Gå til innhold
Hundesonen.no

Corgien Ein


termitetree
 Share

Recommended Posts

Dette er Ein. Han er en Welsh Corgi Pembroke gutt født 18.10.2015, hentet 17.12.2015. Jeg har altså hatt ham i akkurat to uker. Jeg tenkte dette kunne bli en slags valpedagbok jeg kan se tilbake på i senere tid, og skrive om frustrasjoner og gleder.

Det har blitt lite søvn de siste to ukene, Ein har i gjennomsnitt bæsjet 6-7 ganger i døgnet, omtrent 3 ganger per natt. Heldigvis har mamma ligget over og hjulpet meg med han om natten så jeg har fått sovet litt, ettersom jeg er alene. Bare et par dager etter at jeg fikk ham begynte jeg å gråte fordi jeg ikke husket at valpeperioden var så utfordrende. Da vi fikk hund når jeg var 13, var jeg ikke klar over at hunden var nesten 5 måneder da hun kom til oss, og sov natten gjennom og var helt stueren. Men det kommer seg med Ein også. Jeg har begynt å byte for fra Eukanuba til Acana, for at han skal gjøre fra seg litt sjeldnere, prompe mindre og generelt fordi det er et godt og sunnere for. Jeg har i tillegg begynt med burtilvenning, slik at buret er plassen hans. I natt sov han faktisk fra 00.30 til 05.30 sammenhengende! Det er en milepæl, og jeg er så glad!

Ellers er han veldig valpete, og biter og river i det meste, selv om han har haugevis av leker å bite i. Men jeg er visst bedre å bite i, så da får han timeout i bånd ved kjøkkenbordet med noen tyggeleke så han får roet seg ned litt.

Jeg prøver også å aktivisere han en del med utforskingsturer, opp på bordet og bli håndtert litt hver dag, og mye leking. Her går det mest i draleker, pipeleker, ball og bare å ligge å gnage på noe.

Til frokost får han en brødskive med leverpostei etterfulgt av tur, kos og soving, til lunsj får han tørrfôr enten fra hånden min eller i en dispenserball, hvor han ofte sovner etterpå om han har jobbet litt for maten, til middag er det tørrfôr med vom, etterfulgt av tur, lek og kos, og til kvelds tørrfôr i en Kong, hvorpå han som regel slokner ganske fort. Og så er det jo mye småturer ut innimellom alt dette da!

Foreløpig kan han navnet sitt, sitt, ligg, legge seg på plassen sin, kom, slipp (innlært når han biter i klærne mine). Vi skal jobbe mer med sitt og bli fremover, samt roligtrening og kontakttrenkng. Men først starter vi med hjemme alene trening, ettersom jeg begynner på skolen igjen i midten av januar.

Når han ikke har raptuser og er litt gæren er han en skikkelig kosegutt! Han elsker folk, være ute, inne, leke med meg, leke for seg selv, og er generelt ganske trygg. Han liker IKKE fyrverkeri, men støvsugeren bryr han seg katta om. Til og med veterinæren var stas! Vi var innom for å hente for da vi vant i julekalenderen deres.

Jeg håper fremtiden for oss vil bringe en del aktiviteter vi kan driver med sammen. Han er veldig pen, så jeg har lyst til å prøve på utstilling, selv om jeg har ingen erfaring her. Han er en veldig smart og aktiv gutt (noe corgier gjerne er), så jeg kunne tenkt meg å prøve på agility eller rally også om han viser seg å ha anlegg for det. Eller kanskje spor! Til sommeren skal jeg også sjekke om han har noe interesse for gjeting.

Dette var litt om Ein, jeg kommer til å oppdatere denne tråden fremover for å kunne se tilbake på utviklingen hans selv, og så er det jo hyggelig om noen andre vil lese om han også :)

image.jpeg

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, corgier er tøffe små hunder, avlet fram til å gjete kyr. Det er derfor de er så lave, fordi hvis kyrne sparker bakover, for foten bare rett over corgien. Det er derfor de også ble avlet fram, eller kupert, til å ikke ha hale, for å utelukke skader på hale og ryggrad.

Corgien er verdens 11 smarteste hunderase, og er svært aktive. De måtte ha godt hode og kropp for å klare å gjete kyr. De kan med andre ord gjøre det utmerket i agility!

Jeg liker denne artikkelen om corgi: http://ownresponsibly.blogspot.no/2011/07/comprehensive-corgi-guide-resource-for.html?m=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, termitetree skrev:

Ja, corgier er tøffe små hunder, avlet fram til å gjete kyr. Det er derfor de er så lave, fordi hvis kyrne sparker bakover, for foten bare rett over corgien. Det er derfor de også ble avlet fram, eller kupert, til å ikke ha hale, for å utelukke skader på hale og ryggrad.

Corgien er verdens 11 smarteste hunderase, og er svært aktive. De måtte ha godt hode og kropp for å klare å gjete kyr. De kan med andre ord gjøre det utmerket i agility!

Jeg liker denne artikkelen om corgi: http://ownresponsibly.blogspot.no/2011/07/comprehensive-corgi-guide-resource-for.html?m=1

Hvordan er smartheten målt? Jeg synes intelligens er vanskelig å måle. Har to forskjellige hunderaser, de er begge smarte men på helt forskjellige ting..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, termitetree skrev:

Corgien er verdens 11 smarteste hunderase, og er svært aktive. De måtte ha godt hode og kropp for å klare å gjete kyr. De kan med andre ord gjøre det utmerket i agility!

Valpen din er skjønn, altså, men sånne målinger som det det må du lese med kritiske briller. :lol: Der listes feks alt av primitive hunderaser som uhyre dumme, bare fordi de er for smarte til å gidde å gjenta ting i det uendelige bare for å gjøre eier til lags. Corgier er nok lærevillige, men har ikke så store sjøloppholdelsesevner sammenligna med andre raser ofte lista som uintelligente. ;) 

Veldig kult om du får prøvd gjeting med han! Kjenner du noen med kyr eller har sjøl, eller skal du dra til Fjellgjeting og teste på sau?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på the intelligence of dogs som baseres på hvor fort de lærer nye kommandoer og hvor ofte de adlyder dem. Men det er jo åpenbart at corgier må være såpass smarte for å klare å gjete en skokk med gretne kyr.

Corgien skulle klare å være ute på beite mange dager av gangen, være i stand til å ta egne avgjørelser, være en vakthund og en familiehund. Den gjeter ved å løpe, bjeffe og nappe i anklene på kyrne.

Ein er veldig lærevillig, og tar ting fort, og husker det i ettertid også.

Vi skal teste på kyr da corgier ikke egentlig gjeter sau. Det er sikkert mulig, men det er kyr de tenner på. Min mor har flere venner med gård i nærheten.

Ranking of Dogs for Obedience/Working
Intelligence by Breed

Brightest Dogs

Understanding of New Commands: Less than 5 repetitions.

Obey First Command: 95% of the time or better.

Rank Breed
1 Border Collie
2 Poodle
3 German Shepherd
4 Golden Retriever
5 Doberman Pinscher
6 Shetland Sheepdog
7 Labrador Retriever
8 Papillon
9 Rottweiler
10 Australian Cattle Dog

 

Excellent Working Dogs

Understanding of New Commands: 5 to 15 repetitions.

Obey First Command: 85% of the time or better.

Rank Breed
11 Pembroke Welsh Corgi
12 Miniature Schnauzer
13 English Springer Spaniel
14 Belgian Tervuren
15 Schipperke
Belgian Sheepdog
16 Collie
Keeshond
17 German Shorthaired Pointer
18 Flat-Coated Retriever
English Cocker Spaniel
Standard Schnauzer
19 Brittany
20 Cocker Spaniel
21 Weimaraner
22 Belgian Malinois
Bernese Mountain Dog
23 Pomeranian
24 Irish Water Spaniel
25 Vizsla
26 Cardigan Welsh Corgi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering på meg og Ein:

Ein ble litt skremt på nyttårsaften, stakkar, og har ikke villet gå ut noe særlig. Etter å ha hatt mamma på besøk til å hjelpe meg litt om natten, har dette bedret seg og han er gira på å gå ut igjen :D

Han var nærmest husren før nyttårsaften, hvorpå han ikke ville noe særlig ut lenger, så vi har på en måte begynt på nytt med rensligheten. Men jeg merker definitivt en forskjell på da jeg fikk han og nå, han gjør ikke fra seg så ofte lenger, så det er enklere å få han husren igjen nå. Det har nok med at han er noen uker eldre nå og har mer kontroll på blæra si, og kanskje noe med at vi byttet fôr fra Eukanuba til Acana.

Nå som han er tryggere igjen kan vi snart begynne med hjemme alene-trening, ettersom studiet starter igjen snart. Jeg ville ikke begynne med det når han var litt utrygg etter nyttårsaften. Så jeg gleder meg igjen til tiden fremover!

Vi har øvd mer på sitt og bli, og han er kjempeflink! Jeg liker best ligg, hvor han hopper ned med forlabbene på hånda mi! Vi har også øvd inn nødkommando ("eureka!") som kun skal brukes ute om han ikke kommer på vanlig kom, og det har så langt fungert kjempebra! Han kommer løpende fordi da blir det pølse ;) Pølse gis utelukkende til denne kommandoen.

I morgen skal vi på valpekurs for første gang med Trondheim Hundeskole. Da har Ein barnepass, ettersom første gangen er teorikveld uten hund. Jeg var på valpekurs for 14 år siden, men jeg trenger definitivt å friske opp litt :P Og på torsdag kommer ei venninne med hunden sin, så de får leke litt ute. Det blir stas!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...