Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan roe ned "høy" hund før konkurranse?


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

 

(Skulle liksom sitere 2ne)

Jeg blir ikke kvitt alle disse sitatrutene :lol: Jeg tror det der er superviktige ting! Vi vil jo ha motiverte hunder, men ikke så motiverte at de ikke lenger er såpass balanserte at de klarer å konsentrere seg. Det er ingen god sinnstemning å være så høy på stress at man ikke klarer å roe ned.

Monti var veldig sånn før og vi har jobbet masse med det de siste månedene med stort hell. Det der med at ja, vi belønner og jubler og sånn men han får ikke lov til å ta helt fullstendig av. Det blir mye godbiter og ball en sjelden gang - så lenge motivasjonen og gleden er der er der så er det ingen grunn til superbelønninger hele tiden for å trekke de enda høyere opp (men vi må fremdeles la han guffe ut litt før han går i ringen for å riste av seg litt stress :P ).

Endret av soelvd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Rapport fra LP-stevne! I dag gikk vi en tur på ca 40 minutter der Nemi fikk gå løs. Relativt rolig tempo. Kom inn i hallen ca halv 10(stevnet startet kl. 10) og trente på ro der til vi skulle ha

Om jeg skal være ærlig så ser jeg en hund som ikke er på jobb? Men leker sånn hun vil (så ikke lengre enn til starten på dekk fra holdt ) Fører har også litt å jobbe med. Det å gå mer "normalt", o.l. 

Helt ærlig, så er det jeg ser en hund som ikke er på jobb, og som er usikker på hva som forventes av den, og som i stedet hopper og spretter og lager lyd for å se om det kan gi noe respons hos fører.

Først tenkte jeg at jeg skulle nevne at kortison kan føre til uro i kroppen, vi mennesker kan få hetetokter og svette og bli urolig av å stå på kortison, jeg antar det samme gjelder for hunder selv om hektetokter og svette blir litt vanskelig for oss å registrere :P Men det visste du sikkert fra før av :)  

Det jeg har gjort med Nora, som har noe av de samme problemene, er å trene på å beherske seg. Greit nok at trening er gøy, men det trenger ikke å være så gøy, liksom :P Så vi gikk sakte marsj en hel vinter, hun må ligge mellom øvelsene og "puste med magen", jeg bruker stort sett bare godbiter som belønning (og for en sulten kortisonhund som henne, så holdt det stort sett med godbiter, selv om hun også har god lekelyst), og jeg startet alltid opp trening og oppvarming før konkurranse med å gå fvf. Hvis hun gira seg opp og begynte å ta av litt, så gjorde jeg et poeng ut av å roe det hele ned, å kreve at hun fokuserte og utførte det jeg ba henne om ordentlig (Nora er en hund som liker fart, jo mer fart, jo bedre, tror hun, så hun kunne i sin ungdom finne på og løpe idiot rundt og apportere, hoppe over hinder eller bare være irriterende når stresset og iveren tok overhånd). 

Jeg har ikke helt troa på å trimme henne før konkurranse har noe for seg. Det er ikke energinivået som er for høyt, det er stresset, og å la henne løpe en time før start funker kanskje de 2-3 første gangene, men etter det så må hun kanskje ha halvannen time, så to timer osv, fordi det ikke er kondisen som er problemet, det er stresset og forventningene, og de blir ikke borte av at man øker utholdenheten deres. Om du skjønner hva jeg mener? 

Jeg synes du kommer med noen gode poenger :) Jeg bruker sjeldent "superbelønning", vi bruker i hovedsak bare hennes eget fôr som godbiter og det jobber hun for. Hun får superbelønning når hun har ligget lenge i dekk, for dekken har vært ganske ustabil, så jeg har fokusert på gode belønninger for å bli liggende. Jeg misstenker vel egentlig at hun ikke synes det er verdt å ligge helt stille i to min(mens hun egentlig koker) hvis hun ikke får skikkelig lønn for strevet.

Jeg er enig med deg at det fysiske behovet og forventningsstresset er to forskjellige ting, og hvis målet er å slite henne ut sånn at hun ikke "orker" å stresse, så faller jo hele poenget bort. Men kanskje det å få ut litt overskuddsenergi og få løpe litt osv. gjør det lettere å roe ned stresset i etterkant? At hun på en måte er tilfredsstilt til en viss grad på det fysiske og dermed har jeg lettere tilgang til å jobbe med selve stresset? 

Nemi er en hund som krever mest fysisk aktivitet. Trener vi for mye og går for lite tur, så blir hun urolig og rastløs. Det er ikke det at hun går lang tid uten mental stimulering, men fysisk mosjon og tur med hundevenner og "den typen" mental og fysisk aktivisering står høyere i kurs og jeg føler det er mer DET hun krever enn rene mentale utfordringer, selv om hun liker de også. Jeg tror det er noen lopper i blodet som må ut, hehe.

Det var litt derfor jeg tenkte at en tur med utløp for litt av det fysiske kanskje kunne hjelpe. Jeg har ingen planer om å prøve å slite henne ut fysisk, det blir nok bare å skyte meg selv i leggen, men at hun får ut toppen av energien fysisk.

Nemi er en sånn hund at etter vi hadde brukt 6 timer på prekestolen og jeg SÅ at Nemi var mer sliten enn hun pleier og være(hun bar i tillegg kløv), så var det ikke mer enn halvannen-to timer i bilen og hun kunne være med på en tur til. Det blir liksom aldri tomt *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en uredigert film av det uoffisielle stevnet, så får dere en ide om hvordan hun er. Lettere å vise enn å beskrive egentlig. Fikk ikke med hele lineføringen da hun som skulle filme glemte seg litt bort, men man får jo en grei ide likevel :P Mye tull og vas.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Sprettballen skrev:

Her er en uredigert film av det uoffisielle stevnet, så får dere en ide om hvordan hun er. Lettere å vise enn å beskrive egentlig. Fikk ikke med hele lineføringen da hun som skulle filme glemte seg litt bort, men man får jo en grei ide likevel :P Mye tull og vas.

 

 

Om jeg skal være ærlig så ser jeg en hund som ikke er på jobb? Men leker sånn hun vil (så ikke lengre enn til starten på dekk fra holdt ) Fører har også litt å jobbe med. Det å gå mer "normalt", o.l. 

Kanskje rett og slett bare trene mer? I flere miljøer/settinger?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke så lett å gå normalt når man har en hund som presser seg inntil beina hele tiden :P Hadde hun ikke ploga så hadde jeg gått normalt, hehe.

Hun er ikke skikkelig på jobb fordi hun ligger for høyt i stress. Hoppene og vimsingen er typiske tegn man ser hos henne når hun ikke er skikkelig på jobb. Om du ser lenger ut i filmen, så ser du jo at hun jobber, men hun greier ikke å være fullt konsentrert. Hadde jeg bare fått landet henne mer, hadde hun jobbet bedre. Jeg vet det, fordi når hun er normalt i stress så har vi flotte økter hvor hun tar til seg signalene mine og der hun tar i bruk det jeg faktisk har lært henne. Når hun er høyt i stress så greier hun ikke det og gjør en halvhjerta jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sprettballen skrev:

 

Det er ikke så lett å gå normalt når man har en hund som presser seg inntil beina hele tiden :P Hadde hun ikke ploga så hadde jeg gått normalt, hehe.

Hun er ikke skikkelig på jobb fordi hun ligger for høyt i stress. Hoppene og vimsingen er typiske tegn man ser hos henne når hun ikke er skikkelig på jobb. Om du ser lenger ut i filmen, så ser du jo at hun jobber, men hun greier ikke å være fullt konsentrert. Hadde jeg bare fått landet henne mer, hadde hun jobbet bedre. Jeg vet det, fordi når hun er normalt i stress så har vi flotte økter hvor hun tar til seg signalene mine og der hun tar i bruk det jeg faktisk har lært henne. Når hun er høyt i stress så greier hun ikke det og gjør en halvhjerta jobb.

Men har du prøvd å overtrene i stressende miljøer? Altså, miljøer som stresser din hund. For jeg tror du kan ha mye å hente der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur tar ikke stress, men jeg ville fortsatt luftet litt godt før stevne bare for å sørge for at en aktiv hund ikke koker over av energi i tillegg. Men målet her er selvsagt ikke å slite ut hunden. Ellers tror jeg nok jeg ville ha lagt konkurranser på hylla en liten stund og heller brukt mer tid på trening og få bukt med problemet i sin helhet der. Kanskje dukker det opp igjen når man da etterhvert begynner å konkurrere, men jeg tror uansett at både hund og fører har mye lettere for det når ting sitter 100% på trening. Utfordre henne litt på dette med å bli for oppspilt å tren på at energien/motivasjonen skal komme ut på en konstruktiv måte i utstråling, intensitet og fart og ikke bare koke og tulle. 

Når konkurransedagen kommer ville jeg luftet hund, så tatt en god oppvarming hvor du trener litt på det som er vanskelig, enten det er momenter eller det å bare få satt hunden i rett modus før dere skal inn. Det virker jo som at det hjelper for Nemi og holde på litt, at hun roer seg etterhvert og ikke bare bygger seg opp mer og mer? Når det er dags for å gå inn i ringen så ville jeg tatt hunden inn på fot med en gang og hatt hunden under lydighet på vei inn og helt til vi starter slik at hun ikke rekker å tenke så mye selv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Malamuten skrev:

Tur tar ikke stress, men jeg ville fortsatt luftet litt godt før stevne bare for å sørge for at en aktiv hund ikke koker over av energi i tillegg. Men målet her er selvsagt ikke å slite ut hunden. Ellers tror jeg nok jeg ville ha lagt konkurranser på hylla en liten stund og heller brukt mer tid på trening og få bukt med problemet i sin helhet der. Kanskje dukker det opp igjen når man da etterhvert begynner å konkurrere, men jeg tror uansett at både hund og fører har mye lettere for det når ting sitter 100% på trening. Utfordre henne litt på dette med å bli for oppspilt å tren på at energien/motivasjonen skal komme ut på en konstruktiv måte i utstråling, intensitet og fart og ikke bare koke og tulle. 

Når konkurransedagen kommer ville jeg luftet hund, så tatt en god oppvarming hvor du trener litt på det som er vanskelig, enten det er momenter eller det å bare få satt hunden i rett modus før dere skal inn. Det virker jo som at det hjelper for Nemi og holde på litt, at hun roer seg etterhvert og ikke bare bygger seg opp mer og mer? Når det er dags for å gå inn i ringen så ville jeg tatt hunden inn på fot med en gang og hatt hunden under lydighet på vei inn og helt til vi starter slik at hun ikke rekker å tenke så mye selv. 

Ja, det er nok noe i den duren du beskriver jeg selv har kommet fram til. Jeg mener heller ikke at jeg skal gå tur for å slite henne ut, for som jeg sa tidligere i tråden så er jeg klar over at fysisk aktivitet er noe annet enn stress :) Men å få ut overskuddsenergi først tror jeg ikke er dumt, sånn at hun slipper å være både stressa og oppsatt på å få ut oppbygget energi. Jeg skal prøve det neste helg når vi skal starte klasse 1 offisielt. Etter det skal vi ta en liten pause tror jeg og trene mer målrettet. Trene mer på det som har falt ut og holde ved like det hun er flink på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så er det jeg ser en hund som ikke er på jobb, og som er usikker på hva som forventes av den, og som i stedet hopper og spretter og lager lyd for å se om det kan gi noe respons hos fører. Det er fine momenter inni der, men det henger  ikke sammen, og det ser ikke ut som om hun har noe særlig forståelse for lineføring eller fvf. Stresset ser det ut som kommer av manglende sikkerhet - når hunden vet hva den skal gjøre og er trygg på øvelsene, så vil mest sannsynlig disse overslagene hun har forsvinne av seg selv.

Når du i tillegg må holde henne fysisk fast mellom øvelsene, så blir inntrykket veldig kaotisk. Det virker på meg som om hun mangler litt grenser - nei, det er faktisk ikke greit og hoppe og sprette og løpe rundt på lineføring/fvf eller mellom øvelsene (hunden skal være under kontroll), og med en hund som begynner å bli såpass gammel tror jeg at jeg ville ha gått inn og korrigert dette på noe vis. For det virker ikke som om hun er klar over at dette faktisk er feil, og hopping og spretting er såpass selvforsterkende at det ikke er noe særlig poeng i å vente det ut hos en så aktiv hund. Det er ikke snakk om å banke henne opp, men å si "nei, det der er feil!" - gi en alternativ atferd - belønne. Og å være konsekvent på det - hopp og sprett = nei, bryte øvelsen og starte på nytt. Samme på innsitt. Det er ikke greit å hoppe på fører, og det ville jeg vært ekstremt konsekvent med både på trening og i hverdagen.

Jeg ville ha trent masse på fvf/lineføring, på ro/kontroll og på konkurranseforberedelser. Bare det å trene på hva man gjør før man skal inn i ringen og hva man gjør mellom øvelsene er viktig. Skal du oppover i klassene KAN du ikke holde på hunden din mellom øvelsene. Ei heller kan du stoppe/rygge/snu deg midt i en øvelse for å få hunden inn på plass igjen (da bryter du i utgangspunktet øvelsen og nuller). Det ser ut som du har trent mye på momentene, men lite på kjeding, venting og transport, og det er ofte det som utgjør hoveddelen av en LP-konkurranse. :) I tillegg til å finne ut av hva man gjør før man skal inn i ringen - det er selvsagt erfaringsbasert og ulikt for hver enkelt hund; noen må ligge og lade i bilen, noen må ha lang oppvarming, noen må ha lang tur, noen må gjete, noen må kastes ball med, noen må trene fokus og ro osv.

Akkurat hva DU skal gjøre med Nemi må du jo teste litt ut, men jeg vil tro at det er lurt at hun har fått ut litt steam, og at du trener på ro, kontakt og fvf før du skal inn i ringen. Og så ville jeg hatt masse konkurransetrening, der du trener på nettopp dette, og på å gå inn og ut av ringen, transporter mellom øvelsene og kjeding. :) Lykke til!

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Tuvane har et viktig poeng angående konkurransetrening og kjeding :) Hva med å reise på konkurranser (men ikke delta) og ta ut hunden og trene momenter? Hopp og sprett = ingen belønning, fine innsitter og et par skritt med en god fvf = rolig belønning og bekreftelse på riktig atferd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tuvane skrev:

[...]

Du sier mye av det jeg selv har kommet fram til. Det er alt for lenge siden vi har trent målrettet fvf og det har nok gått litt i glemmeboken hos henne fordi vi har hatt mye fokus på andre ting. Det å holde henne nede mellom øvelsene er absolutt ikke ideelt og er noe jeg ikke vil ha, men anså det som nødvendig der og da for å unngå hopping og ytterligere heving av stress. Så i stedet for å hipe henne opp, snakket jeg rolig til henne og strøk litt på brystet og holdt henne fra å hoppe. Et slags (misslykket?) forsøk på å roe ned.

Hopp og sprett er ikke noe hun vanligvis gjør noe særlig. Det er i enkelte situasjoner, som f.eks. der hvor hun var såpass høy. Noe av hoppingen kommer nok også av at hun helst vil prøve å stjele til seg en belønning som ofte ligger i vesten(men ikke denne gangen selvfølgelig) fordi hun synes hun fortjener belønning :P 

Når det kommer til fvf'en nå så føler jeg generelt vi står litt fast, så jeg skal ta det opp med instruktør på tirsdag og få litt hjelp videre på veien. Jeg føler vi har kommet til en bøyg jeg ikke kommer over på egenhånd.

Det med hopp i utgangsstilling skyldes mer en godt(og dårlig!) innlært uvane dessverre, det er noe vi jobber med. Det tar litt tid å bli kvitt fordi den er så innarbeidet hos henne. Vi jobber med at hun skal komme i utgangsstilling uten å hoppe med stadig høyere intensitet og fart. Vi må ta det gradvis, da for mye feiling gjør henne frustrert som igjen fører til mer hopping og attpåtil lyd.

RED: I dag skal jeg på skogstur med henne, så jeg tenkte å prøve å trene litt i parkeringsgarasjen under blokka når vi kommer hjem, bare for å se hvordan en god tur påvirker henne ift. forventningene med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Du sier mye av det jeg selv har kommet fram til. Det er alt for lenge siden vi har trent målrettet fvf og det har nok gått litt i glemmeboken hos henne fordi vi har hatt mye fokus på andre ting. Det å holde henne nede mellom øvelsene er absolutt ikke ideelt og er noe jeg ikke vil ha, men anså det som nødvendig der og da for å unngå hopping og ytterligere heving av stress. Så i stedet for å hipe henne opp, snakket jeg rolig til henne og strøk litt på brystet og holdt henne fra å hoppe. Et slags (misslykket?) forsøk på å roe ned.

Hopp og sprett er ikke noe hun vanligvis gjør noe særlig. Det er i enkelte situasjoner, som f.eks. der hvor hun var såpass høy. Noe av hoppingen kommer nok også av at hun helst vil prøve å stjele til seg en belønning som ofte ligger i vesten(men ikke denne gangen selvfølgelig) fordi hun synes hun fortjener belønning :P 

Når det kommer til fvf'en nå så føler jeg generelt vi står litt fast, så jeg skal ta det opp med instruktør på tirsdag og få litt hjelp videre på veien. Jeg føler vi har kommet til en bøyg jeg ikke kommer over på egenhånd.

Det med hopp i utgangsstilling skyldes mer en godt(og dårlig!) innlært uvane dessverre, det er noe vi jobber med. Det tar litt tid å bli kvitt fordi den er så innarbeidet hos henne. Vi jobber med at hun skal komme i utgangsstilling uten å hoppe med stadig høyere intensitet og fart. Vi må ta det gradvis, da for mye feiling gjør henne frustrert som igjen fører til mer hopping og attpåtil lyd.

Ift det å roe henne ned mellom øvelsene, kan du be henne legge seg eller sette seg? Eller gi en annen kommando? F. eks en "være her"-kommando, er slags "løs" fot, der hun holder seg på din venstre side, men du ikke krever noe mer enn det? Holdinga synes jeg bare ser ut som det girer henne mer opp, jeg tror ikke det roer henne noe.

Hvis hun vanligvis ikke hopper annet enn når hun prøver å stjele belønning, ville jeg ha trent impulskontroll på det - det er faktisk ikke lov å selvbelønne sånn eller å hoppe i det hele tatt når du går fvf eller på innsitt.

Ift hoppet på innsittet ville jeg nok ha satt en fysisk sperre foran deg (f. eks en stol), sånn at hun ikke får hoppet (og dermed ikke feilet), men må gå rundt, og deretter fjernet den gradvis/erstatte med å holde ut beinet/kneet. Dropp å tren fart og intensitet fram til hun kan komme inn på en pen måte, og tren heller rolig på kort avstand.

På fvf tror jeg også du kan trenge litt hjelp og litt nytenking, sånn at du bli kvitt ploginga - hun går jo som en klegg og trenger og trenger på deg, og det blir det også rasende mye trekk for oppover i klassene. Her vil jeg tro at det å trene venstrevendinger kan være til hjelp, men det er mulig at du også må starte litt på nytt med innlæring av korrekt plassering. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tuvane skrev:

Ift hoppet på innsittet ville jeg nok ha satt en fysisk sperre foran deg (f. eks en stol), sånn at hun ikke får hoppet (og dermed ikke feilet), men må gå rundt, og deretter fjernet den gradvis/erstatte med å holde ut beinet/kneet. Dropp å tren fart og intensitet fram til hun kan komme inn på en pen måte, og tren heller rolig på kort avstand.

Jeg trenger ikke fysisk sperre, vi har trent en del på innsitt uten hopp, og det får hun til så lenge intensiteten ikke er for høy(se film i forrige innlegg), så her er det å gradvis legge på mer. Jeg trener også på kortere avstander og roper på henne med en litt død og kjedelig stemme.

2 timer siden, Tuvane skrev:

På fvf tror jeg også du kan trenge litt hjelp og litt nytenking, sånn at du bli kvitt ploginga - hun går jo som en klegg og trenger og trenger på deg, og det blir det også rasende mye trekk for oppover i klassene. Her vil jeg tro at det å trene venstrevendinger kan være til hjelp, men det er mulig at du også må starte litt på nytt med innlæring av korrekt plassering. :)

Jeg gikk noen skritt tilbake i treninga i dag og trente en del på å gå bakover før vi gikk framover igjen. Det hjalp litt. Det hjelper også en del på ploginga når hun er roligere og motagelig for pirk. Når hun hjernen bare virker og ikke er tåkete av stress, så retter hun ser fortere ut i fra belønningsplassering. Men det krever at hun er såpass rolig at hun er mottagelig for pirk. Filmen som vist ovenfor er bare en liten økt, vi hadde ikke trent noe lenge. Det er egentlig bare for å vise hvor forskjellig hun er alt i fra om hun er høy eller rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg trenger ikke fysisk sperre, vi har trent en del på innsitt uten hopp, og det får hun til så lenge intensiteten ikke er for høy(se film i forrige innlegg), så her er det å gradvis legge på mer. Jeg trener også på kortere avstander og roper på henne med en litt død og kjedelig stemme.

Jeg gikk noen skritt tilbake i treninga i dag og trente en del på å gå bakover før vi gikk framover igjen. Det hjalp litt. Det hjelper også en del på ploginga når hun er roligere og motagelig for pirk. Når hun hjernen bare virker og ikke er tåkete av stress, så retter hun ser fortere ut i fra belønningsplassering. Men det krever at hun er såpass rolig at hun er mottagelig for pirk. Filmen som vist ovenfor er bare en liten økt, vi hadde ikke trent noe lenge. Det er egentlig bare for å vise hvor forskjellig hun er alt i fra om hun er høy eller rolig.

På innkallingen hjelper du jo henne veldig? Du flytter deg for å gi henne plass, og du bruker aktivt hånden og skulderen for å hjelpe henne inn, ergo kan hun jo egentlig ikke innsitt ordentlig, selv med lav intensitet. I mine øyne er det da ingen vits å trene innkalling med innsitt, før hun kan utføre innsitt på egen hånd. Også på LP-konkurransevideon flytter du deg etter hunden, men i utgangspunktet er det hunden som skal flytte seg etter deg. På stå under marsj har Nemi en veldig fin stå, men likevel gir du en stor dobbeltkommando, og ødelegger sånn sett veldig for henne. For når du hele tiden hjelper henne, så lærer hun jo ikke å utføre øvelsene på egenhånd, og i praksis blir hun veldig hjelpeavhengig.

Foten ser mye bedre ut når hun er roligere, og jeg tror dere bør jobbe med på den intensiteten. Samtidig bør du utfordre henne ved å plutselig ta springmarsj, og jobbe med at hun fremdeles beholder roen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tuvane skrev:

På innkallingen hjelper du jo henne veldig? Du flytter deg for å gi henne plass, og du bruker aktivt hånden og skulderen for å hjelpe henne inn, ergo kan hun jo egentlig ikke innsitt ordentlig, selv med lav intensitet. I mine øyne er det da ingen vits å trene innkalling med innsitt, før hun kan utføre innsitt på egen hånd. Også på LP-konkurransevideon flytter du deg etter hunden, men i utgangspunktet er det hunden som skal flytte seg etter deg. På stå under marsj har Nemi en veldig fin stå, men likevel gir du en stor dobbeltkommando, og ødelegger sånn sett veldig for henne. For når du hele tiden hjelper henne, så lærer hun jo ikke å utføre øvelsene på egenhånd, og i praksis blir hun veldig hjelpeavhengig.

Kall meg gjerne dum, men "hjelpen" i utgangsstillig og under stå er faktisk noe jeg gjør helt ubevisst. Jeg har ikke tenkt over det en gang :P Men jeg ser det jo nå når du sier det. Så det må jeg absolutt være mer bevisst på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sprettballen skrev:

Kall meg gjerne dum, men "hjelpen" i utgangsstillig og under stå er faktisk noe jeg gjør helt ubevisst. Jeg har ikke tenkt over det en gang :P Men jeg ser det jo nå når du sier det. Så det må jeg absolutt være mer bevisst på. 

Hihi, da må du få en tante grusom til å stå å se på deg når du trener og være superstreng med deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2015, 20.37.21, Sprettballen skrev:

Kall meg gjerne dum, men "hjelpen" i utgangsstillig og under stå er faktisk noe jeg gjør helt ubevisst. Jeg har ikke tenkt over det en gang :P Men jeg ser det jo nå når du sier det. Så det må jeg absolutt være mer bevisst på. 

Du, det der er så lett det og alle gjør det. En gang fikk jeg trekk i innkalling og dommeren sa at "Jeg tror faktisk ikke du vet det selv, men du nikker bekreftende til hunden når du kaller den inn" :P Og nei, det visste ikke jeg. Så dumme uvaner får vi alle. Heldigvis begynner det å komme noen ålreite treningskamerater her som klarer se sånt, for hvis ikke er det jammen vanskelig! 

 

Ellers er jeg veldig enig med de over. Det virker ikke som hun kan dette godt nok og ikke helt har grenser  og da synes jeg ikke det er så rart at hun tuller og tøyser i konkurranse - hun blir kanskje litt usikker på hva som forventes og hva hun skal gjøre når miljøet i tillegg er vanskeligere, for det er det jo alltid! Og da kommer jo stresset også. Bare noen kommanderer meg på trening så blir jeg annerledes og hunden blir annerledes, liksom :) Hun minner meg om Monti i hvordan hun løser dette, synes jeg. Han hopper og spretter, maser etter leker eller belønning eller snuser når ting blir vanskelig eller stressnivået stiger. For å menneskeliggjøre skikkelig så "tøyser" han bort det vanskelige :P Da må jeg guide han dit jeg vil han skal være. Veldig tydelig (han er på ingen måte en myk hund og får veldig klar beskjed) beskjed om at "Nei, sånn løser vi det ikke. Her skal du sitte, så skal vi gjøre dette sammen og jeg skal sørge for at du lykkes. Så feirer vi til slutt!". Tydelig, bestemt men aldrialdri sint eller irritert. Så løser vi det sammen og hunden kommer ut av det med en god følelse og forhåpentligvis litt mindre stress og usikkerhet neste gang :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig hun ikke kan det godt nok, men jeg heller heller i mot at hun ikke har kobla til hjernen fordi forventningene er så høye. Så igjen, jeg ville gått inn for å trene på ro og presisjon i øvelsene. Hvis hun kaver seg opp og det blir for morsomt, så legg henne i en dekk eller noe, gå sakte marsj, vendinger, fokuser på å holde henne på rett plass med alle beina i bakken, og når hun bare lærer seg at dette er bare morsomt så lenge du bruker hodet ditt i tillegg, så kan du begynne å trene på fart og sånt som faktisk er gøy :P

Du er ikke alene om å ha ubevisste hjelpere da, det tror jeg de fleste av oss har ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, 2ne skrev:

Det er mulig hun ikke kan det godt nok, men jeg heller heller i mot at hun ikke har kobla til hjernen fordi forventningene er så høye. Så igjen, jeg ville gått inn for å trene på ro og presisjon i øvelsene. Hvis hun kaver seg opp og det blir for morsomt, så legg henne i en dekk eller noe, gå sakte marsj, vendinger, fokuser på å holde henne på rett plass med alle beina i bakken, og når hun bare lærer seg at dette er bare morsomt så lenge du bruker hodet ditt i tillegg, så kan du begynne å trene på fart og sånt som faktisk er gøy :P

Du er ikke alene om å ha ubevisste hjelpere da, det tror jeg de fleste av oss har ;) 

Jeg er enig med deg. Greit nok at øvelsene ikke er perfekte og at hun ikke utfører de perfekt, men jeg tror ikke "kan det ikke godt nok" er hovedgrunnen. For slik jeg ser det handler det mest om forventninger, ikke frustrasjon. Om man ser bort i fra "hjelperne" mine, så synes jeg de to siste snuttene sammenlignet med konkurransevideoen viser to veldig forskjellige hunder, og hun kan det ikke noe bedre på de siste snuttene enn hun kunne på konkurransen. Forskjellen er jo forventningsstresset. Hun har mye forventninger til det treningsområdet vi konkurrerer og trener på. Jeg påvirker nok også en del, siden jeg er annerledes såklart, spesielt før det er vår tur. Jeg roer meg dog betraktelig når vi bare kommer inn på banen. 

 

Ellers vil jeg si takk for alle tilbakemeldinger :) Vi skal øve mer på ro! Vi har allerede innført at hun skal være i ro i bilen før hun får komme ut, at hun må vente på signal for å komme ut av buret. Jeg tror kanskje det kan hjelpe litt også, da hun normalt sett får enda en "forventningsboost" når hun fyker ut av buret så fort jeg åpner det og hun "skynder" seg for å få gjort det som er gøy.

Jeg skal begynne å være litt "kjedelig" når jeg kommanderer og ikke fyre henne for mye opp. Det er litt rart egentlig, for det er jo det de fleste gjør med sine hunder, hehe. Da jeg trente i parkeringskjelleren merka jeg forskjell på om jeg f.eks. sa "kom!!" i en lys, ivrig tone på innkallingen, kontra om jeg sa "kom" i en mer flat, rolig tone. Samme avstand og begge deler ble gjort rett etter hverandre. Utrolig hvor lite som skal til for å fyre opp. Jeg tror nok at å trene og terpe i litt roligere omgivelser også vil hjelpe på, jo bedre hun kan, jo bedre tror jeg også hun jobber under "press". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video fra en trening med Nora, det var sånn omtrent den dagen jeg fant ut at vi skulle gå sakte marsj en hel vinter :P

https://vimeo.com/9981582 (Jeg veit ikke hvordan man legger inn videoer nå, jeg). 

Hun kan være ganske "artig" hun og, som du ser :) 

Jeg kan fortsatt ikke belønne henne med høy, glad stemme, da fyrer hun seg opp og blir høy med en gang. Så vi høres egentlig ut som vi kjeder oss når jeg roser henne, med lav, litt mørk stemme "bra, flink jente", ikke noe mer eller mindre. Problemet er at Nora tar til seg all ros hun, enten det er til henne eller ikke, så på fellestreninger så girer hun seg opp av at andre roser høyt også. Jeg belønner så å si aldri med leker, og stort sett så har jeg ikke spesielt spennende godbiter heller. Jeg hverken trenger eller kan bruke for sterk belønning, hun har det bittelitt for artig uansett :P 

Disse utbruddene hun har er jo fordi hun ikke klarer å fokusere lenger, og da må hun bare løpe en runde (eller tre *sukk*), så vi har trent MYE på selvkontroll. Hun måtte ligge eller sitte mellom øvelsene i stedet for at jeg putta henne i bilen, alt for å lære henne at vi kobler på hjernen, puster med magen og hører etter hva som blir sagt (hun er en racer på gjette på øvelser). Og selv om jeg har vært frustrert og oppgitt over henne mange ganger, så har jeg hatt hund som jeg måtte dra opp og dra opp - og da tar jeg heller en som Nora, som må dempes og dempes. Det er både morsommere og enklere med en Nora-hund enn de som må dras opp, selv om man til tider har lyst til å rive av seg håret av alt fjollet dems. Man kan jo trøste seg med at når man bare får kontroll på galskapen, så har du en hund som jobber lenge for lite bare fordi det er gøy :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er klart at hunden vil være roligere etter en lang tur, menjeg tror fortsatt ikke du løser problemet (eller gjør det spesielt bra på konkurranse)ved å gå lengre og lengre turer på morgenen for å slite henne ut. Litt ja, men det er nok ikke der hovedproblemet ligger.

I de siste filmene er du tilbake til å jobbe med momenter, hjelper og belønne ofte igjen. Det blir en helt annen setting enn på konkurranse. Var det ikke du som gikk klikkertreningskurset til canis nettopp? I så fall har du jobba et helt år med masse momenter og frivillige adferder. Det er viktig det altså, men kan det hende at hele øvelser, kjeding og å jobbe lenge før belønning kan ha kommet litt sent? Du har jo helt sikkert jobba med kjeder før konkurransen, men kanskje ikke så mye ifht hvor mye du har jobba med momenter? Hun ser litt ut som hun drar seg opp i forventning til belønning,  men om hun hadde vært helt trygg på øvelsene og vant til å jobbe lenge, så burde hun blitt mer intens i utførelsen av øvelsen, ikke tull og fjas :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Det er klart at hunden vil være roligere etter en lang tur, menjeg tror fortsatt ikke du løser problemet (eller gjør det spesielt bra på konkurranse)ved å gå lengre og lengre turer på morgenen for å slite henne ut. Litt ja, men det er nok ikke der hovedproblemet ligger.

I de siste filmene er du tilbake til å jobbe med momenter, hjelper og belønne ofte igjen. Det blir en helt annen setting enn på konkurranse. Var det ikke du som gikk klikkertreningskurset til canis nettopp? I så fall har du jobba et helt år med masse momenter og frivillige adferder. Det er viktig det altså, men kan det hende at hele øvelser, kjeding og å jobbe lenge før belønning kan ha kommet litt sent? Du har jo helt sikkert jobba med kjeder før konkurransen, men kanskje ikke så mye ifht hvor mye du har jobba med momenter? Hun ser litt ut som hun drar seg opp i forventning til belønning,  men om hun hadde vært helt trygg på øvelsene og vant til å jobbe lenge, så burde hun blitt mer intens i utførelsen av øvelsen, ikke tull og fjas :) 

Nemi er egentlig ganske flink til å jobbe lenge uten belønning og vi trener en del helhetstrening med hele momenter også på trening. Når vi jobber med momenter osv. så er det for å pirke osv. Jeg føler vi er flinke til å gjøre begge deler egentlig.

Det som er greia er at jeg merker hun fyrer seg opp med en gang vi kommer ut av bilen på stevneplassen(for vi trener jo en del der også), så det er ikke bare med en gang hun kommer inn i ringen. 

Som jeg har presisert tidligere i tråden, så er ikke målet slite henne ut med å gå lengre og lengre turer før en konkurranse, men å få ut overskuddsenergien hun har fysisk og at det kanske kan hjelpe litt på stresset i tillegg til rotrening. At hun får samlet seg litt mer om hun ikke har lopper i blodet som trenger fysisk utfoldelse. Jeg er fullt klar over at det i seg selv ikke løser problemet, men det kan være til hjelp. 

Og jo, vi har gått klikkertrenerutdannelsen og jobbet et år med grunnferdigheter, men det er et år siden nå. Det siste året har blitt brukt til å pirke på øvelser og gjøre henne konkurranseklar. Det er dog ikke før nå, ca, at vi har prøvd oss i praksis på hele konkurranser. 

Edit: Jeg prøvde i går å være bevisst på mitt eget kroppspråk og at jeg ikke hjelper henne i utgangsstilling osv. Det gikk helt fint, hun er ikke avhengig av at jeg "hjelper" henne, hun utfører likt selv om jeg ikke gjør det :)

Nå har jeg sendt en melding til instruktøren min om hva vi sliter med, så hun sa vi kunne ha fri ved fot som tema på treninga i morgen, så da får jeg forhåpentligvis litt tips og hjelp :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vanlig å dra opp hunden, men det er jo forskjell på hunder. Noen må jo bare holdes nede, men for veldig mange så er det også en treningssak. Det med å koble på hjernen å jobbe rett samtidig som man jobber opp intensiteten. Feks varga til meg er ikke spesielt intens, men hun går nesten rett i kok om det blir gøy, men det går å trene på ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...