Gå til innhold
Hundesonen.no

Hotellstreiken, har du sympati?


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Ja, eller nei?

Jeg er litt ambivalent kjenner jeg. Stillingene med lavest lønn i bransjen krever heller ikke noe særlig utdanning ut over videregående skole. Kanskje med lærlingeperiode i tillegg. Jeg ser LO-Gerd trekker frem at laveste begynnerlønn i bransjen er 24 000,-, så da må man anta at det gjelder disse uten utdanning. Er det egentlig logisk at man har en høyere begynnerlønn enn 24' pr mnd om man ikke har høyere utdanning? Da forskyver man jo bare lønnsproblematikken, for grupper med høyere utdanning vil jo da kreve at det skal være forskjell, at det skal lønne seg å ta utdanning. En barnehagelærer har eksempelvis bare ca 6 000,- mer i begynnerlønn, etter tre år med høyere utdanning og tilhørende studielån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo svare ja siden jeg jobber på hotell og er organisert. Vi tjener dårlig og har ræva tilegg, så selvfølgelig vil jeg at vi skal ha mer i lønn! Så fordi man ikke trenger høyskoleutdanning så fortjener man ikke en "normal" lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å se på andre aspekter. Lønn er underordnet for meg.

Hotellbransjen, som så mange andre bransjer, ødelegges av disse forb**** bemanningsbyråene.

Driter i lønna, sånn sett, så lenge jeg får følgende aspekter i en jobb:

Kontrakt hos bedriften jeg skal jobbe for, mulighet for fast stilling, arbeidsgiver er den jeg forhandler med om lønn og arbeidsforhold, jeg har rett til å være med i en fagforening, jeg har rett til pensjonssparing, forsikringer og andre fordeler direkte knyttet til arbeidsgiver, jeg har arbeidsvern og arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift til det landet bedriften tilhører og jeg jobber i.

Hvis man synes lønna er for lav i forhold til andre jobber, som f.eks lærere, så må man heller tenke at det er lærerlønna som er for lav. Man kan ikke akseptere at minstelønn skal bli enda mindre. Især ikke når lønna senkes PARALLELLT med all den andre dritten som jeg lista opp ovenfor her. Et samfunn hvor alle bare er midlertidig ansatt på luselønn og uten en eneste rettighet i hele verden vil føre til enkelte søkkrike bedriftseiere, og et samfunn med elendig kjøpekraft. Og selv om jeg ikke er en utprega kommunist eller sosialist, så synes jeg ikke den kapitalistiske våte drøm om fritt arbeidsmarked er noe kjempeideellt heller. En fin blanding er det beste, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsakene er vel retten til å forhandle om lønn lokalt og flere rettigheter ved pensjonsparing.Nå kan arbeidsgiver sno seg unna pensjonsparing ved unge arbeidstakere og deltidsansatte. Fellesforbundet vil ha rett til pensjonsparing ved første opparbeidede krone, og de vil at vi kan sette oss ned med arbeidsgiver for å forhandle om egen lønn. Sånn har jeg skjønt det, og jeg er enig i begge de to punktene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Ja, eller nei?

Jeg er litt ambivalent kjenner jeg. Stillingene med lavest lønn i bransjen krever heller ikke noe særlig utdanning ut over videregående skole. Kanskje med lærlingeperiode i tillegg. Jeg ser LO-Gerd trekker frem at laveste begynnerlønn i bransjen er 24 000,-, så da må man anta at det gjelder disse uten utdanning. Er det egentlig logisk at man har en høyere begynnerlønn enn 24' pr mnd om man ikke har høyere utdanning? Da forskyver man jo bare lønnsproblematikken, for grupper med høyere utdanning vil jo da kreve at det skal være forskjell, at det skal lønne seg å ta utdanning. En barnehagelærer har eksempelvis bare ca 6 000,- mer i begynnerlønn, etter tre år med høyere utdanning og tilhørende studielån. 

24k/mnd er det brutto eller netto og for hvem?

Jeg tenker også at lønna bør stå i forhold til hvor mange års utdanning som kreves for å gjøre jobben. Men det er klart at rettigheter, pensjon, plikter, kontrakter osv. er vesentlig uansett lønnsnivå og utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

24k/mnd er det brutto eller netto og for hvem?

Jeg tenker også at lønna bør stå i forhold til hvor mange års utdanning som kreves for å gjøre jobben. Men det er klart at rettigheter, pensjon, plikter, kontrakter osv. er vesentlig uansett lønnsnivå og utdanning.

" de som streiker i dag har en begynnerlønn på 24.000 kroner måneden – brutto. "

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsliv/lo-gerd-filleristet-hotellmilliardaerene-i-streikeappell/a/23668651/

Hvilken type ansatte dette gjelder er jeg ikke sikker på, det har jeg ikke fått med meg. Men jeg antar dette gjelder ufaglærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

24k/mnd er det brutto eller netto og for hvem?

Jeg tenker også at lønna bør stå i forhold til hvor mange års utdanning som kreves for å gjøre jobben. Men det er klart at rettigheter, pensjon, plikter, kontrakter osv. er vesentlig uansett lønnsnivå og utdanning.

Brutto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Line skrev:

" de som streiker i dag har en begynnerlønn på 24.000 kroner måneden – brutto. "

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsliv/lo-gerd-filleristet-hotellmilliardaerene-i-streikeappell/a/23668651/

Hvilken type ansatte dette gjelder er jeg ikke sikker på, det har jeg ikke fått med meg. Men jeg antar dette gjelder ufaglærte.

Ufaglærte ja, bla meg med snart 6 års ansinitet. 

Og anngående sykehushotellene så står ikke det på Fellesforbundet, de vil de skal søke om fritak, men NHO nekter dem for da blir det tilslutt tvungen mekling noe som NHO vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lo/olav-thon-angriper-lo-gerd/a/23668754/

Olav Thon sier LO gjerne kan få se regnskapene, slik at de innser at det ikke er hotelldrift de tjener pengene på. Om dette stemmer, så vil jo lokale forhandlinger kunne føre til et faktisk nulloppgjør, (og endog reduksjon i lønn for mange?). Slik de måtte på Scandic Lerkendal i fjor: http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article10656616.ece

Når det gjelder sykehushotellene så må vel LO ta det på sin egen kappe, når det var de som tok ut disse i streik i første omgang. Det sier seg selv at NHO bruker det som en brekkstang når de får det i fanget (uten at jeg sier at det er rett, jeg bare forstår at de bruker virkemiddelet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber jo i varehandel og kan ikke si at jeg reagerer veldig sterkt på at der er 24 000, -  på lønnstrinn 1 i hotellbransjen? Det er det samme som i varehandel det. 

Jeg har selv jobbet som renholdsmedarbeider på hotell et kvarters tid forøvrig,  det jeg husker best er at vi fikk restene av frokostenbuffén  som lunsj.  DET var luksus :D

Men det er sikkert ikke sånn overalt :P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesforbundet vil ha en lønnsøkning itilegg til rett til lokale forhandlinger, enten litt mer i lønn og lokale forhandlinger, eller mer i lønn hvis det er full nekt av lokale forhandlinger. Så de vil at vi skal få litt høyere lønn uansett.

Men så hender det vel at varehandelen streiker og @mud? Og nei, det er nok ikke sånn at man fritt kan forsyne seg av matrester. Vi har ikke lov til det hvis vi ikke betaler 35 kr for det hver eneste dag vi jobber, for meg så blir det et rent tapsprosjekt siden jeg kun jobber natt og kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett (nå dobbeltposter jeg her, men sitter på tlf og da er det enklere) så er det ikke lønna som er viktigst, jeg klarer meg greit på den jeg (så lenge jeg jobber natt) men pensjonsparing er jo ganske viktig, nå ansetter man ringevikarer og deltidsansatte for å slippe å betale pensjon, og det er ikke rett! Og når det kommer til lokale forhandlinger så kunne jeg ha gått ned i lønn hvis arbeidsplassen min stod i fare for å gå konkurs, så det er jo i så måte en vinn situasjon for de små uavhengige hotellene? Men nå orker jeg ikke diskutere det mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mud skrev:

Jeg jobber jo i varehandel og kan ikke si at jeg reagerer veldig sterkt på at der er 24 000, -  på lønnstrinn 1 i hotellbransjen? Det er det samme som i varehandel det. 

Jeg har selv jobbet som renholdsmedarbeider på hotell et kvarters tid forøvrig,  det jeg husker best er at vi fikk restene av frokostenbuffén  som lunsj.  DET var luksus :D

Men det er sikkert ikke sånn overalt :P

 

25000 et eller annet tror jeg minstelønna er. Men med seks års annsenitet ville man jo fått 30.000 i mnd. I tillegg har vi jo UB tilleg og mye annet :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

24000 i mnd, brutto er jo ingenting, samme hvilken utdanning man har eller ikke har og samme hvilken jobb man har. Skjønner godt at det streikes og holder absolutt med dem i det.

24 000 brutto er ingenting? Sånn vanlig skattemessig, så gir vel det en 15-16 000kr netto.. For noen da som kanskje ikke har gått vgs engang, så er det ikke det ingenting? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krutsi skrev:

24 000 brutto er ingenting? Sånn vanlig skattemessig, så gir vel det en 15-16 000kr netto.. For noen da som kanskje ikke har gått vgs engang, så er det ikke det ingenting? 

 

Synes fortsatt det er lite jo, ifht hva ting koster i dagens samfunn. Greit nok at det skal lønne seg å ta høyere utdanning(og det gjør det jo stort sett, med noen unntak) , men det er ikke det samme som at annet arbeid (som tross alt også må gjøres og som ikke nødvendigvis er noe lettere eller mindre belastende) bør betales deretter. Jeg hadde ikke tatt i en jobb med grunnlønn på under 30 brutto pr mnd, og jeg har ingen yrkesrettet utdanning. Dvs, jeg hadde jo om jeg måtte, men det hadde vært absolutt siste alternativ, og heldigvis finnes det andre og mye bedre alternativ enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Stine skrev:

Men uansett (nå dobbeltposter jeg her, men sitter på tlf og da er det enklere) så er det ikke lønna som er viktigst, jeg klarer meg greit på den jeg (så lenge jeg jobber natt) men pensjonsparing er jo ganske viktig, nå ansetter man ringevikarer og deltidsansatte for å slippe å betale pensjon, og det er ikke rett! Og når det kommer til lokale forhandlinger så kunne jeg ha gått ned i lønn hvis arbeidsplassen min stod i fare for å gå konkurs, så det er jo i så måte en vinn situasjon for de små uavhengige hotellene? Men nå orker jeg ikke diskutere det mer :P

Det vil jeg si er en større ting å kjempe for enn startlønna. Greit at lønna ikke er veldig høy, men om vi trekker fra studielån og at jeg kom mange år senere i gang med å bygge opp pensjon, sparing og ansenitet med en (ikke veldig godt betalt) utdanning, så blir faktisk resultatet så veldig forskjellig. Det er store utgifter med å ta en utdannelse også. Men å få en fast stilling med mulighet for opptjening av pensjon fremfor vikarer og bemanningsbyråer er viktig! En streik for det hadde jeg virkelig støtta!

Akkurat lønnsnivået for hotellansatte har jeg ikke satt meg godt nok inn i til å mene så veldig mye om, men jeg syns vel egentlig ikke startlønna høres så veldig urimelig ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Var omtrent det jeg hadde i startlønn som medarbeider på kundeservice i 2010.

Synes ikke det er så galt jeg.

Prisnivå har steget ganske mye siden 2010 da, ganske mange tusen ekstra i mnd i boutgifter for de fleste feks. Matprisene har steget en del de siste årene osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillekrapyl skrev:

Var omtrent det jeg hadde i startlønn som medarbeider på kundeservice i 2010.

Synes ikke det er så galt jeg.

Og det er det jeg har sånn ca idag selv om jeg også begynte i 2010.

Begynnerlønn for de med fagbrev er 25300 kr, så ca 1300 mer i mnd enn de uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Synes fortsatt det er lite jo, ifht hva ting koster i dagens samfunn. Greit nok at det skal lønne seg å ta høyere utdanning(og det gjør det jo stort sett, med noen unntak) , men det er ikke det samme som at annet arbeid (som tross alt også må gjøres og som ikke nødvendigvis er noe lettere eller mindre belastende) bør betales deretter. Jeg hadde ikke tatt i en jobb med grunnlønn på under 30 brutto pr mnd, og jeg har ingen yrkesrettet utdanning. Dvs, jeg hadde jo om jeg måtte, men det hadde vært absolutt siste alternativ, og heldigvis finnes det andre og mye bedre alternativ enn det. 

Eller kanskje det virker lite fordi vi nordmenn egentlig hele tiden forventer høye lønninger? 

Jeg har underkant av 100 000kr ekstra i året i forhold til nybegynnerlønna her.. Men jeg har en halv tesla i studielån, og hatt vesentlig mindre år å jobbe på fordi jeg har "kastet" bort veldig mange år på skole i forhold til å begynne etter ungdomsskola.. Så da er det kanskje ikke så ille da? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Krutsi skrev:

Eller kanskje det virker lite fordi vi nordmenn egentlig hele tiden forventer høye lønninger? 

Jeg har underkant av 100 000kr ekstra i året i forhold til nybegynnerlønna her.. Men jeg har en halv tesla i studielån, og hatt vesentlig mindre år å jobbe på fordi jeg har "kastet" bort veldig mange år på skole i forhold til å begynne etter ungdomsskola.. Så da er det kanskje ikke så ille da? 

De aller fleste hotell og resturant arbeidere har jo skolegang etter ungdomsskolen de og (deriblant jeg) men det skjer jo titt og stadig at folk ikke kan bruke skolegangen sin og blir ufaglært i det yrket som måtte dukke opp. Jeg kan ikke bruke utdannelsen min pga "sykdom" og Nav nektet å sponse noen etterutdanning fordi (sagt ordrett) at jeg er så ung så jeg kan like gjerne sitte i kassa på Rimi. Jeg har ikke råd til etterutdanning selv, så da må jeg ta en jobb som ufaglært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...