ufint å sitte med telefonen under middag, sammenkomster osv. På jentekvelder er de andre rundt meg mer interessert i å dokumenter på facebook, instagram og snapchat at vi har møttes og "hatt det så gøy", og så sitter de og scroller feeden gjennom alle andres bilder hvor situasjonen er den samme :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med på en undersøkelse om mobilbruk og fikk litt sjokk over hvor avhengig jeg er av den :o  Så har redusert bruken ganske mye. 

I butikk legger man enten på eller sier "vent litt, jeg skal bare...". Sammen med folk ser man an, snakker ikke fjas med andre tilstede, måå jeg ta en telefon så går jeg vekk. Sjekke telefon/klokke kjapt ser jeg ikke problemet med. Heller ikke trykke litt på telefonen om man kjeder seg i et selskap :aww:  Jeg legger også på om jeg møter kjentfolk på gata som sansynligvis vil prate, om det ikke er suuuperviktig. 

 

Nå bruker jeg mest mobilen til musikk, få tiden til å gå på buss/tog, eller se om jeg har noen som snakker til meg på fb ol. er ikke så glad i å skriv epå forum ol. med mobil, da henter jeg heller pcen :aww: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske irritert over hvor avhengige enkelte er av mobilen. Noen ganger lurer jeg på om de er fysisk grodd fast i hånda på eieren:aww:

Når man er i samtale med andre så synes jeg man kan la mobilen være. Om det ringer og man absolutt må ta telefonen. gjør samtalen unna kort og greit, om du begynner å skravle i vei så gidder i allefall ikke jeg bruke mer tid på deg og går min vei.

I kassa så kan man faktisk legge på. Hvem har behov for å skravle i telefonen hele tiden? og da kan man i allefall gjøre unna snakkingen før man stiller seg i kø. Og om telefonen ringer så er det faktisk fullt mulig å ringe opp, med mindre man venter en viktig telefon, type sykehus eller liknende. Synes det er utrolig respektløst overfor kassapersonalet  å skravle i vei mens de kanskje prøver å spørre om pose, etc. Samme med andre butikker.

Jeg misliker ikke mobiltelefoner, langt derifra. Men jeg synes det har gått litt over stokk og stein med bruken for mange. Det er faktisk lov å legge bort telefonen når man er blant folk, facebook, forum, vg og candy crush tåler faktisk å vente litt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...