Gå til innhold
Hundesonen.no

Importere kosttilskudd


Ganzie
 Share

Recommended Posts

Har ikke lest ordlyden på nye loven, men etter det jeg har hørt så stoppes omtrent alt av kosttilskudd og sendes i retur... 

 

det jeg også frykter, om jeg har lest rett. Men har liksom et lite håp om at det er andre regler for dyr:baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av kosttilskudd som kommer utenfor EU/EØS er ikke tillatt å importere (blir stoppet, og returnert eller destruert). En del kosttilskudd i andre land blir ansett som legemidler i Norge.
Alt av kosttilskudd som blir ansett som et legemiddel i Norge er ikke tillatt å importere dersom det ikke har norsk tekst på pakken og pakningsvedlegg samt er tillatt og reseptfritt i Norge (blir stoppet, og returnert eller destruert). Det er ikke tillatt og importere noen legemidler til dyr.

Dette er forsåvidt ikke noe nytt. Det nye er at de nå blant annet kan destruere det i stedet for å kun returnere det.

Har ikke finlest den nye lovteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg også frykter, om jeg har lest rett. Men har liksom et lite håp om at det er andre regler for dyr:baby:

Ei venninne fikk hele pakken returnert til selger, det inneholdt utstyr og kosttilskudd til dyr... Dette var 2. oktober eller noe sånt. Så tror ikke jeg hadde tatt sjansen, desverre... 

 

Endret av Raksha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått regelverket er at alt av handelsvarer som f.eks nattlysolje eller ingefærkapsler fremdeles lovlig å importere, dvs  handelsvare er alt du kan få kjøpt uten resept på apotek eller helsekost. Urteblandinger er derimot problematiske og de urtene som nå er blitt klassifisert som legemiddel-  samt alt av vitaminer og mineraler over en viss grenseverdi er blitt legemiddel. Så skal du handle kosttilskudd på nett må du lese deg opp på unntakslister og grenseverdier - skal neimen ikke være lett..!

Her er forskriften som viser bla til unntaksliste og hva som er legemiddel og hva som er handelsvare : Forskrift om legemiddelklassifisering (legemiddellisten, unntakslisten og urtelisten Denne forskriften om kosttilskudd er også viktig å lese.

Dessverre er alt av kosttilskudd som urteblandinger osv til dyr nå blitt omgjort til legemiddel. Og det er faktisk litt krise for min del. :hmm: Det nye regelverket er utrolig strengt bla sier det at  "Produkter som utgir seg for å være legemidler, blant annet ved bruk av medisinske påstander eller annen markedsføring" er legemiddel. Det er nok av kosttilskudd som amerikanske veterinærer markedsfører ved bruk av medisinske påstander uten at det er et legemiddel av den grunn.. 

Det ironiske med dette regelverket er at det fremdeles er lov å kjøpe kosttilskudd i utlandet og ta med hjem. Med andre ord er det fritt frem å handle kosttilskudd i Sverige og ta med hjem eller få kosttilskudd levert til Sverige og ta med hjem.. Jeg vet om en del som har ordnet seg poste restante i Strømstad for å si det sånn..

Endret av Lemen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye dyrere å handle fra lillestrøm hest og hund. Så at du betaler 21 pund for 200 ml ? Stemmer det? Jeg betaler 790 for 500 ml hos Lillestrøm. Øvrevoll forhandler også Stride

Betaler rundt 20 pund inkl frakt når jeg bestiller fra chemistdirect. Slipper unna vat fordi det sendes utenlands.

Men 800 i en smell blir så voldsomt mye for min økonomi, så jeg hadde et håp om å finne et sted om er billigere...

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler rundt 20 pund inkl frakt når jeg bestiller fra chemistdirect. Slipper unna vat fordi det sendes utenlands.

Men 800 i en smell blir så voldsomt mye for min økonomi, så jeg hadde et håp om å finne et sted om er billigere...

Noen som har forslag?

de kan sikkert bestille opp sånne små flasker til deg. Ring og hør? 800 er jo for 500ml. Du betaler 260ca for 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glukosamin har vel i teorien aldri vært lov å kjøpe fra iherb. Nå er det heller ikke lov å kjøpe innen EU. Men man kan jo alltids gamble på at det går gjennom.

Det visste jeg ikke! Det og en boks grønnleppet musling gikk iallefall igjennom sist. Finner ikke noen andre rimelige steder å kjøpe det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke! Det og en boks grønnleppet musling gikk iallefall igjennom sist. Finner ikke noen andre rimelige steder å kjøpe det..

Jeg hadde bare gamblet på at det går gjennom, alt kan ikke kontrolleres. Dersom du er innstilt på at det KAN bli stoppet og at du KAN risikere å tape pengene, så lønner det seg nok i det lange løp ift å kjøpe dyr glukosamin her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Og så er det LURT å ha i bakhodet at kosttilskudd KAN (og de importerte gjør ofte) inneholde stoffer som er ulovlig iht. dopingreglementet.
Kun tilskudd som har verifisering/analyse på innhold fra WADA godkjente labratorier bør brukes dersom man deltar med hunden på offisielle arrangementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det LURT å ha i bakhodet at kosttilskudd KAN (og de importerte gjør ofte) inneholde stoffer som er ulovlig iht. dopingreglementet.
Kun tilskudd som har verifisering/analyse på innhold fra WADA godkjente labratorier bør brukes dersom man deltar med hunden på offisielle arrangementer.

Det spørs vel litt hvor man kjøper fra. Iherb har full varedeklarasjon på alle sine produkter, og min erfaring er at kosttilskuddene man får kjøpt der ofte er renere enn i Norge. Naturlegemidler har ingen karenstid, og det er jo primært det + glukosamin som selges til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det spørs vel litt hvor man kjøper fra. Iherb har full varedeklarasjon på alle sine produkter, og min erfaring er at kosttilskuddene man får kjøpt der ofte er renere enn i Norge. Naturlegemidler har ingen karenstid, og det er jo primært det + glukosamin som selges til hund.

Vel, iht. informasjon gitt (av WADA certifisert personell) når vi innførte dopingreglementet her så er det tidvis STOR forskjell på hva varedeklarasjonen sier ting inneholder og hva som faktisk er i det. Det stemmer faktisk svært sjelden. Det er derfor WADA har egne godkjente labratorier som analyserer og gir garantier for at innholdet stemmer. De som IKKE har denne godkjenningen kan (og inneholder ofte) andre ting enn varedeklarasjonen sier.
Så bruker man slike tilskudd OG blir tatt ut i dopingkontroll så er sannsynligheten ganske stor for at man må skylde på at bikkje åt dopa kylling til middag dagen før.

Det er jo ikke sånn at WADA har egne godkjente labratorier liksom - og det er jo en grunn til at nesten alle idrettsutøvere som tas i doping "bare har tatt kosttilskudd" - og det stod jo ikke noe "farlig på boksen".

Hvordan vet du forresten at Iherb produktene du kjøper i utlandet er "renere" enn de har hjemme? Hvilken erfaring bygger du det på? Den eneste måten å finne ut det på er jo å teste i labratorier, og skal man være helt sikker så må det labratoriet være WADA godkjent.

Nei, det er ikke karenstid på naturpreparater - MEN - igjen, dersom preparatet ikke er WADA godkjent så KAN det inneholde forbudte stoffer som kan slå ut på dopingtest og da hjelper det lite at det ikke er karenstid liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, iht. informasjon gitt (av WADA certifisert personell) når vi innførte dopingreglementet her så er det tidvis STOR forskjell på hva varedeklarasjonen sier ting inneholder og hva som faktisk er i det. Det stemmer faktisk svært sjelden. Det er derfor WADA har egne godkjente labratorier som analyserer og gir garantier for at innholdet stemmer. De som IKKE har denne godkjenningen kan (og inneholder ofte) andre ting enn varedeklarasjonen sier.Så bruker man slike tilskudd OG blir tatt ut i dopingkontroll så er sannsynligheten ganske stor for at man må skylde på at bikkje åt dopa kylling til middag dagen før.

Det er jo ikke sånn at WADA har egne godkjente labratorier liksom - og det er jo en grunn til at nesten alle idrettsutøvere som tas i doping "bare har tatt kosttilskudd" - og det stod jo ikke noe "farlig på boksen".

Hvordan vet du forresten at Iherb produktene du kjøper i utlandet er "renere" enn de har hjemme? Hvilken erfaring bygger du det på? Den eneste måten å finne ut det på er jo å teste i labratorier, og skal man være helt sikker så må det labratoriet være WADA godkjent.

Nei, det er ikke karenstid på naturpreparater - MEN - igjen, dersom preparatet ikke er WADA godkjent så KAN det inneholde forbudte stoffer som kan slå ut på dopingtest og da hjelper det lite at det ikke er karenstid liksom.

Nå er det faktisk en hel del av iherbs produkter ER testet av WADA og tilsvarende laboratorier.

Når jeg snakker om renhet refererer jeg til alle tilsetningsstoffene som ofte blir brukt i norske tilskudd, som ofte er fraværende i tilskudd fra iherb.

Iherb er en av verdens største helsekostforretninger, og de har alt å tape dersom noen skulle ha blitt tatt i doping etter å ha brukt noen av deres produkter. Merkene som selges på iherb er ledende helsekostmerker, det er ikke noe som har blitt smakket sammen i en mørk bakgate. Man skal selvfølgelig være ytterst forsiktig med kosttilskudd når man er idrettsutøver, men det er litt forskjell på "getbigmuscles.com" og "iherb.com" ift seriøsitetsgrad.

At norske produkter skal være noe tryggere enn de på iherb har jeg liten tro på, da jeg tviler på at de små helsekostkjedene i Norge har penger til å betale for testing av alle sine produkter. Har produsenten HACCP og ISO-sertifiseringer ser jeg ingen grunn til å stole på respekterte kosttilskuddprodusenter som i tillegg også tester produktene sine.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men hvor mye vitaminer har jeg egentlg lov til å ta med meg over grensa hvis jeg bestiller poste restante? Trodde jeg hadde lest det et sted men finner det ikke igjen nå...

Mener det var tre måneder forbruk  som kunne komme inn over grensa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...