Gå til innhold
Hundesonen.no

Parkas til vinterkulde?


Rosin
 Share

Recommended Posts

Er på jakt etter en parkas som fungerer i kulde (om den kan holde meg varm i -15 med en ullundertrøye + tynn ullgenser under f.eks) samtidig som den må tåle regn, sludd og våt snø (som er det vi har mest av, i våre patetiske Østfoldvintre :P  )

Noen som har erfaring med Didriksonsparkaer f.eks? Har også kikket på Fjellrevens Nuuk, Kyla og Polar Guide, men de ser så like ut alle sammen at jeg ikke aner hvem av de som passer best til mitt bruk. Det er så dårlige beskrivelse på nettsidene, de får jo 90% av jakkene til å høres identiske ut :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fjallreven Kyla og det tror jeg er mitt beste kjøp noensinne. Jeg kjøpte den på salg på outnorth.no for noen år siden. Her på vestlandet er det sjeldent -15 da, men jeg bruker den fra oktober til april i all slags vær. Liker at den tåler en del nedbør, den er perfekt for patetiske vintre. Nuuk er veldig lik, men jeg innbiller meg at den kanskje ikke er like varm.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fjellräven Nuuk, den er på sin 4 sesong nå. Jeg har brukt den svært mye, i varierende miljø. De første sesongene hold den meg varm hele tiden og den var også vann og vindtett. Faktisk første plagget jeg har hatt som har holdt meg varm når jeg har stått i ro lenge i kaldt vintervær, så jeg har virkelig elsket den jakken.

Men, på slutten av 3 sesong merket jeg at den ikke var spesielt vanntett lenger. Har begynt å bruke den igjen denne sesongen og merker det samme, i tillegg føler jeg at den ikke holder meg like varm lengre. Den er fremdeles varm, men jeg merker en forskjell i forhold til hvor varm den var tidligere, virker som at fyllet har blitt tynnere på en måte. Jeg er i dialog med Fjellräven angående dette, de hadde ikke hatt noen ligende tilbakemeldinger på det før, så jeg er spent på hva jeg får til svar.

Jeg har aldri impregnert jakken, så jeg skal gjøre dette nå og se om det bedrer situasjonen. Uansett forventer jeg at en såpass dyr jakke skal holde lenger enn 3 sesonger. Alt av stoff på jakken ser helt nytt ut, så ingen synlig slitasje på den.

Nuuk har syntetisk for, mens Kyla har gåsedun og fjær. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at slikt kan skje med syntetisk for, @Elisabeth00 , at det har en god del kortere levetid enn dun. Ganske kjipt når man snakker om jakker i Nuuk-prisklassen

@Bruv , i hvilke temperaturer synes du Kyla begynner å bli for varm? Bruker du bare "vanlige" klær under om vinteren, eller må man ha ull og lag-på-lag under også for at den skal klare streng kulde? :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er Nuuk fra Fjellreven jeg har, er skikkelig skuffa. Glidelåsene har falt av to ganger (dvs at jakka er byttet to ganger) på ett år. Ikke varm nok heller. Søster har Barents tror jeg, den er faktisk varmere, men på den har sømmene gått opp på (brukt to sesonger). Fjellreven har forøvrig bedriten kundeservice, de insisterer på at søster må betale frakt på jakka som er ødelagt..

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rimfrosthuldra Ja, jeg har også hørt det om syntetisk for, så jeg er litt redd for at det er det som er grunnen, selv om jeg hadde håpet den skulle tåle mer enn 3 sesonger før foret begynte å takke for seg. Spesielt irriterende når absolutt alt annet på jakken ser helt nytt ut, og det kan jeg nesten ikke skjønne så mye jeg har brukt den, hundelabber som har skrapet den, osv. Men Fjellräven virket veldig overrasket over problemstillingen, så jeg vet ikke. Kanskje folk vanligvis bytter ut jakker før :P Kan oppdatere her inne om jeg merker noe forskjell etter impregnering, og ikke minst om jeg får noe mer svar av Fjellreven.

Til sammenligning med bergans dunjakke (den varianten som "alle" hadde en periode), så er Nuuk parkasen hundre ganger varmere. I minus 20 må jeg har lag under, men mye mindre enn da jeg brukte dunjakken fra bergans. Jakken holder (eller gjorde i alle fall det) meg varm i minus 10, med vintersko, votter, lue og ellers vanlige klær. Som turjakke opplever jeg den for varm, så da bruker jeg heller tynnere jakke og lag jeg kan variere med. Bruker den mye på rusletur da :)

 

At Nuuk skal være mindre varm enn Barents virker veldig merkelig, og er ikke det som er ment fra produsentens side i alle fall:
"Nuuk Parka: Et perfekt vinterplagg i vekslende vær, ... , også ved virkelig lave temperaturer."
"Barents Parka har mindre isolering enn våre varmeste vinterjakker, slik at den kan brukes også når temperaturen ligger rundt null."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en Didriksons Angelina på meg  :) Jeg er fremdeles usikker på hvor varm den egentlig er, den står jo ikke listet under vinterjakker på Didriksons nettsider, men den får sånn skryt for å være varm på diverse forum rundt omkring at jeg tenkte å gi den en sjanse. Vestlandsvinter har jo nesten blitt normen her på østlandet også etterhvert, det blir sjelden under -5, så jeg håper den duger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Rimfrosthuldra skrev:

Kjempelekker! :wub:   

Jeg ble offisielt forelsket i jakken min i dag når det var 10 minus og jeg var tynnkledd siden jeg skulle være inni en hall. :wub: 

(fjuskepels forøvrig)

12241450_10156256480830072_3523206508711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nysgjerrig på hvilken dunjakke fra Stormberg "alle " har. Jeg har nemmelig en og den er grisevarm! Så varm at jeg nesten ikke har fått brukt den. Dog vil jeg ikke anbefale den til det som etterspørres av trådstarter, tror ikke den er noen hit i sludd og vått vær. (aldri prøvd, for den er for varm til sånt vær for meg).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans dunjakke som jeg kjøpte i 2007. Like god og varm og fin den dag idag. Brukte den senest idag.

Har en dunjakke fra Stormberg også - denne http://www.stormberg.com/no/nordkapp-dunjakke-dame.html?nosto=nosto-page-category1 og den synes jeg egner seg mer for tidlig høst. Kan ikke sammenliknes med den jeg har fra Bergans engang. Ikke tåler den vått vær heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg fikk Didrikson Angelina i posten i dag, og kan ikke si jeg er sånn kjempeimponert. Den er veldig tynn, tror den blir kald når (hvis :P ) det blir ordentlig vinter, og den var trang og rar i armene :/  Jeg bestilte i min vanlige størrelse, kanskje den hadde hatt bedre passform i en størrelse større. Den stoore påsydde lappen i nakken var også temmelig irriterende.

Det skal ikke være lett, haha   :blink:

 

Jeg ser det står "vannavstøtende" på de fleste vinterparkaene fra Fjellreven, men det lureste er vel å gå for vanntett her i mildværet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...