Gå til innhold
Hundesonen.no

McNab


Kjartan
 Share

Recommended Posts

14 minutter siden, Kjartan skrev:

Hei! Vi skal ha hund, og ønsker oss VELDIG en McNab. Søker rundt på nettet, men finner ingen oppdrettere eller valper til salgs. Noen som vet om miljøer for dette, enten i Norge eller andre land i Europa? http://www.hunderase.no/mcnab/

Kan jeg spørre hvorfor? Dette er jo i bunn og grunn en ganske vanlig bordercollieblanding som ikke skiller seg ut i hverken utseende eller egenskaper, fra veldig mange andre alternativer, både mer forutsigbare raser (hvor du vet mer hva du får) og blandinger som det kryr av rundt om kring i dette landet som dere ikke trenger å reise for, betale moms og toll av, vente til valpen er 4 mnd før dere får importere osv. Det står jo selv i beskrivelsen du deler at det varierer mye innenfor "rasen", så du vet jo ikke hva du får?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne seg en god, renraset korthåret border collie er slett ikke vanskelig, hverken her eller utenlandsk. Mange korthåret er også kraftige i kroppen.

Nei, det er ikke noe miljø for McNabs som gjeterhund i Norge. Det brukes generelt working kelpie eller border collie.

Hva er det som gjør at du ønsker en McNab? :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om rasen en gang jeg. Ville prøvd å funnet en fci-godkjent rase om jeg var deg som du får registrert i norge :-) som du også finner flere seriøse oppdrettere av! Det er ikke nødvendigvis enkelt å finne en seriøs oppdretter av en blanding/ureg-rase ingen har hørt om. Mye safere å velge noe mer kjent...

Hva skal hunden brukes til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjartan skrev:

Kjenner til McNab fra opphold i utlandet - derfor denne "sære" interessen :-) Fantastiske hunder! De har et annet lynne enn BC, selv om det er likheter. 

 

Hvordan vet man hva lynne er på en "rase" som ikke har en standard? Så vidt jeg leser beskrivelsen så kan du jo  like gjerne ende opp med en uregistrert bc(sånn i praksis mtp lynne og utseende) eller du kan få en som er som de du har truffet eller noe helt annet igjen. Og hva du får vet du jo ikke før hunden er året eller mer. Nå mener ikke jeg at du nødvendigvis bør gå for bc eller renraset hund heller, men en uforutsigbar blanding kan du jo få tak i hvor som helst og ifht mcnab så bør du jo kunne finne noe som både ser ut som og går innenfor den vide beskrivelsen av mcnab. For de sier jo rett ut i beskrivelsen at de ikke har standard og at det bare er en blanding av forskjellige gjeterhunder og det kan vitterlig være så mangt, og dermed også uhyre stor forskjell både på individer og linjer alt ettersom hva som slår igjennom. Forøvrig så ser jo beskrivelsen ut som labradoodel og andre gøyale blandinger, de drar frem en helt urealistisk beskrivelse, fordi det eneste er at det høres bra ut sånn at "alle " vil ha en samme om det er sant eller ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en hund være "annerledes enn border collie" i lynne? Jeg har familie med border collier i ca alle ender av spekteret, noen er ekte gjeterhunder, noen er utstillingshunder og andre er familiehunder. De kunne like gjerne vært 3-4 forskjellige raser om man så på gemyttene og sammenliknet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en hundetype som er mer utbredt i andre land, ville jeg helt klart importert hund fra utlandet og de folkene som har erfaring med denne type hund. Er sikker på at de kan hjelpe deg videre å finne noen som har kull :)  Hvis du allerede har møtt folk/hunder, er du jo egentlig litt på vei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også kjøpt en border collie hvis det var gjeteregenskapene du er ute etter. Rasen finnes i et stort utvalg farger, størrelser, hårlengder, øretyper, arbeidsmåter og gemytt. Det finnes en BC for alle :lama:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...