Gå til innhold
Hundesonen.no

Blir bilburet stort nok?


froeken
 Share

Recommended Posts

Vi får valpen neste uke, men etter (nesten) måneder med lesing klarer vi enda ikke å bestemme oss hvordan bur vi skal ha.. Hunden blir en blanding mellom Toller og BC, tispe, så hun blir nok ikke så veldig stor.

Jeg har veldig lyst på Variocage siden de virker smartest mtp. kollisjon, men jeg er ikke sikkert om et sånt bur blir stort nok.. Det er bare to modeller som ville passe oss, nemlig Compact-serien med terskel. De er da 600-820x555x650 eller --x700x--. Har lest i andre tråd at 50-55 bredde skal være greit for en BC, men.. Blir ikke klok av MIMs størrelsesguide heller, og prøveligge i butikken blir uaktuelt siden vi skal ha bilburet fra dag 1, ikke først når hun er voksen.

Hva mener dere? Det skal være kun til transport, de lengste turene går til hytta (2-3 timer med luftepauser inimellom).

Ellers er det jo en rekke tilbud når det gjelder bur som er sveiset etter mål, ser det er mange som har Kela eller Trønderburet. Tromsø fengsel her oppe lager også bur etter mål, vi har et slik stående hos svigermor, men det passer ikke til bilen. Er helsveisete bur like trygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror variocage vil passe helt fint med de målene. Husk at hunden ikke skal ha for mye boltreplass i bilbur :)

Dette er de burene som dybden kan endres på? I så tilfelle hadde jeg valgt det største, startet med buret så smalt som mulig og heller utvidet buret i dybde dersom det skulle bli behov.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, froeken skrev:

Vi får valpen neste uke, men etter (nesten) måneder med lesing klarer vi enda ikke å bestemme oss hvordan bur vi skal ha.. Hunden blir en blanding mellom Toller og BC, tispe, så hun blir nok ikke så veldig stor.

Jeg har veldig lyst på Variocage siden de virker smartest mtp. kollisjon, men jeg er ikke sikkert om et sånt bur blir stort nok.. Det er bare to modeller som ville passe oss, nemlig Compact-serien med terskel. De er da 600-820x555x650 eller --x700x--. Har lest i andre tråd at 50-55 bredde skal være greit for en BC, men.. Blir ikke klok av MIMs størrelsesguide heller, og prøveligge i butikken blir uaktuelt siden vi skal ha bilburet fra dag 1, ikke først når hun er voksen.

Hva mener dere? Det skal være kun til transport, de lengste turene går til hytta (2-3 timer med luftepauser inimellom).

Ellers er det jo en rekke tilbud når det gjelder bur som er sveiset etter mål, ser det er mange som har Kela eller Trønderburet. Tromsø fengsel her oppe lager også bur etter mål, vi har et slik stående hos svigermor, men det passer ikke til bilen. Er helsveisete bur like trygt?

Det høres ut som en grei str. Mine to er nok litt større enn din antagelig vis blir og de har 55 bredde, 90 dybde og 70 (tror jeg) høyde. De har ikke boltreplass inni der så det er ikke optimalt om de skal være der veldig lenge, men veldig fin str til bilkjøring og helt ikke noe problem at de ligger der på trening osv (da er de jo ute og får strekt på seg innimellom). Blir det for stor plass så er det jo bare større skade ved evt kræsj og det blir mer slitsomt for de å ligge der mens man kjører siden de får mindre støtte fra buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle :-) Tenkte også på det at hunden ikke skal skli rundt i svingan heller, og at vi kan justere dybden kan jo være veldig praktisk under oppveksten mht. dette, da slipper vi hjemmesnekrede løsninger.

Jeg var litt usikker siden burene ikke er så veldig høye, men det blir vel ikke hun heller. Tryggest er det jo uansett å ligge. som sagt tar vi gjerne pauser i bilkjøringen når vi har låne(familie)hunden med oss.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Variocage single large til min (litt store) bc gutt på 23 kg. Syntes det blir for lite. Han må ligge i en krøll, og får ikke satt seg opp ordentlig engang. Går over til Kela nå.

For en mindre tispe hadde det sikkert passet fint. Litt surt at det ble for lite, for var jo svindyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Variocage single large til min (litt store) bc gutt på 23 kg. Syntes det blir for lite. Han må ligge i en krøll, og får ikke satt seg opp ordentlig engang. Går over til Kela nå.

For en mindre tispe hadde det sikkert passet fint. Litt surt at det ble for lite, for var jo svindyrt.

Hehe, prisen på burene kommer selvfølgelig i tillegg. De er heller ikke lett å få tak i brukt, siden vi som sagt er låst til Compact-burene..

Trur neppe hun blir 20kg, men det blir kanskje litt spennende hvordan fasongen blir :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har aldri skjønt greia med at man skal krølle bikkje sammen på minst mulig plass i bilen. Jeg synes det er drit-trist å se alle som insisterer på at de skal ha variocage og ikke har plass til mer enn et frimerkestort bur, i det buret bretter de sammen bikkja og stuer den inn, og kjører glad avgårde - det er jo kollisjonssikkert må vite. At hunden synes det er ukomfortabelt er det ingen som tar høyde for. Det værste er jo at de samme menneskene ofte er de som får helt dilerium i burdiskusjoner ellers.

Buret bør være så stort at hunden kan ligge komfortabelt på siden, den må ikke ha utstrukket bein, men at den i det minste kan finne en god stilling å ligge i, og kan ligge med rett rygg (dybde), den bør kunne sitte opp uten å måtte huke huet for taket.

Jeg har varikasser i min bil
Tervueren hannhund - normalt stor - Varikasse XL 100 cm lang, 68 cm bred og 75 cm høy
Mellompuddel tispe (liten) - Varikasse medium - 70 cm lang, 52 cm bred og 54 cm høy
Fransk bulldog - Varikasse medium

Altså - terven kommer inn i medium burene han, får til og med snudd seg, men selv om han får til det så ville det jo ikke falle meg inn i svarteste natta å tenke at det buret er stort nok selv om han kommer inn i det. Han kunne kanskje, til nød vært i et str. large (90/63/68), men selv det hadde jeg syntes var for snaut.

Nei - mål bilen, finn ut hvor stor plass du har og lag bur etter det. Det er ikke feil å ha plass så det er komfortabelt for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belgerpia skrev:

Jeg har aldri skjønt greia med at man skal krølle bikkje sammen på minst mulig plass i bilen. Jeg synes det er drit-trist å se alle som insisterer på at de skal ha variocage og ikke har plass til mer enn et frimerkestort bur, i det buret bretter de sammen bikkja og stuer den inn, og kjører glad avgårde - det er jo kollisjonssikkert må vite. At hunden synes det er ukomfortabelt er det ingen som tar høyde for. Det værste er jo at de samme menneskene ofte er de som får helt dilerium i burdiskusjoner ellers.

Buret bør være så stort at hunden kan ligge komfortabelt på siden, den må ikke ha utstrukket bein, men at den i det minste kan finne en god stilling å ligge i, og kan ligge med rett rygg (dybde), den bør kunne sitte opp uten å måtte huke huet for taket.

Takk og amen.... Jeg har heller aldri skjønt dette med at man skal ha så små bur til hundene i bilen. Og dette med støtte når de ligger? Trenger de støtte, så legger de seg faktisk bare inntil en av veggene - de trenger ikke å ha støtte på alle kanter liksom... og trenger de det, så ville jeg seriøst revurdert hvordan man kjører bil faktisk. Ting slenger ikke rundt i et bur om man ikke kjører som en villmann... 

Mine hunder har ekstremt store bur i bilen min - de er 110 cm lange, 80 cm breie og ... ehhhh.. høyden husker jeg faktisk ikke nå. De kan ligge på tvers i buret om de vil - og strekke seg så lange de er. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet for burstørrelse handler om sikkerhet. Jo mer hunden blir kastet rundt i en kollisjon, evt jo større plass den har å få fart på, jo større blir skadene. Men det betyr jo ikke at man skal brette hunden inni buret heller. Og kjører man ofte lange strekninger eller har lange dager i bilbur pga trening og konkurranser så bør hunden ha plass til å ligge flatt ut ihvertfall.

Kovu hadde litt knapt bur tidligere, så da vi kjøpte ny bil ble det Kela. Jeg tok litt for godt i, og har samme størrelsen som @Siri. Det er teknisk sett plass til to ridgebacker i det buret, og det uten å brette dem...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, simira skrev:

Argumentet for burstørrelse handler om sikkerhet. Jo mer hunden blir kastet rundt i en kollisjon, evt jo større plass den har å få fart på, jo større blir skadene.

Nå er det vel ingen hundebur som er så store at akkurat det der er et reelt problem, men et som noen har konstruert opp. Hvor ofte kolliderer man? Jeg tenker at det er mye bedre at hundene har god plass i sine hundebur i bilen hele livet sitt enn at de skal ha begrenset plass i buret bare fordi man kanskje, muligens en eller annen gang kanskje skulle komme til å kollidere. Jeg tror faktisk ikke forskjellen på om et bur er 20 cm fra eller til utgjør særlig stor forskjell på skadeomfanget i en ulykke, men det utgjør veldig stor forskjell på hundens velvære.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem mener egentlig at burene skal være minst mulig? At man ikke har boltreplass betyr ikke at hundene er knøvlet inni. Bur i bil skal også være stort nok slik at hundene kan ligge komfortabelt, men boltreplass er faktisk ikke godt for noe i et bilbur, med mindre man oppbevarer hundene i bilen mye.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Nå er det vel ingen hundebur som er så store at akkurat det der er et reelt problem, men et som noen har konstruert opp. Hvor ofte kolliderer man? Jeg tenker at det er mye bedre at hundene har god plass i sine hundebur i bilen hele livet sitt enn at de skal ha begrenset plass i buret bare fordi man kanskje, muligens en eller annen gang kanskje skulle komme til å kollidere. Jeg tror faktisk ikke forskjellen på om et bur er 20 cm fra eller til utgjør særlig stor forskjell på skadeomfanget i en ulykke, men det utgjør veldig stor forskjell på hundens velvære.  

Nå er jeg ingen fysiker, men det utgjør en del. Om tanken er at man aldri kolliderer så er det vel ikke så viktig hverken hva slags burman har eller hvor stort det er. Og så finnes det plenty alternativer mellom kaninbur og hestehenger. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

hvem mener egentlig at burene skal være minst mulig? At man ikke har boltreplass betyr ikke at hundene er knøvlet inni. Bur i bil skal også være stort nok slik at hundene kan ligge komfortabelt, men boltreplass er faktisk ikke godt for noe i et bilbur, med mindre man oppbevarer hundene i bilen mye.

Syns det stadig kommer kommentarer om at bilburene skal være så små jeg. Men hvem, tja, har ikke notert ned nickene til de som har uttalt det. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KristinR skrev:

Syns det stadig kommer kommentarer om at bilburene skal være så små jeg. Men hvem, tja, har ikke notert ned nickene til de som har uttalt det. 
 

For små? Eller bare at hunden ikke skal greie å turne inni der? For det er stor forskjell på det. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dobbeltbur fra Hercules til mine og jeg synes kanskje Nemi sin del er litt knapp, men likevel synes jeg hele buret blir litt stort. Blir ikke helt enig med meg selv om jeg skal kjøpe nytt bur til Blitz og gi Nemi hele sitt bur, eller om jeg bare skal ha det sånn. Nå er det forøvrig sjeldent at de oppholder seg timesvis i bur i bilen til vanlig, stort sett korte kjøreturer. 

Da jeg kjøpte buret var jeg innom etpar-tre forskjellige dyrebutikker, og alle de ansatte var enige om at det var passelig plass til Nemi i halve. 

Jeg kjøper bur ut i fra at de skal være små, men at hunden fint får plass. Mindre enn flybur da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt overraska over noen uttalelser må jeg si. Hundeburet bør være stort nok til at hunden kan reise seg og snu seg og ligge i en komfortabel liggestilling. 

Største grunnen til vi har bur er vel mtp sikkerheten. Bryr du deg om bikkja i en kollisjon? For den kan bli ganske mye mer mørbanka i et alt for stort bur i forhold til et passe bur ved en kollisjon. 

Å argumentere med at: hvor ofte kolliderer man da? Blir jo helt blåst. Skal man ikke sikre unga betraktelog heller da? Er jo ikke stor sjangs for man kræsjer eller? 

Vi sitter jo også ganske fastspent i en stilling. Ja vi kan bevege føtter å armer litt. Samme med barn.

Så så lenge hunden kan snu seg og ligge komfortabelt er buret stort nok. Dette bør ikke forveksles mellom å trykke hunden inn i et for lite bur for det er da ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort buret skal være blir jo en avveining mellom sikkerhet og komfort. Dersom man kjører mye, men hunden ellers ikke tilbringer tid i buret, så ville jeg ha gått for et mindre bur (hunden skal selvfølgelig ha plass til å sitte/ligge komfortabelt). Mens dersom man kjører lite (relativt sett), men hunden tilbringer mye tid i bilburet (treninger, konkurranser, reiser), så ville jeg ha valgt et litt større bilbur.

Samtidig må man jo også se hvor stort bur man faktisk har plass til. Har man to store hunder og en normal bil, så er det begrenset hvor mye plass man kan få i hvert bur.

Mitt bilbur kunne gjerne ha vært litt større, siden bikkja tilbringer endel tid der mens bilen står stille, men det fungerer fint, han har plass til å sitte og ligge, samt plass til vannskål. Skulle han hatt plass til å ligge rett ut måtte jeg ha tatt i bruk absolutt hele bilen bagasjerom + baksete, og det ville ikke ha vært spesielt trygt ved en krasj. Dersom det blir nytt bilbur blir det nok noen cm bredere, muligens litt dypere, og muligens noen cm høyere dersom jeg klarer å presse det inn i bilen, men det er tvilsomt ettersom det ser ut til at nåværende bur har tenkt til å leve et langt liv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fratar jo oss selv og eventuelle barn en del bevegelsesfrihet i bil ved å bruke bilbelte og bilseter, nettopp fordi vi vet det begrenser skadene ved kollisjon. Jeg tenker likt ang. hundens sikkerhet i bil, at litt reduksjon i bevegelsesfrihet er å foretrekke fremfor skader ved kræsj. Så får man heller stoppe innimellom så hunden får strekke på beina, akkurat slik vi gjør selv om vi skal kjøre langt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser at diskusjonen har blitt fortsatt en del her %) 

Det er jo helt klart at hun skal være komfortabel, ellers hadde jeg ikke spurt engang og bare kjøpt buret. Jeg er også mest bekymret for  høyden. Nå er hun bare 9 uker gammel, ellers hadde vi jo fort funnet ut om hun passet eller ikke. Buret er bestillt, så idéen er å putte Flatcoaten til svigermor ved siden av, men hun er da ei svær tispe på 25kg+. 

Vi skal se litt hvordan det buret virker når vi får det. Er vi i tvil, sender vi buret tilbake og får laget et fra Kela eller Tromsø fengsel. 

Variocage er som sagt "førstevalget" fordi de faktisk er killisjonstestet. Ingen i familiene vår har kræsjet, men akkurat som flere har pekt ut - når uhellet først er ute, er man glad hvis man har en bil med 10 eller 15 airbagger, brukt setebelte og hatt ungen eller hunden i et skikkelig sete eller bur. Jeg er rett og slett usikker om Kelabur etc. Klarer seg like bra i tilfelle av ulykke. Ellers hadde jeg bare kjøpt et slikt bur, er jo mange fordeler med de òg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, simira said:

Jeg kjenner en som kolliderte på Autobahn i 150 km i timen med Kela. Gikk helt fint med de to rottweilerene i hvert sitt bur. Litt mørbanka, såklart, men ingen skader.

Haha, jeg trur jeg har lest et annet innlegg fra deg på Canis eller noe, var samme historien :-) hjem til Autobahnen skal vi ikke (jeg er faktisk fra Tyskland :-D), men mtp på krasjsikkerhet er det jo en god referanse. Så bra at det gikk bra med hundene, selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...