Gå til innhold
Hundesonen.no

Uønsket atferd


BareLinn
 Share

Recommended Posts

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi leser tydeligvis ikke samme tråd. Jeg har reagert på et par av dine innlegg i tråden her, syns de er lite konstruktive og på grensen til å være ufine. Hadde hun ikke tatt dette på alvor hadde hun h

Her var det mange kjerring kommentarer, tipper TS aldri prøver å bruke forumet igjen til å løse problemer. Det er MANGE som har samme problemer som henne, bare at disse har under halve størrelsen hund

Hvorfor spør du her inne når vi ikke har peiling?

Er problemet med grimen at hun rygger ut av den? Jeg brukte grime på dyret mitt en liten periode for å få kickstart på gå pent, og hun prøvde også å rygge ut. Jeg hadde da bare to bånd, sånn at når hun prøvde å rygge ut, gjorde jeg grimebåndet slakt og holdt henne igjen i halsbåndet. Jeg gikk alltid med to bånd, et i halsbåndet og et i grimen.

Ellers kan du jo lese deg opp på kindereggmetoden evt. sladretrening og se om det er noe.Det er kanskje lettere å prøve å spille på lag med en såpass stor hund enn å krangle med den? Da må man jo også starte på en slik avstand at hunden faktisk er interessert i godbitene. En hund som stresser veldig, vil ikke spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men du har kontroll på bikkjedyra i utgangspunktet?

Ellers; ts problem hadde ikke engang vært en greie, om hunden var 70 kg mindre, da hadde det stort sett vært normalt (ser det ut som rundt om kring i hvertfall) 

Det må være noe du irriterer deg veldig over, dette med småbikkjer som oppfører seg som idioter, syns du stadig kommer med stikk om sånt jeg. Men nei, det ville ikke vært en greie om bikkja veide 70 kg mindre. Fordi, for det første så ville hun neppe blitt slept etter 10 kg hund. Og for det andre, 10 kg hund gjør ikke i nærheten av samme skade som 80 kg hund gjør, om det skulle vise seg at den ikke var noe trivelig. 80 kg hund kan knekke nakken på selv den største av mine hunder om den får rista den litt, 10 kg hund kan kanskje lage hull som må sys. Så ja, bufreakinghu, man må faktisk ha bedre kontroll på 80 kg hund enn man må med 10 kg hund. Det er rein skjær logikk, hvor irriterende det enn måtte være. 

-- 

TS, du har en sånn hund ingen her ønsker å møte på tur, og du veit det, så hvorfor du blir grinete når det blir påpekt at du må ta kontroll på hunden - og ikke si at du HAR kontroll på henne, for da hadde du ikke laget denne tråden - fatter ikke jeg. At det blir så mye furting og klaging over at noen sier bikkja er understimulert, er enda en ting jeg ikke fatter. Det er 3 grunner til at bikkjer blir atale, 1 - understimulering, 2 - dårlig oppdragelse og 3 - dårlig mentalitet. Da kan du jo velge sjøl hva som passer for bikkja di? Galt blir det uansett, ikke sant? 

Du har 80 kg pubertetslus du ikke har god nok lydighet på, så begynn i den enden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være noe du irriterer deg veldig over, dette med småbikkjer som oppfører seg som idioter, syns du stadig kommer med stikk om sånt jeg. Men nei, det ville ikke vært en greie om bikkja veide 70 kg mindre. Fordi, for det første så ville hun neppe blitt slept etter 10 kg hund. Og for det andre, 10 kg hund gjør ikke i nærheten av samme skade som 80 kg hund gjør, om det skulle vise seg at den ikke var noe trivelig. 80 kg hund kan knekke nakken på selv den største av mine hunder om den får rista den litt, 10 kg hund kan kanskje lage hull som må sys. Så ja, bufreakinghu, man må faktisk ha bedre kontroll på 80 kg hund enn man må med 10 kg hund. Det er rein skjær logikk, hvor irriterende det enn måtte være. 

-- 

TS, du har en sånn hund ingen her ønsker å møte på tur, og du veit det, så hvorfor du blir grinete når det blir påpekt at du må ta kontroll på hunden - og ikke si at du HAR kontroll på henne, for da hadde du ikke laget denne tråden - fatter ikke jeg. At det blir så mye furting og klaging over at noen sier bikkja er understimulert, er enda en ting jeg ikke fatter. Det er 3 grunner til at bikkjer blir atale, 1 - understimulering, 2 - dårlig oppdragelse og 3 - dårlig mentalitet. Da kan du jo velge sjøl hva som passer for bikkja di? Galt blir det uansett, ikke sant? 

Du har 80 kg pubertetslus du ikke har god nok lydighet på, så begynn i den enden. 

Helt enig! Det er en stor hund som ikke er under kontroll og som er farlig for alle rundt. Hunden har det heller ikke bra når den oppfører seg sånn. Det er også sånne hundeeiere som ødelegger for andre som tar ansvar. Har levd i frykt selv for en hund i nabolaget som jevnlig fløy på andre hunder, til slutt så holdt den på å drepe hunden min, hun er fortsatt under rehabilitering 3 måneder etter angrepet. 

Nå mener jeg at alle hunder skal oppføre seg uansett størrelse, har en hund på 6 kg og hun hadde aldri i verden fått oppføre seg sånn. Har også hatt en Rottweiler tispe på 50 kg som kom til meg da hun var litt under 2 år og ikke hadde hatt det bra. Det var mye å plukke av. Hun ble mye tryggere og roligere når hun fikk klare rammer og når hun ikke fikk lov til å være dust. Hun ble en helt annen hund og fikk et langt og godt liv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert damene hun vil hilse på syns det er så koselig å få 80 kg bjeffende i ansiktet. 

Kan hende du har skrevet det tidligere her, men går du på tur med bare henne? Ikke de andre hundene? Valpen bør ikke være i nærheten av henne i situasjoner hvor hun kan "bølle". Labben til en hund på 80kg kan gjøre ekstremt stor skade på en liten valp, uansett om hun bare vil leke. Dvs at dere ikke bør gå tur med de sammen, blant annet. Orker dere det ekstra ansvaret? Hva om valpen plutselig nærmer seg maten hennes (evt om hun finner seg noe spiselig på tur)? I går da jo gikk tur kom plutselig min ene hund gående med et helt brød i munnen. Heldigvis har han ikke ressursforsvar rundt våre hunder, men hadde han hatt det og veid 80kg så hadde det ikke vært noe gøy. 

 

Jeg har selv en cocker vi har hatt mye problemer med. Han har hoppet mot mennesker og andre dyr, og det har ikke vært enkelt. Vi har trent ekstremt mye, og det har perioder vært kun et slit å ha hund. Han veier 16 kg, og grunnen til at han fortsatt lever er at han ikke er tyngre. Han blir nå 10 år i april, så vi har jobbet med dette i snart 9 år. Nå ignorerer han for det meste både mennesker og dyr, med mindre de kommer tett innpå han og han ikke kan komme seg unna. Jeg må derfor alltid være i forkant, og det er fortsatt ganske slitsomt selv om det har blitt en "vane". Han har aldri bitt noen eller fått hoppet på noen, men det er fordi han er såpass liten at jeg lett får kontroll på han igjen. 

En bekjent ble løpt ned av en newfoundlender og brakk begge leggbeina tvers av. Den var bare glad, og ville hilse. For eldre damer er det ikke særlig gunstig med beinbrudd fordi en hund bare ville hilse. 

Det jeg vil frem til er at det blir MYE ekstra jobb når du må oppdra både en på 80kg, og en valp når de ikke kan være sammen på tur etc. Min problemhund ble bedre etter at vi fikk rottisen, men han veier som sagt bare 16kg. Om jeg ikke har klart å være i forkant, så har jeg bare gått videre og dratt han med meg. Det kan bli vanskelig med en på 80 kg, om du i tillegg har en leken valp ved siden av. Jeg vet også at stressa hunder ofte kan hoppe litt til, eller bli irritert på en lekende/bitende valp som henger i beina. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være noe du irriterer deg veldig over, dette med småbikkjer som oppfører seg som idioter, syns du stadig kommer med stikk om sånt jeg. Men nei, det ville ikke vært en greie om bikkja veide 70 kg mindre. Fordi, for det første så ville hun neppe blitt slept etter 10 kg hund. Og for det andre, 10 kg hund gjør ikke i nærheten av samme skade som 80 kg hund gjør, om det skulle vise seg at den ikke var noe trivelig. 80 kg hund kan knekke nakken på selv den største av mine hunder om den får rista den litt, 10 kg hund kan kanskje lage hull som må sys. Så ja, bufreakinghu, man må faktisk ha bedre kontroll på 80 kg hund enn man må med 10 kg hund. Det er rein skjær logikk, hvor irriterende det enn måtte være. 

 

Jøss da, feil bein i dag :P Personlig bryr jeg meg svært lite om å møte brølebikkjer på tur, for de er uten unntak i bånd, og da er det nok en langt større plage for eieren enn andre. Men det ER et større problem (for eier) når bikkja veier 80 kg enn 10. Derfor jeg nevnte det i tidligere innlegg. Og for å si til ts at dette ikke er noen uvanlig greie, som hun er alene om i hele verden. For sånn høres det nesten ut på noen her inne. Hadde hunden hennes veid 10 kg, hadde hun neppe skrevet her overhodet, da hadde hun bare holdt i båndet og ikke gjort noe mer ut av det. For all del, man møter jo eiere av store hunder som gjør det samme, gjerne menn stom står ute i grøfta med en brølende rottis :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå utagerer ikke Damir, men han er stor og sterk og vil veeeeldig gjerne hilse på folk og fe. Ettersom at han veier ti kilo mer enn meg må jeg kunne kontrollere han og passe på at han ikke får kommet seg bort til 6åringen som er på vei hjem fra skolen og det klarer jeg ved å få han til å sitte. Jeg trekker meg litt til siden, ber han sitte, flytter halsbåndet oppover (for bedre kontroll hvis om atte han plutselig vil fremover) og roser underveis.   Og korrigerer hvis han prøver å reise seg. Han blir stadig flinkere til å fokusere på meg og frem til jeg føler vi kan passere en sykkel i full fart med full fokus på meg og ikke syklen så må han bare sitte. Enklel løsning, men jeg ønsker ikke å miste kontrollen, spesielt ikke når han er så stor og sterk. Hvis han vil gå dit så har han ikke noe problem med å flytte meg liksom...  

Hvis du bor i nærheten møter jeg deg gjerne for å være "figurant". (Bor mellom Horten og Tønsberg) Ikke det at jeg er noen trener, men så du kan trene hunden uten å tenke at du er dum og teit som ikke har kontroll, med noen som ikke er redd bikkja. 

Antitrekk sele med feste foran har du VGW sin. Den passer nok, er fryktelig stor i størrelsene. Og det nye designet på Hurtta har også feste på brystet på Yselen.  

 

Tusen takk for tilbudet :) Jeg bor i Hallingdal, uten bil, så blir kanskje litt vanskelig. Men setter veldig stor pris på det :) 

Du skriver jo selv at hun har "vært borti" andre hunder når hun reagerer på maten, så hvis du puster med magen og klarer å se situasjonen du beskriver utenfra, så er det kanskje ikke så rart at "vi" lurer på om det er trygt for en valp å være rundt - frem til dere får gode rutiner på ressursforsvaret?
Du skriver også tidligere at hun "syns folk er skumle". Kanskje det er noe annet som har våknet inni henne annet enn hilseforventninger? 

Vi har denne selen (Halti) til Fant og han får null drakraft. Den har ring både på ryggen og i brystet og når du holder igjen i brystet så får hunden ekstremt lite kraft. Kanskje du føler deg tryggere med en sånn type sele enn med grime? Enklere å holde igjen hunden hvertfall, selv om hodet ikke kan holdes fast. Den skal som du ser også festes i halsbåndet sånn at HVIS noe skjærer seg så er aldri hunden løs. 

40-274_3

Ja, det er når det gjelder mat. Men det er faktisk det "minste" problemet. Jeg syns det er verre at hun oppfører seg drittunge på tur.

Hun har hatt et tilfelle hvor en person som har kommet inn hos oss, som hun var usikker på. De møttes ute på tur senere,og da var det potensiell bestevenn,det også.

Hvis du trenger flere å trene passering med er det bare å sende meg en PM, så kan jeg kanskje svippe over en tur en helgedag, jeg bor jo i nabodalen, så det er ikke så langt unna :) 

Det takker jeg mer enn gjerne jatakk,til :) Vi har ingen her som hun på en måte ikke kjenner til ifra før og har sett før. Så syns det er vanskelig. Også er det ikke alle som syns det er like kult :) 

 

Og til dere andre.. Jeg kjenner hunden best. Hun er overhodet ikke aggressiv. Hun leker fint med andre hunder, barn, voksne og er en fantastisk hund på alle måter. Men den sinnsyke forventninga ved møtesituasjoner vil jeg gjerne ha bort.

Vi er jo aktive i utstillingsringen med henne,og det er aldri noe tull der. Annet enn at en liten pincher fløy på henne på EDS, så har hun ingen negative opplevelser derfra heller. 

Ja, hun skremte to damer på tur, men hun kom ikke bort til de fordiom. Hun var jo i bånd, og jeg er ikke helt evneveik så. Hun har aldri kommet bort til noen når hun oppfører seg sånn. Jeg klarer å holde henne igjen,men det finnes jo grenser for hvor lenge det er kjekt med sånne turer da.

 

Endret av BareLinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbudet :) Jeg bor i Hallingdal, uten bil, så blir kanskje litt vanskelig. Men setter veldig stor pris på det :) 

Ja, det er når det gjelder mat. Men det er faktisk det "minste" problemet. Jeg syns det er verre at hun oppfører seg drittunge på tur.

Hun har hatt et tilfelle hvor en person som har kommet inn hos oss, som hun var usikker på. De møttes ute på tur senere,og da var det potensiell bestevenn,det også.

Det takker jeg mer enn gjerne jatakk,til :) Vi har ingen her som hun på en måte ikke kjenner til ifra før og har sett før. Så syns det er vanskelig. Også er det ikke alle som syns det er like kult :) 

 

Og til dere andre.. Jeg kjenner hunden best. Hun er overhodet ikke aggressiv. Hun leker fint med andre hunder, barn, voksne og er en fantastisk hund på alle måter. Men den sinnsyke forventninga ved møtesituasjoner vil jeg gjerne ha bort.

Vi er jo aktive i utstillingsringen med henne,og det er aldri noe tull der. Annet enn at en liten pincher fløy på henne på EDS, så har hun ingen negative opplevelser derfra heller. 

Ja, hun skremte to damer på tur, men hun kom ikke bort til de fordiom. Hun var jo i bånd, og jeg er ikke helt evneveik så. Hun har aldri kommet bort til noen når hun oppfører seg sånn. Jeg klarer å holde henne igjen,men det finnes jo grenser for hvor lenge det er kjekt med sånne turer da.

 

Det er ikke så lett å hjelpe deg når du går sånn i forsvar. Mat kan dukke opp over alt, og mennesker kan komme brått på. Da er det ikke sikkert det er like enkelt å holde igjen. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip situasjon.. min utageringshund var bare 15kg, men det ble utrolig tungt i lengden (hun var redd, og dermed truende til å bite). 

Vil også anbefale grime eller sånn antidrasele med ring foran. Tenker det kan være lurt å skifte retning om hun begynner å tulle under passeringer? Så, når hun går pent, så kan man snu og gå mot de igjen? At belønningen på en måte blir å få komme nærmere de igjen? Også ha med en kjempebelønning til etter en godt gjennomført passering? 

Tenker i teorien også at man kunne brukt hilsing som belønning. F.eks etter en fin og helt rolig passering, så får hun lov å hilse. Men da er det vel fare for at forventningen enda er der, og effekten likevel ikke blir så god. Også er det gjerne litt vanskelig i praksis.

 

Men som noen andre foreslår: be henne sitte hver gang dere møter noen. Begynn med stor avstand. Stå f.eks på utsiden av en butikk, og tren med bare folk rundt til å begynne med. Så avansere etterhvert. Lære henne at hver gang det kommer hunder så skal man sitte pent. Og aldri la henne hilse på tilfeldige hunder på tur.

 

 

Skjønner at hun ikke er aggressiv, men for tilfeldige folk man møter på tur, som ikke kjenner hunden (eller kanskje hunder generelt), så spiller det liten rolle. For dem blir det skummelt uansett, spesielt når hunden er såpass stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er aggressiv eller "bare vil hilse" er jo umulig for tilfeldig forbipasserende å vite, og egentlig klinkende likegyldig også all den tid det er eiers ansvar å sørge for at hunden ikke skremmer noen.

Frøkna mi ble en gang kastet i bakken og lagt på rygg av en mye større hund. "Den vil bare leke", unnskyldte eieren. Hva skulle jeg si da? "Jammen daaa så, da er det jo helt greit!" Selvsagt ikke. Frøkna mi fikk jo en stygg opplevelse uavhengig av hva intensjonen til den andre hunden var.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hunden din "bare vil hilse" og "bare er snill" ifølge deg så kan den faktisk skade og skremme både dyr og mennesker. Om en hund på 80 kg hadde kommet byksende mot min på 6 kg så hadde hun blitt livredd, hun kunne også blitt skadet uten at det er hensikten rett og slett grunnet størrelseforskjellen. Jeg må si jeg er veldig glad du ikke bor i mitt nabolag...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss da, feil bein i dag :P Personlig bryr jeg meg svært lite om å møte brølebikkjer på tur, for de er uten unntak i bånd, og da er det nok en langt større plage for eieren enn andre. Men det ER et større problem (for eier) når bikkja veier 80 kg enn 10. Derfor jeg nevnte det i tidligere innlegg. Og for å si til ts at dette ikke er noen uvanlig greie, som hun er alene om i hele verden. For sånn høres det nesten ut på noen her inne. Hadde hunden hennes veid 10 kg, hadde hun neppe skrevet her overhodet, da hadde hun bare holdt i båndet og ikke gjort noe mer ut av det. For all del, man møter jo eiere av store hunder som gjør det samme, gjerne menn stom står ute i grøfta med en brølende rottis :P

Nei, det var helt rett bein i dag og :P Det er ikke bare et større problem for eier når bikkja veier 80 kg, det er ganske mange kilo hund å skulle ha kontroll på, og som sagt - den potensielle faren når de ikke har kontroll, er litt større med 80 kg hund enn 10 :P 

Og selvsagt er hun ikke alene om problemet, jeg har både møtt og hatt sånn bikkje sjøl, så jeg har ikke problemer med det. Det jeg har problemer med, er at hun ikke har kontroll. 

Helt enig! Det er en stor hund som ikke er under kontroll og som er farlig for alle rundt.

Jeg har ikke sagt noe om at bikkja er farlig, tror jeg? Jeg har sagt den ikke er lydig nok. 

Og til dere andre.. Jeg kjenner hunden best. Hun er overhodet ikke aggressiv. Hun leker fint med andre hunder, barn, voksne og er en fantastisk hund på alle måter. Men den sinnsyke forventninga ved møtesituasjoner vil jeg gjerne ha bort.

Vi er jo aktive i utstillingsringen med henne,og det er aldri noe tull der. Annet enn at en liten pincher fløy på henne på EDS, så har hun ingen negative opplevelser derfra heller. 

Ja, hun skremte to damer på tur, men hun kom ikke bort til de fordiom. Hun var jo i bånd, og jeg er ikke helt evneveik så. Hun har aldri kommet bort til noen når hun oppfører seg sånn. Jeg klarer å holde henne igjen,men det finnes jo grenser for hvor lenge det er kjekt med sånne turer da.

Du klarer å holde henne igjen, men hun skremte to damer på tur fordi om. Oppsummerer ikke det hele problemet ditt? 

Hva dere gjør i en utstillingsring er revnende likegyldig, det er på tur hun er bøllete og uoppdragen - og jo, hvis hun brysker seg når hun møter andre hunder, så bøller hun, samme hvor snill du mener hun egentlig er. Ville du møtt en hund som henne på tur med dine hunder? Nei. Så få kontroll på henne. Om det betyr grime, sele og kjettingstrup på en gang, så bruker du grime,sele og kjettingstrup på en gang. Og du lærer deg å være i forkant, så du kan holde igjen bikkja, så de gangene hun møter noen, så er det fordi du lar henne få lov, ikke fordi hun sleper deg etter henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hunden din "bare vil hilse" og "bare er snill" ifølge deg så kan den faktisk skade og skremme både dyr og mennesker. Om en hund på 80 kg hadde kommet byksende mot min på 6 kg så hadde hun blitt livredd, hun kunne også blitt skadet uten at det er hensikten rett og slett grunnet størrelseforskjellen. Jeg må si jeg er veldig glad du ikke bor i mitt nabolag...  

Jeg skjønner ikke hvorfor dere fortsetter å gnåle om hvor fælt det er med utagerende store hunder. Jeg er ganske sikker på at ts vil gjøre hva hun kan for å få en slutt på unotene. Ellers hadde hun vel ikke startet denne tråden og søkt treningshjelp. Det er vel grenser for hvordan ting skal gnis inn?

Nå har jeg aldri hatt noen utagerende stor (eller liten) hund, men om jeg hadde vært i samme situasjon som ts med dogoen, feks, så hadde nok ingenting blitt lettere å håndtere om alle skulle gni inn hvor farlig en slik hund kan være...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dere fortsetter å gnåle om hvor fælt det er med utagerende store hunder. Jeg er ganske sikker på at ts vil gjøre hva hun kan for å få en slutt på unotene. Ellers hadde hun vel ikke startet denne tråden og søkt treningshjelp. Det er vel grenser for hvordan ting skal gnis inn?

Nå har jeg aldri hatt noen utagerende stor (eller liten) hund, men om jeg hadde vært i samme situasjon som ts med dogoen, feks, så hadde nok ingenting blitt lettere å håndtere om alle skulle gni inn hvor farlig en slik hund kan være...

Fordi det er et problem for andre rundt. Det er også et problem når en hund på 80 kg bykser fram som eier ikke klarer å holde igjen.

 

Nå er det faktisk TS som har startet tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er et problem for andre rundt. Det er også et problem når en hund på 80 kg bykser fram som eier ikke klarer å holde igjen.

 

Nå er det faktisk TS som har startet tråden

Hvor skriver hun at hun ikke greier å holde igjen bikkja? Synes å ha lest det motsatte. Nå har hun vel også skrevet at ny type grime blir bestilt. Synes det er flott at hun gjør noe med problemet, jeg :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skriver hun at hun ikke greier å holde igjen bikkja? Synes å ha lest det motsatte. Nå har hun vel også skrevet at ny type grime blir bestilt. Synes det er flott at hun gjør noe med problemet, jeg :)

I hovedinnlegget: 

Hun tok kaka her forleden,da vi var nesten hjemme etter en 8km sykkeltur. Vi møtte en eldre dame med gåstaver,som hadde en dame ifølge meg seg.

Jeg ba Phoebe legge seg ned,hun lå og var generelt veldig flink. Helt til disse to eldre damene kom nært nok og rakk og si at vi hadde en fin gjeng..Hun bjeffa og byksa til mot de,og dro både meg og sykkelen over ende. De hadde ikke engang hund med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men mange hunder har en drittbikkje periode da. Både små og store.  Og uventet  oppførsel kan dukke opp,ting man ikke har forutsett. Eller mulig man ikke har innsett at det er et problem før det er et problem. Læringskurven som hundeeier kan noen ganger bli veldig bratt! levende hunder vi snakket om,ikke roboter med bruksanvisning.  Tror TS har alle gode forutsetninger  og lykkes med hunden sin :-) man må bare være villig til og være åpen for nye innfallsvinkler ;-)  

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange kjerring kommentarer, tipper TS aldri prøver å bruke forumet igjen til å løse problemer. Det er MANGE som har samme problemer som henne, bare at disse har under halve størrelsen hund og/eller ikke er modig nok til å si høyt at de har et atferds issue. Synes @Gråtass kommer med gode råd ift matforsvar, ellers vil jeg tilføye at når det gjelder generell kontroll og møtesituasjoner så ville jeg fokusert mindre (jada) på sykling og mer på lydighet. Ikke slutt å gå tur, men prioriter lydighetstrening over mosjon en periode. Har selv stått på togstasjonen med en klin gæærn chesapeake (ikke min, og heller ikke aggressiv, bare ung og dust) hvor det kom og gikk folk forbi konstant så hunden til slutt resignerte og la seg ned og sovnet etter 2-3 timer. Hver gang hun så mye som kikket på noen med "OJ, deg vil jeg hilse på og helst sitte på skuldra til" blikket sitt så fikk hun et skarpt "nei!" og snudde henne vekk fra det, enten i sitt/dekk eller mens vi gikk. Jeg har ikke noe troa på å lære inn en kommando som hunden skal følge når situasjonen tilspisser seg, du fjerner ikke problemet, bare avleder hunden til å gjøre noe annet. Hvis du vil ha en hund som kan se folk og fe uten å trekke en mine (hvertfall trives jeg best slik), da må du til bunns og bli kvitt problemet og ikke bare symptomene. Håper du finner ut av det, uansett om hva jeg skriver gir noe mening eller ikke. Og om du har valp på vei eller ikke synes jeg er lite relevant :D

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere slutte å gnåle om at Ts går i forsvarsposisjon... det er mange innlegg siden, og hun har kommet med flere høflige svar siden da. Tråden har og utviklet seg siden førsteinnlegget, så jeg foreslår at de som henger seg opp i dette også leser resten av tråden for å få et mer helhetlig bilde av situasjonen, den er tross alt på 5 sider nå.

Jeg synes BareLinn viser at hun tar ansvar for den hunden hun har og de problemene som har oppstått, og da er det vel ikke noen vits i å kalle henne uansvarlig, tafatt og legger ting på som ikke har skjedd. 

At en hund bykser mot folk vil som regel ikke si at den er farlig for mennesker heller, det kan være mange grunner til det, og i dette tilfellet her er det vel stort sett iver og forventninger. Om disse damene som opplevde dette ble traumatisert av dette får være deres problem, trådstarter hadde kontroll på hunden sin, den kom jo ikke bort til noen i det hele tatt. Det er vel trådstarter som er preget av denne hendelsen, mer enn noen andre.

Men det er også som Sissi sier viktig å være åpen for nye innfalsvinkler, og kunne ta i mot de rådene man får, selv om de virker tungvinte og ikke så morsomme.

Endret av Lola Pagola
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at jeg gidder :( 

Hun har aldri! rørt noen mennesker på noen som helst måte.Hun oppfører seg supert og er verdens snilleste hund 98% av tida. 

Og si at jeg ikke har kontroll er jo helt feil? Jeg HAR kontroll, men hun oppfører seg dritt og det er tungt å holde henne når hun finner ut at hun absolutt SKAL hilse på noen. Jeg klarer det, men jeg ønsker jo å få trent det bort,og derfor spør jeg om tips.

Hvor leser dere at hun er aggressiv og farlig? 

Jeg kan godt være uansvarlig,tafatt og lat eier jeg, i deres øyne. Men det er ikke ikke litt i samsvar med realiteten. 

Hun går fint med alt og alle. Alltid vært sånn. Det er KUN i møtesituasjoner med hunder. Hun passerer folk veldig fint på tur også,så lenge man ikke stopper opp og hun IKKE får hilse på. DA bryter frustrasjonen frem og hun kan bjeffe.

Jeg skjønner at folk kan bli redde, og jeg respekterer at folk er redd for hunder.

Men det får faktisk ikke jeg gjort noen med. Sålenge jeg har Phoebe i bånd,og drar henne med meg,så får resten bare være. Jeg kan ikke IKKE gå tur,fordi vi kanskje møter noen hun vil hilse på,som kanskje er redde.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du trenger råd om hvis du har full kontroll, hunden oppfører seg bra mesteparten av tiden og hun ikke skremmer noen?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Å få slutt på at bikkja bråker og kaver, regner jeg med? Det er da ganske vanlig? At folk har kontroll, som i at bikkja sitter fast i båndet, og ikke gjør noen skade, men bråker og bærer seg gjør den like fullt. Møter da stadig den varianten :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at jeg gidder :( 

Hun har aldri! rørt noen mennesker på noen som helst måte.Hun oppfører seg supert og er verdens snilleste hund 98% av tida. 

Og si at jeg ikke har kontroll er jo helt feil? Jeg HAR kontroll, men hun oppfører seg dritt og det er tungt å holde henne når hun finner ut at hun absolutt SKAL hilse på noen. Jeg klarer det, men jeg ønsker jo å få trent det bort,og derfor spør jeg om tips.

Hvor leser dere at hun er aggressiv og farlig? 

Jeg kan godt være uansvarlig,tafatt og lat eier jeg, i deres øyne. Men det er ikke ikke litt i samsvar med realiteten. 

Hun går fint med alt og alle. Alltid vært sånn. Det er KUN i møtesituasjoner med hunder. Hun passerer folk veldig fint på tur også,så lenge man ikke stopper opp og hun IKKE får hilse på. DA bryter frustrasjonen frem og hun kan bjeffe.

Jeg skjønner at folk kan bli redde, og jeg respekterer at folk er redd for hunder.

Men det får faktisk ikke jeg gjort noen med. Sålenge jeg har Phoebe i bånd,og drar henne med meg,så får resten bare være. Jeg kan ikke IKKE gå tur,fordi vi kanskje møter noen hun vil hilse på,som kanskje er redde.

Kun i møtesituasjoner med andre hunder? Hva med damene som ikke hadde med seg hund, eller forsvaret omkring mat? 

Jeg har ikke sagt at hun er verken aggressiv eller farlig, men at en så stor hund kan gjøre STOR skade selv om den bare er glad. 

Stella kan bjeffe mye på hunder på tur, men på utstillinger/dyreklinikker etc reagerer hun ikke på det. Det er rett og slett bare en annen setting. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få slutt på at bikkja bråker og kaver, regner jeg med? Det er da ganske vanlig? At folk har kontroll, som i at bikkja sitter fast i båndet, og ikke gjør noen skade, men bråker og bærer seg gjør den like fullt. Møter da stadig den varianten [emoji14]

Har man kontroll på hunden så er ikke det noe problem..

----

Og det er så enkelt at dette "problemet" blir ikke bra før man innser at man har et problem.. Det nytter ikke å komme med unnskyldninger og bortforklaringer. Har man lydighet og kontroll på hunden, så vil ikke en normal oppegående hund begynne med slike utfall bare fordi den har fått hilst på alt og alle tidligere..

Senest i går sto jeg ute på prøvebanen med en fyr, som strøk på prøven.. Han selv mente han strøk fordi bikkja koka op banen, og sorry; alle som har trent litt hund så at den bikkja koka ikke. Eier hadde bare ikke kontakt med bikkja.. Han har strøket på den samme prøven 2-3 ganger nå.. Og alle ganger med forskjellige unnskyldninger; ene tispa som var der hadde nettopp hatt løpetid, bikkja var sliten, bikkja var det og da og bla bla bla..

Men sannheten er jo at hadde bikkja kunne øvelsene og ting var på plass, så stryker man ikke så mange gang..

Og vi trenger ikke å gå så veldig langt tilbake i tid for å se hva som skjer med hunder som vistnok bare er snill og ufarlig, og "under kontroll".. For den berømte blandingshunden Bamse var jo også bare snill, ville bare hilse, helt ufarlig og eier hadde full kontroll?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har man kontroll på hunden så er ikke det noe problem..

 

----

 

Og det er så enkelt at dette "problemet" blir ikke bra før man innser at man har et problem.. Det nytter ikke å komme med unnskyldninger og bortforklaringer. Har man lydighet og kontroll på hunden, så vil ikke en normal oppegående hund begynne med slike utfall bare fordi den har fått hilst på alt og alle t

 

Og vi trenger ikke å gå så veldig langt tilbake i tid for å se hva som skjer med hunder som vistnok bare er snill og ufarlig, og "under kontroll".. For den berømte blandingshunden Bamse var jo også bare snill, ville bare hilse, helt ufarlig og eier hadde full kontroll?

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nja, det er forskjell på kontroll og kontroll. Det er fullt mulig å ha fysisk kontroll, som i å holde igjen bikkja, og samtidig ha null kontroll over hundens dusteoppførsel. Sånne ser man da hver dag langs veien, i ymse størrelser. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...