Gå til innhold
Hundesonen.no

Klipp av lange klør


Recommended Posts

Jeg syns Nitro har fått litt lange klør. Hvordan får jeg dem kortere på mest skånsomt måte? Nå får jeg ikke klippet så mye av dem ,før han viser ubehag. Kan jeg klippe oftere, som feks hver dag? Jeg bruker ikke dremmel, kun saks (kommer ikke til å få meg dremmel pga kostnaden) Klipper 1 gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere snø så ville jeg passet på at han har vært ute rett før du klipper så nervene trekker seg litt sammen. Da kan du nok kanskje klippe litt mer. Ellers hadde jeg klippet "rundt" nerven, ikke bare rett av kloa slik jeg ser at mange gjør. Da trekker også nerven seg litt lenger opp fordi den blir mer utsatt. Tror ikke jeg ville klippet hver dag, men heller hver tredje eller fjerde så kloa herdes litt mellom hver gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kulden som får nervene til å trekke seg sammen :) Jeg har brukt sånne engangs isposer noen ganger når jeg har hjulpet venner og bekjente med deres "vanskelige" hunder som de ikke klarer å klippe selv. Går sikkert ann å bruke noe annet som er frossent også. Tar ikke lang tid før en kan se at nerven har trukket seg opp om hunden har lyse klør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne, håper det er ok. Eine har lange klør og jeg får dem knapt kortere. Har klippet rundt, brukt fil og klippet annen hver dag i over er halvt år, om ikke mer. Nerven trekker seg likevel ikke tilbake og klørne blir knapt kortere. Tips til hva jeg kan gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Djervekvinnen skrev:

Har du prøvd det tipset jeg fikk? å legge på noe kaldt først, eller klippe ute etter tur i snøen?

Nei, hadde ikke hørt om det før, så det skal jeg prøve.

2 timer siden, yurij skrev:

Noen ganger er klobeinet relativt langt slik at klørene ikke kan bli hvor korte som helst. Det er jo et bein inni der også

Ja, du sier noe der. Eine har bestandig hatt lange klør, så mulig det er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonnie hadde alt for lange nerver da hun kom til oss, klørne vokste som ugress i tillegg. Jeg klippet to ganger i uka, generelt. I tillegg til rett av på vanlig vis foran så klipte jeg også rundt nerven, typ av sidene og oppå, selvsagt uten å eksponere nerven. Det funket gull for oss! Hun hadde sorte klør, så lærte meg veldig godt hvordan nerven lå etter fargen mens jeg skavet av lag for lag :)

Kalde klør er et lurt triks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yurij skrev:

Noen ganger er klobeinet relativt langt slik at klørene ikke kan bli hvor korte som helst. Det er jo et bein inni der også

Ja, noen ganger er det vel bare sånn. DIll har helt håpløse klør og det har han alltid hatt. Når jeg ser bilder av andre heelere synes jeg at tendensen er der på ekstremt mange -  og alle kan vel ikke ha håpløse eiere som ikke klipper klør. Vi har klippet hver dag over lange perioder men det hjelper lite. I tillegg er det umulig å se hvor langt som er for langt, så jeg må nærmest klippe i blinde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får hunder hjem iblant med alt for lange klør så klipper jeg først så langt ned som jeg kan. Så begynner jeg klippe rundt og rundt hver eneste dag rundt "pulpen".

Det fins hunder som aldri går korte klør samme hva man prøver, ofte er det pga potene er veldig flate og dermed blir klørene i en helt annen posisjon så de ser lange ut. Men som oftes ikke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27. januar 2016 at 11:20 AM, Djervekvinnen skrev:

Har du prøvd det tipset jeg fikk? å legge på noe kaldt først, eller klippe ute etter tur i snøen?

Har klippet 2-3 ganger nå etter vi har vært ute på tur og jeg synes jeg ser effekt allerede. Kan ta mer enn vanlig, så det virker som at nerven trekker seg noe inn og at det virker det tipset der :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoshi hadde litt for lange klør nå i vinter, da tok jeg og 'skavet' av litt av kloa hver dag i en ukes tid. Nå er de fine, men 'skaver' fremdels litt av et par ganger i uka på begge. Yoshi fordi han fort får lange klør, Jatzy fordi hu får noia om det går for lang tid mellom hver gang. Har sliper, men går så mye fortere med saks, siden den alltid ligger på stuebordet  hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med lange klør på Rocky, kan ikke klippe dem for de sprekker så himla fort og det er tydelig ubehagelig/vondt. Hjelper ikke at han er redd potene sine i utgangspunktet. Kan hende jeg har hatt for dårlig saks og teknikk. Jeg har i hvertfall blitt himla usikker på klipping selv pga reaksjonene hans. 

Bruker nå sånn slipemaskin tiltenkt hund fra clas ohlson, ikke den beste, men den fungerer nå greit nok. Rocky tåler det mye bedre, men sier ifra om jeg kommer for nært på nerven. Så jeg er igjen usikker på om jeg sliper korrekt eller ei. 

Noen som har bilder av hvordan klørne ser ut før/etter de er slipt, eventuelt vet av en god video som viser fremgangsmåte? (Både klipping og sliping) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rocket skrev:

Jeg sliter også med lange klør på Rocky, kan ikke klippe dem for de sprekker så himla fort og det er tydelig ubehagelig/vondt. Hjelper ikke at han er redd potene sine i utgangspunktet. Kan hende jeg har hatt for dårlig saks og teknikk. Jeg har i hvertfall blitt himla usikker på klipping selv pga reaksjonene hans. 

Bruker nå sånn slipemaskin tiltenkt hund fra clas ohlson, ikke den beste, men den fungerer nå greit nok. Rocky tåler det mye bedre, men sier ifra om jeg kommer for nært på nerven. Så jeg er igjen usikker på om jeg sliper korrekt eller ei. 

Noen som har bilder av hvordan klørne ser ut før/etter de er slipt, eventuelt vet av en god video som viser fremgangsmåte? (Både klipping og sliping) 

Jeg har ingen bilder eller film av det. Det avhenger litt av hvor lang klørne er. Er de lange så sliper jeg midt på kloa og inn et par sekunder, så siper jeg toppen og så fra undersiden før jeg igjen tar litt midt på. Kanskje litt vanskelig forklart. 
Med dremel kan jeg ikke slipe mer enn et par sekund av gangen for det går så varmgang i kloa, dermed tar jeg i flere omganger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
10 minutter siden, Poter skrev:

Nå begynner jeg å se at klørne hans blir merkbart kortere, så det fungerer kjempebra å klippe etter han har vært ute! 

Så bra, kanskje vi må prøve det. 

 

Snakket med veterinæren i går ang klør. Han mente at antageligvis går det ikke an å få Dill sine klør kortere, føttene hans er jo ganske rare fra før. Men han mente derimot at det ville hjelpe å ikke klippe så ofte. Helt stikk i strid med hva jeg har hørt før, men.. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, soelvd skrev:

Så bra, kanskje vi må prøve det. 

 

Snakket med veterinæren i går ang klør. Han mente at antageligvis går det ikke an å få Dill sine klør kortere, føttene hans er jo ganske rare fra før. Men han mente derimot at det ville hjelpe å ikke klippe så ofte. Helt stikk i strid med hva jeg har hørt før, men.. :P 

Ja, det hjelper i allefall her, så er sikkert verdt å prøve, men tror nok det er noe i det at ikke alle kan få superkorte klør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...