Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr til hund med "gassmage"


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Det er også derfor man ikke opplever hard mage med provit, fordi deres varianter inneholder kun enten vom eller kjøttavskjær. Dermed er det heller ikke så egnet som fullfôr (for ensidig) i .

Hm? Provit innholder jo både vom og kjøttavskjær? Ikke enten vom eller kjøttavskjær. Eller misforsto jeg deg nå? Jeg forer mine på den Provit som inneholder vom og lam nå iallefall så da må de jo inneholde begge deler :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo et problem dersom det faktisk plager og er vondt for hunden å drite??

Såklart, derfor jeg skrev "i seg selv". Hard avføring er overhodet ikke det samme som å ha smerter i forbindelse med det eller forstoppelse, selv om noen får det og selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Takk for flere tips :) Skal sjekke ut ting litt nærmere, også får vi prøve oss litt frem. Hadde han bare hatt hard avføring av vom hadde det jo vært greiere, men når bikkja syns det er ubehagelig å gå på do og bruker eviglang tid (typ at han går rundt mens han driter og ser anstrengt ut) så er det noe annet. Men skal lese meg litt opp nå, også finner vi fohåpentlig en løsning med tid og stunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hm? Provit innholder jo både vom og kjøttavskjær? Ikke enten vom eller kjøttavskjær. Eller misforsto jeg deg nå? Jeg forer mine på den Provit som inneholder vom og lam nå iallefall så da må de jo inneholde begge deler :P

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok, da har de tydelivis laget nye varianter. Sist jeg tittet på det hadde de kun "vom" og "storfekjøtt". Men det nye høres jo bedre ut som fullfôr :) Uansett bør ikke en hund bli hard i magen av fôrtyper som ikke inneholder den kylling/beinmassen som activeserien til v&h har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere tips :) Skal sjekke ut ting litt nærmere, også får vi prøve oss litt frem. Hadde han bare hatt hard avføring av vom hadde det jo vært greiere, men når bikkja syns det er ubehagelig å gå på do og bruker eviglang tid (typ at han går rundt mens han driter og ser anstrengt ut) så er det noe annet. Men skal lese meg litt opp nå, også finner vi fohåpentlig en løsning med tid og stunder. 

Prøvd å bare tilsette litt vann og en skvett olje til hvert måltid? Som regel veldig enkelt å gjøre noe med, som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Prøvde som sagt med både olje og linfrø :) 

Linfrø som ikke har fått ligge i vann natta over kan ha forstoppende effekt  når det gjelder avføring også viktig ed rikelig drikke7vann. Dette gjelder på mennesker men regner med at de også gjelder på huner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere tips :) Skal sjekke ut ting litt nærmere, også får vi prøve oss litt frem. Hadde han bare hatt hard avføring av vom hadde det jo vært greiere, men når bikkja syns det er ubehagelig å gå på do og bruker eviglang tid (typ at han går rundt mens han driter og ser anstrengt ut) så er det noe annet. Men skal lese meg litt opp nå, også finner vi fohåpentlig en løsning med tid og stunder. 

Hvor lenge prøvde du med vom og hundemat? Som sagt sleit min i 6 måneder. Jeg er kanskje en dårlig hundeeier som lot han stå det ut, jeg prøvde å tilsette ting også.... han brukte lang tid og det var ikke alltid han klarte det heller, men nå har han regelmessig "perfekt" avføring.... Tror som nevnt over her et sted at det var verre for meg som eier å se på han slite, enn det faktisk var for hunden...

Poenget da, er at det tok ganske lang tid.

Vom og hundemat har en type med ris som synes å funke bedre i forhold til avføring, i alle fall gjorde den det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hvor lenge prøvde du med vom og hundemat? Som sagt sleit min i 6 måneder. Jeg er kanskje en dårlig hundeeier som lot han stå det ut, jeg prøvde å tilsette ting også.... han brukte lang tid og det var ikke alltid han klarte det heller, men nå har han regelmessig "perfekt" avføring.... Tror som nevnt over her et sted at det var verre for meg som eier å se på han slite, enn det faktisk var for hunden...

Poenget da, er at det tok ganske lang tid.

Vom og hundemat har en type med ris som synes å funke bedre i forhold til avføring, i alle fall gjorde den det her.

Husker ikke nøyaktig hvor lenge han ble fôret på vom, men brukte det en god stund ja. Mer enn 6 mnd ihvertfall.

Linfrø som ikke har fått ligge i vann natta over kan ha forstoppende effekt  når det gjelder avføring også viktig ed rikelig drikke7vann. Dette gjelder på mennesker men regner med at de også gjelder på huner

Oi, det har jeg aldri hørt om linfrø. Ble anbefalt det i vom, men fikk aldri høre noe om å legge det i vann? Han drikker godt ihvertfall.

Har du prøvd tørrfor for sensitiv mage? Typ veterinærfor? 

Det har jeg ikke undersøkt noe særlig, da jeg har tenkt det blir for lite fett. Ser nå at Eukanuba sitt har tilnærmet lik fettprosent som workingfôret jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å fore på kornfritt tørrfor? Samtlige hundar eg veit om som har gått over frå korn til ikkje-korn har slutta å produsere fiselukt.. :)  Ang opp-i-vekt kan det bli for mykje protein i høgenergifor til å klare å holde vekta, så du kan kanskje prøve å blande vanlig voksenfor med høgenergiforet for å få han litt opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har du prøvd å fore på kornfritt tørrfor? Samtlige hundar eg veit om som har gått over frå korn til ikkje-korn har slutta å produsere fiselukt.. :)  Ang opp-i-vekt kan det bli for mykje protein i høgenergifor til å klare å holde vekta, så du kan kanskje prøve å blande vanlig voksenfor med høgenergiforet for å få han litt opp i vekt?

Hehe mens mine begynte når jeg gikk over til kornfritt tørrfor. Det er nok like individuelt om kornfritt er bra for hunden, som alt annet :)

Får han tørrforet tørt eller oppbløtt da? Da hunden min hadde magedreining (og magesekken ble sydd fast) fikk jeg streng beskjed fra veterinær om at hun aldri måtte få uoppbløtt tørrfor igjen. Grunnen er at det produseres mye gass når tørrforet bløtes opp. 

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Hadde samme problem med min hund med hard mage på vom&hundemat. Ble anbefalt av vetrinæren og prøve taste variantene med storfe og lam( da han skulle under utredning for forallergi/mage/tarm problemer.  Vet sa det var lurt og tilsette en karbohydrat kilde da han skulle gå på dette over en lengre periode, og hun anbefalte søtpotet, som er full av næringsstoffer og som hunden klarer og ta opp og nyttigjøre seg bedre av enn andre grønnsaker. 

Ulikt før, går nå maten ned på høykant, poteten spises først ;). Avføringen er myk og fin, x 1 pr dag!

Han har plutselig blitt et matvrak og om han ikke får søtpoteten går han konstant rundt og er sulten, så det metter nok litt også. 

Er litt jobb og koke, men koker opp i større porsjoner og fryser ned. Søtpotet er billig også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene(latskap) men tenker at det vil være bra for bakteriefloraen i tarmene om du tilsetter 1ss biola naturell ved hvert måltid, og hvis han trenger å få lagt på seg er ister/spekk ett flott produkt i så måte. 
Så jeg anbefaler VOH, 1ss biola naturell,1 ss olje(selolje) og en bit spekk daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...