Gå til innhold
Hundesonen.no

HD - glucosamin og grønnleppet musling?


Tempus
 Share

Recommended Posts

Tittelen sier vel egentlig sitt.

Er glucosamin og grønnleppet musling de viktigste kosttilskuddene til en hund med HD? 

Bruker denne nå http://no.m.iherb.com/Rainbow-Light-GreenDog-Naturals-Healthy-Motion-Natural-Chicken-Flavor-60-Chewable-Tablets/27644

men er usikker på om den blir lovlig å kjøpe etter de nye reglene om legemidler fra 1.10..

Hvor får jeg kjøpt tilsvarende produkt?

Og er det noe annet jeg burde gi eller tenke over når jeg har en hund med HD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i tillegg til Omega 3, EPA. :) Angående å bestille vet jeg dessverre ikke. 

Ville tenkt på å opprettholde god muskelmasse, og holde hunden slank. :) 

Jeg bruker nå Vet's omega 3. Den inneholder også omega 6. Burde jeg finne en som kun inneholder Omega 3?

Og vet du hvilken type trening som er bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken regel? :| Jeg bestiller jo mye rart fra iherb...

Bruker forøvrig Canosan til min hund, kjøpt hos veterinær.

http://legemiddelverket.no/Import_og_salg/Import-privatpersoner/Sider/Regelverk-for-privatimport-av-legemidler.aspx

Usikker på hva som går under legemidler da.. Men vet at det ikke går an å bestille høye doser D-vitamin lenger. 

Hva betaler du for Canosan, og vet du hvor lenge en pakke vil vare til en hund på 5kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://legemiddelverket.no/Import_og_salg/Import-privatpersoner/Sider/Regelverk-for-privatimport-av-legemidler.aspx

Usikker på hva som går under legemidler da.. Men vet at det ikke går an å bestille høye doser D-vitamin lenger. 

Hva betaler du for Canosan, og vet du hvor lenge en pakke vil vare til en hund på 5kg?

Shit, jeg bestiller jo ekstrem-doser av B-vitamin...

Husker ikke helt hva jeg betaler for Canosan (tipper rundt 250-300,-), hund under 10kg skal bare ha en halv tablett daglig så en eske (60 tabletter) varer lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nå Vet's omega 3. Den inneholder også omega 6. Burde jeg finne en som kun inneholder Omega 3?

Og vet du hvilken type trening som er bra? :)

Til det første spm.: Absolutt. Er omega-3 som er viktig å gi tilskudd av og ikke 6 og/eller 9 i tillegg. :) Enkelt forklart så er tilskudd av omega-3 så viktig på normalt kosthold (både hund og menneske) fordi vi får veldig skjev fordeling av fettsyrene og for lite av 3, og hunder har mer behov for 3 enn de andre enn der vi har igjen og.

Har ikke kjennskap til grønnleppemusling, men jeg kjøper glukosamin type Orifarm på Apotek1, 90 piller a 400mg til 159. Apotekhjem.no selger denne enda billigere, så kan jo lønne seg om man kjøper litt andre varer og da en god del varer er billigere der, men lurer på om man må bo i Oslo/Akershus. 

Endret av Yellow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnleppemusling inneholder store mengder glukosamin og brukes ofte som kilde til å framstille glukosamin. Så begge deler blir overkill, men man kan fint bruke grønnleppemuslingtabletter som ekstra glukosamin til hunden. Jeg gjorde det til min hund som slet med HD, han fikk grønnleppemuslingtabletter og ekstra olje i maten, ga en liten bedring for ham, men ikke noen stor forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Grønnleppemusling inneholder store mengder glukosamin og brukes ofte som kilde til å framstille glukosamin. Så begge deler blir overkill, men man kan fint bruke grønnleppemuslingtabletter som ekstra glukosamin til hunden. Jeg gjorde det til min hund som slet med HD, han fikk grønnleppemuslingtabletter og ekstra olje i maten, ga en liten bedring for ham, men ikke noen stor forskjell...

Hm, okei. Men hvorfor lages det da tabletter som inneholder begge deler?:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msm og c vit er også gode "hjelpere" som øker opptak av glucosamin , så man kan med fordel velge et produkt som også inneholder dette :)

Har du tilfeldigvis forslag til et produkt? Boksen er snart tom, så vi må få kjøpt ny.. Og vet du hvor mange mg en 5kg hund burde få? Finner så lite informasjon om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilfeldigvis forslag til et produkt? Boksen er snart tom, så vi må få kjøpt ny.. Og vet du hvor mange mg en 5kg hund burde få? Finner så lite informasjon om det!

Ca 200mg fant jeg ut av at er fin dose for hunder på vår str for å forhåpentligvis unngå problemer, det er liksom startdosen, til en hund som har HD er der mulig du burde gi litt mer etterhvert. Jeg kjøper bare på apotek da et brett/boks varer lenge til min hund og synes det er billig, men jeg kjøper Ester C c-vitaminer som er syrenøytale og dermed egnet å gi hunder/dyr og gir en 200mg-pille annenhver dag, jeg, da. Betaler en hundrelapp for 90, og så sparer du mer om du finner i større forpakning som en del helsekostforretninger har. 

Driver å svarer selv om spm ikke er stilt til meg, håper det går greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilfeldigvis forslag til et produkt? Boksen er snart tom, så vi må få kjøpt ny.. Og vet du hvor mange mg en 5kg hund burde få? Finner så lite informasjon om det!

Har dessverre ikke det. Har hovedsakelig bestilt fra utlandet før når jeg hadde hd hund. Nå gir jeg kun en lav dose ggrønnleppemusling som forebyggende. Begge mine er fri på både hofter og albuer, men brukes hardt derav tilskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 200mg fant jeg ut av at er fin dose for hunder på vår str for å forhåpentligvis unngå problemer, det er liksom startdosen, til en hund som har HD er der mulig du burde gi litt mer etterhvert. Jeg kjøper bare på apotek da et brett/boks varer lenge til min hund og synes det er billig, men jeg kjøper Ester C c-vitaminer som er syrenøytale og dermed egnet å gi hunder/dyr og gir en 200mg-pille annenhver dag, jeg, da. Betaler en hundrelapp for 90, og så sparer du mer om du finner i større forpakning som en del helsekostforretninger har. 

Driver å svarer selv om spm ikke er stilt til meg, håper det går greit. 

Kjempefint med svar, tusen takk!:)

Tablettene hu får nå inneholder 200mg glucosamin og 50mg grønnleppet musling. Tror du det da er for mye å gi? Hu har sterk HD.

Er det glucosamin eller c vitamin du kjøper på apotek? Eller mener du begge deler? Hva heter merket? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint med svar, tusen takk!:)

Tablettene hu får nå inneholder 200mg glucosamin og 50mg grønnleppet musling. Tror du det da er for mye å gi? Hu har sterk HD.

Er det glucosamin eller c vitamin du kjøper på apotek? Eller mener du begge deler? Hva heter merket? :)

Kjøper begge deler på apoteket, jeg, skrev om glukosaminen lenger oppe i tråden, Orifarm glukosamin heter merket jeg kjøper. :) Synes det høres passe ut selv, ikke farlig med noe overdosering heller, men burde tas sammen med/etter mat etter hva jeg har forstått. 

Har aldri hørt at man skal ta opphold med glukosamin, mer det motsatte, at det er veldig lite lurt å slutte når man først har gitt det en god stund, siden kroppen da har blitt avhengig av tilførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper begge deler på apoteket, jeg, skrev om glukosaminen lenger oppe i tråden, Orifarm glukosamin heter merket jeg kjøper. :) Synes det høres passe ut selv, ikke farlig med noe overdosering heller, men burde tas sammen med/etter mat etter hva jeg har forstått. 

Har aldri hørt at man skal ta opphold med glukosamin, mer det motsatte, at det er veldig lite lurt å slutte når man først har gitt det en god stund, siden kroppen da har blitt avhengig av tilførselen.

Ojsann, det har du ja! :) Da skal jeg få kjøpt det, tusen takk!

Hvilken olje bruker du som ikke inneholder omega 6? På dyrebutikken mente de at det var fint med omega 6, fordi det bidrar til å forbedre opptaket av omega 3.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann, det har du ja! :) Da skal jeg få kjøpt det, tusen takk!

Hvilken olje bruker du som ikke inneholder omega 6? På dyrebutikken mente de at det var fint med omega 6, fordi det bidrar til å forbedre opptaket av omega 3.

Det skal du ikke høre på. :) Alle veterinærer (antar jeg) selger dette, også en god del dyrebutikker. Eksempler på merker: Dr.Baddaky, Obersten, Dog Vitality.

Jeg kjøper også dette beregnet til mennesker billig (sjokk), som ikke er noe problem, da må du bare passe på at det er ren olje uten tilsatte vit. og at det ikke er fiske(lever)olje (tran). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har ikke kjennskap til grønnleppemusling, men jeg kjøper glukosamin type Orifarm på Apotek1, 90 piller a 400mg til 159. Apotekhjem.no selger denne enda billigere, så kan jo lønne seg om man kjøper litt andre varer og da en god del varer er billigere der, men lurer på om man må bo i Oslo/Akershus. 

Så det er det samme om man kjøper på apotek beregnet for mennesker som det man kjøper hos bla. veterinær? Det var jo mye billigere da. Men hvordan gjør man det med doseringen? 

 

Synes dette er vanskelig. Jeg gir ikke noe nå, fordi jeg har vært så usikker på hva jeg skal kjøpe. Men NOE burde jeg jo gi, føler jeg. Men hva? Omega 3? Glukosamin? Hjelper det egentlig? Hvilket merke? Så mange spørsmål :S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har ikke kjennskap til grønnleppemusling, men jeg kjøper glukosamin type Orifarm på Apotek1, 90 piller a 400mg til 159. Apotekhjem.no selger denne enda billigere, så kan jo lønne seg om man kjøper litt andre varer og da en god del varer er billigere der, men lurer på om man må bo i Oslo/Akershus. 

Så det er det samme om man kjøper på apotek beregnet for mennesker som det man kjøper hos bla. veterinær? Det var jo mye billigere da. Men hvordan gjør man det med doseringen? 

 

Synes dette er vanskelig. Jeg gir ikke noe nå, fordi jeg har vært så usikker på hva jeg skal kjøpe. Men NOE burde jeg jo gi, føler jeg. Men hva? Omega 3? Glukosamin? Hjelper det egentlig? Hvilket merke? Så mange spørsmål :S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så det er det samme om man kjøper på apotek beregnet for mennesker som det man kjøper hos bla. veterinær? Det var jo mye billigere da. Men hvordan gjør man det med doseringen? 

 

Synes dette er vanskelig. Jeg gir ikke noe nå, fordi jeg har vært så usikker på hva jeg skal kjøpe. Men NOE burde jeg jo gi, føler jeg. Men hva? Omega 3? Glukosamin? Hjelper det egentlig? Hvilket merke? Så mange spørsmål :S 

Ja, glukosamin er glukosamin. :) Ang. dosering er det bare å søke seg opp (ikke noe jeg husker i hodet hvertfall), gjerne engelsk, mye lettere å beregne dose når man får et rent produkt som dette er og, og ikke et med mange andre virkestoffer.

Omega-3 er viktig å gi tilskudd av uansett helse på hunden (dersom de ikke utelukkende/omtrent utelukkende spiser ferskt vilt evt. andre plantebeitende dyr, og/eller mye fersk fisk).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...