Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilke nomesele?


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Vi skal skaffe vår første trekksele. Tenker på en nomesele kombi.

Tenkte å bestille fra seleverkstedet men de har stor pågang nå så da må vi nok vente lenge. Vi skal på samling i slutten av januar å kunne tenkt oss å hatt selen til da.

Har dere en sele å anbefale? Et merke/leverandør? er til en malamute på 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
3 timer siden, Meg skrev:

Troll leverer raskt! Og en hund på seks mnd må nok bytte sele en del ganger, så da kan du evt bestille sele fra seleverkstedet når den er utvokst. 

 

 

Enig. Troll er gode og greie seler som ikke koster all verden. Ingen grunn til å få spesialsydd sele til en hund på 6 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det samme som resten :) Troll sele nå og skal du ha spesialsydd så er det ingen vits før hunden er 3, kanskje 4 år (om det er en stor hannhund). Evt så kan du jo sjekke felleskjøpet om du har i nærheten. Deres sele fra breeders passet fint til mine mutter, koster lite, men er holdbare :) Ikke så mye padding, kun rundt nakken, men det gjør ingenting til en malamute med masse pels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll sin er en god start når du har en såpass ung malamute. Når den blir eldre er det stor sannsynlighet for at troll sine seler ikke passer lengre. De er stort sett for trange i halsen til malamuter (jeg har en voksen, liten tispe som passer troll, og en litt større tispe som ikke passer troll). Da er gresshoppa supre seler. De har to størrelser i halsen i tillegg til vanlige størrelser. Finnes endel andre seler og forhandlere som syr på mål også. Mange malamuteeiere og kjørere sverger til gresshoppa til malamuter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, maysofie skrev:

MR-koppel(kobbel?) var slett ikke så dyre, gode seler også. Har kombiselen deres og er storfornøyd :) 

Jeg har både nome og sykkelselen fra MR og er kjempefornøyd. Fikk begge selene sydd til tolleren, han passet ikke inn i standardstørrelsene deres. Betalte ingenting ekstra for å få sydd sykkelselen etter mål og tror jeg betalte ca 450 kr for nomeselen (hvis du får den sendt til norge kommer moms i tillegg). 
Kan iallefall anbefale de selene hvis du tenker på å få en sydd - ellers sier jeg som de over, at det kan være smart å vente med en spesialbestilt en til hunden er ferdig utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Wildlife skrev:

Synes det var så liten prisforskjell at jeg likevel kan bestille en ut i fra hans mål. Men fikk anbefalt regulervar trekksele eller regulerbar kombi sele fra seleverkstedet. Tenker å kanskje gå for kombien. :)

 

Jeg ville mye heller hatt en fast etter mål enn en regulerbar. Det er utrolig lett å justere feil og gi feil belastning. Om du skal bruke den til litt ordentlig trekk etterhvert bør du droppe regulerbar. 

Hør med oppdretteren din om hva de bruker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...