Gå til innhold
Hundesonen.no

Skam P3


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 620
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

" Og bare så det er sagt: Skam tilhører ikke kidsa uansett, de har bare lånt den fra oss. For kvisete fjortiser bryr seg kanskje om rulleplasser og hooking, men de betaler ikke lisens. Vi betaler lise

Jeg tenker at det er lurt å se på denne serien uten å anta at hver eneste scene er der for å fortelle eller lære oss noe, men at narrativene og opplevelsene til karakterene er der for å drive handling

Herregud. Den fineste samtalen noensinne. Alle unge, uansett legning, burde hatt en Jonas.   Den mangelen på reaksjon gjorde at jeg brast i gråt, ass. Og så tenker jeg på alle de gangene jeg har

Posted Images

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

Hvordan vet dere at hun har blitt utsatt for et overgrep bare fordi hun våkner opp i en fyr sin seng? Har ikke sett serien, bare leste artikkelen og syns konklusjonen var litt merkelig utifra det som sto der :P

Det er vel ingen som sier at hun HAR blitt utsatt? Men det ligger i kortene at det kan ha skjedd noe, iom. at det siste hun husker er at hun er full og har en hånd på låret - og neste morgen våkner hun naken i en seng sammen med to andre nakne mennesker. Poenget i artikkelen er vel at overgrep er mer enn et samleie, og hvis det faktisk er han Nikolai som har kledd av henne og tatt bildet, så er det like fullt et overgrep som om han hadde voldtatt henne. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

Hvordan vet dere at hun har blitt utsatt for et overgrep bare fordi hun våkner opp i en fyr sin seng? Har ikke sett serien, bare leste artikkelen og syns konklusjonen var litt merkelig utifra det som sto der :P

Fordi hun er blitt dopet ned, avkledd og fotografert. Det kaller jeg et overgrep.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Hvordan vet dere at hun har blitt utsatt for et overgrep bare fordi hun våkner opp i en fyr sin seng? Har ikke sett serien, bare leste artikkelen og syns konklusjonen var litt merkelig utifra det som sto der :P

Fordi en fyr sendte nakenbilde noen (han sier han fant det på sin mobil ihvertfall) har tatt av henne til henne, det er et overgrep i seg selv, og det er det artikkelen handler om, at det er et overgrep selv om vi ikke vet om det har vært tiss i tiss enda :) 

 

Edit: ups, så ikke at du hadde fått svar allerede :icon_redface: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Hvordan vet dere at hun har blitt utsatt for et overgrep bare fordi hun våkner opp i en fyr sin seng? Har ikke sett serien, bare leste artikkelen og syns konklusjonen var litt merkelig utifra det som sto der :P

Det er  akkurat det artikkelen tar opp jo, at det trengs en holdningsendring blandt befolkningen om hva som er et overgrep og ikke, noe du er med på å vise med dette innlegget.

En del av ungdommene som diskuterer serien tror at siden Noora drakk så er hun skyld i alt selv, og det er ikke et overgrep - noe som er helt feil:

http://www.sedenne.no/v/47910/-voldtekt-er-som-ufrivillig-te

Edit: leste etterpå at du ikke hadde sett serien, det hadde nok vært oppklarende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, marjea skrev:

Det er vel ingen som sier at hun HAR blitt utsatt? Men det ligger i kortene at det kan ha skjedd noe, iom. at det siste hun husker er at hun er full og har en hånd på låret - og neste morgen våkner hun naken i en seng sammen med to andre nakne mennesker. Poenget i artikkelen er vel at overgrep er mer enn et samleie, og hvis det faktisk er han Nikolai som har kledd av henne og tatt bildet, så er det like fullt et overgrep som om han hadde voldtatt henne. 

Jeg tolket artikkelen som at han sier hun HAR blitt utsatt jo, til tross for at det eneste man vet et at hun våkner opp i en annen person sin seng i omgivelser som gir henne dårlig følelse. 

Det siste der er jeg selvsagt helt enig i, altså om det har skjedd med henne uten at hun har samtykket til det eller dersom hun har vært så beruset at hun ikke har vært i stand til gi uttrykk for hva hun vil.

6 minutter siden, Aslan skrev:

Fordi en fyr sendte nakenbilde han har tatt av henne til henne, det er et overgrep i seg selv, er det artikkelen handler om, at det er et overgrep selv om vi ikke vet om det har vært tiss i tiss enda :) 

Jeg er fullt klar over at det ikke trenger å være tiss i tiss for å være overgrep ;) Hadde ikke fått med meg at han hadde tatt nakenbilde av henne, tror ikke det sto i artikkelen eller kanskje jeg bare har oversett det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marie skrev:

Det er  akkurat det artikkelen tar opp jo, at det trengs en holdningsendring blandt befolkningen om hva som er et overgrep og ikke, noe du er med på å vise med dette innlegget.

Syns dette innlegget grenser mot å være frekt faktisk. Jeg vet godt hvor grensene for hva som er greit går.

Om det er slik at det er tatt nakenbilder av henne der det tydelig fremgår at hun ikke har vært med på det er jo saken klar, men noe slik sto det ikke i den artikkelen jeg leste. Derfor spør jeg dere nå om hva det er som gjør at man allerede når kan si at hun garantert har blitt utsatt for et overgrep (tror ingen er uenige i at det virker sannsynlig at hun har blitt det).

Jeg uttrykker ikke en holdning som sier det er ok å tafse på berusede personer, ta bilder av dem, eller gjøre ting de ikke har samtykket til eller ikke vært i stand til å samtykke til. Jeg lurer ganske enkelt på om seerne har blitt vist mer enn det som fremkommer i artikkelen, siden artikkelen virker som å ha kommet til den konklusjonen på bakgrunn av at hun våkner opp naken, med hukommelsestap, i en fyr sin seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg skjønne, da jeg skrev etter å ha blitt litt sjokkert av innlegget ditt. 
Men da trodde jeg også at du hadde sett serien og mente at det ikke var et overgrep.
Så en liten misforståelse, beklager det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

Jeg lurer ganske enkelt på om seerne har blitt vist mer enn det som fremkommer i artikkelen, siden artikkelen virker som å ha kommet til den konklusjonen på bakgrunn av at hun våkner opp naken, med hukommelsestap, i en fyr sin seng.

Serien har vist litt mer.

Men bare det at hun våkner opp naken med hukommelsestap i en fyr sin seng er ganske tydelige tegn på at hun ikke har vært ved seg selv til å ta avgjørelser heller da, når man blir så borte at en hel kveld og natt ikke huskes er man såpass borte at man ikke vet hva en gjør, så synes ikke den konklusjonen er noe rar akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig er Eskild på ballen! Håper han pløyer på og får Noora til å fortelle så hun kan få hjelp til å sortere følelsene sine, vite hva som har skjedd og gå videre. Jeg begynte helt seriøst å grine da han sa at hun ikke trengte å klare alt sjøl. Tenk så ensom hun er! Herregud. Hjertet mitt. :heart:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Endelig er Eskild på ballen! Håper han pløyer på og får Noora til å fortelle så hun kan få hjelp til å sortere følelsene sine, vite hva som har skjedd og gå videre. Jeg begynte helt seriøst å grine da han sa at hun ikke trengte å klare alt sjøl. Tenk så ensom hun er! Herregud. Hjertet mitt. :heart:

Jaaa! Har bare ventet på at han skulle ta signalene og skjønne at noe var galt, hvis det er noen som kan hjelpe henne gjennom dette så tror jeg det er han.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Sjarmerende dialekt på Josefine :)

Ikke sant?! :P

Jeg har stusset over dialekten hennes frem til hun sa hun var fra Sigdal. Kult at hun har fått beholde den i serien , jeg fikk spørsmål om jeg kunne begynne å si Banan istedenfor Bannan av noen foreldre når jeg jobbet i barnehage i Bærum fordi ungene tok etter :lol:

 

Desverre er min eiker/Modum dialekt nå så utvannet at ungen min sier banan og pose i stedenfor Bannan og påsa :( Han er jo Oslo /Lier-gutt så det sommer seg kanskje.  

Han sier skævven da :wub:

 

Kult at de vant så mye på Gullruten!  Selv om jeg mistenker at det ikke hjelper på å opprettholde kredden hos Kidsa...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Ikke sant?! :P

Jeg har stusset over dialekten hennes frem til hun sa hun var fra Sigdal. Kult at hun har fått beholde den i serien , jeg fikk spørsmål om jeg kunne begynne å si Banan istedenfor Bannan av noen foreldre når jeg jobbet i barnehage i Bærum fordi ungene tok etter :lol:

 

Desverre er min eiker/Modum dialekt nå så utvannet at ungen min sier banan og pose i stedenfor Bannan og påsa :( Han er jo Oslo /Lier-gutt så det sommer seg kanskje.  

Han sier skævven da :wub:

 

Kult at de vant så mye på Gullruten!  Selv om jeg mistenker at det ikke hjelper på å opprettholde kredden hos Kidsa...

?! :lol::lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Ikke sant?! :P

Jeg har stusset over dialekten hennes frem til hun sa hun var fra Sigdal. Kult at hun har fått beholde den i serien , jeg fikk spørsmål om jeg kunne begynne å si Banan istedenfor Bannan av noen foreldre når jeg jobbet i barnehage i Bærum fordi ungene tok etter :lol:

Jeg stussa også veldig da hun begynte å prate, for i serien er hun jo fra Mjøndalen, og snakker egentlig sånn som meg. At hun har fått beholde den i serien er vel å ta i litt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg stussa også veldig da hun begynte å prate, for i serien er hun jo fra Mjøndalen, og snakker egentlig sånn som meg. At hun har fått beholde den i serien er vel å ta i litt. :lol:

Hun prater overhodet ikke som en Mjøndøling synes jeg,   hun prater mye mer som en ung sigdøling.  Noe hun er :P Nedre Eiker har ofte en litt annen dialekt enn øvre eiker og Sigdal.  

Mjøndøling sier Mjøndærn,  øvre eiker/sigdølinger sier mer Mjønndarn. 

Du hører det feks på måten hun sier navnet William i serien :)

 

Edit: hun har langt bredere dialekt i serien enn det jeg har igjen av min :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sååå spennende! Jeg var i en lignende situasjon selv da jeg gikk på 1.gym og fikk nakenbilder på avveie, så jeg dør litt på hennes vegne. Jeg var mer åpen om det da, og forhindret på den måten å gå rundt å bære på alt selv og kunne heller ikke bli offer for utpressing slik jeg ser for meg kanskje skjer med Noora nå. Det er dumt hun er så lukket i hele saken, men det er vel kanskje en typisk reaksjon. Jeg bruker nok åpenhet som en forsvarsmekanisme.

Skam :wub: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mud skrev:

Hun prater overhodet ikke som en Mjøndøling synes jeg,   hun prater mye mer som en ung sigdøling.  Noe hun er :P Nedre Eiker har ofte en litt annen dialekt enn øvre eiker og Sigdal.  

Mjøndøling sier Mjøndærn,  øvre eiker/sigdølinger sier mer Mjønndarn. 

Du hører det feks på måten hun sier navnet William i serien :)

 

Edit: hun har langt bredere dialekt i serien enn det jeg har igjen av min :)

Altså, jeg aner ikke åssen de prater i Mjøndalen, poenget mitt var at Josefine snakker det som høres ut som oslo-dialekt fra østkanten når hun spiller Noora, og i alle fall ikke sigdalsdialekt sånn hun prata i går. :) Ikke noe "ikkje" i stedet for "ikke", ikke noe "um" i stedet for "om" , ikke noe "uss" i stedet for "oss", ikke noe "je" i stedet "jeg" i serien. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, HeleneFS skrev:

Dette er sååå spennende! Jeg var i en lignende situasjon selv da jeg gikk på 1.gym og fikk nakenbilder på avveie, så jeg dør litt på hennes vegne. Jeg var mer åpen om det da, og forhindret på den måten å gå rundt å bære på alt selv og kunne heller ikke bli offer for utpressing slik jeg ser for meg kanskje skjer med Noora nå. Det er dumt hun er så lukket i hele saken, men det er vel kanskje en typisk reaksjon. Jeg bruker nok åpenhet som en forsvarsmekanisme.

Skam :wub: 

Nå fikk jeg skikkelig vondt inni meg - håper du fikk all den støtten du trengte :heart: og klem (bare sånn for sikkerhets skyld) :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...