Gå til innhold
Hundesonen.no

Her trenes hundene med strømhalsbånd


Kaja
 Share

Recommended Posts

Guest *Kat84*

Har man bruk for strøm så bør man heller omplassere hunden. Da har man ikke det som trengs for å trene en hund. I hvert fall ikke akkurat det individet. Hvilket forhold får eier og hund egentlig hvis lydigheten skal bunne i frykt? 

Kjenner jeg får litt fordommer mot kombinasjonen Drøbak og hund når det her kommer i tillegg til et visst annet belastet tema knyttet til Drøbak.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt i forbindelse med IPO-trening - hvis dette er tilfelle og det er mennesker som konkurrerer aktivt eller bruker hund i arbeid så er vell ikke miljøet så stort at man ikke kan klare å huke tak i det? 

(Anbefales å lese linken, det er altså ikke DHK som driver slik trening, men private som bruker deres apellplass til treningsområde) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
2 minutter siden, maysofie skrev:

Brukt i forbindelse med IPO-trening - hvis dette er tilfelle og det er mennesker som konkurrerer aktivt eller bruker hund i arbeid så er vell ikke miljøet så stort at man ikke kan klare å huke tak i det? 

(Anbefales å lese linken, det er altså ikke DHK som driver slik trening, men private som bruker deres apellplass til treningsområde) 

Jeg har lest ;)
Men tanken slo meg at det er så mye negativt å høre om hund og Drøbak at jeg begynner å lure på de to tingene i samme setning :P Men ja, dette er heldigvis enkeltindivider. 
Og hvis det er noen som er aktive innen forskjellige grener så bør det jo være enkelt å for det første identifisere dem, og så gi dem sanksjoner både fra NKK og klubben de trener med. Det er ulovlig, og de burde få aktivitetsforbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

"Ipo" er jo en sport. Det fins ganske mange som driver med det, og det fins ganske mange som ikke driver med IPO som sport, men bitearbeid uten noen form for organisering... 

Og du ser en gjeter slå gjeterhunden sin, slår alle i gjeterhundmiljøet hunden sin da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å "vite" og anta hvem dette er, men vanskelig å kunne få NKK gi de noen sanksjoner eller anmelde de da dette gjerne trenger bevis.. Og da bør man helst ha film.. 

Og selv om mange er dumme, så er de dessverre ikke så dumme at de trener i nærheten av noen som ikke er lojale imot de og som kan finne på å filme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er ikke lov å bruke pigg eller strøm i ipo heller.

Jeg lærte noe nytt i helgen om utstyr i forhold til ipo - det eneste tillatte halsbånd i ipo er faktisk kjetting - og det er fordi de ikke skal kunne skjule pigger osv under halsbånd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Det er ikke lov å bruke pigg eller strøm i ipo heller.

Jeg lærte noe nytt i helgen om utstyr i forhold til ipo - det eneste tillatte halsbånd i ipo er faktisk kjetting - og det er fordi de ikke skal kunne skjule pigger osv under halsbånd 

Det var jo interessant. Kjetting i seg selv er jo ikke nødvendigvis noe farlig - men må det være strup? Eller, for å si det på en annen måte, får man kjetting uten strup...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Akkurat nå, simira skrev:

Det var jo interessant. Kjetting i seg selv er jo ikke nødvendigvis noe farlig - men må det være strup? Eller, for å si det på en annen måte, får man kjetting uten strup...?

Hundene går ikke tilkoblet i line. Ergo: ingen strup ;) Strupen kan du unngå bruke bare ved å knipse på den andre ringen, er ikke vanskeligere enn det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det var jo interessant. Kjetting i seg selv er jo ikke nødvendigvis noe farlig - men må det være strup? Eller, for å si det på en annen måte, får man kjetting uten strup...?

De eg kjenner som trener IPO fester kobbel/sporline i kjettingen slik at den ikke struper. Kjettinghalsbånd i IPO er bare ett arbeidstegn, ikke noe som skal brukes til korrigering. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Hundene går ikke tilkoblet i line. Ergo: ingen strup ;) Strupen kan du unngå bruke bare ved å knipse på den andre ringen, er ikke vanskeligere enn det :) 

Er klar over det, spørsmålet var om man faktisk får kjettinghalsbånd som ikke kan strupes. Og de går vel gjerne i line på treningsplass/stevneområde/mellom bil og område? En hundesport er for meg mer enn bare det som skjer i konkurranseringen.

Akkurat nå, Ingidano skrev:

De eg kjenner som trener IPO fester kobbel/sporline i kjettingen slik at den ikke struper. Kjettinghalsbånd i IPO er bare ett arbeidstegn, ikke noe som skal brukes til korrigering. 

Nå mener jeg at hverken halsbånd eller line skal brukes til korrigering uansett jeg da (om man nå først skal korrigere i det hele tatt), men der er jo en del forskjell på folk...

Når det gjelder IPO har jeg ingen kjennskap til miljøet overhodet, de få jeg kjenner som er noe borti det er enten her fra forumet eller folk fra treningsmiljøer som trener kun positivt. Jeg tror ikke de bruker kjettingen til korrigering, like mye som jeg ikke tror at det ikke skjer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Akkurat nå, simira skrev:

Er klar over det, spørsmålet var om man faktisk får kjettinghalsbånd som ikke kan strupes. Og de går vel gjerne i line på treningsplass/stevneområde/mellom bil og område? En hundesport er for meg mer enn bare det som skjer i konkurranseringen.

ja du knipser båndet på "ikke strup" ringen, så struper den ikke. Det kan du gjøre på tur/treningsplass/stevneområde/mellom bil og område. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
8 timer siden, Minutt skrev:

Vil heller tro at dette er folk som ikke engang har bestått RIK-kurs..

Jepp. Likevel måtte det selvfølgelig nevnes at det var IPO. Ikke overraskende var det lett å søke opp en klubb som ikke tilbyr ett eneste bruksprogram/trening. Hørte jeg fordommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Er klar over det, spørsmålet var om man faktisk får kjettinghalsbånd som ikke kan strupes. Og de går vel gjerne i line på treningsplass/stevneområde/mellom bil og område? En hundesport er for meg mer enn bare det som skjer i konkurranseringen.

Alle kjettingstrup (og vanlige strup) kan brukes på "ikke-strup", det er bare å feste det i motsatt ring enn i den som struper.

Har forøvrig sett folk i LP-ringen gå med kjetting på strup i ringen, samt korrigere bikkja med den når dommeren så vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Alle kjettingstrup (og vanlige strup) kan brukes på "ikke-strup", det er bare å feste det i motsatt ring enn i den som struper.

Har forøvrig sett folk i LP-ringen gå med kjetting på strup i ringen, samt korrigere bikkja med den når dommeren så vekk.

Er klar over det, men det var ikke det jeg spurte om. ;)

Jeg tror heller ikke at (mis)bruk av strup er forbeholdt hverken fuglehundfolk eller IPO-folk, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Er klar over det, men det var ikke det jeg spurte om. ;)

Jeg tror heller ikke at (mis)bruk av strup er forbeholdt hverken fuglehundfolk eller IPO-folk, dessverre.

Jeg har sett kjetting halsbånd som er halvstrup. I mitt hodet så skal ikke halvstuphalsbånd strupe, men bare lukke seg nok til at de ikke går over hodet. Har ikke sett et som ikke struper i det hele tatt. 

Sånn som det bildet under. Er ihvertfall ganske vanlig i vel assosierte dyrebutikker i Bergen utifra hva jeg har sett.

5_p_97_1489.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, simira skrev:

Er klar over det, men det var ikke det jeg spurte om. ;)

Jeg tror heller ikke at (mis)bruk av strup er forbeholdt hverken fuglehundfolk eller IPO-folk, dessverre.

Det finnes det helt sikkert, men under RIK-prøver (bortsett fra ferdselsprøve, da kan man bruke andre typer halsbånd) skal det brukes et enkelt, løsthengende kjettingstrup.

Forøvrig, om hunden går pent i bånd, spiller det jo ingen rolle om den går med eller uten strup, sånn apropos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, simira skrev:

Er klar over det, men det var ikke det jeg spurte om. ;)

Jeg tror heller ikke at (mis)bruk av strup er forbeholdt hverken fuglehundfolk eller IPO-folk, dessverre.

Tja, skal man diskutere(mis) bruk av strup, så er vel utstillingsverdenen et sted å starte. Og så "hvermannsen" da..... Men nå handlet tråden om strøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Er klar over det, spørsmålet var om man faktisk får kjettinghalsbånd som ikke kan strupes. Og de går vel gjerne i line på treningsplass/stevneområde/mellom bil og område? En hundesport er for meg mer enn bare det som skjer i konkurranseringen.

Nå mener jeg at hverken halsbånd eller line skal brukes til korrigering uansett jeg da (om man nå først skal korrigere i det hele tatt), men der er jo en del forskjell på folk...

Når det gjelder IPO har jeg ingen kjennskap til miljøet overhodet, de få jeg kjenner som er noe borti det er enten her fra forumet eller folk fra treningsmiljøer som trener kun positivt. Jeg tror ikke de bruker kjettingen til korrigering, like mye som jeg ikke tror at det ikke skjer. ;)

Jeg har trent ipo noen år, og det er veldig varierende hva folk bruker som halsbånd på trening.. Det er ingen selvfølge at alle bruker kjettingstrup for å si det sånn :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, simira skrev:

Er klar over det, men det var ikke det jeg spurte om. ;)

Jeg tror heller ikke at (mis)bruk av strup er forbeholdt hverken fuglehundfolk eller IPO-folk, dessverre.

Under prøve skal i hvert fall strupen IKKE være koblet på. Det er ikke lov. Antar prinsippet gjelder under trening også. Kjettingen skal se slik ut:

tx2167-tx2171_S.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...