Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlive??


nica123
 Share

Recommended Posts

Så leit :( Det er lett å mene noe om slike situasjoner utenifra, men når man står i det er det veldig vanskelig. Som utenforstående ville jeg nok valgt avlivning. Du vil aldri kunne stole på henne rundt ungene, og som andre sier, hvem vet når hun får vondt neste gang, og vil terskelen hennes for å bite bli lavere? Selv har jeg en hund som til tider har hatt sterke smerter, og han har aldri vist antydning til aggresjon mot hverken menneske eller dyr pga. dette. Jeg tenker at noen individer takler smerte på en bedre måte enn andre, og det å ty til aggresjon er ikke forenelig med det å ha unger i hus, tenker jeg. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Petra skrev:

Nei, da er det jo ikke noe å tenke på engang. Fatter ikke hvordan en oppdretter kan foreslå omplassering når det bare medfører enda mer lidelse for hunden??

Oppdretter mener også at hunden ikke trenger operasjon og fint kan klare seg med litt smerter for hundene hennes er så tøffe. Hun spurte ikke en gang hva det var, bare sa med en gang at avlivning er uaktuelt, og hvis jeg tenker den tanken så kommer hun å henter henne og selger henne til noen andre. Hun la også til at hvis det var mine barn som hadde vondt i foten, ville jeg drept de da??

Jeg angrer veldig på at jeg tok kontakt med henne.. Hun er ikke god :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mariena skrev:

Oppdretter mener også at hunden ikke trenger operasjon og fint kan klare seg med litt smerter for hundene hennes er så tøffe. Hun spurte ikke en gang hva det var, bare sa med en gang at avlivning er uaktuelt, og hvis jeg tenker den tanken så kommer hun å henter henne og selger henne til noen andre. Hun la også til at hvis det var mine barn som hadde vondt i foten, ville jeg drept de da??

Jeg angrer veldig på at jeg tok kontakt med henne.. Hun er ikke god :(

Oi såpass! Det høres jo ut som om hun har mer enn én skrue løs...

Gjør som magefølelsen sier, hør på veterinæren og stå for det valget du tar. Det blir riktig uansett, og du skal ikke laste deg selv for at hunden er så syk som den er, for det er absolutt ikke din feil.

Mer vettugt enn det har jeg ikke å komme med akkurat nå :hug: 


RED: Og det er DIN hund. Oppdretter har ingenting med valget du tar. Så igjen: Stol på deg selv og hva du mener er riktig for DIN hund. :hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, *Kat84* skrev:

Jeg forstår veldig godt at du sliter med dette. 
Vi hadde i 22 mnd en mops. Nøye utvalgt, og vi var utrolig fornøyd med at han ikke var plaget med pust eller noe. Han peste fælt den sommeren det var 35 grader i skyggen her, men det gjorde vel alle hunder da. 
Plutselig begynte han å få pelsløse flekker. Går til dyrlege, og han konkluderer med våteksem. Gir kortisonsprøyte, og så kommer blemmene. Ny tur til dyrlege, og han bekrefter furunkulose. Enda en kortisonsprøyte. Furunklene utviklet seg enda mer til tross for nøye renhold og rensing av sårene. Og så ble det demodex ut av det. 
Han endte opp med å bite ungene helt ute av det blå en morgen, og samme dag valgte vi avliving. Jeg slet også med dårlig samvittighet. Både fordi jeg hadde vært så dum å gå med på å få en beryktet rase, og fordi jeg ikke klarte å si at nok var nok lenge før. 

Deres hund har jo vært utsatt for mye i løpet av det korte livet sitt. Og som flere her sier så er det ikke et godt tegn om løsningen på smerter er å bite de nærmeste. Da har den det virkelig ikke godt med seg selv, og det er jo klart at dette går ut over mentaliteten når det har vært så mye belastninger. 

Når man står oppi det er det vanskelig å ta valget uansett. Man vil jo prøve i det lengste. Men da må du tenke på hvilke muligheter denne hunden har fremover. Etter rehabiliteringen; Vil den da ha mange gode år fremfor seg? Det høres ut som det er ganske høy grad av HD når det er halting og forkalkninger (regner med at det var det dere sjekket for?) allerede. 
Jeg tror ikke dyrlegen ville rådet til avliving om det var gode prognoser dessverre. 
Vi fikk beskjed om at nå er det absolutt siste behandling han ville bidra med, og at vi max hadde 6 måneder igjen med mopsen vår. Og han sa det ikke fordi han var fordomsfull mot rasen. Dyrleger sier det som er til dyrenes beste. Det er vi som må være flinke til å høre på dem. 

Jeg forstår godt at du sliter med dette. Det er tøft, spesielt når de er så unge. 
Sender deg engod trøsteklem jeg :hug:

Trist å høre med mopsen deres <3 Jeg skjønner godt avgjørelsen din! 

Hun har vært igjennom veldig mye.. Og jeg er redd for at dette med bitingen også henger sammen med da hun ble angrepet som valp. Dyrlegeassistenten ringte meg en kveld og vi snakket lenge. Hun sa at siden hunden min er så redd for gå til dyrlegen, kan de komme hjem til meg å avlive henne her hjemme. Jeg er faktisk nabo med klinikken så hvis noe skulle gå galt er det bare noen meter unna. Og jeg slipper å dra til spesialist i morgen, han ville heller reise 6 mil (edit: skrev km i stad, men er faktisk en times kjøring!) til klinikken her jeg bor, siden hun blir så dårlig i bil. Så føler vi blir veldig godt tatt vare på! 

Tusen takk :hug:

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Petra skrev: Nei, da er det jo ikke noe å tenke på engang. Fatter ikke hvordan en oppdretter kan foreslå omplassering når det bare medfører enda mer lidelse for hunden??

Oppdretter mener også at hunden ikke trenger operasjon og fint kan klare seg med litt smerter for hundene hennes er så tøffe. Hun spurte ikke en gang hva det var, bare sa med en gang at avlivning er uaktuelt, og hvis jeg tenker den tanken så kommer hun å henter henne og selger henne til noen andre. Hun la også til at hvis det var mine barn som hadde vondt i foten, ville jeg drept de da??

Jeg angrer veldig på at jeg tok kontakt med henne.. Hun er ikke god [emoji20]

:o

Vet ikke helt hva jeg skal si, men den dama kan ikke være god!

Følg din egen magefølelse :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun er ikke det... Dette er bare en av mange ting. Så jeg håper ikke hun vil skape problemer for meg i ettertid.. Jeg finner ikke kjøpskontrakten akkurat nå, men jeg mener å huske at det står noe om at hun har rett til å hente hunden når som helst hvis hun mener den får dårlig behandling. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mariena skrev:

Oppdretter mener også at hunden ikke trenger operasjon og fint kan klare seg med litt smerter for hundene hennes er så tøffe. Hun spurte ikke en gang hva det var, bare sa med en gang at avlivning er uaktuelt, og hvis jeg tenker den tanken så kommer hun å henter henne og selger henne til noen andre. Hun la også til at hvis det var mine barn som hadde vondt i foten, ville jeg drept de da??

Jeg angrer veldig på at jeg tok kontakt med henne.. Hun er ikke god :(

Ville kuttet ut all kontakt med dette mennesket - fra nå av og for alltid. 

Akkurat nå, mariena skrev:

Trist å høre med mopsen deres <3 Jeg skjønner godt avgjørelsen din! 

Hun har vært igjennom veldig mye.. Og jeg er redd for at dette med bitingen også henger sammen med da hun ble angrepet som valp. Dyrlegeassistenten ringte meg en kveld og vi snakket lenge. Hun sa at siden hunden min er så redd for gå til dyrlegen, kan de komme hjem til meg å avlive henne her hjemme. Jeg er faktisk nabo med klinikken så hvis noe skulle gå galt er det bare noen meter unna. Og jeg slipper å dra til spesialist i morgen, han ville heller reise 6 km til klinikken her jeg bor, siden hun blir så dårlig i bil. Så føler vi blir veldig godt tatt vare på! 

Tusen takk :hug:

Kjenner jeg ble litt forelsket i veterinærene dine og den spesialisten. Så godt det må være for deg å vite at de gjør alt de kan for deg <3 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, mariena skrev:

Oppdretter mener også at hunden ikke trenger operasjon og fint kan klare seg med litt smerter for hundene hennes er så tøffe. Hun spurte ikke en gang hva det var, bare sa med en gang at avlivning er uaktuelt, og hvis jeg tenker den tanken så kommer hun å henter henne og selger henne til noen andre. Hun la også til at hvis det var mine barn som hadde vondt i foten, ville jeg drept de da??

Jeg angrer veldig på at jeg tok kontakt med henne.. Hun er ikke god :(

Det der er virkelig skremmende oppførsel av oppdretter. Jeg ville brutt kontakt tvert. Du har gjort alt det riktige her, veterinærer er fagfolk - de anbefaler ikke avliving med mindre det er helt nødvendig.

Jeg har selv måttet avlive en syk hund (hun ble aggressiv mot den andre hunden vår pga sykdommen, men hadde ingen aggressivitet mot mennesker) og jeg fikk råd noen om å forsøke omplassering til familie uten hund. Det gjorde det hele mye vanskeligere for meg og gav meg en del skyldfølelse etterpå til tross for at jeg vet at jeg valgte rett. Hadde hunden blitt omplassert til en familie uten hund hadde hun fremdeles hatt det like ille, hun hadde bare ikke hatt noen å tatt det ut over. En hund skal ikke trenge å måtte gå gjennom et liv i smerter bare fordi tanken på avliving er vond.

Hunden min ble avlivet på en plass utenfor veterinærkontoret, veterinæren møtte oss på en stor gressplen. Hunden koste seg, været var fint, hun fikk god mat og kos, og så ble hun avlivet. Det var en fin avslutning, men også helt ******. Faktisk klarer jeg enda ikke å skrive dette uten at tårene triller. 4.5 år siden nå. Men det var det rette. :heart:

Stol på deg selv og på veterinæren din :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MaritaS skrev:

Ville kuttet ut all kontakt med dette mennesket - fra nå av og for alltid. 

Kjenner jeg ble litt forelsket i veterinærene dine og den spesialisten. Så godt det må være for deg å vite at de gjør alt de kan for deg <3 

 

Det kan du stole på at jeg skal. 

Jeg er utrolig takknemlig for alt de har gjort for meg og Mollie. Jeg har jo vært der nå sikkert over 40 ganger så vi har blitt godt kjent :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun er ikke det... Dette er bare en av mange ting. Så jeg håper ikke hun vil skape problemer for meg i ettertid.. Jeg finner ikke kjøpskontrakten akkurat nå, men jeg mener å huske at det står noe om at hun har rett til å hente hunden når som helst hvis hun mener den får dårlig behandling. :no:

Jeg er ganske sikker på at selv om det står i kontrakten er det ikke gjeldende, så du kan nok slappe av der ihvertfall :)

Skal ikke si det 100% sikkert, men regner med at det samme gjelder for kontrakter med kjøp og salg av alle dyr. Så med mindre kontrakten er tinglyst kan ikke oppdretter ta hunden tilbake når den er registrert på deg.

Godt å høre at dere blir godt tatt vare på av klinikken deres :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Jeg er ganske sikker på at selv om det står i kontrakten er det ikke gjeldende, så du kan nok slappe av der ihvertfall :)

Skal ikke si det 100% sikkert, men regner med at det samme gjelder for kontrakter med kjøp og salg av alle dyr. Så med mindre kontrakten er tinglyst kan ikke oppdretter ta hunden tilbake når den er registrert på deg.

Godt å høre at dere blir godt tatt vare på av klinikken deres :)

Nei, det har vel vært oppe til diskusjon her flere ganger og jeg mener også at en slik kontrakt ikke er gyldig. Dyr regnes som varer og har man solgt en vare så har man ikke lenger kontroll over den. Så TS: Senk skuldrene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, mariena skrev:

Nei hun er ikke det... Dette er bare en av mange ting. Så jeg håper ikke hun vil skape problemer for meg i ettertid.. Jeg finner ikke kjøpskontrakten akkurat nå, men jeg mener å huske at det står noe om at hun har rett til å hente hunden når som helst hvis hun mener den får dårlig behandling. :no:

Som nevnt så har hun ingenting med å hente hunden, selv om det står at hun kan det i kontrakten, så lenge du har kjøpt den for fullpris er den fult og helt din og du kan gjøre som du vil. Og skulle hun finne på å komme så ringer du politiet eller evt mattilsynet og melder henne inn for brudd på dyrevellferdsloven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo betryggende å høre!! Og når dyrlegen vil avlive henne av dyrevernshensyn så har hun vel ikke så mye hun skulle sagt? :( 

Jeg tror oppdretter mener bare godt, og er veldig glad i hundene sine. Kanskje litt for glad i dem? Men jeg blir satt ut av holdningene hennes. Og jeg ble veldig skremt når hun sier at det er det samme som å drepe min egen datter. Og at jeg aldri må høre på dyrleger for de er bare ute etter å tjene mest mulig penger. Det stemmer ikke her ihvertfall:no: Har blokkert henne på facebook nå. Så håper jeg ikke hun ringer eller kommer på besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mariena skrev:

Det er jo betryggende å høre!! Og når dyrlegen vil avlive henne av dyrevernshensyn så har hun vel ikke så mye hun skulle sagt? :( 

Jeg tror oppdretter mener bare godt, og er veldig glad i hundene sine. Kanskje litt for glad i dem? Men jeg blir satt ut av holdningene hennes. Og jeg ble veldig skremt når hun sier at det er det samme som å drepe min egen datter. Og at jeg aldri må høre på dyrleger for de er bare ute etter å tjene mest mulig penger. Det stemmer ikke her ihvertfall:no: Har blokkert henne på facebook nå. Så håper jeg ikke hun ringer eller kommer på besøk. 

Hadde veterinæren din kun vært ute etter penger så hadde h*n vel heller trumfet gjennom at du MÅTTE operere? Det ligger mye mer penger i en syk og levende hund enn en død...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du trenger å lufte litt om oppdretter, men ville kanskje latt det ligge nå.
Hun er ikke her for å forsvare seg. :)
Dessuten er det alltids noen som leser her inne som kjenner henner og tipser henne om tråden, det har skjedd ofte før i saker der valpekjøper og oppdretter er uenige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marie skrev:

Skjønner at du trenger å lufte litt om oppdretter, men ville kanskje latt det ligge nå.
Hun er ikke her for å forsvare seg. :)
Dessuten er det alltids noen som leser her inne som kjenner henner og tipser henne om tråden, det har skjedd ofte før i saker der valpekjøper og oppdretter er uenige. 

Du har rett, dette handler jo ikke om henne. Som jeg sa i forrige innlegg tror jeg bare hun mener godt..

Jeg er ikke ute etter å henge henne ut, derfor har jeg ikke nevnt navn eller sted slik at noen skal skjønne hvem det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mariena skrev:

Nei hun er ikke det... Dette er bare en av mange ting. Så jeg håper ikke hun vil skape problemer for meg i ettertid.. Jeg finner ikke kjøpskontrakten akkurat nå, men jeg mener å huske at det står noe om at hun har rett til å hente hunden når som helst hvis hun mener den får dårlig behandling. :no:

Den retten har hun ikke vedr. en hund hun har solgt. Til nød hvis det er snakk om en foravtale, så det kan du ta helt med ro. Hun kan ikke skape problemer i ettertid, bortsett fra å snakke dritt om deg i rasemiljøet. Men jeg vil tro at et slikt menneske er såpass kjent i  miljøet at folk er klar over at hun ikke er helt god.

Det er du og vetr. din som skal ta  denne avgjørelsen, ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...