Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinærer slår alarm om fedme bølge blant norske hunder


Guest Maries
 Share

Recommended Posts

54 minutter siden, Emmy skrev:

Godt gjort å få det ut fra det jeg har skrevet, synes jeg. I motsetning til i mange andre land går de aller fleste nordmenn tur med hundene sine. Mitt inntrykk er at de fleste tilfeller av overvekt hos hund skyldes for mye mat fremfor for lite mosjon, og hvis det er det som er årsaken, er det også rett sted å starte. Det holder ikke å gå mer tur og spise "normal mat" om man spiser altfor mye.

Ja, er det ikke artig når folk tolker i vildens sky? Eller, enda morsommere, å ta ting personlig som ikke ble tillagt deg i utgangspunktet. Altså, jeg sa ingen steder, og siter meg meg gjerne om jeg tar feil, at du har sagt det. Men mange tenker sånn når fokuset på mat blir for stort. Hvis man starter med et normalt kosthold, uten noe mer dikkedarrer, og heller fokuserer på at bikkja skal være i god form og ha godt med muskelmasse, så vil det ikke være noe katastrofe om bikkja skulle få litt polstring. Da er det viktigste på plass, nemlig helsa! Og får man nemlig ikke på plass bare ved å kutte ned på matmengden. Ei heller at bikkja går ned i vekt pga mindre mat, den vil være akkurat lite usunn, selv om den veier mindre. Skjønner du det nå?

33 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Man fortsetter å gå opp i vekt så lenge man ligger i kalorioverskudd, uavhengig av hvor godt trent man er. Naziregime på maten? Det snakkes om å ha kontroll på matinntaket, spise nok, men ikke for mye. Det er usunt å sulte seg, men sulting har ingenting å gjøre med riktig matinntak. 

Tråden handler om fedme og overvekt hos hund, og for å få bukt med dette er justering av kosthold det mest effektive stedet å starte. Det er ingen her som snakker om perfekt vekt, det snakkes om sunn vekt. Både hunder og mennesker har et relativt bredt spekter for hva som regnes som sunn vekt.

Sånn ellers syns jeg det er spesielt å gå inn i en diskusjon med den holdningen at man aldri kommer til å endre mening uansett hva som kommer frem.

Jeg har ikke noe sted sagt at man ikke skal ha kontroll på matinntaket. Men når fokuset på matmengden blir viktigere enn at bikkja har god helsa, så blir det veldig feil. Og ja, da får det heller være spesielt å gå inn i diskusjonen med holdingen om at man aldri skal skifte mening, for helse vil alltid, uansett hva noen som helst sier, være viktigere enn både matinntak og vekt. 

Som 2ne skriver, når Ayla, som veier 200 g for mye, blir kalt feit i denne tråden, så kan man begynne å lure på hvor stort det spekteret er for hva som regnes som sunn vekt. Det blir det samme som at menneske på 1,75 veier 4 kg for mye blir kalt feit, og det er bare direkte råttent sagt.

21 minutter siden, Pixie skrev:

Takk :) Hvor lang tid og hvor lav varme?

Jeg skjærer leveren halvtint, i så tynne skiver som mulig. Legger dem på rist med bakepapir på. 50 grader varmluft, og 8-10 timer, tror jeg. Er en stund siden sist, men du kjenner det på skivene når de er ferdige. Klipp dem i mindre biter mens de ennå er litt myke. Geniale godbiter, har ennå til gode å møte en hund som ikke digger dem. Mine får bein å gå på når vi er på tur, og jeg blir støtt utsatt for ransforsøk fra ukjente hunder :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jo heller ikke så merkelig at folk holder hundene sine overvektige så lenge mange veterinærer bare snakker eierne etter pipa og sier at hunden er i sååå fint hold, så... for det er jo faktisk r

Jeg påpekte engang at en hund var litt overvektig og kanskje burde fått litt mindre mat. Eieren ble fryktelig fornærma, løfta opp ryggskinnet til bikkja og sa "NEH! Se her da! Masse plass!".  

Normalen spenner over et ganske stor område, rent helsemessig sett, og tynn er ikke ensbetydende med sunn! En sunn kropp er trent fast og muskuløs, og selv om det finnes et fettlag utenpå, så er det s

Posted Images

43 minutter siden, Pixie skrev:

Takk :) Hvor lang tid og hvor lav varme?

Jeg syns faktisk det er ganske lett å koke det jeg, blir ikke plaget av lukt av det og jeg er sensitiv på lukt :lol: Slenger hele greia i kokende vann, lar det koke i 45-60 min (avhengig av størrelse, pleier å kjøpe ca 1 kg storfelever), og så deler jeg den i grove skiver for å se at den er gjennomkokt og lar den så avkjøles. Deler opp i passe store biter og fryser ned. Superenkelt syns jeg :) Man blir jo litt ekkel på fingrene, men ikke så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lene_S skrev:

Jeg har ikke noe sted sagt at man ikke skal ha kontroll på matinntaket. Men når fokuset på matmengden blir viktigere enn at bikkja har god helsa, så blir det veldig feil. Og ja, da får det heller være spesielt å gå inn i diskusjonen med holdingen om at man aldri skal skifte mening, for helse vil alltid, uansett hva noen som helst sier, være viktigere enn både matinntak og vekt. 

Som 2ne skriver, når Ayla, som veier 200 g for mye, blir kalt feit i denne tråden, så kan man begynne å lure på hvor stort det spekteret er for hva som regnes som sunn vekt. Det blir det samme som at menneske på 1,75 veier 4 kg for mye blir kalt feit, og det er bare direkte råttent sagt.

Skjønner ikke hva du diskuterer jeg... tråden handler om veterinærer som er bekymret for hunders helse nettopp på grunn av overvekt. Man får ikke trimmet vekk sykelig overvekt, kostholdet må være riktig hvis ikke vil resultatene utebli. 

Det virker også som du tror jeg mener overvekt er veldig skadelig uansett hvor lite det er snakk om, så jeg får minne om hva jeg skrev tidligere i tråden:

"Det rettferdiggjør selvsagt ikke å holde hunder sykelig overvektige, men det er faktisk ikke spesielt farlig å ha litt ekstra på kroppen dersom man samtidig er normalt godt trent."

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Lene_S skrev:

Ja, er det ikke artig når folk tolker i vildens sky? Eller, enda morsommere, å ta ting personlig som ikke ble tillagt deg i utgangspunktet. Altså, jeg sa ingen steder, og siter meg meg gjerne om jeg tar feil, at du har sagt det. Men mange tenker sånn når fokuset på mat blir for stort. Hvis man starter med et normalt kosthold, uten noe mer dikkedarrer, og heller fokuserer på at bikkja skal være i god form og ha godt med muskelmasse, så vil det ikke være noe katastrofe om bikkja skulle få litt polstring. Da er det viktigste på plass, nemlig helsa! Og får man nemlig ikke på plass bare ved å kutte ned på matmengden. Ei heller at bikkja går ned i vekt pga mindre mat, den vil være akkurat lite usunn, selv om den veier mindre. Skjønner du det nå?

Hehe, jeg tok det ikke personlig (var det noen som nevnte å tolke i vilden sky?). Men et sted må du jo ha fått det fra, og du skrev det nå i et svar til mitt innlegg. Derav min ville tolkning om at det var rettet til meg. Men nok om det.

Som jeg skrev tidligere:

5 timer siden, Emmy skrev:

Misforstå meg rett, både hunder og mennesker har veldig godt av å trene og være i god fysisk form, men når det kommer til vekttap, er det kostholdet som er alfa og omega.

Det er ingen som har sagt at vekt er viktigere enn helse, eller at man skal kutte ned på maten i stedet for å gå tur. Poenget er at kostholdet er den viktigste faktoren når det kommer til vekt, helt uavhengig av helse. Det er heldigvis ikke slik at man må velge mellom god helse og sunn vekt, eller riktig mosjon eller riktig kosthold. Ja takk, begge deler. Og som sagt, problemet er at mange hunder blir mindre aktive når de får "litt polstring", og da har det lett for å balle på seg. Plutselig gidder ikke bikkja løpe og herje lenger, og man må gå dobbelt så langt for at den skal forbrenne like mye. Da er man plutselig nødt til å kutte ned på maten, ganske mye også. Da er det mye bedre å holde hunden normalvektig så man har en viss margin, synes jeg. Skjønner du det nå?

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mud skrev:

Det jeg finner fascinerende er hvor skjøre disse dyrene tydeligvis er? 

 Vi mennesker er tydeligvis mye mer hardføre enn hunder. Vi tåler fint å være litt smålubne uten at det er helsefarlig og vi kan tilmed trene ganske hardt før vi er ferdig utvokst. 

Vi takker tilmed et variert kosthold med innslag av usunne matvaner.  

Hunder tåler virkelig ingenting lengre.  Noe må jo ha gått fryktelig feil et sted. 

Det kan ha noe med forskjellige levealder å gjøre?

 

Jeg har hatt bælfeit hund jeg. Skikkelig bælfeit. Salo veide 52 kg når vi fikk han, slanka han ned 20 kg, på relativt kort tid. Jeg synes det faktisk ikke er så vanskelig å slanke hunder, de har ikke armer, tross alt (ingen armer, ingen kake). Salo fikk mat annenhver dag til han så ut som en hund og ikke en saccosekk. Hakket verre å få i anorektikere mat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske jeg fikk noen negative kommentarer om cavalieren min da hun var tykk. De hundemenneskene vi hang rundt kjente til at hun var syk, og dermed ikke kunne aktiviseres i særlig grad, og selv relativt innaktive hunder må faktisk få noen kuler tørrfor. Eneste var hos en veterinær jeg var hos i forbindelse med akutt sykdom en mnd før hun ble avlivet, der fikk jeg høre det ganske kraftig, men tok det helt ærlig ikke til meg siden jeg visste hvordan ting faktisk var og jeg hadde tett oppfølging fra min faste veterinær. 

Får overraskende lite kommentarer på salukiene også, kanskje med unntak av at svigermor syntes Hottie var dritstygg fordi hun var tynn :lol:  Det var med en gang hun kom hit og hun var kanskje bittelitt tynn (men veldig bra muskelsatt) siden hun nettopp hadde hatt innbildt og @Tøfflus hadde økt mosjon og redusert foring, men det tror jeg er eneste gangen den "vanlige mannen i gata" har kommentert vekta på hundene mine. 

Mulig jeg bare har fortrengt resten :aww: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner på hunden min hver dag, jeg, og gir litt mer eller litt mindre mat etter holdet hans. Blir det mye godbiter på trening, får han noe mindre mat den dagen.

Syntes man hunden får for lite mat, går det jo an å spe litt på med andre ting som er mettende uten å være fetende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemi har 1-2 kg for mye nå. :lol: Men det er vinter, så hun skal få lov til å ha litt polstring. Dessuten blir det mye båndturer rundt her i nabolaget og langs veier siden jeg ikke går alene i skogen om kvelden i hverdagen. 

De fleste hundene her i nabolaget har noen kg ekstra, men ikke så det blir alvorlig overvekt. De synes min golden er tynn nå. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mumle Mu skrev:

Det kan ha noe med forskjellige levealder å gjøre?

 

Jeg har hatt bælfeit hund jeg. Skikkelig bælfeit. Salo veide 52 kg når vi fikk han, slanka han ned 20 kg, på relativt kort tid. Jeg synes det faktisk ikke er så vanskelig å slanke hunder, de har ikke armer, tross alt (ingen armer, ingen kake). Salo fikk mat annenhver dag til han så ut som en hund og ikke en saccosekk. Hakket verre å få i anorektikere mat.

Så hvorfor tåler enkelte raser "alt" ? 

Jonas stakkars,  han har vel spist mer menneskemat enn hundemat i sitt liv,  han nektet å ligge i sekken eller bæres på tur så han gikk veldig lange turer og ble faktisk sliten opp til flere ganger før han var ferdig utvokst. I tilegg har han vært både lubben og tynn i perioder.  

Han blir 18 om under en måned og har aldri vært syk utenom gammelhundsproblemer.  Han har tilmed de  fleste tennene sine enda. 

Jeg tror ikke det har med forventet levealder å gjøre , hvis bikkjer virkelig er så himla skjøre ( helt ærlig tror jeg det er "litt" hysterisk ) ,  så har det med dårlig avl å gjøre. 

Jeg stresser svært lite mtp vekt med mindre bikkjene blir veldig lubne eller veldig tynne ( mine får valpefor for å legge på seg nå, pga kulden ute), jeg lar de bli slitne fysisk til tross for at huskyen ikke er ferdig utvokst, og de får ofte middagsrester i matskålen.  

Så får heller matmor og matfar -politiet mene hva de vil . 

PS. Jeg fikk faktisk tilsnakk  av en fyr i køen når jeg kjøpte en ekstra vaffel til Nico av lillesøster når hun sto i salgsbod på dugnad. Helt utrolig hva folk tror de har noe med :lol: Han skjønte fort at det ikke akkurat er første bikkja mi, og at jeg faktisk ikke er kunnskapsløs.  Svært få bikkjer dør av å få litt utenom,  og hunder som er vant til å få annet enn tørrfor får ikke diaré i flere dager bare fordi de fikk sneket til seg litt mat fra bakken..Toddy var fryktelig sart i magen når han kom , nå tåler han det meste :aww: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lunatic skrev:

Lever! Kjøp billig lever på en kjøtthandler og tørk selv på lav varme (eller ingen varme)! Jeg var kjemperedd første gangen jeg prøvde, for jeg hørt så mange skrekkhistorier om j**lig lukt som sitter i evigheter. Det gikk helt fint så lenge jeg heller brukte mer tid, men lavere varme :D 

Lever er jo ikke akkurat slankemat da, så det ville jeg vært forsiktig med til en hund som må passe vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Raksha skrev:

 

Mulig jeg bare har fortrengt resten :aww: 

 

Jepp, du har fortrengt det. Jeg har mumlet om det de gangene jeg har vært oppe hos deg *flir* Når det er sagt, så er det slettes ikke type overvektig at det er fare for liv og helse. De er bare litt runde i forhold til mynder i løps og utstillingsform. Polstret om du vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Margrete skrev:

Jepp, du har fortrengt det. Jeg har mumlet om det de gangene jeg har vært oppe hos deg *flir* Når det er sagt, så er det slettes ikke type overvektig at det er fare for liv og helse. De er bare litt runde i forhold til mynder i løps og utstillingsform. Polstret om du vil :P

:lol: Tipper jeg har sagt først selv at de er "kremt" polstra *fnis* 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Skjønner ikke hva du diskuterer jeg... tråden handler om veterinærer som er bekymret for hunders helse nettopp på grunn av overvekt. Man får ikke trimmet vekk sykelig overvekt, kostholdet må være riktig hvis ikke vil resultatene utebli. 

Det virker også som du tror jeg mener overvekt er veldig skadelig uansett hvor lite det er snakk om, så jeg får minne om hva jeg skrev tidligere i tråden:

"Det rettferdiggjør selvsagt ikke å holde hunder sykelig overvektige, men det er faktisk ikke spesielt farlig å ha litt ekstra på kroppen dersom man samtidig er normalt godt trent."

Synes da det er innenfor trådens tema. Når veterinærer er bekymret for sykelig overvekt, så må det jo være relevant å diskutere hvordan det er best å unngå det, eller hur? 

13 timer siden, Emmy skrev:

Hehe, jeg tok det ikke personlig (var det noen som nevnte å tolke i vilden sky?). Men et sted må du jo ha fått det fra, og du skrev det nå i et svar til mitt innlegg. Derav min ville tolkning om at det var rettet til meg. Men nok om det.

Som jeg skrev tidligere:

Det er ingen som har sagt at vekt er viktigere enn helse, eller at man skal kutte ned på maten i stedet for å gå tur. Poenget er at kostholdet er den viktigste faktoren når det kommer til vekt, helt uavhengig av helse. Det er heldigvis ikke slik at man må velge mellom god helse og sunn vekt, eller riktig mosjon eller riktig kosthold. Ja takk, begge deler. Og som sagt, problemet er at mange hunder blir mindre aktive når de får "litt polstring", og da har det lett for å balle på seg. Plutselig gidder ikke bikkja løpe og herje lenger, og man må gå dobbelt så langt for at den skal forbrenne like mye. Da er man plutselig nødt til å kutte ned på maten, ganske mye også. Da er det mye bedre å holde hunden normalvektig så man har en viss margin, synes jeg. Skjønner du det nå?

 

Ja, selvfølgelig er kosthold den viktigste faktoren for vekt. Men poenget mitt i det jeg først skrev var jo at man ikke skulle fokusere så mye på mat og vekt, men på helse og god mosjon. Mulig jeg er litt farget av at jeg irriterer meg grønn og blå over alt fokus på vekt og alskens rare "sunne" dietter for mennesker. Jeg var selvfølgelig dum som antok at alle skjønte at det selvsagt ikke gir carte blanche til å stappe i bikkja kaker 3 ganger daglig, og burde jo spesifisert at "mindre fokus på mat" ikke betyr at man skal gi bikkja fri tilgang til kjøleskapet. Men jeg står fortsatt på at så lenge man har et nogenlunde normalt kosthold, så er trim det viktigste for å holde bikkja sunn, selv om den kanskje har noen gram for mye.

Jeg tror ikke aktivitetsnivået går nevneverdig ned om bikkja har litt polstring. I så fall gidder jeg i hvert fall ikke å slanke Ayla noe mer, for hun er en energibombe som hun er :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regulerer mine hunder vekt aktivt med kun formengden :-) Blir de rundere så blir måltidene mindre, er de blitt tynne så øker jeg mengden. Mengde aktivitet de får er bra, skal jeg trimme og aktiviteter dem mer så må jeg si opp jobben min. Hehe!! 

Jeg vil ikke ha mine sykelig tynne, men heller litt tynne enn for tjukke :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer de store veterinærvektene til deres småttiser altså? Vært på to forskjellige kontorer der begge viser 1 kg for lite på min, jeg vet at hunden ikke veier 1 kg mindre plutselig, ser jo det pluss veid hjemme og. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Yellow skrev:

Fungerer de store veterinærvektene til deres småttiser altså? Vært på to forskjellige kontorer der begge viser 1 kg for lite på min, jeg vet at hunden ikke veier 1 kg mindre plutselig, ser jo det pluss veid hjemme og. :) 

De bruker kattevekta, som går opp til 5 kg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Yellow skrev:

Fungerer de store veterinærvektene til deres småttiser altså? Vært på to forskjellige kontorer der begge viser 1 kg for lite på min, jeg vet at hunden ikke veier 1 kg mindre plutselig, ser jo det pluss veid hjemme og. :) 

Vekta på dyrebutikken, den vanlige hos veterinæren og babyvekta hos veterinæren viser alle den samme vekta på våre iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...