Gå til innhold
Hundesonen.no

"Råforing utgjør en helserisiko!"


Lillekrapyl
 Share

Recommended Posts

For det første var den artikkelen skikkelig dårlig oversatt. For det andre er mesteparten av bevisføringen utrolig finplukket fra studiene som blir sitert. Enkeltskader er faktisk ikke statistisk tilstrekkelig til å påvise at noe er farlig. For det tredje er de tingene han nevner (som høye vitamin A-opphopninger i lever etc) ting de fleste som råfôrer allerede vet om?

 

Skjønner heller ikke påstanden om at råfôrede hunder ikke får kalsium, da de fleste får bein, brusk og annet? Og selvfølgelig er skader på spiserør og magesekk en mulig sideeffekt, men det er det og av å ødelegge leker,eller tygge på pinner eller tyggebein uten at jeg ser veterinærer aktivt motarbeide det.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppsiktsvekkende studie viser at det er farlig å leve!

Studien har påvist det man lenge har lurt på - når man lever kommer man en gang til å dø!

Noen dør tidligere enn andre, men alle dør til slutt!

Konklusjon: det er farlig å leve, og den eneste måten å unngå å dø på er å ikke bli født!

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Eloise skrev:

Det aller verste med råforing er at man må håndtere rått kjøtt i husstanden! :shocked:

Hmmm

Jeg kjøper alltid min mat rå, aldri stekt kotelett f.eks

Er ikke noe forskjell fra hundene det. Rått er rått, kjøtt er kjøtt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AussieAllTheWay skrev:

Hmmm

Jeg kjøper alltid min mat rå, aldri stekt kotelett f.eks

Er ikke noe forskjell fra hundene det. Rått er rått, kjøtt er kjøtt :D

Det tror jeg ikke stemmer helt. Det er en grunn til at slaktere ikke selger innvoller av de samme dyrene som de selger kjøttet fra, og det har å gjøre med helserisiko. Jeg har spurt flere slaktere, og også vår lokale kjøttleverandør (bonden), om å få med indre organer og annet avskjær når vi kjøper kjøtt, og svaret er alltid at reglene er strenge og at de ikke kan gjøre det. Dette er sikkert en kombinasjon av at de får for lite igjen for avskjæret i forhold til prisen, slik at det ikke er verdt for dem å behandle kjøttavskjæret like nøye som kjøttet, i tillegg til at det er større risiko for sykdommer/parasitter i innvoller/indre organer/avskjær. For noen år siden ble det stopp av salg av lever pga smittefare, og da var det umulig å oppdrive okselever i butikkene i lange tider. Kjøttet fra de samme dyrene ble solgt i butikken.

Poenget mitt er at en rå biff eller kotelett absolutt ikke er det samme som rått avskjær som inneholder alt det vi ikke spiser på dyret, og det er faktisk avskjæret og innvollene hundemat som V&H inneholder.

Når det er sagt så vil jeg tro at norskprodusert rå hundemat er underlagt de samme strenge krav som menneskemat, og sånn sett så *bør* hundemat som er produsert etter reglene være like trygg å håndtere som kjøtt til mennesker. Jeg ville ikke følt meg like trygg på hundemat som jeg ikke visste var produsert i henhold til regler som gjelder i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Helianthus skrev:

Det tror jeg ikke stemmer helt. Det er en grunn til at slaktere ikke selger innvoller av de samme dyrene som de selger kjøttet fra, og det har å gjøre med helserisiko. Jeg har spurt flere slaktere, og også vår lokale kjøttleverandør (bonden), om å få med indre organer og annet avskjær når vi kjøper kjøtt, og svaret er alltid at reglene er strenge og at de ikke kan gjøre det. Dette er sikkert en kombinasjon av at de får for lite igjen for avskjæret i forhold til prisen, slik at det ikke er verdt for dem å behandle kjøttavskjæret like nøye som kjøttet, i tillegg til at det er større risiko for sykdommer/parasitter i innvoller/indre organer/avskjær. For noen år siden ble det stopp av salg av lever pga smittefare, og da var det umulig å oppdrive okselever i butikkene i lange tider. Kjøttet fra de samme dyrene ble solgt i butikken.

Poenget mitt er at en rå biff eller kotelett absolutt ikke er det samme som rått avskjær som inneholder alt det vi ikke spiser på dyret, og det er faktisk avskjæret og innvollene hundemat som V&H inneholder.

Når det er sagt så vil jeg tro at norskprodusert rå hundemat er underlagt de samme strenge krav som menneskemat, og sånn sett så *bør* hundemat som er produsert etter reglene være like trygg å håndtere som kjøtt til mennesker. Jeg ville ikke følt meg like trygg på hundemat som jeg ikke visste var produsert i henhold til regler som gjelder i Norge.

Når mattilsynet sier det ikke er noen risiko å håndtere v&h på kjøkkenet når tar jeg det for god fisk altså.

Kommer langt med vanlig hygiene. selv nekter jeg å være hysterisk, og lager mat til meg selv og hundene i samme rommet uten noen som helst tanke for at det skal være farlig. 

Men nei- jeg ville heller ikke vært like sikker på ting som ikke var produsert i Norge :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

Hmmm

Jeg kjøper alltid min mat rå, aldri stekt kotelett f.eks

Er ikke noe forskjell fra hundene det. Rått er rått, kjøtt er kjøtt :D

Hehe, jeg vet, det var ment som en spøk om hvor skummelt det er med vanlig matlaging til mennesker, siden vi tross alt håndterer rått kjøtt når vi lager egen middag. :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er ikke dette sammenlignbart med norske råvarer ang farlige bakterier o.l. 

For det andre er disse syke dyrene det henvises til foret på kun en type kjøtt. Klart det for mangelsykdommer og syke dyr. 

For det tredje så unngår man fare for å sette fast ting ved å tilpasse stykkene til hvilke type hund man har. Om den er stor, liten, slukhals, eller jobber med med maten.

De som har undersøkt det her har glemt en vesentlig ting. Nemlig å vite hva de snakker om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest artikkelen, og jeg vil være enig i, at hjemmelaget råfóring kan være en helserisiko hvis man ikke vet hva man driver med eller er fornuftig. Jeg ville ikke gjort det, fordi jeg kjenner ikke godt til næringsinnholdet/vitamin- og mineralinnhold og andre substanser i dyrenes organer, og dermed kan sette det sammen riktig. Jeg er ingen ernæringsekspert, derfor overlater jeg den biten til de som føler seg trygge på det. Jeg er også enig i, at variasjon er viktig. Vi mennesker spiser også altfor mye dårlig mat, feil mat osv., og man kan jo regne ut prosenten av folk som bruker medikamenter mot hjerte- og karsykdommer! Det er ganske mange, og en av faktorene er jo ernæring, men også miljøfaktorer. Vi vet jo ikke alle vi en gang om ernæringsinnholdet i alt vi spiser, ei heller kan vi kontrollere evt. bakterier. Var jo nylig dukket opp ett eller annet i noe kylling også som ble tilbakekalt. Og vi har jo hørt oppslag om både salmonella og e-coli i menneskemat. Det forekommer jo. Jeg har troen på, at så lenge råvarene er riktig behandlet fra dyret er avlivet til det ligger i skålen til hunden, er det svært lite sannsynlig med bakterielle sykdommer. Artikkelen skriver at det ikke foreligger noe bevis for at noe er bedre enn det andre av tørt og rått, men jeg tenker, at begge sier har sine fordeler og ulemper. I tillegg er både mennesker og dyrene individer, og noen ganger må vi vel bare innse at ikke alle hunder kan spise kyllingbein eller ryggvirvler eller hele dyr eller fóret etter prey f.eks., og det handler jo også om kunnskap til eier. Jeg har IKKE den kunnskapen, og bruker en del Vom og hundemat selv. Føler jeg rimelig trygg på dette, men man ser jo stadig folk som skriver og nevner at de må tilsette ting eller annet, og slik er de tjo, man må jo finne det som fungerer for seg. Så i alt, en god artikkel egentlig! For gjør man det ikke riktig eller er usikker, så kan det jo bli en alvorlig helserisiko Uttrykksikonet smile Akkurat som at vi mennesker skulle levd på sjokolade, bløtkake, pose-supper og poteter.  Synes den faktisk var bra jeg, hilsen en V&H-elsker! 

(Kopiert fra en kommentar jeg skrev til dette på en Facebook-gruppe. Står for samme tanker, og synes de er viktige, og orker ikke skrive om igjen) :) 
Uttrykksikonet tongue. synes den faktisk var bra jeg, hilsen en V&H-elsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...