Gå til innhold
Hundesonen.no

HD-avlesning av blandingshund


mushi
 Share

Recommended Posts

17 minutter siden, Red Merle skrev:

Jeg tror du avgiften man betaler er for avlesningen, og selve avlesningen er offesiell tror jeg. Jeg tror ikke man kan betale mindre for avlesning mot at resultatet ikke legges ut. Men du kan få veterinæren sitt synspunkt da, men den blir ikke offisiell.

 

 

Okei, så jeg kan sende den inn, betale 2-300 kr og få en avlesning tilbake, men den blir ikke registrert noe sted?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at NKK avleser HD/AD-bilder uten at resultatet skal være offisielt, og skal det bli det, må hunden registreres i NOX-registeret. Alternativet er vel at du bare ber veterinæren som tar bildene om å kikke på dem og se om det ser greit ut liksom, uten at du får noen offisiell diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart når hunden har chip, er ikke det godt nok med tanke på avlesning? Betaler 2000,- for røntgen og må ut med 800,- i tillegg for NOX-registrering jeg egentlig ikke trenger for da å få avlest det hos NKK. Dette blir fryktelig dyrt.

Kan en dyrlege avlese resultater godt nok`? Jeg kan ingenting om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må være chippet for å få avlest røntgendiagnose, men chip-merkingen må også registreres et sted. Altså NOX-registeret.

Jeg synes det er en god løsning for å luke ut noe av jukset vi vet har foregått, hvor oppdrettere og eiere røntger sin hund som "uregistrert" eller "blandingshund", får en avlesning, ser at den er fri, og røntger den uka etter med stamtavle for å få god statistikk. Er den ikke fri, blir den selvfølgelig aldri røntget med stamtavle. Det er juks og dårlig hode i sanden-mentalitet for å jobbe for god helse, etter min mening. Men om en vet at ID-merkingen allerede ligger lagret i NKKs datasystem, så blir det umulig å få avlest samme chip-merkede hund to ganger på dette viset.

Ikke alle veterinærer er like gode på å avlese resultat, så det kommer jo an på hvor du går. Jeg vet om mange veterinærer som har "lovet" at bildene er fri, mens diagnosen viser noe annet. Men forskjell på en A og en E bør jo de fleste veterinærer kunne se.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, mushi skrev:

Synes det er rart når hunden har chip, er ikke det godt nok med tanke på avlesning? Betaler 2000,- for røntgen og må ut med 800,- i tillegg for NOX-registrering jeg egentlig ikke trenger for da å få avlest det hos NKK. Dette blir fryktelig dyrt.

Kan en dyrlege avlese resultater godt nok`? Jeg kan ingenting om det her.

Men hva er formålet ditt med avlesningen? Dersom du ikke skal ha valper på hunden, og bare vil ha en slags status, så er det sikkert tilstrekkelig å la veterinæren som tar bildene også bare kikke på dem. Man ser jo da om det ser stygt ut eller ikke - og det er vel det som er viktigst kanskje? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste veterinærer kan nok gi deg et mer enn bra nok svar på hvordan status det er på hundens ledd. Selv om du ikke får en bokstav på det så får du jo høre om det ser bra ut eller ikke og evt hva som er galt, om det er noe. 

Edit: fordelen med offisiell avlesningog registrert sådan er jo at du får dekt evt senere hofteplager på forsikring, om resultatet er fri for hd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Det er vel ikke lov å røntge hunder for HD/AD uten å sende inn bildene? Vet ikke hvordan det er for NOX-hunder, men du får ikke røntget en registrert hund i Norge mtp HD/AD uten å på forhånd ha skrevet under på at bildene blir sendt inn.

Jeg vet flere med registrert hund som har røntget uten offisiell avlesning, 2 av dem er også her på sonen. 3 av hundene har dog vært røntget på symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Jeg vet flere med registrert hund som har røntget uten offisiell avlesning, 2 av dem er også her på sonen. 3 av hundene har dog vært røntget på symptomer.

Røntger man pga sykdom osv er det noe annet, men veterinærene har ikke lov til å røntge "uoffisielt", og kan potensielt miste retten til å ta bilder for NKK. Mulig noen av dem er litt lemfeldige med det, men det er altså ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tuvane skrev:

Det er vel ikke lov å røntge hunder for HD/AD uten å sende inn bildene? Vet ikke hvordan det er for NOX-hunder, men du får ikke røntget en registrert hund i Norge mtp HD/AD uten å på forhånd ha skrevet under på at bildene blir sendt inn.

Det er ikke så veldig vanskelig å omgå de reglene da, det er bare å ikke opplyse om at du drar og røntger for det første. Man kan for det andre si at man røntger for å se etter problemer i bekkenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røntget Chicka i 2004 og fikk dem avlest av NKK.

Håper jeg får gjort den hvis jeg får blandingshund neste gang (at de ikke har endret regler), for jeg vil vite hvordan hunden er innvendig før jeg begynner trening osv, jeg er litt petimeter på slike ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Renate A skrev:

Jeg røntget Chicka i 2004 og fikk dem avlest av NKK.

Håper jeg får gjort den hvis jeg får blandingshund neste gang (at de ikke har endret regler), for jeg vil vite hvordan hunden er innvendig før jeg begynner trening osv, jeg er litt petimeter på slike ting :)

Det var vell fordi NOX-registeret ikke kom før i 2008 :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kristiin skrev:

Det var vell fordi NOX-registeret ikke kom før i 2008 :)

 

Jeg røntget Luna "bare fordi" i 2013 uten å sende inn til NKK, og hun ble NOX-registrert tidlig 2012. Det ble gjort på klinikken til en kjent og profilert vet., så det hadde vel vært litt risky å ikke følge reglene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som ikke er registrert i NKK eller NOX, og mener at restulatene ble lagt ut på Dogweb som "ureg.." Blir så og si det samme som å røngte en registrert hund igrunn (hvis ikke jeg husker helt feil :P ) 

Kan dobbeltsjekke det om noen vil ha nøyaktig svar? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som ikke er registrert i NKK eller NOX, og mener at restulatene ble lagt ut på Dogweb som "ureg.." Blir så og si det samme som å røngte en registrert hund igrunn (hvis ikke jeg husker helt feil [emoji14] ) 

Kan dobbeltsjekke det om noen vil ha nøyaktig svar? [emoji4] 

Ja, det hadde vært veldig fint! :)

Vil gjerne ha det avlest ordentlig hvis det er mulig uten NOX registrering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...