Gå til innhold
Hundesonen.no

Antibiotikaresistens hos hunder i Norge


Aslan
 Share

Recommended Posts

Det er mye å be om, men jeg håper at vi som hundeeiere også kan bidra til løsningen på dette problemet. Jeg sier ikke vi skal være veterinærer, men stille oss kritisk til overdreven antibiotikabruk. 

 

Jeg har selv sagt i fra til en veterinær om overdreven STERK antibiotikabruk til min egen hund. Etter å ha forhørt meg med apotek og annen veterinær. Det endte med at jeg ikke gav henne noe som helst. Sluttet å gå til veterinæren som overmedisinerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har vært veldig heldig med mitt dyrehold og veterinærer til nå. Rocky har fått antibiotika 1 gang som jeg kan huske i sitt straks 9 årige liv. (Lang, tykk flis som stakk 3-4cm inn i poten mellom 2 tredeputer. Pga div omstendigheter så kom vi oss ikke til dyrelegen før dagen etterpå, så relativt stor sjanse for infeksjon. Gikk heldigvis bra) 
Gamlepusene husker jeg ikke så mye av mtp behandling, tror muligens 1 fikk en kur en gang rundt 2000 tallet. 
Her har jeg i hvertfall unngått 2 runder med anitbiotika bare ved å være nøye på sårrens. Taiga måtte dessverre få en 10 dagers kur, der var det gått for langt før det ble oppdaget. (Katteklor/bitt blir fort stygge saker altså! *grøss* ) 

Har sånn sett en fordel, iom jeg har hatt mye eksem og allergi og slikt så har jeg div remedier som hibiscrub, sterilisert saltvann, sterile hansker og bandasjer liggende. Blitt ganske flink på sårstell med åra. :P 

Jeg er veldig obs på dette med antibiotika selv, prøver i 90% av tilfellene å drikke av meg UVI når jeg får det. Kun når jeg får det helt akutt går jeg til legen, eller om jeg ikke klarer å drikke det bort på 2-3 uker. Det er ****** når det står på, men med litt hjelp klarer stort sett kroppen det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det går fort andre veien og, jeg, da, spesielt til kjæledyr, at man selv tror det ikke er nødvendig med antibiotikakur for dyret når det faktisk er det... Men med små tegn til hudinfejsoner osv er der jo bedre å prøve å behandle lokalt først, helt klart. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mumle Mu skrev:

Norske veterinærer er generellt veldig flinke i.fht til antibiotikabruk, er hakket verre med de som er utdannet utenlands.


Veldig spot on ifht min erfaring. Veterinæren som overbehandlet med antibiotika var utdannet i Ungarn ihht presentasjonen av vedkommende på nettsidene til veterinærsenteret. At vedkommende også mente hunden min hadde allergi (!!) når hun overhodet ikke har allergi og dermed solgte oss dyre shampooer og for for allergihunder, bærer jeg enda et tungt nag for. Håper vedkommende ikke lurer flere hundeeiere, heldigvis at jeg følte det hun sa var bambus. (Og jeg er ikke den som står først i rekka til å være kritisk til hva fagpersonell sier). Nesten så man skulle meldt det til mattilsynet, men jeg har jo ikke noe mer empirisk bevis. Vi har ikke satt en fot inne på det veterinærsenteret siden den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lurer på om jeg har misforstått, for jeg trodde ikke at antibiotikakur i seg selv gav resistens om den brukes riktig, men dersom den ikke brukes riktig, spesielt om kuren startes men ikke fullføres, så kan det utvikles resistens? Men er kanskje ikke så enkelt? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Men lurer på om jeg har misforstått, for jeg trodde ikke at antibiotikakur i seg selv gav resistens om den brukes riktig, men dersom den ikke brukes riktig, spesielt om kuren startes men ikke fullføres, så kan det utvikles resistens? Men er kanskje ikke så enkelt? 

 

 

Det stemmer ganske bra :)

Problemet er at folk gjerne har hørt om resistente bakterier, slutter på antibiotikaen så fort de ser en effekt og at bakteriene da ikke er helt borte. De får tid til å "huske" antibiotikaen og blir gradvis resistente etter gjentagende kurer.

For når infeksjonen/problemet kommer tilbake etter kort tid så har selvfølgelig første veterinæren stilt feil diagnose eller gitt feil antibiotika så da går man til neste veterinær som setter dyret på ny kur som heller ikke fullføres osv... :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren, finner ikke igjen den artikkelen. Men en studie om råforing fra USA viste at man stort sett var resistent mot de bakteriene som egne husdyr hadde - problemet var at eiere kunne bli smittebærere og smitte andre med lavt immunforsvar. 

Kjenner mange som får feks øredråper med antibiotika med mer eller mindre vage instruksjoner om hvor lenge de skal brukes. Og at de kan få gjentatte slike kurer når hundene har øreproblemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Aslan skrev:

http://www.nrk.no/norge/hunden-din-kan-smitte-deg-med-livsfarlige-bakterier-1.12703313

 

http://www.nrk.no/norge/lege_-_-noen-hundeeiere-er-hysteriske-1.12704074

 

To artikler om de potensielle problemene med antibiotikaresistens hos hund, siden mange lever så tett på de.

Ut i fra overskriften og teksten her må jeg bare spesifisere at det er bakteriene som blir resistente, ikke bikkja. :)

 

Norske veterinærer er generelt flinke når det gjelder å gi ut antibiotika, men det man kan bli flinkere på er å dyrke og resistensteste før man behandler, slik at man velger rett antibiotika første gang (helst smalpektret). Man må også bli flinkere til å si at eier MÅ fullføre kuren

I tillegg bør folk gi blanke i å ta med seg gatebikkjer hit, da de fort kan være bærere av resistente bakterier vi ikke har her i Norge.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, soelvd skrev:

Jeg har enda ikke møtt en dyrlege som er veldig gir apå antibiotika jeg. Samtlige av de vi evt går til sier at de helst ikke vil gi antibiotika hvis det ikke er helt nødvendig.

Tja, det er jo feks en professor i bakteriologi (eller hva han er) som påviser infeksjoner hos alle jakthunder som fungerer litt dårlig et sekund. Og pøser på med antibiotika. Behandle mot nesemidd skal man visst ikke gjøre.... Folk har valfartet til kveldspraksisen hans i årevis, er nok kjekk ekstraintekt, det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Pringlen skrev:

Tja, det er jo feks en professor i bakteriologi (eller hva han er) som påviser infeksjoner hos alle jakthunder som fungerer litt dårlig et sekund. Og pøser på med antibiotika. Behandle mot nesemidd skal man visst ikke gjøre.... Folk har valfartet til kveldspraksisen hans i årevis, er nok kjekk ekstraintekt, det..

Men hvorfor det? Antibiotika er ikke prestasjonsfremmende? Snarere tvert i mot, trodde jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at veterinæren jeg snakket med på tlf da Yasmine var bare 11 uker gammel og hadde en kraftig akutt UVI ikke ville gi antibiotika, men mente jeg skulle forsøke med tranebær først. Det funket finfint det, og siden har hun aldri trengt antibiotikabehandling så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talli hadde 3 livmorsbetennelser på rad, var selv ikke preget av 3/5 (husker ikke, men lenge) uker antibiotika behandling, og det tok betennelsen. Men den tredje gangen ville de ikke behandle det med medikamenter igjen nettopp pga risikoen for resistens. Jeg vil jo helst at hundene mine skal ha livmor, men forstår godt det argumentet når de er tilbakevendende.

Min veterinær ønsker i alle fall se litt ann med den type behandling på andre ting, de kaster det ikke etter uten behov. Selvsagt er akuttbehandling o.l. noe annet. men når det kommer til feks kennelhoste, kuttskader o.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

Men hvorfor det? Antibiotika er ikke prestasjonsfremmende? Snarere tvert i mot, trodde jeg? 

Nei. Han finner infeksjoner i nese, hals osv. Så får de kur etter kur :P Vi hadde noen runder der for 9-10 år siden. Til vi gav opp hele gubben, og behandlet bikkjene med ivomec i steden. Men vet han fortsatt har mange tilhengere som behandler bikkjene i en evig runddans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...