Gå til innhold
Hundesonen.no

Cesar Millan igjen, underskriftskampanje for å få han av lufta


Gjest
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Joachim said:

Jeg skriver jo at jeg har sett. Jeg mener det er mer diskutabelt enn å bare konkludere med at han slår og sparker ja. Like (lite) konstruktivt som å diskutere positiv trening som å trøkke pølser nedi halsen på hundene. 

Det skal mye til for å få positiv trening til å bli å trøkke noe ned i halsen på hundene, men det skal ikke så mye til for å få dette til å bli spark, her har vi også sparking med rulleskøyter på beina:
https://www.youtube.com/watch?v=2mpuybf1pYY
https://youtu.be/9JUon9MU0OE?t=1m52s
Eller dette til å bli slag. Her slår han hunden mens hun spiser og slett ikke er aggressiv:
https://www.youtube.com/watch?v=9ihXq_WwiWM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 431
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Problemet som jeg ser det er at vanlige hundeeiere ser på CM og tror de blir verdensmestere av det. Jeg har møtt flere som refererer til han som behandler hundene lite pent.. Jeg syns ingenting om at

Er majoriteten av sonisene for millans metoder? Det var nytt for meg i grunnen. Jeg har mer intrykk av at mange ikke ser så sort hvitt på det som der fremstilles fra den rene "mot"siden. At Millan har

Det er mange hunder han jobber med som biter under press en normal hund skal kunne takle. Da er det jo ok at hunden får se hva som skjer når den faktisk biter, nemlig ingenting. Den får en erfaring på

Posted Images

10 timer siden, Schæferblanding skrev:


Eller dette til å bli slag. Her slår han hunden mens hun spiser og slett ikke er aggressiv:
https://www.youtube.com/watch?v=9ihXq_WwiWM

Hvor? Første gang han er inne er etter at hun truet han med ett bitt, så følger han opp. Neste gang er ETTER ett hardt bitt som var en punktering. Hvor han i utgangspunktet skulle stryke henne på nesen og ikke slå. Bittet kommer ingensteds fra, eller jo det gjorde det jo. Han var uoppmerksom rett og slett. Jeg ser det kommer, men han prater og er ukonsentrert. Jeg er helt enig i at dette kunne løses på en helt annen måte. Matforsvar er det minste problemet man kan ha tenker jeg. Gi bikkja mat, gå unna og la bikkja være i fred.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Margrete said:

Hvor? Første gang han er inne er etter at hun truet han med ett bitt, så følger han opp. Neste gang er ETTER ett hardt bitt som var en punktering. Hvor han i utgangspunktet skulle stryke henne på nesen og ikke slå. Bittet kommer ingensteds fra, eller jo det gjorde det jo. Han var uoppmerksom rett og slett. Jeg ser det kommer, men han prater og er ukonsentrert. Jeg er helt enig i at dette kunne løses på en helt annen måte. Matforsvar er det minste problemet man kan ha tenker jeg. Gi bikkja mat, gå unna og la bikkja være i fred.
 

Beklager, slaget kom etter hun glefset, men han satte seg jo omtrent oppå matskåla hennes. Tipper hunden min hadde reagert også, selv om hun ikke er mataggressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Beklager, slaget kom etter hun glefset, men han satte seg jo omtrent oppå matskåla hennes. Tipper hunden min hadde reagert også, selv om hun ikke er mataggressiv.

Hvis min hund hadde hatt en slik reaksjon av at jeg "satt oppi matfatet" så hadde det nok blitt my way or the highway hos meg også. Og jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for det en gang. Det jeg eventuelt hadde hatt dårlig samvittighet for var mangelfull grunnleggende oppdragelse fra starten av.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Schæferblanding skrev: Beklager, slaget kom etter hun glefset, men han satte seg jo omtrent oppå matskåla hennes. Tipper hunden min hadde reagert også, selv om hun ikke er mataggressiv.

Hvis min hund hadde hatt en slik reaksjon av at jeg "satt oppi matfatet" så hadde det nok blitt my way or the highway hos meg også. Og jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for det en gang. Det jeg eventuelt hadde hatt dårlig samvittighet for var mangelfull grunnleggende oppdragelse fra starten av.

Jeg er veldig enig. Da jeg så denne videoen første gangen, syntes jeg den var skikkelig fæl. Men nå så jeg den litt annerledes. Javel, han kunne (burde) nok velge en annen innfallsvinkel enn han gjorde, for det var jo dømt til å gå dårlig, men ellers er det ingen stygg behandling av hunden.

Jeg har selv hund med ressursforsvar, og den gangen han satt i hånda mi, fika jeg til ham. Jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Jeg ga ham aldri noen grunn til å passe på maten sin. Jeg tok den aldri fra ham. Likevel langa han ut etter både meg, samboer og katten (som forøvrig heller aldri hadde tatt maten hans). Når det var middagstid løp bikkja rundt i huset for å finne katten og jage den, selv om den var i et annet rom. Det er faktisk ikke greit.

Men vi har likevel trent på det på en litt annen måte. Jeg har brukt mye tid på å sitte i nærheten og spe på med noe ekstra godt hver gang jeg har vært i nærheten av skåla mens han spiser. Nå har jeg hund som slapper av rundt fóring, og som jeg, hvis jeg ville, kunne plukket maten ut av munnen på uten problemer. Han bryr seg også lite om katten nå. Når det gjelder andre hunder, har vi fortsatt en vei å gå, men er bedre her også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Schæferblanding skrev:

Beklager, slaget kom etter hun glefset, men han satte seg jo omtrent oppå matskåla hennes. Tipper hunden min hadde reagert også, selv om hun ikke er mataggressiv.

Ikke kom her å fortell meg at det er mulig å trene bort positivt. 

Om hunden din hadde reagert sånn, så hadde den vært mataggressiv. 

Jeg forventer at jeg kan gjøre hva som helst med maten til mine hunder (nei, jeg trener ikke på det, og jeg tar ekstremt sjelden fra de ting) men jeg forventer at jeg kan gjøre det. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se den heller her, her får dere den i slow motion:  https://www.facebook.com/799673286/videos/vb.799673286/10152902693393287/?type=2&theater Det går ikke an å behandle en hund sånn. Cesar Millan behandler et levende vesen på en måte som er helt forkastelig, uansett om det  er en hund, et menneske eller en firfirsle, man skal ikke plage noen når de spiser sånn som han gjør, han er jo en bøllle!!! Og det ser ikke ut for meg som hun biter engang, selv om han står over maten hennes og selv om han slår henne, hun biter kun til slutt når han har plaget henne lenge nok. Dette er så forferdelig at det er helt...

I sitatet ditt, @Kaja, så ser det ut som det er jeg som har sagt at det ikke går an å trene bort positivt. Men det går fint an å trene bort positivt. Og jeg gidder søren ikke finne noen eksempel på hvordan man gjør det for dere kverulerer på alt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Se den heller her, her får dere den i slow motion:  https://www.facebook.com/799673286/videos/vb.799673286/10152902693393287/?type=2&theater Det går ikke an å behandle en hund sånn. Cesar Millan behandler et levende vesen på en måte som er helt forkastelig, uansett om det  er en hund, et menneske eller en firfirsle, man skal ikke plage noen når de spiser sånn som han gjør, han er jo en bøllle!!! Og det ser ikke ut for meg som hun biter engang, selv om han står over maten hennes og selv om han slår henne, hun biter kun til slutt når han har plaget henne lenge nok. Dette er så forferdelig at det er helt...

I sitatet ditt, @Kaja, så ser det ut som det er jeg som har sagt at det ikke går an å trene bort positivt. Men det går fint an å trene bort positivt. Og jeg gidder søren ikke finne noen eksempel på hvordan man gjør det for dere kverulerer på alt uansett.

Det er snakk om  et nanosekund hvor han "slår" hunden da. Slik du skriver så fremstår det jo som om han har lenket hunden fast mens han slår henne med et balltre i mange minutter. Når jeg leser kritikken av CM i dine innlegg så passer det liksom ikke til klippene du linker til. Synes jeg. Enten så må jeg være utrolig kynisk - på grensen til sosiopat, eller så er det du som er i overkant sensitiv. Eventuelt noe midt i mellom. 

Uansett. Det er ikke sånn at hunden ikke har mulighet til å trekke seg. Allikevel velger hun å bite, selv etter at maten er fjernet. Det virker for meg som om dette er en hund som virkelig trenger å erfare at det hjelper ikke å true og angripe. Ikke kom og fortell meg at denne hunden aldri ville bitt ved en senere anledning uten innblanding fra CM. Det går igjen i kommentarene her, at hunder som blir irettesatt ved slike trusler blir tikkende bomber. Men faktum er, den hunden ER allerede en tikkende bombe.

Og hvorfor er det ok at en hund skambiter, mens et menneske er en bølle om det poker hunden?

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han hadde trukket seg unna fordi hunden "ber om plass" hadde jo hunden lært at det er greit ( og lurt) å oppføre seg slik. Mulig jeg er farget av å være tidligere hestejente (da lærer man seg å være tøff når det trengs) men jeg hadde ikke tolerert slik oppførsel jeg heller. Jeg sier ikke at det der er måten å trene vekk ressursforsvar på, men i en slik situasjon tror jeg ikke det hadde lønnet seg noe mer å trekke seg pent unna. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sofie & Aska skrev:

Om han hadde trukket seg unna fordi hunden "ber om plass" hadde jo hunden lært at det er greit ( og lurt) å oppføre seg slik. Mulig jeg er farget av å være tidligere hestejente (da lærer man seg å være tøff når det trengs) men jeg hadde ikke tolerert slik oppførsel jeg heller. Jeg sier ikke at det der er måten å trene vekk ressursforsvar på, men i en slik situasjon tror jeg ikke det hadde lønnet seg noe mer å trekke seg pent unna. 

Helt enig. Her syntes jeg faktisk han var flink. Holdt seg rolig og behersket, selv om bikkja var skrudd i nepa. Min kur for den der ville vært en nittedalspokal...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Sofie & Aska said:

Om han hadde trukket seg unna fordi hunden "ber om plass" hadde jo hunden lært at det er greit ( og lurt) å oppføre seg slik. Mulig jeg er farget av å være tidligere hestejente (da lærer man seg å være tøff når det trengs) men jeg hadde ikke tolerert slik oppførsel jeg heller. Jeg sier ikke at det der er måten å trene vekk ressursforsvar på, men i en slik situasjon tror jeg ikke det hadde lønnet seg noe mer å trekke seg pent unna. 

Det er jeg også, og har aldri hatt behov for å være tøff for det har aldri trengtes. Det finnes alltid en annen måte å gjøre det på.
Ingen ville ha trengt å trekke seg unna om de ikke hadde gått så nær en hund med resursforsvar. Man lærer hunden gradvis å godta det i positv trening, man plumper ikke oppi matskåla dens for så å trekke seg unna eller begynne å sloss. Man kan trene bort aggresjon (som alltid er skapt av dårlig oppførsel fra mennesker) på helt andre måter, også med hester:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man det. Men noen ganger oppstår det situasjoner likevel. Den hesten var jo ikke et snev aggressiv så jeg vet ikke om jeg skjønner hva du ville frem til. Selv om jeg lærte hesten min triks med klikkertrening og kunne barbere han uten dop fordi han hadde tillit til meg og jeg vennet han til det gradvis og med ros og gulerøtter så fikk han også klar beskjed om han ble for hingstete ute og holdt på å løpe meg "ned". Har aldri fått noe dårligere forhold til hesten av den grunn. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Schæferblanding skrev:

Man kan trene bort aggresjon (som alltid er skapt av dårlig oppførsel fra mennesker) på helt andre måter

Realty check?! Ressursforsvar er helt naturlig for de fleste hunder, i større eller mindre grad. Og mange hunder bruker aggresjon ved forsvar av ressurser. Det er sjelden dette forsvaret kommer som en konsekvens av "dårlig oppførsel" fra mennesker, selv om det er lett å forsterke hvis man tilnærmer seg problemstillingen på en uhensiktsmessig måte.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som CM gjør her er ikke greit, jeg har hatt hester, sauer, geiter, katter og hunder, og har aldri gjort noe i nærheten av det som jeg ser på klippet med Holly. Der jeg kommer fra er det galskap og ingen ville finne på å gjøre noe sånt med noe dyr uansett hvor mye aggresjon det viser. Hvor dette er greit det aner jeg ikke, for meg er mannen gal. Denne videoen burde hett "Sånn skaper man resursforsvar".

Og ja, jeg vet at man kan ikke ha at en hest løper en ned, men det er forskjell på å sette grenser og å gjøre noe med vilje for å få frem en reaksjon, som CM gjør her.
Jeg vet også at hunder forsvarer maten sin.
Men at disse tingene går så langt at det blir et problem, det er det mennesker som skaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Det som CM gjør her er ikke greit, jeg har hatt hester, sauer, geiter, katter og hunder, og har aldri gjort noe i nærheten av det som jeg ser på klippet med Holly. Der jeg kommer fra er det galskap og ingen ville finne på å gjøre noe sånt med noe dyr uansett hvor mye aggresjon det viser. Hvor dette er greit det aner jeg ikke, for meg er mannen gal. Denne videoen burde hett "Sånn skaper man resursforsvar".

Og ja, jeg vet at man kan ikke ha at en hest løper en ned, men det er forskjell på å sette grenser og å gjøre noe med vilje for å få frem en reaksjon, som CM gjør her.
Jeg vet også at hunder forsvarer maten sin.
Men at disse tingene går så langt at det blir et problem, det er det mennesker som skaper.

Det er jeg helt uenig i. Jeg har sett hunder med et så vanvittig ressursforsvar at jeg har tenkt at de hundene der er ikke liv laga. Og ikke søren om det er provosert frem. Nei, det ligger der. For all del, man kan si det er menneskapt gjennom lite hensiktsmessig avl, men at man må være stygg eller provoserende med en hund for å få frem slikt forsvar er bare tull. 

Og du mener at snutten burde hatt tittelen, "slik lager man ressursforsvar" - har du i det hele tatt fått med deg HVORFOR CM er der? Hunden HAR issues med ressursforsvar fra før av. Men det er vel bare eierne som har vært stygg med den, hvis ikke hadde det ikke vært noe problem, vel? Hunder er så snille de, bare de får kjærlighet så oppfører de seg så fint atte...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Helt enig. Her syntes jeg faktisk han var flink. Holdt seg rolig og behersket, selv om bikkja var skrudd i nepa. Min kur for den der ville vært en nittedalspokal...

Dennw hunden viser alle de dempende signalene en hund kan vise, og blir ikke respektert! CM presser seg på henne gang på gang, hun viser i begynnelsen kun unnvikend esignaler og ber om fred og plass. Til sist er hun presset opp i en krok, og fremdeles provoserer han- helt til hun tyr til det sterkeste signalet, hun hugger- han slår. Denne videoen ga meg lyst til å kvele fyren. Noe sier meg at denne stakkaren har blitt provosert rundt matskålen tidligere, og CM gjør det sannelig ikke bedre. Talentløst, brutalt og unødvendig, hun hadde ikke bitt hvis han hadde oppført seg med fornuft.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, patricia skrev:

Dennw hunden viser alle de dempende signalene en hund kan vise, og blir ikke respektert! CM presser seg på henne gang på gang, hun viser i begynnelsen kun unnvikend esignaler og ber om fred og plass. Til sist er hun presset opp i en krok, og fremdeles provoserer han- helt til hun tyr til det sterkeste signalet, hun hugger- han slår. Denne videoen ga meg lyst til å kvele fyren. Noe sier meg at denne stakkaren har blitt provosert rundt matskålen tidligere, og CM gjør det sannelig ikke bedre. Talentløst, brutalt og unødvendig, hun hadde ikke bitt hvis han hadde oppført seg med fornuft.

Hvilken krok? Hun har en hel hage å gå unna i.

@Schæferblanding

Sitat

"Man kan trene bort aggresjon (som alltid er skapt av dårlig oppførsel fra mennesker) på helt andre måter"

Heldigvis er jeg både voksen og erfaren så jeg tar ikke dette personlig :wink: Jeg har hatt en hund med ressursforsvar og det var ikke bare ovenfor mat. Han ble trent utelukkende positivt det første året. Med dette satte du bare kroken på døra i forhold til videre diskusjonen med deg, det er så langt utaskjærs i elementær hundekunnskap som det går an å få det til. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Schæferblanding skrev:

Se den heller her, her får dere den i slow motion:  https://www.facebook.com/799673286/videos/vb.799673286/10152902693393287/?type=2&theater Det går ikke an å behandle en hund sånn. Cesar Millan behandler et levende vesen på en måte som er helt forkastelig, uansett om det  er en hund, et menneske eller en firfirsle, man skal ikke plage noen når de spiser sånn som han gjør, han er jo en bøllle!!! Og det ser ikke ut for meg som hun biter engang, selv om han står over maten hennes og selv om han slår henne, hun biter kun til slutt når han har plaget henne lenge nok. Dette er så forferdelig at det er helt...

I sitatet ditt, @Kaja, så ser det ut som det er jeg som har sagt at det ikke går an å trene bort positivt. Men det går fint an å trene bort positivt. Og jeg gidder søren ikke finne noen eksempel på hvordan man gjør det for dere kverulerer på alt uansett.

Nå var det vel ikke det jeg svarte på, jeg svarte på det at du mente din hund kunne reagere sånn om noen "satt seg i matskåla" så hadde ikke det gjort den matagrressiv. 
Jeg svarte at om en hund reagerer sånn er den mataggressiv. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kaja skrev:

Nå var det vel ikke det jeg svarte på, jeg svarte på det at du mente din hund kunne reagere sånn om noen "satt seg i matskåla" så hadde ikke det gjort den matagrressiv. 
Jeg svarte at om en hund reagerer sånn er den mataggressiv. 

Iallfall i akkurat den situasjonen der og da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, patricia skrev:

Dennw hunden viser alle de dempende signalene en hund kan vise, og blir ikke respektert! CM presser seg på henne gang på gang, hun viser i begynnelsen kun unnvikend esignaler og ber om fred og plass. Til sist er hun presset opp i en krok, og fremdeles provoserer han- helt til hun tyr til det sterkeste signalet, hun hugger- han slår. Denne videoen ga meg lyst til å kvele fyren. Noe sier meg at denne stakkaren har blitt provosert rundt matskålen tidligere, og CM gjør det sannelig ikke bedre. Talentløst, brutalt og unødvendig, hun hadde ikke bitt hvis han hadde oppført seg med fornuft.

Avstandsøkende signaler? Ja. Dempende signaler? Nei. Med mindre truende signaler regnes som dempende, men ikke i min bok. Hun ber ikke om fred og plass, for meg ser det ut som hun sier, "ikke kom nærmere, ellers...".

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Margrete said:

Hvilken krok? Hun har en hel hage å gå unna i.

@Schæferblanding

Heldigvis er jeg både voksen og erfaren så jeg tar ikke dette personlig :wink: Jeg har hatt en hund med ressursforsvar og det var ikke bare ovenfor mat. Han ble trent utelukkende positivt det første året. Med dette satte du bare kroken på døra i forhold til videre diskusjonen med deg, det er så langt utaskjærs i elementær hundekunnskap som det går an å få det til. 

Hvis det ikke er mennesker i nærheten, kan man ikke definere en hund som mataggressiv eller aggressiv på noen måte. Hunder som lever kun med andre hunder har ikke "adferdsproblemer". Hunder viser aggresjon, ja, det gjør alle dyr, men dette blir først et "problem" når de lever med mennesker. Om ingen nærmer seg matskåla til hunden når den spiser, er den aldri "mataggressiv", og om ikke noen prøver å ta ressurser fra den har den ingen grunn til å forsvare dem. Blandt andre hunder blir dette respektert, de tar ikke ting fra hverandre med mindre de er utsultet og slåss om maten. Men mennesker forventer at de skal kunne gjøre det, og om de ikke kan det, så er hunden en "ressursvokter".
Skal man ta ting fra hunder så må de lære at dette er en god ting, og hvis du ikke ser at Holly gjør alt hun kan for å unngå konflikt i videoen, så leser du ikke signalene veldig godt. Av dette lærer hun kun at mennesker er urettferdige og uforutsigbare og gjør meningsløse ting, hun lærer IKKE å ikke vokte maten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Schæferblanding skrev:

Skal man ta ting fra hunder så må de lære at dette er en god ting, og hvis du ikke ser at Holly gjør alt hun kan for å unngå konflikt i videoen, så leser du ikke signalene veldig godt. Av dette lærer hun kun at mennesker er urettferdige og uforutsigbare og gjør meningsløse ting, hun lærer IKKE å ikke vokte maten sin.

Nei. Det er direkte feil. Hun gjør ikke alt hun kan for å unngå konflikt. Tvert i mot, hun lar konflikten eskalere og setter tennene i den andre parten. Det er ikke å "gjøre alt man kan for å unngå konflikt". 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Hvis det ikke er mennesker i nærheten, kan man ikke definere en hund som mataggressiv eller aggressiv på noen måte. Hunder som lever kun med andre hunder har ikke "adferdsproblemer". Hunder viser aggresjon, ja, det gjør alle dyr, men dette blir først et "problem" når de lever med mennesker. Om ingen nærmer seg matskåla til hunden når den spiser, er den aldri "mataggressiv", og om ikke noen prøver å ta ressurser fra den har den ingen grunn til å forsvare dem. Blandt andre hunder blir dette respektert, det tar ikke ting fra hverandre. Men mennesker forventer at de skal kunne gjøre det, og om de ikke kan det, så er hunden en "ressursvokter".
Skal man ta ting fra hunder så må de lære at dette er en god ting, og hvis du ikke ser at Holly gjør alt hun kan for å unngå konflikt i videoen, så leser du ikke signalene veldig godt. Av dette lærer hun kun at mennesker er urettferdige og uforutsigbare og gjør meningsløse ting, hun lærer IKKE å ikke vokte maten sin.

Nå er ikke arten hund vill i utgangspunktet. Den er skapt av, og har utviklet seg sammen med mennesker i årtusener. Det er nettop derfor hunder har en unik evne til å forstå oss, og samhandle med oss. Selv om de gjerne kan gi hverandre beskjed om å holde seg unna matskåla, så er det like naturlig at de har en annen oppførsel ovenfor oss tobeinte. Fordi vi er trygge, og ikke har tenkt å naske maten fra dem, det vet en normalt oppegående hund godt. Uansett vil ikke en stabil hund oppføre seg noe i nærheten av denne labradoren ovenfor en annen hund ved matfatet. Slikt blir det bare bråk av. Det er forskjell på å gi beskjed, og å være idiot...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Margrete said: Hvilken krok? Hun har en hel hage å gå unna i.

@Schæferblanding

Heldigvis er jeg både voksen og erfaren så jeg tar ikke dette personlig :wink: Jeg har hatt en hund med ressursforsvar og det var ikke bare ovenfor mat. Han ble trent utelukkende positivt det første året. Med dette satte du bare kroken på døra i forhold til videre diskusjonen med deg, det er så langt utaskjærs i elementær hundekunnskap som det går an å få det til. 

Hvis det ikke er mennesker i nærheten, kan man ikke definere en hund som mataggressiv eller aggressiv på noen måte. Hunder som lever kun med andre hunder har ikke "adferdsproblemer". Hunder viser aggresjon, ja, det gjør alle dyr, men dette blir først et "problem" når de lever med mennesker. Om ingen nærmer seg matskåla til hunden når den spiser, er den aldri "mataggressiv", og om ikke noen prøver å ta ressurser fra den har den ingen grunn til å forsvare dem. Blandt andre hunder blir dette respektert, de tar ikke ting fra hverandre med mindre de er utsultet og slåss om maten. Men mennesker forventer at de skal kunne gjøre det, og om de ikke kan det, så er hunden en "ressursvokter".

Skal man ta ting fra hunder så må de lære at dette er en god ting, og hvis du ikke ser at Holly gjør alt hun kan for å unngå konflikt i videoen, så leser du ikke signalene veldig godt. Av dette lærer hun kun at mennesker er urettferdige og uforutsigbare og gjør meningsløse ting, hun lærer IKKE å ikke vokte maten sin.

Jeg ser hunder stadig vekk, jeg, som stjeler både pinner, leker og godbiter/mat fra hverandre. Og det går vanligvis helt fint, det. At de stuper ned i matskåla til hverandre er kanskje ikke like vanlig, men vet om flere som kan finne på det også, jeg. Høflige hunder respekterer andre hunder mat og leker, men det er jaggu ikke alle hunder som er høflige, altså.

Jeg har aldri tatt maten til valpen min, likevel satt han tenna i fingrene på meg en gang han plutselig fikk for seg at jeg skulle ta den, selv om jeg bare var ute etter halsbåndet hans (middagen på plenen, og valpetrynet hadde funnet alle sammen, så han skulle få bli med inn igjen).

Angående Holly, kunne hun lett valgt å gå sin vei. I stedet velger hun å bite. Det er fullt mulig at eierne hennes har tatt fra henne maten slik at det faktisk er formuftig at hun føler hun må beskytte den (jeg har ikke sett hele episoden), men det er ikke umulig at de blir sånn uansett.

Som sagt så har jeg selv en hund med et til tider ganske sterkt ressursforsvar, og ingen har noen gang gitt ham noen grunn til å få det. På mennesker er det borte (der var det også kun mat, og ikke noe annet), men ovenfor andre hunder forsvarer han både mat, leker, pinner og meg.

Jeg opplevde en gang i høst at jeg skulle gi ei jeg kjente en neve godbiter, hvor Koda reagerer ved å fly rett i trynet på hunden hennes, som ikke var i nærheten av godbitene engang, men som stod litt unna og passet sine egne saker. Dette er til og med en hund Koda har kjent lenge, og de to leker ofte sammen. Den hunden min er rett og slett litt skrud i mentaliteten sin. Jeg tror dessverre ikke han er den eneste som kan finne på slike ting uten at noen (f.eks mennesker) har gitt han en grunn til det. Så jeg hadde ikke hatt noen problemer med å tro på noen hvis de fortalte meg at denne Holly aldri har fått frastjålet mat fra eierne sine.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...