Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny mobil, igjen!


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Haha, tror dette er 3. tråden jeg starter her hvor jeg spør etter hvilken mobil jeg burde kjøpe meg :P Men jeg har ikke spesielt god peiling på mobiltelefoner og jeg hater egentlig å kjøpe ny. Men den jeg har nå er skikkelig treig og synger litt på siste vers, så jeg tror det er på tide. 

Jeg er på jakt etter en liten telefon, jeg hater de store.. Akkurat nå har jeg en Samsung Galaxy SIII mini. Jeg kan gå litt større enn dette, men ikke mye større. Jeg ønsker en med et godt kamera, da det noen ganger er mer praktisk å ha med telefonen enn speilrefleksen, men jeg ønsker fremdeles bilder som faktisk er av litt god kvalitet. Pris er ikke så spesielt nøye, da jeg faktisk vurderer iPhone og den er strengt tatt ikke billig. 

- Liten telefon

- Godt kamera

- Pris ikke viktig
 

Hvis dere har noen forslag til telefon så hadde det vært supert om jeg kunne fått sett eksempler på bilder den telefonen har tatt f.eks. Tror det går ann å finne det på nett, eventuelt om du selv har telefonen, legg ved et bilde du har tatt med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg ny, og endt opp med Sony Xperia Z5 Compact, som skal ha en av de beste mobilkameraene nå. Jeg synes egentlig det er alt for mye penger for mobil (1700 kr er det meste jeg noen gang har betalt for en mobil før nå), men jeg har vært veldig fornøyd med den forrige telefonen min som også var en Sony Xperia.

Litt sent for deg kanskje, men Expert har hatt kampanje på den for 3999,- denne uken...

For et rimeligere alternativ så har jeg selv sett på Samsung S4 mini, som er nyere men ikke mye større enn den du har (jeg vil også ha liten telefon). Den er blittelitt mindre enn Z5 compact, og en del lettere. Ikke riktig så bra kamera, men sikkert bedre enn det du har i dag?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med min iphone 5, har hatt den i snart tre år. Batteritiden har blitt litt dårligere, men ellers er den så god som ny. Jeg hadde nok kjøpt en 5S om jeg skulle kjøpt tlf nå. De er jo ikke kjempebillige, men om man undersøker litt rundt finnes det gode tilbud i kombinasjon med abonnement (det må man jo ha uansett, så om man finner et abo som ikke er mer kostbart enn man trenger er jo det en god løsning).

Hva som er passe stor tlf er jo litt smak og behag. Jeg syns sekseren er alt for stor, mens femmeren er fin. Stor skjerm, men fullt mulig å håndtere telefonen med bare én hånd.

Jeg er fornøyd med kameraet på min femmer. Syns det er bedre enn et kompaktkamera jeg har hatt tidligere, selv om det selvfølgelig har noen svakheter i dårlig lys. Du kan se i de siste EFIT-trådene mine for eksempler på bilder. De bildene er stort sett redigert med VSCO. Et par andre eksempler:

image.thumb.jpg.9c4ce7f30c1e7d163b6ef625

image.thumb.jpg.7fa6ce52b2ff64b281af6a89

image.thumb.jpg.f034d9681886967ff35d4966

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2015, 12.17.12, Ingvild skrev:

Veldig fornøyd med min iphone 5, har hatt den i snart tre år. Batteritiden har blitt litt dårligere, men ellers er den så god som ny.

Takk for svar! :) Hvordan er det med apper og slikt? En venninne av meg fortalte i dag at Apple er sleip slik og gjør slik at de eldre versjonene av telefonene ikke lengre kan oppdatere til nyeste software (vet ikke om det heter det på telefon) og dermed støtter den visstnok ikke apper heller. Jeg har jo selv en 3 år gammel andoid telefon nå, og selv om ikke alle funksjonene i snapchat f.eks funker, så funker jo selve appen. Syns det hadde vært veldig kjipt å kjøpe iPhone om jeg uansett må bytte den ut etter noen år fordi den ikke støtter appene lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, MegaMarie skrev:

Takk for svar! :) Hvordan er det med apper og slikt? En venninne av meg fortalte i dag at Apple er sleip slik og gjør slik at de eldre versjonene av telefonene ikke lengre kan oppdatere til nyeste software (vet ikke om det heter det på telefon) og dermed støtter den visstnok ikke apper heller. Jeg har jo selv en 3 år gammel andoid telefon nå, og selv om ikke alle funksjonene i snapchat f.eks funker, så funker jo selve appen. Syns det hadde vært veldig kjipt å kjøpe iPhone om jeg uansett må bytte den ut etter noen år fordi den ikke støtter appene lengre.

Jepp, det er policyen til Apple, det. Kjøp ny telefon hver gang nytt iOS kommer ut (ok, kanskje ikke hver gang, men hvert 3.-4. gang, ellers går mobilen din treeegt). :lol: Jeg ville aldri kjøpt noe av Apple at all, men det er fordi jeg har ekstremt dårlig erfaring med kundeservicen deres når noe ikke funker som det skal ...

Jeg har en Samsung S6 nå, og jeg er ekstremt fornøyd med den. Den er rask, tar veldig gode bilder til mobil å være. Men du kan ikke ha ekstra minnekort i telefonen som tidligere, siden de har gjort det slik at man ikke kan ta ut batteriet eller noe. Det er det største minuset. Samsung S5 skal du kunne gjøre det med, og såvidt jeg vet er den støv- og vannsikker (noe S6 ikke er). Men da har du ikke like godt kamera, og like god prosessor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MegaMarie skrev:

Takk for svar! :) Hvordan er det med apper og slikt? En venninne av meg fortalte i dag at Apple er sleip slik og gjør slik at de eldre versjonene av telefonene ikke lengre kan oppdatere til nyeste software (vet ikke om det heter det på telefon) og dermed støtter den visstnok ikke apper heller. Jeg har jo selv en 3 år gammel andoid telefon nå, og selv om ikke alle funksjonene i snapchat f.eks funker, så funker jo selve appen. Syns det hadde vært veldig kjipt å kjøpe iPhone om jeg uansett må bytte den ut etter noen år fordi den ikke støtter appene lengre.

Det vet jeg i grunnen ikke noe om bortsett fra at jeg ikke har opplevd det på min. Har en kompis med en fire år gammel firer, heller ikke noe problem hos ham. Det største problemet for meg nå er at telefonen begynner å bli full, så må ta en runde og slette en del bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med oppdateringer er individuelt fra produsent til produsent. Apple har vel oppdateringer på en telefon til det har komt 2-3 nye modeller. Samsung oppdaterer ikke mer enn kanskje NKK 2 år. Sony har oppdateringer noe lenger, LG har enda lenger tror jeg. De telefonene med "ren" Android er de som blir oppdatert lengst så vidt jeg vet. Nexusmodellene blir oppdatert så lenge de er i salg og kjører ren Android.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg samsung galaxy s6 edge og er veldig fornøyd med den! Synes den tar ganske så gode bilder. Vet ikke om du synes den er for stor da. Den er max størrelse av hva jeg vil ha, jeg liker de heller ikke for store.

Dette er tatt i en relativt dårlig opplyst stue på kvelden:
1928950_10208240467471893_84738140750986

10414930_10208204777499666_1351747142334

Dette er tatt med kameraet i front: 
1935634_10208240466511869_49491083119300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Sony xperia z5, som har et av de beste mobilkamerane på markedet. Veldig fornøyd både med telefonen og kameraet. Er egentlig samsung fan, men er også slepphendt og da var Sony et bedre valg for meg da de tåler litt mer juling.  De har også en liten modell som @simira har :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2015, 12.17.12, Ingvild skrev:
19 timer siden, Bananen skrev:

Jeg har en Samsung S6 nå, og jeg er ekstremt fornøyd med den.

Den blir nok for stor for min smak. Har en på 4 tommer nå, og vil vel egentlig ikke gå spesielt mye større enn det. Under 5 tommer helst.

17 timer siden, Polfarer skrev:

Det med oppdateringer er individuelt fra produsent til produsent. Apple har vel oppdateringer på en telefon til det har komt 2-3 nye modeller. Samsung oppdaterer ikke mer enn kanskje NKK 2 år. Sony har oppdateringer noe lenger, LG har enda lenger tror jeg. De telefonene med "ren" Android er de som blir oppdatert lengst så vidt jeg vet. Nexusmodellene blir oppdatert så lenge de er i salg og kjører ren Android.

Men betyr det bare at jeg ikke får den nyeste oppdateringen fra merket, eller betyr det at apper vil slutte å virke?

18 timer siden, Ingvild skrev:

Det vet jeg i grunnen ikke noe om bortsett fra at jeg ikke har opplevd det på min. Har en kompis med en fire år gammel firer, heller ikke noe problem hos ham. Det største problemet for meg nå er at telefonen begynner å bli full, så må ta en runde og slette en del bilder. 

Det er godt å vite da :) Mener det hørtes rart ut at apper sluttet å virke. Som sagt, jeg har en 3 år gammel Samsung telefon nå, appene fungerer, jeg får bare ikke de nyeste oppdateringene på alle. Det overlever jeg :)

16 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg har kjøpt meg samsung galaxy s6 edge og er veldig fornøyd med den! Synes den tar ganske så gode bilder. Vet ikke om du synes den er for stor da. Den er max størrelse av hva jeg vil ha, jeg liker de heller ikke for store.
 

Veldig fine bilder, ja :) Men jeg tror nok den blir for stor for min smak. Vil helst holde meg under 5 tommer. 

Takk for svar alle :D Heller mest på Experian eller iPhone 5. Tenkte å dra inn i en mobilbutikk og se litt på de, kjenne på størrelsen på de osv. Kjørt gjerne på med flere forslag om dere har noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min Sony Xperia z3 compact,  og kan ikke tenke meg at z5 er noe dårligere. 

Helt grei størrelse for meg, som heller ikke liker de store.  Og ingenting negativt  å melde så langt. Hatt den ca 6mnd.  Synes nyeste modell alltid er for dyr, så kjøpte en eldre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at iPhone 6s er på 4,7 tommer, så den er ca på størrelse med Xperia z5 compact på 4,6 tommer. Så iPhone 6s er med i vurderingen! Da koker det hele egentlig bare ned til pris tenker jeg, og jeg tenkte å kjenne litt på telefonen i butikken først for å se om størrelsen er tålelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Jeg kjøpte iPhone 6 for snart et år siden og er veldig fornøyd. Jeg kommer til å holde meg til Apple fremover! Har hatt både Sony, Samsung, Huawei og LG.

Hva er grunnen til at du vil holde deg til Apple? Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så sømløst, så enkelt. Alt fungerer, det er enkelt å samkjøre med andre media, jeg liker designet og det er enkelt å få solgt den brukt når jeg skal bytte. Det er mye å velge i av apper og tilbehør (sleit noe innmari med å finne det da jeg hadde Huawei). Men det skal også sier at vi hadde en del Apple-greier hjemme før jeg kjøpte (apple-tv og lagringsenhet), og at jeg kjøpte mac etter mobilen. Det er så herlig når alt bare snakker sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Xperia er da også vanntett og det betyr bare ALT nå som jeg er blitt vant til det! Utrolig deilig å slippe passe på å holde den tørr også touch funker m våt skjerm :D

Ikke no superimponert over kamera på Z3 / Z3 compact men har heller ikke helt trua på at andre er no særlig bedre. Det er og blir mobilkamera.. Det er bra lite som skiller de nyere modellene på alt av spec egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z1 compact skulle være ganske bra, men den får man knapt tak i lengre. Z3 har visstnok dårligere byggkvalitet enn modellen før og etter. Jeg tenkte å kjøpe den, men droppet det da selgeren insisterte på forsikring fordi de fikk "sååå mange" telefoner inn som hadde blitt knust av "ingenting". Z5 skal være bedre igjen, og virker på meg ihvertfall mer solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for all del, uansett hva du kjøper, ikke kjøp fra Netonnet, som er billigst på mange av telefonene. De er billige og har rask levering, og er et mareritt dersom det blir noe problemer. Som da jeg sendte inn telefonen for tredje gang pga samme problem, for å heve kjøpet, og de "bestemte seg for" å reparere den. Igjen. På samme måte som de hadde gjort to ganger før (resette fabrikkinnstilling og oppgradere programvaren).

Denne gangen kjøpte jeg i butikk som jeg kan gå og skjelle ut hvis det skjer noe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp spørsmålet om oppdateringer på Apple: Jeg har en iPhone 4S som er over 4 år gammel, og den henger fortsatt med på oppdateringene. Og den dagen 4S ikke får være med på moroa lenger, er det ingenting jeg vet om som forsvinner, du får bare ikke oppdatert enkelte apper og slikt lenger. [emoji4]

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Apple eller ikke så tror jeg det er smak og behag. Jeg kan ikke fordra de telefonene selv. Har en på jobb, og søstra mi har en jeg har kikket litt på, men absolutt ikke noe for meg.  Liker best Android evt kunne jeg gått for en rein windows telefon. Skal man ha en telefon som tåler en trøkk skal den til CAT være bra på det punktet, men den er vel kanskje ikke så veldig bra på andre ting. Har ikke undersøkt nøye nok.

Forøvrig har min z3 compact gått i gulvet uten deksel og uten skade. Har den stort sett i dekselet da, for da tåler den jo mye mer. I tillegg er jeg avhengig av en telefon som ikke "drukner", for jeg har druknet litt for mange i fortiden :P

Forrige tlf var også en Sony Xperia, Active, den tåler alt bortsett fra at den ikke hang med på ting jeg måtte ha i forhold til studier (apper) så måtte kjøpe ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...