Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

Recommended Posts

Skrevet
1 minutt siden, Krutsi skrev:

Vi bruker sjeldent Google.. Unntatt når vi er usikker på hva faguttrykkene betyr :P evt er nysgjerrig og vil finne ut hvor tung en normal lunge er osv.. :P 

men ei lita uke går det nok.. Litt avhengig om de dyrker prøven selv på sykehuset, fastlegen sendte den inn osv. Men på sykehuset blir den sådd ut samme dag som man mottar den, så må den vokse i en dag, og så går det en ny dag for antibiotikaresistens bestemmelse.. 

Så er det avhengig av hvordan legen får svaret sitt hvor lang tid det vil ta videre.. 

Det ble tatt på sykehuset og det var sykehuset som skulle kontakte meg igjen så da sparer vi forhåpentligvis noen dager siden det ikke går via fastlegen. Også var det prøve fra underlivet, ikke urinprøve, om det spiller noen rolle. Ja, hvor tung er en lunge? :P 

Forøvrig knapt en kynner i kveld, det er første gang det har stagnert siden mandag. Så det er jo bra, da kan jeg puste litt :P 

• Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Skrevet

Da var det nye bilstoler på plass i begge bilene og begynner å innse at ho ikke er ei bittalita baby lenger, litt blanda følelser om det egentlig :P 

men vi har nok litt landa på en til etterhvert, vi var i hvertfall enige om å ta vare på den ganle bilstolen og basene til den en stund til :lol: 

og med nye bilstoler kom det tidenes "gave" til frøkna... 

Gigantisk pappeske! Det var skikkelig stas! :D 

75ABB737-30CB-4F4A-8AD4-84843D49DE74_zps

• Like 9
Skrevet

Skummelt @soelvd :hug: Godt de passer på både deg og lillesøster. 

Kjenner jeg er "misunnelig" på dere som er gravide. Har fryktelig lyst på en til selv, men passer ikke helt enda... *sukk* Tålmodighet er oppskrytt.  Tenk om det aldri passer? :o 

• Like 1
Skrevet
1 minutt siden, Raksha skrev:

Kjenner jeg er "misunnelig" på dere som er gravide. Har fryktelig lyst på en til selv, men passer ikke helt enda... *sukk* Tålmodighet er oppskrytt.  Tenk om det aldri passer? :o 

Da bare bestemmer du at det passer :D:lol: 

• Like 3
Skrevet
8 minutter siden, Raksha skrev:

Det passer aldri perfekt så det er bare å kjøre på nå :aww: Men det skal sies, noen tidpunkt er verre enn andre, derfor ventet vi til nå og satte ikke igang for to år siden :teehe: 

Skrevet
7 minutter siden, Raksha skrev:

Skummelt @soelvd :hug: Godt de passer på både deg og lillesøster. 

Jeg er ikke så god på å planlegge, så arbeidsuhell er fint når man ikke er besluttningdyktig :rofl: 

Til å være lite impulsiv må jeg si at det er veldig rart at alle de store tingene i livet mitt har skjedd på slump!

• Like 1
Skrevet
8 minutter siden, Krilo skrev:

Da bare bestemmer du at det passer :D:lol: 

4 minutter siden, Aslan skrev:

Det passer aldri perfekt så det er bare å kjøre på nå :aww: Men det skal sies, noen tidpunkt er verre enn andre, derfor ventet vi til nå og satte ikke igang for to år siden :teehe: 

Akkurat nå, Fillerya skrev:

Jeg er ikke så god på å planlegge, så arbeidsuhell er fint når man ikke er besluttningdyktig :rofl: 

Til å være lite impulsiv må jeg si at det er veldig rart at alle de store tingene i livet mitt har skjedd på slump!

:lol: ! Takk, ja skal bestemme at det passer. Nå er bare et ekstremt dårlig tidspunkt. Arbeidsuhell ja, det kan jo skje, men sjansen er ikke sååå stor så lenge jeg husker pillene mine, så vi venter litt med det og tror jeg :lol: 

• Like 1
Skrevet
2 timer siden, soelvd skrev:

Det ble tatt på sykehuset og det var sykehuset som skulle kontakte meg igjen så da sparer vi forhåpentligvis noen dager siden det ikke går via fastlegen. Også var det prøve fra underlivet, ikke urinprøve, om det spiller noen rolle. Ja, hvor tung er en lunge? :P 

Forøvrig knapt en kynner i kveld, det er første gang det har stagnert siden mandag. Så det er jo bra, da kan jeg puste litt :P 

Så lenge de skal dyrke frem bakterier spiller det ingen rolle hva man får.. Mest fancye jeg har sett vi har fått inn er en del av en hodeskalle på ca 4cm i diameter (og vedkommende levde).. Nå spørs det litt på bemanningen på sykehuset deres, men siden det er helg, blir prøven sjeldent jobbet med hvis du ikke er innleggende.. Tok du prøven i dag, må du nok vente til tirsdag vil jeg tro :) men det er bare sånn ca.. 

Og en lunge er vist på ca 800g-1 kg.. Mener jeg å huske.. Grunnen til at vi sjekket opp det var fordi de fikk prøver fra en obduksjon der vedkommende hadde lunger som veide 3 kg.. 

Og selv om det er mye sært på jobb, så er det innimellom en del triste ting også.. Vi er et av sykehusene i Norge som identifiserer flest forskjellige viruser, og dermed får prøver sendt fra andre sykehus rundt omkring fra andre sykehus. Og jeg lover dere at man er takknemlig for at man kjenner bevegelser fra huleboeren når man mottar prøver fra enten dødfødte babyer eller babyer som går under krybbedød.. Slike ting skal ikke skje, spesielt krybbedød, og da sjekkes det for alt for å kunne finne et svar.. 

Og når vi snakker om tragiske ting; ei i termingruppa på Facebook dro nettopp inn på sykehuset fordi de mistenker at fødselen har startet.. Og babyen er dessverre ikke gammel nok til at det er sjans for å redde den :(  

jeg spyr gledelig i 9 mnd istedenfor slikt! 

1 time siden, Fillerya skrev:

Samme her! :lol: barn, hund, dette huset osv, helt på tilfeldighetene :lol: 

Skrevet
1 time siden, soelvd skrev:

Nå har vi bestilt billetter til "Bukkene bruse på badeland". Tuva ELSKER bukkene bruse og hun elsker jo bading. Så teater med dette må vel være midt i blinken. Ser de reiser litt rundt hvis flere vil her og der :) Anbefalt fra 3 år og oppover. 

http://www.bomlokulturhus.no/omtale/?pid=4753621&cdv=0#pid4753621

Ask ELSKET boka da han var yngre. Den og Rumpemelk fra Afrika.  

Jeg kan boka utenat fortsatt.  "Æddabædda buse, trollet har ikke truse!" :P 

Skrevet

Hvor lenge varer det man kaller "trassalderen" egentlig? Bare lurer fordi jeg er nysgjerrig :aww: Livet med to 2,5-åringer er selvsagt bare idyll :aww: 

• Like 3
Skrevet
1 minutt siden, Wednesday skrev:

Hvor lenge varer det man kaller "trassalderen" egentlig? Bare lurer fordi jeg er nysgjerrig :aww: Livet med to 2,5-åringer er selvsagt bare idyll :aww: 

Frem til de flytter ut?? ?

Skrevet
8 minutter siden, Wednesday skrev:

Jeg tror det går i bølgedaler frem til de får egne barn :aww: 

A har sånn ca 3 mnd intervaller :P 

Merker veldig at han nærmer seg skolealder nå. Veldig. ALT skal utfordres og diskuteres på. Helt tåpelige ting. Bare fordi. 

Jeg kan be han kle på seg , han svarer Nei . Og så er vi i gang.  Han har også prøvd seg på å være frekk mot meg igjen, men det var ganske greit å luke unna . Han kan godt være uenig og kranglete,  men han får ikke være frekk i munnen mot mammaen sin faktisk.  Jeg er old fashion der kjenner jeg :aww: 

Så får vi se om den munnen blir like lett å tøyle når puberteten inntreffer :P Tviler, den ungen er født rappkjefta.  

Skrevet
23 minutter siden, Mud skrev:

Jeg tror det går i bølgedaler frem til de får egne barn :aww: 

A har sånn ca 3 mnd intervaller :P 

Merker veldig at han nærmer seg skolealder nå. Veldig. ALT skal utfordres og diskuteres på. Helt tåpelige ting. Bare fordi. 

Jeg kan be han kle på seg , han svarer Nei . Og så er vi i gang.  Han har også prøvd seg på å være frekk mot meg igjen, men det var ganske greit å luke unna . Han kan godt være uenig og kranglete,  men han får ikke være frekk i munnen mot mammaen sin faktisk.  Jeg er old fashion der kjenner jeg :aww: 

Så får vi se om den munnen blir like lett å tøyle når puberteten inntreffer :P Tviler, den ungen er født rappkjefta.  

:D 

Her får de stort sett lov til å gjøre ting selv hvis det plutselig skulle være viktig for dem :P Da unngår man endel bråk, har jeg lest. Men særlig han ene har noen raserianfall som er helt ekstreme... Her om dagen fikk han raserianfall fordi han ikke fikk kake... Wtf? Vi har da aldri kake :lol: Men siden jeg hadde lyst på selv, gikk vi og kjøpte en på Rema. Da fikk han et nytt raserianfall fordi han ikke fikk to! Og sånn går dagene... :aww:  

• Like 4
Skrevet
9 minutter siden, Wednesday skrev:

:D 

Her får de stort sett lov til å gjøre ting selv hvis det plutselig skulle være viktig for dem :P Da unngår man endel bråk, har jeg lest. Men særlig han ene har noen raserianfall som er helt ekstreme... Her om dagen fikk han raserianfall fordi han ikke fikk kake... Wtf? Vi har da aldri kake :lol: Men siden jeg hadde lyst på selv, gikk vi og kjøpte en på Rema. Da fikk han et nytt raserianfall fordi han ikke fikk to! Og sånn går dagene... :aww:  

Vi kan få raserianfall hvis man bare får noe man vil ha :P eller fordi jeg hadde på det hun pekte på som pålegg :lol: 

• Like 1
Skrevet
2 minutter siden, Krutsi skrev:

Vi kan få raserianfall hvis man bare får noe man vil ha :P eller fordi jeg hadde på det hun pekte på som pålegg :lol: 

Ja, det og :P Fargen på tallerk og bestikk er også viktig... Og hvilken farge man vil ha varierer... 

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Wednesday skrev:

Ja, det og :P Fargen på tallerk og bestikk er også viktig... Og hvilken farge man vil ha varierer... 

Haha det er heldigvis ikke så viktig her.. Men det er veldig viktig at hun får likt som oss :P:lol: 

• Like 2
Skrevet

Vi sluttet med barnetallerken etc når A var 2. Da var det slutt. Ikke pokker om han ville ha annet enn meg :P 

Så han bruker samme glass, tallerkener og bestikk som oss . Praktisk :) 

Skrevet
Akkurat nå, Mud skrev:

Vi sluttet med barnetallerken etc når A var 2. Da var det slutt. Ikke pokker om han ville ha annet enn meg :P 

Jeg nekter å slutte med barnetallerken :lol: Med tanke på hvor mange barnetallerker de har knust, så hadde jeg ikke hatt råd :P Og de tallerkene var av hard plast... De knuser likevel dersom man kaster hardt nok :aww: Nå har vi myke fra IKEA :P 

Skrevet
Akkurat nå, Mud skrev:

Vi bruker plastglass og barnebestikk for de er litt mer hånterbar.. Og det er vel alt vi bruker som er beregnet for småtroll :P 

Skrevet
1 minutt siden, Mud skrev:

Jeg og startet tidlig med "voksenbestikk" når jeg var liten. Helt til jeg klarte å bite i stykker et drikkeglass. Da ble det plastkopp i lang tid etterpå gitt :icon_redface: Mamma og pappa var ikke så happy når lille jentungen satt med gedigent glasskår stikkende ut av kjeften mens hun glisa, gitt :teehe: 

• Like 4
Skrevet

Vi får ikke ungen til å bruke annet bestikk en skje. Konkludert med at det går vel over innen hun er konfirmant, og dekker automatisk på med skje til henne :lol: 

Vi berger stort sett unna de helt store raserianfallene, de hun får på ting hun ikke får gjøre av diverse årsaker går stort sett fort over. Men i dag hadde det blitt krise, først fordi hun ikke ville sitte i pulken og så fordi hun IKKE skulle utav! :lol: Han hadde til slutt bare dratt henne utav og lempet henne inn, det hadde vært ille, lenge :o 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...