Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr til hund med "gassmage"


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Om problemet: Setteren på 8 år har de siste årene slitt med gass i magen. Intet mindre enn tre ganger har vi vært hos veterinærvakta pga dette, og en av gangene holdt det på å gå galt, og da var det vel magediltasjon.(?) Røntgen hver gang har vist gass i magesekk og tarmer, og en veterinær anbefalte å sy fast magesekken mtp magedreining. Vi har fått tabletter som skal gis dersom magen begynner å ese ut, som vi alltid må ha med oss. I perioder har han blitt rolig og blitt blek i tannkjøttet, noe jeg funderer på om kan ha en sammenheng med dette. Tatt prøver mtp at tannkjøttet blekner og bikkja blir kald, men de fant ingenting. (En god stund siden sist gang han har blitt blek og kald, bare så det er sagt.) 

Han slipper ut veldig mye illeluktende gass, så jeg funderer på hva jeg kan gjøre videre, så jeg funderer på å starte med fôrbytte. Lurer derfor på om det er noe jeg burde prøve for å se om vi får redusert gassen? 

Har gått på vom en stund, men måtte slutte da han ble veldig hard i magen og brukte eviglang tid på do. Nå går han på høyenergifôr året rundt da han er veldig aktiv og mister fort vekt. Virker å fungere fint på det, men så er det jo gassen da.. 

Må legge til at han er svært aktiv og glad døgnet rundt, og virker ikke plaget med dette, men han har enorme gassutslipp (burde sikkert betalt klimakvote) og gass i mage/tarmer, og med fare for magedreining hengende over oss vil jeg selvfølgelig prøve å få redusert gassen. 

Tips mottas med takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hvordan spiser han maten sin? Inhalerer han (kaster maten i seg fortest mulig) slik at han også får med mye luft, eller spiser han på normal måte? 

Han kaster ikke i seg maten nei. Han bruker god tid, og stopper opp innimellom for å tygge og svelge :P Kunne kanskje vært en idè å prøvd med sånn matskål for glupske hunder uansett, in case han sluker luft og jeg ikke får det med meg. 

Frossent kjøtt som gjør at han faktisk må tygge?

Tenker også som Siri at han kanskje inhalerer mye luft samtidig? 

Det virker som om han tygger maten, men med frosset kjøtt må han kanskje tygge enda mer? Hva anbefaler du? 

Har dere forsøkt tilskudd med probiotika? Er mage/tarmfloraen i ubalanse så kan det gi mye gass, selv om det også kan virke som om hunden deres enten inhalerer for mye luft når den spiser eller at den ikke tåler maten den får nå så godt. 

Ah, takk! Ble anbefalt pro-soluble av noen og husket ikke navnet, men googlesøk av probiotika gjorde at jeg fant produktet igjen :) 

 

Ellers har jeg vært innom tanken på å prøve Købers, da jeg fikk inntrykk av at det ikke har like mye fyllstoffer som tørrfôr. Noen som har noen tenker på det? Kjenner jeg kan mindre om fôring og ernæring enn jeg ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det virker som om han tygger maten, men med frosset kjøtt må han kanskje tygge enda mer? Hva anbefaler du? 

Mine tygger iallefall maten mer. Hva jeg anbefaler? V&H? Tipper han glatt er oppe i 500 gram for dagen, så det er jo bare til å servere en hel/halv frossen 500 grams pølse? Også se hva som skjer. Anbefaler föring ute da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan hjelpe å sette matskåla litt høyere sånn at han ikke trenger å bøye seg helt ned for å få tak i maten? Det er vel en del med store raser som er utsatt for magedreining som hever matskålene for å forebygge har jeg hørt :). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Mine tygger iallefall maten mer. Hva jeg anbefaler? V&H? Tipper han glatt er oppe i 500 gram for dagen, så det er jo bare til å servere en hel/halv frossen 500 grams pølse? Også se hva som skjer. Anbefaler föring ute da :P

Han gikk på v&h tidligere, og jeg var stort sett fornøyd, men da slet han periodevis med hard mage og det som medførte. Prøvde med linfrø, olje osv, men løsningen ble å gå over til tørrfôr igjen. 

Kanskje det kan hjelpe å sette matskåla litt høyere sånn at han ikke trenger å bøye seg helt ned for å få tak i maten? Det er vel en del med store raser som er utsatt for magedreining som hever matskålene for å forebygge har jeg hørt :). 

Har slikt stativ i kjelleren en plass, så det skal jeg prøve :) 

 

Det ER mulig at han innhalerer mye luft når han eter uten at jeg tenker over det/legger merke til det. Samme hund hadde jo magen og lungene fylt med vann etter svømmetur da han slukte vann. La ikke merke til det heller jeg. :aww:  Som nevnt så er han rolig under fôringssituasjon og er ikke den type hund som sluker maten, men mulig han svelger en del luft når han griper maten uansett? Hm, må studere han litt i kveld.

I perioder har han dårlig matlyst, og selv om matinntaket synker så merkes det ikke på gassutstlippene. Har prøvd forskjellige typer tørrfôr, samt våtfôr, men gassutstlippet er det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Prøvd 50/50 med tørrfor og vom da? 

 

 Ja, men mener han fortsatt hadde heftige gassutstlipp da. Tror (uten å si for sikkert) at det var det han gikk på når vi burde fått frikort hos veterinæren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER mulig at han innhalerer mye luft når han eter uten at jeg tenker over det/legger merke til det. Samme hund hadde jo magen og lungene fylt med vann etter svømmetur da han slukte vann. La ikke merke til det heller jeg. :aww:  Som nevnt så er han rolig under fôringssituasjon og er ikke den type hund som sluker maten, men mulig han svelger en del luft når han griper maten uansett? Hm, må studere han litt i kveld.

Jeg hadde en situasjon med tispa mi da hun var valp i fjor. Nå er hun veldig matglad og spiser fort, men ikke sånn overdrevent heller liksom, men den ene gangen kom hun gående etter å ha spist og plutselig bare stod hun stille på gulvet og jeg SÅ formelig magen spile seg ut... Jeg var kjapt borte og kjente på magen som var som ei tromme - men så kom det en diger rap - og da var alt normalt igjen :lol:. Heldigvis, for det kunne fort blitt alvorlig ja. Har heldigvis ikke opplevd det flere ganger *bank i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gikk på v&h tidligere, og jeg var stort sett fornøyd, men da slet han periodevis med hard mage og det som medførte. Prøvde med linfrø, olje osv, men løsningen ble å gå over til tørrfôr igjen. 

 

Hos meg fungerte det med 50/50. Linfrö og slikt fungerte ikke her heller på Blaze mot hard mage. Men har du prøvd justere til 1/3 tørt? Det vanskelige da er jo at du ikke får gitt det frossent :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg hadde en situasjon med tispa mi da hun var valp i fjor. Nå er hun veldig matglad og spiser fort, men ikke sånn overdrevent heller liksom, men den ene gangen kom hun gående etter å ha spist og plutselig bare stod hun stille på gulvet og jeg SÅ formelig magen spile seg ut... Jeg var kjapt borte og kjente på magen som var som ei tromme - men så kom det en diger rap - og da var alt normalt igjen :lol:. Heldigvis, for det kunne fort blitt alvorlig ja. Har heldigvis ikke opplevd det flere ganger *bank i bordet*

Haha! :P Den gangen det holdt på å gå galt med min så kjente jeg igjen tegnene på magedreining og vi fikk kastet oss i bilen. Han var superstressa og klatret rundt i hele bilen og plutselig segnet han om og ble borte. Tannkjøttet var helt hvitt og jeg hulket til kjæresten min at nå kom vi til å miste han. Møtte veterinæren og jeg var helt gråtkvalt og forberedt på operasjon da vi hørte at bikkja prompet (etterfulgt av en stank jeg aldri glemmer), og der begynte bikkja å våkne til liv igjen. Veterinæren står fortsatt fast på at den prompen reddet livet til bikkja :lol: Så gassutslipp kan være bra det altså!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hos meg fungerte det med 50/50. Linfrö og slikt fungerte ikke her heller på Blaze mot hard mage. Men har du prøvd justere til 1/3 tørt? Det vanskelige da er jo at du ikke får gitt det frossent :P

Altså en del vom og resten tørt? *blond* Skal få tak i vom igjen når stipendet kommer så får jeg prøve meg litt frem :) 

Og takk for svar, folkens - det hjelper med litt innspill og tips for å få tankene i gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså en del vom og resten tørt? *blond* Skal få tak i vom igjen når stipendet kommer så får jeg prøve meg litt frem :) 

Og takk for svar, folkens - det hjelper med litt innspill og tips for å få tankene i gang :) 

Nei omvendt 1/3 tørt og 2/3 vom :)

Alternativet kan jo også være provit, men det blir kanskje for lite fett til din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvorfor tvilholde på tørrfôret når det virker ganske opplagt at hunden fordøyer det så dårlig?

 

Det er helt normalt at de blir harde i magen og bruker litt tilvenningstid på dass med V&H, høres ut som ett billig og overkommelig kompromiss. Når musklene bak der i åtte har holdt igjen halvfordøyd graut er det litt trening å måtte begynne trøkke ut møkka. :)

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg ville forsøkt å gi mange små måltider i løpet av dagen.
 

Det kunne ha vært et alternativ, men han MÅ ha minst en time hvile etter måltider, og med skole på dagen, samt travle ettermiddager/kvelder blir det vanskelig med flere måltider enn de to han får nå, sånn med tanke på hvilke og bruk, dessverre. Kunne kanskje fått smuget inn et måltid rett etter skolen.

 

Nei omvendt 1/3 tørt og 2/3 vom :)

Alternativet kan jo også være provit, men det blir kanskje for lite fett til din?

Provit skal jeg undersøke :) 

Hvorfor tvilholde på tørrfôret når det virker ganske opplagt at hunden fordøyer det så dårlig?

 

Det er helt normalt at de blir harde i magen og bruker litt tilvenningstid på dass med V&H, høres ut som ett billig og overkommelig kompromiss. Når musklene bak der i åtte har holdt igjen halvfordøyd graut er det litt trening å måtte begynne trøkke ut møkka. :)

Tviholder ikke på noen ting. Jeg spurte som sagt etter tips med tanke på fôrbytte, og da er jeg åpen for alt så lenge det er hundemat :) 

Det kom kanskje ikke godt nok frem, men han har gått på vom lengre enn en tillvenningsperiode. Som nevnt hadde han hard mage i perioder, og i de gode periodene var jeg veldig fornøyd med vom, men jeg syns ikke det var god nok grunn til å tviholde på vom når han var såpass hard at han plagdes. Hadde han ikke vært så hard i magen som han var(eller ikke vært det i det hele tatt), så hadde nok han blitt fullfôret på vom, da jeg liker fôret godt. (Det eneste negative jeg har å si om vom er at det er et herk når vi reiser bort på kurs og stevner.)

Har fått flere tips her nå, og det har gitt meg flere tanker om ting jeg skal prøve fremover, så får vi se om jeg finner oppskriften på mindre gass :) Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan hjelpe å sette matskåla litt høyere sånn at han ikke trenger å bøye seg helt ned for å få tak i maten? Det er vel en del med store raser som er utsatt for magedreining som hever matskålene for å forebygge har jeg hørt :). 

Å sette matskåla høyt har faktisk vist seg å øke risikoen for magedreining, så det er nok ikke anbefalt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2 år på tørrfor, fra valp av, brukte staffen 6 mnd på å få til relativt rask avføring på vom og hundemat. Han sleit, stakkars! Uansett olje, uansett biola og andre tilsetninger. Men det gikk. Og nå, vel nå går det smertefritt, han kunne ikke vært mer fornøyd.

Våre får 2 ganger om dagen. Dogoen har aldri hatt problemer med vom og hundemat, men han har fått det hele sitt liv, så det er kanskje derfor...

Mtp magedreining så stemmer det Tuvane skriver. Videre anbefaler jeg ikke fryst kjøtt, da det også er en risiko, ifølge det jeg har lest. Det er vel ingen som vet hvorfor magedreining oppstår, det er vel bare teorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det kunne ha vært et alternativ, men han MÅ ha minst en time hvile etter måltider, og med skole på dagen, samt travle ettermiddager/kvelder blir det vanskelig med flere måltider enn de to han får nå, sånn med tanke på hvilke og bruk, dessverre. Kunne kanskje fått smuget inn et måltid rett etter skolen.

Provit skal jeg undersøke :) 

Tviholder ikke på noen ting. Jeg spurte som sagt etter tips med tanke på fôrbytte, og da er jeg åpen for alt så lenge det er hundemat :) 

Det kom kanskje ikke godt nok frem, men han har gått på vom lengre enn en tillvenningsperiode. Som nevnt hadde han hard mage i perioder, og i de gode periodene var jeg veldig fornøyd med vom, men jeg syns ikke det var god nok grunn til å tviholde på vom når han var såpass hard at han plagdes. Hadde han ikke vært så hard i magen som han var(eller ikke vært det i det hele tatt), så hadde nok han blitt fullfôret på vom, da jeg liker fôret godt. (Det eneste negative jeg har å si om vom er at det er et herk når vi reiser bort på kurs og stevner.)

Har fått flere tips her nå, og det har gitt meg flere tanker om ting jeg skal prøve fremover, så får vi se om jeg finner oppskriften på mindre gass :) Takk! 

Provit går jo for det samme som V&H, uten at jeg har erfaring med merket vil jeg tro dere vil oppleve mye det samme med avføring. Det er tørrfôr (fastfood) vs vått, rått kjøtt som avgjør og ikke navnet på pakka. *Derfor som jeg skrev, ett kompromiss til alternativet å prøve seg gjennom 70 forskjellige sekker med kjeks. :)

Etter 2 år på tørrfor, fra valp av, brukte staffen 6 mnd på å få til relativt rask avføring på vom og hundemat. Han sleit, stakkars! Uansett olje, uansett biola og andre tilsetninger. Men det gikk. Og nå, vel nå går det smertefritt, han kunne ikke vært mer fornøyd.

Våre får 2 ganger om dagen. Dogoen har aldri hatt problemer med vom og hundemat, men han har fått det hele sitt liv, så det er kanskje derfor...

Mtp magedreining så stemmer det Tuvane skriver. Videre anbefaler jeg ikke fryst kjøtt, da det også er en risiko, ifølge det jeg har lest. Det er vel ingen som vet hvorfor magedreining oppstår, det er vel bare teorier?

Og det var vel poenget mitt også, det tar litt mer tid enn bare tilvenning. Og det går helt fint uten alskens tilsetninger og styr, aldri brukt det selv og har aldri hørt om at dette har vært noe problem for andre enn eventuelt eierne all den tid jeg også solgte V&H. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfôr er neppe særlig lurt til denne hunden. Om du synes den blir for hard i magen av v&h (active serien inneholder kylling, og mye oppmalt bein, det er derfor) kan du enten tilsette noen tørrfôrknotter (ingen grunn til å halvblande) en kokt potet, en brødbit etc. ELLER du kan bruke en fôrtype fra taste serien. Feks taste storfe eller lam. Som er fullfôr med kun kjøtt og innmat, og ikke kyllingbein. Det er også derfor man ikke opplever hard mage med provit, fordi deres varianter inneholder kun enten vom eller kjøttavskjær. Dermed er det heller ikke så egnet som fullfôr (for ensidig) i motsetning til v&h taste, hvor både kjøtt, vom og innmat er blandet i produktet.

v&h taste storfe tilsvarer fôret som het eksklusiv i storforpakninger. Vi brukte det til de sluttet å produsere det i 5 kg (#@##) og var superfornøyd med det. Det gir ingen antydning til hard mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke er lurt med tørrfôr her, og heller ikke å blande mener jeg. Hard mage er jo ikke noe problem overhodet i seg selv, men vann og olje (gjerne omega-3) blandet i hjelper på, evt bland i litt rent fett eller kjøtt/fisk uten bein, eller egg uten skall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke er lurt med tørrfôr her, og heller ikke å blande mener jeg. Hard mage er jo ikke noe problem overhodet i seg selv, men vann og olje (gjerne omega-3) blandet i hjelper på, evt bland i litt rent fett eller kjøtt/fisk uten bein, eller egg uten skall.

det er jo et problem dersom det faktisk plager og er vondt for hunden å drite??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...