Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2016


MonicaT
 Share

Recommended Posts

går ganske bra med skritta her. Gått 189600 skritt hittil i januar og ca  114km. Det er langt mer enn i desember for å si det pent :P

Fortsette sånn frem til 1. mars så går det sikkert greiere å komme igang med joggingen også.
Matveien har jeg ikke vært like flink med, men jeg klarer bare ikke å brå legge om. Men har spist mindre "tomme kalorier" i det minste, og om 2-3 uker til så er jeg nok er jeg vil være, kalorimessig, de fleste dagene.
Går ned litt hver uke, så vekta går i riktig retning i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen dager..... 

I dag løp jeg årets første 5km i ett, uten noen gåing   Etter den tyngste bakken tok jeg et par steg, da hadde jeg puls på 195 og følte jeg skulle dø, men tok fatt i meg selv og fortsatte å løpe

Topptur på meg i dag. 2,5 km rett opp og belønninga var en helt utrolig utsikt. Førde er ikke så aller verst snøfritt og i oppholdsvær   Bilde fra samme turen i fjor;

Posted Images

I år har jeg verdens mest klisje mål, men jeg skal passe inn i bunaden til 17. mai. I fjor var den TRANG, sånn skrekkelig å ha på seg. Siden mai i fjor har vel både kjæresten og jeg lagt på oss mer. Så nå må vi snu denne trenden. Kose seg en dag i uka. Jeg loggfører det jeg spiser, det er det eneste som har fungert for meg før. Samboer og jeg skal egentlig ta av oss "samboer"-kiloene. 

 

Rett før vi ble sammen hadde jeg gått ned 15 kg, og jeg har helt sikkert gått disse opp igjen pluss 10 til.. Samboeren gikk ned 10 kg pga kyssesyken da vi ble sammen, han holdt seg der lenge (3 år), men gikk de opp + noen kilo siste året. Han er derimot normalvektig, mens jeg er smultbolla? 

Nå har vi holdt ut i rett over 2 uker. Har klart å holde matnivået godt nede i kalorier. I dag veide jeg meg for førte gang.. Burde ha ventet litt til ? Men nå får jeg hvertfall overvåket at vekta går nedover (helst?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg både gå og løpe enda mer! Skal være med på Fjellmaraton på Beitostølen, muligens Trysilrypa og en bratt i Oslo som jeg ikke husker hva heter.

Jeg prøver å begrense sukkerinntak, min største fiende. Begrensede mengder er tillatt på lørdager og ved spesielle anledninger. Var veldig fornøyd etter dåp i helgen hvor jeg bare tok en liten biscotti og en bit kransekake til kaffen! Men igår sprakk jeg når jeg satt med skolearbeid... Men det er ikke verdens undergang. En sprekk skal ikke føre til at jeg gir meg!

2015 var året jeg endret mye på kostholdet, spiser minimalt med korn, belgevekster og planteoljer (paleoinspirert), og lager det meste fra bunn. Kjøper sjelden halvfabrikat lenger. Har kommet godt inn i rutinene :) 

 

På 18.1.2016, 14.02.41, MonicaT skrev:

Noen som har smakt chiapudding med kokosmelk? Hvordan smaker det? Og må en ha bringebær/frukt oppå? 

 

Jeg fikk det forrige uke, det var også vanilje og kakao oppi, så ble som en sjokoladepudding light. Overraskende godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, charlotte skrev:

Mør i beina etter en hard økt på tredemølla, litt deilig og da. Gått ned 2 kg, ikke at jeg bryr meg så mye om det, målet er å komme i bedre form, mer overskudd, bedre humør osv. Synes det går forholdsvis bra uten snop, blir litt fysen nå og da :-/ Brus savner jeg ikke, sånn sett er jeg snart avvent :P

Nå fikk jeg enda mer lyst å tredemølle.

12 timer siden, Snøfrost skrev:

går ganske bra med skritta her. Gått 189600 skritt hittil i januar og ca  114km. Det er langt mer enn i desember for å si det pent :P

 

Hva bruker du får å måle antall skritt?

1 time siden, Stine skrev:

1 kg ned på 1.5 uke :)

Så flink!

I går ble det tur, men i dag blir det ikke noe tur siden jeg skal på foredrag i kveld. Men håper å komme sterkere tlbake i morgen. Og når det blir mildere håper jeg på skiturer med gutta. Gleder meg til det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MonicaT skrev:

 

Hva bruker du får å måle antall skritt?

 

Fitbit Charge (ikke HR). Har også en annen skritteller og sammenlignet de to første uka. De gir ca samme antall skritt. Fitbiten gir ikke skritt på veldig rolige steg type opp av stolen, to skritt til siden og ned igjen (er en del sånne på jobb). Men den kan gi et og annet skritt pga armbevegelser som den andre ikke gjør, så totalt sett blir det ca like mange skritt med begge deler. Har fitbit pga plasseringen på kroppen, lett tilgjengelig som klokke og at man kan logge mat og skritt på samme sted :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
På 16.1.2016, 22.32.19, Raksha skrev:

Oooh tredemølle er tingen her da :lol: Så kunne kortisene fått trimmet seg skikkelig på vintern! 

Argumentene mine mot er at det alltid er en millionting her jeg kunne gjort som fører til bevegelse uansett. Og det om den blir stående og samle støv da. 

 

Blir ikke tredemøller til mennesker for korte for store hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Raksha skrev:

Anet ikke, aldri prøvd, men meget mulig. 

 

Ikke jeg heller :P Har aldri brukt tredemølle til hund, men har hørt folk si at de må ha egen type. Eller har de bare blitt lurt av selgere tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Ikke jeg heller :P Har aldri brukt tredemølle til hund, men har hørt folk si at de må ha egen type. Eller har de bare blitt lurt av selgere tro?

Ei jeg kjenner til og som trener agillity sier menneske tredemølle fort blir for kort for hundene Og hun har hunder opp til små BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Ikke jeg heller :P Har aldri brukt tredemølle til hund, men har hørt folk si at de må ha egen type. Eller har de bare blitt lurt av selgere tro?

Tredemølle til mennesker er fin-fint til hund. De som er spesielt laget til hunder er mindre og har et rekkverk, og er dyrere. Thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pringlen skrev:

Tredemølle til mennesker er fin-fint til hund. De som er spesielt laget til hunder er mindre og har et rekkverk, og er dyrere. Thats it.

Se der ja

4 minutter siden, lijenta skrev:

Ei jeg kjenner til og som trener agillity sier menneske tredemølle fort blir for kort for hundene Og hun har hunder opp til små BC

Hmm tipper det kommer litt an på hvordan man trener og? 

8 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Ikke jeg heller :P Har aldri brukt tredemølle til hund, men har hørt folk si at de må ha egen type. Eller har de bare blitt lurt av selgere tro?

Er vel litt avhenig av type og hund og da, er jo forskjell på lengdene på tredemøller, men sett "hund" foran så kan du jo fort legge på noen tusen... 

 

Men tredemølle utgår nok her en stund til, dyrt og plasskrevende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, lijenta skrev:

En må se på steglengden på hunden i den farten hunden skal trene. Den skal vist fort bli lengre enn rullematta på tredemølle til mennesker er.

Ser for meg at det kan bli en utfordring på en lang hund som lupin, men hottie og kasko tror jeg det hadde gått helt fint på en normal tredemølle. Så definitivt noe å ta med i vurderingen om man skal ha tredemølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har lyst på tredemølle, men det er til meg, ikke bikkja :) Hadde vært greit nå som det er 30 kuldegrader. Bikkjene får jo sitt gjennom gåturer og å trekke meg på spark eller ski, men det blir ikke mye kondistrening på meg. Å jogge ute er uaktuelt med disse temperaturene, gå på ski uten hund skjer ikke (og med hund er ikke så god trening med gode trekkhunder) og jeg har en overtråkka fot som burde trenes opp kontrollert uten å skli rundt. Meeen tredemølle er dyrt :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, lijenta skrev:

En må se på steglengden på hunden i den farten hunden skal trene. Den skal vist fort bli lengre enn rullematta på tredemølle til mennesker er.

De største hundemøllene har litt lengre løpeflate enn de korteste menneskemøllene. Men vet om dogoer som langer fint ut på vanlig tredemølle, så de holder nok til de fleste bikkjer. Har man virkelig stor bikkje, kan det nok være rimeligere med hundemølle, enn de største til folk. Men her var vel poenget å kombinere egen trim, og hundeaktivisering?  Jeg har den minste og billigste mølla jeg fant, 3000 tror jeg den kostet. Den er i hvertfall mer enn lang nok til at hygenen på 54cm kan bruke den. Ikke at hun hverken har behov eller glede av det, men vi har testet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Pringlen skrev:

De største hundemøllene har litt lengre løpeflate enn de korteste menneskemøllene. Men vet om dogoer som langer fint ut på vanlig tredemølle, så de holder nok til de fleste bikkjer. Har man virkelig stor bikkje, kan det nok være rimeligere med hundemølle, enn de største til folk. Men her var vel poenget å kombinere egen trim, og hundeaktivisering?  Jeg har den minste og billigste mølla jeg fant, 3000 tror jeg den kostet. Den er i hvertfall mer enn lang nok til at hygenen på 54cm kan bruke den. Ikke at hun hverken har behov eller glede av det, men vi har testet :P

Mankehøyden spiller ikke så stor rolle her. Heller lengden på rygge med så klart bein i alle retninger. Jeg har ikke prøvd selv men det er ting jeg har blitt fortalt. Skulle gjerne hatt en men har ikke råd. Og skal vorsteh gå trave eller løpe så ville det bli tre vidt forskjellige lengder han trenger. Har bare sett at menneske tedemøllene er kortere enn dem til dyr og husker ikke hvor mye koterer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste tredemøllen hos komplett har løpebånd på 130 cm, det bør vek holde for de fleste hunder i trav? 

Men jeg og ønsker meg tredemølle til meg selv, jeg er bare fryktelig usikker på om jeg er strukturert nok til å faktisk bruke den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Mankehøyden spiller ikke så stor rolle her. Heller lengden på rygge med så klart bein i alle retninger. Jeg har ikke prøvd selv men det er ting jeg har blitt fortalt. Skulle gjerne hatt en men har ikke råd. Og skal vorsteh gå trave eller løpe så ville det bli tre vidt forskjellige lengder han trenger. Har bare sett at menneske tedemøllene er kortere enn dem til dyr og husker ikke hvor mye koterer

Den aller største hundemølla er 180, vanlige menneskemøller varierer gjerne fra 120-150, men man får selvsagt lengre. De jeg kjenner som har hundemøller til store hunder, har ikke den lengste modellen, så det holder åpenbart normalt med en som er omtrent som menneskemølla. En annen ting er at hundene ikke tar ut steget på samme måte på en mølle, som det de gjør i trav ellers. Så de som tror det er en fin måte å trene steg, bommer litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Enig! Har en sånn dag i dag...

 

15 minutter siden, Caroline skrev:

Sånne dager har jeg også innimellom, og det er så slitsomt! Bare går og tenker på mat, selv om jeg nesten nettopp har spist. 

"Bra" jeg ikke er aleine, men det er noe dritt altså! Idag har jeg vært flink å spist frukt og grønt når jeg er sulten uten egentlig å skulle være sulten :P  Det er absolutt ingenting som tilsier økt appetitt hos meg idag, greit jeg er mer sulten når jeg trener, men en rusletur på 35 min tilsvarer absolutt ikke den sulten jeg føler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sånn at noen dager så blir man aldri mett?  Det er sykt irriterende!

Sikkert hormoner :aww:

Selv er jeg på dag 2 av "laktosefri måned". Som tidligere veganer burde dette være enkelt for meg, men jeg savner ost helt sjukt allerede. Og omtrent alt av ferdig/halvfabrikat inneholder melk, så jeg må mekke det meste fra scartch. Noe jeg garantert bare har godt av, sånn egentlig.

Og jeg nådde skrittmålet mitt I dag for første gang i januar, begynner endelig å komme meg etter skade ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tekopp skrev:

Sikkert hormoner :aww:

 

Selv er jeg på dag 2 av "laktosefri måned". Som tidligere veganer burde dette være enkelt for meg, men jeg savner ost helt sjukt allerede. Og omtrent alt av ferdig/halvfabrikat inneholder melk, så jeg må mekke det meste fra scartch. Noe jeg garantert bare har godt av, sånn egentlig.

 

Og jeg nådde skrittmålet mitt I dag for første gang i januar, begynner endelig å komme meg etter skade ?

 

Om du "bare" skal ha laktosefri mnd og ikke melkefri, så er mange oster naturlig laktosefrie :)

 

http://www.tine.no/helse/allergi-og-intoleranse/artikler/oster-for-laktoseintolerante

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...