Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

soelvd
 Share

Recommended Posts

• Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

2 timer siden, Sirius skrev:

Me veit ikkje kjønn på babyen vår, så sitt derfor å lager klar navn. Nå er det 7 veker igjen, og Me har ennå ikkje funnet eit guttenavn Me er fornøgde med. Me synes Loke er kjempe fint,men er veldig usikker på om det er greit å kalle ungen sin det. Nokon som kunne gitt oss nokre tilbakemeldingar på kva de tenkjer om navnet, og evt nokre andre forslag på guttenavn utan om dei heilt vanlige??

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Vet om et par stk som heter Loke :) Ikke noe problem med det jeg! 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte heller aldri på snora, for jeg følte det var som mest naturligste i verden å ta meg av babyen.. Men nå har jeg håndtert en del små unger da :P 

men de kom innom noen runder til meg. Fordi jeg spurte aldri om noe og ville hjem igjen dagen etterpå.. Det var de liksom ikke vant med når det gjaldt førstegangsmødre :lol: 

----

ellers er 2-års trassen virkelig i full sving her for tiden.. Og man skal trå riktig for at det ikke blir fullstendig vranglås hvis ting må gjøres, og helst litt raskt.. Pappan derimot er ikke like flink til å trå riktig, så det blir noen kriger om ingenting :P 

men, for andre kvelden på rad har hun lagt seg i si egen seng og sovnet der. Mens jeg ligger i ei annen seng ved siden av.. Og hun sover store deler av natta der.. 

Så jeg vet ikke hva som er værst jeg; trassen eller å samsove :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt sove i egen seng går veldig bra :D

Han prøver ikke å argumentere seg til kroppskontakt en gang , han var åpenbart endelig moden for dette. Ikke får jeg en unge i senga i løpet av natta heller. 

Å sove helt alene på eget rom er nok litt frem i tid enda, men det gjør ikke noe. Vi sover begge godt og han sovner stort sett maks 10 min etter lesing og ordner seg selv når han må på do i løpet av natta. Vi kunne like gjerne sovet på hvert vårt rom sånn sett , men den psykologiske trøsten i at mamma er maks 1 meter unna hvis drømmene blir skumle er fortsatt veldig grei å ha. 

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke! Hun sov i egen seng til fem på syv :D La henne 40 min senere i går, kanskje det var det vi trengte for å komme over kneika? Om ikke så har vi i det minste fått en natt med relativt god søvn :D

• Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre Raksha! Deilig :)

Vi dro heller ikke så mye i snora. Spurte etter ammepumpe noen ganger.

Men her kom de innom på eget initiativ. Til og med midt på natta :|

Tror det blir et annet sykehus denne gangen, og er litt skeptisk til det. Men tror at en med tvillinger ikke får familierom og sånne ting uansett. Noe jeg helst ville hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Krutsi skrev:

Får ikke vekk quoten.

Den klåinga og ødelegginga blir verre og verre, og de gir flatt f i hva jeg synes om det. Det er så ekstremt! Hver gang jeg stenger tilgang til én ting, finner de en annen med en gang! Jeg kan ikke drive å låse inn alt mulig heller. Nå er det stort sett tven som får gjennomgå, for jeg har låst dørene til kjøkken, bad og mitt soverom. Nintendoen min måtte jeg bare fjerne. PlayStation er innelåst. Gah... 

Når de endelig sover klarer jeg ikke gjøre noen ting annet enn å ligge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Så godt å høre Raksha! Deilig :)

Vi dro heller ikke så mye i snora. Spurte etter ammepumpe noen ganger.

Men her kom de innom på eget initiativ. Til og med midt på natta :|

Tror det blir et annet sykehus denne gangen, og er litt skeptisk til det. Men tror at en med tvillinger ikke får familierom og sånne ting uansett. Noe jeg helst ville hatt.

Ville tro at du med tvillinger lettere blir prioritert på familierom, jeg? Med tanke på at det er litt mer krevende. Men det er kanskje forskjell på hva som er familierom. På Riksen er familierom rett og slett enerom, slik at far kan være der i større grad... Ivertfall de familierommene som er på selve barselavdelingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

Ville tro at du med tvillinger lettere blir prioritert på familierom, jeg? Med tanke på at det er litt mer krevende. Men det er kanskje forskjell på hva som er familierom. På Riksen er familierom rett og slett enerom, slik at far kan være der i større grad... Ivertfall de familierommene som er på selve barselavdelingen...

På Arendal sykehus er det også enerom.

Sitat

Familierommene har TV, dobbeltseng, vugge og stellebord.
Tilbudet gjelder for mor, far og det nyfødte barnet. Dere har mulighet for ro og hvile i en privat atmosfære, samtidig som vi tilbyr veiledning, informasjon og hjelp tilpasset individuelle behov. 
Dette er et tilbud til familier der det ikke har oppstått komplikasjoner ved fødselen.

Familierom er ikke beregnet på kvinner med svangerskapsforgiftning, diabetes, keisersnitt, tvillinger eller der hvor barnet ligger på nyfødt intensiv.

Fikk familierom sist da, selvom jeg hadde svangerskapsforgifting, så vet ikke hvor nøye de er på reglene.

I Kristiansand, hvor jeg muligens skal føde denne gangen, er det ikke familierom såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillekrapyl skrev:

På Arendal sykehus er det også enerom.

Fikk familierom sist da, selvom jeg hadde svangerskapsforgifting, så vet ikke hvor nøye de er på reglene.

I Kristiansand, hvor jeg muligens skal føde denne gangen, er det ikke familierom såvidt jeg har forstått.

Ja der så det ut som det var annerledes, ja. Vi hadde familierom sist, med sf OG barn på nyfødtintensiv... På Riksen er de rommene beregnet på nettopp sånne tilfeller som fører til litt fler dager på Barsel/sykt barn osv... Men da virker det som det er et litt annet fokus hos dere...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig spent på natten. Hun sov 15 min i dag i bilen, det var det. Gikk frivillig opp for å legge seg, vi sang litt, hun har lekt litt med kosedyr og smokker og nå har hun sovna alt. :o Værsåsnillogsovrundt, værsåsnill! :sorcerer:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Krysser fingrene @Raksha :)

Takk :=) 

Vi har hatt kjempefin dag i dag, omtrent nada nix sutring eller ramping. En liten meltdown da hun måtte legge igjen hundebamsen hun forelska seg i på der vi var å spiste. Men med trøst og forståelse så gikk det veldig fort over. Jeg så den komme lang vei. Finner selvsagt ikke akkurat sånn bamse på nett siden jeg ikke vet hvor den er kjøpt, ellers skulle hun fått en. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/1/2016 at 10:55 PM, soelvd skrev:

Takk for fint innlegg :hug: Altså, er det sånn at man faktisk kan ha modning også reverserer det seg igjen? :P Til ingen nytte får definitivt ny mening, noe så håpløst :P Her har ingenting roet seg, men heller ikke eskalert. En time til de ikke lenger stopper fødselen, da :lol: Jeg er litt sånn at hvis det skal fortsette som dette er det kanskje like greit at hun kommer ut før hun tar helt knekken på mammaen. Samtidig kan det godt bare roe seg så vi kan tusle og gå til termin :P Når kom Live igjen og trengte hun noe hjelp i begynnelsen? Jeg var 2,7kg når jeg ble født forøvrig, og klarte meg helt fint :) Hipp hurra for 8 uker, skremmende hvor fort tiden egentlig går!

Ja, det kan visst det, men sikkert ikke i alle tilfeller? Hos meg "grodde" den ut ganske mange millimeter faktisk, noe som bare var en plage :P Live ble født 36+5, men stoppet å vokse rundt uke 33, så hun tilsvarte ikke en baby født knappe fire uker før termin sånn størrelsesmessig. Hun trengte ingen annen hjelp enn matregime med "tvangsforing", samt at hun hadde gulsott. Men årsaken til at fødselen var så katastrofal, og at det holdt på å gå helt galt med henne, var jo at hun var så liten. De tåler ofte riene dårligere, og det er større risiko for komplikasjoner. I ettertid har hun blant annet slitt med respirasjonsvansker grunnet umodent bløtvev/bruskvev i halsen, noe som gjorde at vi brått havnet på sykehuset igjen denne uken. Det er stort sett ufarlig, men ekkelt og slitsomt for både henne og oss.  Alt i alt har vi vært fryktelig heldige!! Strengt tatt så det jo ut til at hun skulle bli født i uke 29! Men jeg håper virkelig du får gå noen uker til jeg. Selv om du er utslitt og selv om det stort sett går veldig bra når man har kommet så langt som du har er ikke prematur baby noe jeg "unner" noen. Og det er absolutt ikke noe man burde ønske seg - som jeg tror omtrent halve termingruppen min gjorde.  *klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 39 uker nå, og mini mener tydeligvis at han skal ut under venstre ribbein :lol: Men det er mye press den riktige veien og, så han finner vel ut av det tilslutt :lol: 

To dager familiebesøk, sukk altså, er helt kake. de bodde ikke hos oss en gang :lol: Men har en god og snill svigerinne som husker veldig godt hvordan det var å være på slutten av graviditeten, så hun er flink og minner min tidvis litt overivrige familie på å la roe ned når jeg er trøtt og sliten :heart: Og når mamma begynte å snakke om at de jo kan jo bo hos oss når mini kommer om bror og svigerinne fortsatt er på ferie når han blir født var hun rask på at det er uaktuelt, takk og lov :teehe: Så er det ikke bare jeg som er streng og kjip. Men jeg nekter å love ut på forhånd noe tidspunkt på når det blir ok å ha overnattingsbesøk fra verken min familie eller svigers altså, det kan godt være vi er komfortable med det ganske fort, men det får heller være et bonus. Så svigers har fått beskjed om hotell, og mine foreldre er og forberedt på hotell eller å bo hos broren min. Men når all familie bor langt unna slipper vi ihvertfall å få løpt ned dørene med uanmeldt besøk, det er enten fly eller mange timer kjøring "heldigvis" :P 

Huff @Aya, godt det går bra med både dere og frøkna nå! Så ekkel opplevelse :hug:Og nei, premature barn kan jeg ikke forstå at noen ønsker seg slik termingruppa di holdt, at det iblant må til er jo en ting, men :no: 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aya :hug: Høres kjempeskummelt ut :o  Håper dere klarer dere videre nå uten mer sykehus. 

Husker jeg fikk veldig klar beskjed i uke 30 av jordmor om at selv om de fleste født på den tiden klarer seg finfint, så VIL man IKKE ha et prematurt barn. Tok det veldig til meg da. Heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så lei av graviditet og dårlig form at jeg nesten gråter.. Så nå kjem jeg sikkert til å gå så lenge over termin som mulig.. 

Jeg trodde jeg var uheldig med formen på forrige svangerskap, men det var jo ingenting i forhold til dette og samtidig ha en unge fra før.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Nå er jeg så lei av graviditet og dårlig form at jeg nesten gråter.. Så nå kjem jeg sikkert til å gå så lenge over termin som mulig.. 

Jeg trodde jeg var uheldig med formen på forrige svangerskap, men det var jo ingenting i forhold til dette og samtidig ha en unge fra før.. 

:hug:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krutsi skrev:

:hug: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krutsi skrev:

Du :hug: Det er ingen grunn i verden til å tenke at du går over denne gangen, du gjorde jo ikke det sist heller.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...