Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal til for å få 0 på utstilling?


Alvira
 Share

Recommended Posts

I dag hadde jeg en kjip opplevelse i ringen, Arthur fikk 0 :( Dommeren begrunnet dette med at han hadde et meget skjevt bitt. På de 16-17 gangene jeg har stilt ham har han ALLTID fått korrekt bitt, og fått CK 14 ganger, aldri mindre enn exc. Jeg påstår ikke at han har et perfekt bitt, han har en liten antydning til skjevhet-omtrent ikke synlig. Jeg synes det var ekstremt strengt å nulle han på dette. Blått, gult eller grønt - greit nok liksom, men å bli disket?

I tillegg, hun holdt også på å nulle en tispe på bakgrunn av bittfeil, men handler protesterte. Dommeren henter dermed inn dommeren fra naboringen, for en "second opinion", tispen endte opp med exc, CK, 1bhk (foran 2 Champions) og BIM...

Jeg synes ikke dette er helt riktig kjenner jeg. Jeg forsøkte å klage til utstillingsleder, og uttrykte ønske om at jeg også skulle få en ny sjanse, men kom ikke gjennom. Fikk også beskjed om at det ikke var vits i å klage til NKK. 

Hva tenker dere, berettiget null eller ikke? Er jeg kanskje bare en dårlig taper? :P 

Endret av Alvira
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg en kjip opplevelse i ringen, Arthur fikk 0 :( Dommeren begrunnet dette med at han hadde et meget skjevt bitt. På de 16-17 gangene jeg har stilt ham har han ALLTID fått korrekt bitt, og fått CK 14 ganger, aldri mindre enn exc. Jeg påstår ikke at han har et perfekt bitt, han har en liten antydning til skjevhet-omtrent ikke synlig. Jeg synes det var ekstremt strengt å nulle han på dette. Blått, gult eller grønt - greit nok liksom, men å bli disket?

I tillegg, hun holdt også på å nulle en tispe på bakgrunn av bittfeil, men handler protesterte. Dommeren henter dermed inn dommeren fra naboringen, for en "second opinion", tispen endte opp med exc, CK, 1bhk (foran 2 Champions) og BIM...

Jeg synes ikke dette er helt riktig kjenner jeg. Jeg forsøkte å klage til utstillingsleder, og uttrykte ønske om at jeg også skulle få en ny sjanse, men kom ikke gjennom. Fikk også beskjed om at det ikke var vits i å klage til NKK. 

Hva tenker dere, berettiget null eller ikke? Er jeg kanskje bare en dårlig taper? :P 

Om dommeren mener hunden din har bitt feil, og det er diskvalifiserende feil så skal du har 0. 

Og det er nå slik at vi betaler for å få den dommeren sin meningen, og dommeren mener her at hunden din har en diskvalifiserene feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dommeren mener hunden din har bitt feil, og det er diskvalifiserende feil så skal du har 0. 

Og det er nå slik at vi betaler for å få den dommeren sin meningen, og dommeren mener her at hunden din har en diskvalifiserene feil. 

I rasestandarden vår er det kun aggresjon og alvorlige feil som har innvirkning på hundens helse som er diskvaliserende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rasestandarden vår er det kun aggresjon og alvorlige feil som har innvirkning på hundens helse som er diskvaliserende. 

 

Da er det hva dommeren mener er alvorlige feil.

Jupp, og det kan være feks at de landet har problemer med bitt i sitt land og dermed spurt av raseklubb å vektlegge feks bitt.

 

Opplevde nylig nesten det samme (bare ikke dommeren hadde baller til å gi 0 ;) ) Dommeren mente to av hundene mine var feilfarget og gav 3.premie (somsagt hadde ikke baller til å gjennomføre det helt).

Bakgrunnen for dette fant jeg ut når jeg chattet med noen fra hjemmlandet til dommeren: der hadde dommerene klart å få en cream farget kelpie til champion. Cream ER diskvalifiserende. Og dommerene som er godkjent på rasen fikk på pukkelen av kennel klubben. Når mine da var sjokolade med shading, og dermed ikke registrert som rød, sjokolade eller rød og tan som er godkjent med SJOKOLADE med svake tan makeringer så viste han ikke hva han skulle gjøre ;)

Sånn er bare gamet. En hver dommer man melder på for er litt å "gamble" med tidligere premieringer.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dommeren mener hunden din har bitt feil, og det er diskvalifiserende feil så skal du har 0. 

Og det er nå slik at vi betaler for å få den dommeren sin meningen, og dommeren mener her at hunden din har en diskvalifiserene feil. 

Bittfeil er ikke uttalt som diskvalifiserende feil hos bullmastiff. Det er heller ikke en grov feil. Nå kjenner jeg denne hunden og bittet er helt innafor og vel så det. Det er med god grunn han aldri har fått kommentarer på bittet noen sinne tidligere. Med det i bakhodet samt at en annen hund i rasen fikk en ekstra vurdering av bitt, synes jeg denne dommeren burde fått tilbakemelding på at slik forskjellsbehandling og lite kjennskap til rasestandard er uhørt. Om det er vits i å klage er en annen sak, siden systemet er langt opp slik at det skal være vanskelig, dyrt og tungvint å komme gjennom.

Vi hadde samme ufine dommer for øvrig og fikk beskjed om at min valp ikke hadde noe i ringen å gjøre i dag og at det var pinlig for rasen at jeg i det hele tatt turte å vise ham frem. Verre var det kanskje for det barnet som ble plassert bak oss, som debuterte med sin valp i ringen. Han fikk samme beskjed. Hyggelig å betale for slikt. Sikkert enda hyggeligere å debutere for slike dommere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jupp, og det kan være feks at de landet har problemer med bitt i sitt land og dermed spurt av raseklubb å vektlegge feks bitt.

 

Opplevde nylig nesten det samme (bare ikke dommeren hadde baller til å gi 0 ;) ) Dommeren mente to av hundene mine var feilfarget og gav 3.premie (somsagt hadde ikke baller til å gjennomføre det helt).

Bakgrunnen for dette fant jeg ut når jeg chattet med noen fra hjemmlandet til dommeren: der hadde dommerene klart å få en cream farget kelpie til champion. Cream ER diskvalifiserende. Og dommerene som er godkjent på rasen fikk på pukkelen av kennel klubben. Når mine da var sjokolade med shading, og dermed ikke registrert som rød, sjokolade eller rød og tan som er godkjent med SJOKOLADE med svake tan makeringer så viste han ikke hva han skulle gjøre ;)

Sånn er bare gamet. En hver dommer man melder på for er litt å "gamble" med tidligere premieringer.

Ja, alt det der er helt greit forsåvidt, men NULL? Forøvring en svensk dommer med lite kjennskap til rasen. Når det hverken er en diskvalifiserende eller grov feil i rasestandarden? Å få null er ganske alvorlig, det er en grunn til at dommeren må signere på de kritikkene. Hadde jeg fått gult eller grønt så hadde jeg ikke brydd meg særlig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittfeil er ikke uttalt som diskvalifiserende feil hos bullmastiff. Det er heller ikke en grov feil. Nå kjenner jeg denne hunden og bittet er helt innafor og vel så det. Det er med god grunn han aldri har fått kommentarer på bittet noen sinne tidligere. Med det i bakhodet samt at en annen hund i rasen fikk en ekstra vurdering av bitt, synes jeg denne dommeren burde fått tilbakemelding på at slik forskjellsbehandling og lite kjennskap til rasestandard er uhørt. Om det er vits i å klage er en annen sak, siden systemet er langt opp slik at det skal være vanskelig, dyrt og tungvint å komme gjennom.

Vi hadde samme ufine dommer for øvrig og fikk beskjed om at min valp ikke hadde noe i ringen å gjøre i dag og at det var pinlig for rasen at jeg i det hele tatt turte å vise ham frem. Verre var det kanskje for det barnet som ble plassert bak oss, som debuterte med sin valp i ringen. Han fikk samme beskjed. Hyggelig å betale for slikt. Sikkert enda hyggeligere å debutere for slike dommere. 

I all verden! For en frekk og direkte slem dommer! Hva var galt med valpen din??

 

Ellers, så synes jeg det høres ut som dommeren ikke hadde peiling på hva han drev med på her, og jeg ville klaget, for slike folk trenger man ikke ha som dommere, både når de ikke klarer å være konsekvente,  men også når de er direkte ufine. Det bør NKK få vite. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden! For en frekk og direkte slem dommer! Hva var galt med valpen din??

 

Ellers, så synes jeg det høres ut som dommeren ikke hadde peiling på hva han drev med på her, og jeg ville klaget, for slike folk trenger man ikke ha som dommere, både når de ikke klarer å være konsekvente,  men også når de er direkte ufine. Det bør NKK få vite. 

Ja, vi var flere som fikk en uhyggelig overraskelse i dag. Valpis er valp han. Uferdig og skranglete, men ikke verre enn at han har 3 x BIR og fire fine kritikker. Senest en BIR som han fikk i Stavanger for 14 dager siden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er jo gamet. Dessværre. Min som aldri har fått dårligere enn vg, og ellers exl og bir/bim fikk gul på eds pga ørene liksom. Helt innafor, men om en annen, men samme feil, hadde fått CK, da hadde jeg blitt sur. Når èn hund får en ny sjans for samme feil, men ikke en annen,  DET synes jeg er dårlig gjort. Og jeg hadde klaga uansett! For det er forskjellsbehandling, og lite trivelig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel dette som står i regelverket, så om dommeren virkelig mener hunden er innenfor en av kategoriene er det vel vanskelig å få gjennomslag for klage, men jeg og reagerer på forskjellsbehandlinga, for det syns jeg er skikkelig dårlig og urettferdig og skjønner godt at du reagerer på!

12.5 0. premie i kvalitetsklasse (diskvalifisert)

Skal tildeles hund som:
A: Er eksteriørt utypisk for rasen eller har feil som angis som diskvalifiserende i rasens standard.
B: Har anatomiske defekter som vesentlig påvirker hundens helse og sunnhet, med spesielt vekt på rasens opprinnelse/funksjon/bruksområde.
C: Hannhund som ikke har normalt utviklede og normalt plasserte testikler.
D: I ringen viser aggressivitet eller tydelig fluktoppførsel, dvs. om hund kaster seg panisk fra dommer og det ikke finnes noen mulighet for å tilnærme seg hunden på naturlig måte.

Om 0. Premie(diskvalifisert) tildeles som følge av pkt. D, skal dommeren signere premielisten spesielt for dette.

Andre avvikelser i mentaliteten skal bedømmes i følge rasestandarden.
Grunn til 0. Premie(diskvalifisert) skal alltid angis på kritikken.

Hunder som 3 ganger får 0. premie på grunn av gemytt jf. pkt. D, gis utstillingsforbud. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: her ble det bare rot med quotene gitt!

Sandy: hehe, med på den! Det var ikke det at jeg ikke fikk lov, men han mente det ikke var vits.

 

Ilosan: jepp. Er jo ikke sikkert det er samme dommer da :) men kan sende navn på pm om du vil :)

 

RedMerle: Ja, gamet er sånn. Men i mil verden skal 0 være noe man skal ha veldig god grunn for å gi, og det er stor forskjell på en 0 og en gul (selv om gul er ****** kjedelig). Ja, det er akkurat den forskjellsbehandlingen jeg er Skikkelig sur for!!! :P 

Endret av Alvira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittfeil er ikke uttalt som diskvalifiserende feil hos bullmastiff. Det er heller ikke en grov feil. Nå kjenner jeg denne hunden og bittet er helt innafor og vel så det. Det er med god grunn han aldri har fått kommentarer på bittet noen sinne tidligere. Med det i bakhodet samt at en annen hund i rasen fikk en ekstra vurdering av bitt, synes jeg denne dommeren burde fått tilbakemelding på at slik forskjellsbehandling og lite kjennskap til rasestandard er uhørt. Om det er vits i å klage er en annen sak, siden systemet er langt opp slik at det skal være vanskelig, dyrt og tungvint å komme gjennom.

Vi hadde samme ufine dommer for øvrig og fikk beskjed om at min valp ikke hadde noe i ringen å gjøre i dag og at det var pinlig for rasen at jeg i det hele tatt turte å vise ham frem. Verre var det kanskje for det barnet som ble plassert bak oss, som debuterte med sin valp i ringen. Han fikk samme beskjed. Hyggelig å betale for slikt. Sikkert enda hyggeligere å debutere for slike dommere. 

Herreminnhatt, det går ikke an!

Stakkars barnet, hun får vel aldri lyst å stille ut igjen! Håper dere alle klager, om det kommer mange klager fra ulike hold på samme dommer så må da noen høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora har fått blått av en dommer pga skeivt bitt, hun var hverken tang eller saks, men noe midt i mellom. Og hun var det, den dagen. Hun har ikke hatt skeivt bitt hverken før eller siden :lol: 

En dommer lagde drama i belgerklubben for mange år siden da han nulla noen såkalt grå fordi han syns de så sandfarget ut, og det er en diskvalifiserende feil i følge rasestandarden. Der står det at de skal være røde eller grå. De grå er sjeldent grå (og det er ikke alle røde som er røde heller :P ), så det var helt fair det, syns jeg. 

En annen dommer nulla ei tispe fordi hun var under rasestandarden. Hun ble BIR eller BIM dagen etter.. hehe 

Så alt i alt, nei, jeg hadde vel ikke brydd meg så veldig mye om en 0 i utstillingsringen så lenge det ikke er for gemytt. At dommeren er sur og purkete, det hadde jeg kanskje klagd på, men ikke en 0. Betaler jeg for å høre vedkommendes mening, så får jeg bare godta vedkommendes mening selv om jeg mener den er feil. Utidig oppførsel i ringen derimot, har jeg ikke betalt for. Og om du skal gå videre med dette, så ville jeg vel ha sagt fra om at du ble frarådet å klage også. Det syns jeg ikke en utstillingsleder skal gjøre, de skal ta i mot evt klager de, og behandle det derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet at jeg kan risikere å bli nullet altså, jeg bare liker det ikke når det ikke stemmer med rasestandarden. Men det er nå en ting :) Om jeg klager så klager jeg ikke på nullen, det vet jeg er håpløst og litt teit, men på den åpenbare forskjellsbehandlingen (hente inn ny dommer) og svært ufin oppførsel i ringen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi hadde samme ufine dommer for øvrig og fikk beskjed om at min valp ikke hadde noe i ringen å gjøre i dag og at det var pinlig for rasen at jeg i det hele tatt turte å vise ham frem. Verre var det kanskje for det barnet som ble plassert bak oss, som debuterte med sin valp i ringen. Han fikk samme beskjed. Hyggelig å betale for slikt. Sikkert enda hyggeligere å debutere for slike dommere. 

Hadde det vært meg, som bare så vidt har satt mine ben innenfor en utstillingsring, så hadde det avsluttet min utstillingskarriere for godt. Nå har jeg angst og er garantert ekstra følsom, men jeg hadde aldri tatt sjangsen på å møte den slags igjen. Jeg hadde sikekrt begynt å grine på flekken også, bare for å gjøre hele opplevelsen fullkommen.

Jeg håper dere klager!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg kan risikere å bli nullet altså, jeg bare liker det ikke når det ikke stemmer med rasestandarden. Men det er nå en ting :) Om jeg klager så klager jeg ikke på nullen, det vet jeg er håpløst og litt teit, men på den åpenbare forskjellsbehandlingen (hente inn ny dommer) og svært ufin oppførsel i ringen :) 

Jeg synes du skal klage. Noen ganger går det gjennom, også når det er direkte feil. På en internasjonal utstilling var det en shiba som blei nulla, og eier valgte å klage på avgjørelsen med det at dommeren var ufin som begrunnelse. Dommeren var helt super, han, men bikkja hadde to nuller fra før pga køddete oppførsel, så det var ganske mye om å gjøre for eierne. Og jaggu fikk de medhold, sånn at trollet kunne fortsette å knurre seg gjennom ytterligere utstilling til han hadde blitt champion. :P 

Du har forsøkt å snakke med utstillingsleder og har plenty med vitner på atferden til dommer, og ikke minst svart på hvitt at en annen hund har blitt bedømt "på nytt" etter å ha fått samme behandling som din. Lykke til! :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal klage. Noen ganger går det gjennom, også når det er direkte feil. På en internasjonal utstilling var det en shiba som blei nulla, og eier valgte å klage på avgjørelsen med det at dommeren var ufin som begrunnelse. Dommeren var helt super, han, men bikkja hadde to nuller fra før pga køddete oppførsel, så det var ganske mye om å gjøre for eierne. Og jaggu fikk de medhold, sånn at trollet kunne fortsette å knurre seg gjennom ytterligere utstilling til han hadde blitt champion. :P 

Du har forsøkt å snakke med utstillingsleder og har plenty med vitner på atferden til dommer, og ikke minst svart på hvitt at en annen hund har blitt bedømt "på nytt" etter å ha fått samme behandling som din. Lykke til! :)

det er for sent å klage nå... Det må skje samme dag.. 

 

Og hvis det er den svensken jeg vet av, så vet jeg at den dama kan anatomi på hund og vet standardene hun dømmer.. Men hun er sinnsyk streng, så det andre dommere ikke bryr seg med, gjør hun.. For hunden skal være anatomisk korrekt.. 

 

Hilsen hun som også har fått 0 fra henne :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...