Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Fikk vareprøver for over 400 kr fra dem her i høst. 18 bokser med våtfór og en hel haug av tørrfór. Wow. Men det er bare blitt noe jeg kan bruke en gang i blant for å variere hva slags tørrfór kan får. Får primært V&H og Orijen, men liker å variere tørrfór. Jeg synes Fish4Dogs var veldig fint jeg. God smakelighet, gav flott pels og luktet ålreit. Min hund synes det var godt i alle fall, så har ingenting negativt å si om det slik :) 

Skrevet

Nå har jeg foret på det i tre uker og den siste uken har pelsen vært merkbart tørrere, noe jeg ikke synes er rart mtp fett% i foret. Hadde aldri foret de langhåret på det som eneste inntakskilde, ikke fornøyd men er så usikker med Lundisen så får fortsette. Jeg forer forøvrig litt om hverandre på tørr&bløt.

Skrevet
2 timer siden, Perfect Image skrev:

Nå har jeg foret på det i tre uker og den siste uken har pelsen vært merkbart tørrere, noe jeg ikke synes er rart mtp fett% i foret. Hadde aldri foret de langhåret på det som eneste inntakskilde, ikke fornøyd men er så usikker med Lundisen så får fortsette. Jeg forer forøvrig litt om hverandre på tørr&bløt.

Om du ser at pelsen på lundisen blir tørr og matt, så ville jeg faktisk byttet fôr altså. De skal ha lite fett, men ikke så det går utover pels eller helse forøvrig :) 

Jeg skjønner det er vanvittig skummel som helt ny i lundehundverdenen, med alt snakket om IL og fett% etc, jeg var der selv med min første. Men senk skuldrene og se på henne som en helt normal hund (vel det er hun jo ikke, hun er jo lundehund tross alt :wub:) , og bare ha prosentregelen i bakhodet. Så lenge du ikke går over 15 prosent som hovedregel, så er det ikke noe stress i det hele tatt. 

Jeg vil også sterkt anbefale å gi veldig variert, det er garantert takket være det at Shensi hadde så sterk mage hele livet. Vi var aldri streng med hva hun fikk i hverdagen, så lenge det ikke var veldig overdrevent med fettinnhold selvfølgelig. Fôret var ca 14%, men alt annet var jeg ikke så nøye på faktisk. Sikkert ikke noe de fleste lundehundfolk vil anbefale, men etter min erfaring med min første som var dårlig i magen nesten hver dag, så orka jeg ikke det samme med Shensi. Der var målet mitt å opparbeide en tolerant mage, samtidig som jeg hadde fettprosent i bakhodet :)  

Sorry ot, resten kan evt fortsettes på pm om det er ønskelig for trådstarter :) 

• Like 2
  • 3 months later...
Skrevet

Gammel tråd,  men dere som forer dette, hvor kjøper dere? Jeg har ikke funnet forhandlere i Oslo-området og ingen nettbutikker utover demmes egen. Noen som vet om animail bruker ha det inne? De har ikke nå, men usikker om det er for de ikke fører foret eller bare er utsolgt.. 

Skrevet
9 minutter siden, tmp skrev:

Gammel tråd,  men dere som forer dette, hvor kjøper dere? Jeg har ikke funnet forhandlere i Oslo-området og ingen nettbutikker utover demmes egen. Noen som vet om animail bruker ha det inne? De har ikke nå, men usikker om det er for de ikke fører foret eller bare er utsolgt.. 

Er en forhandler (privat) i son..

• 8 months later...
Skrevet
3 timer siden, JTT skrev:

Gammeltråd, men lurer på om dere fortsatt forer med fish4dogs, hvilken type og hvor fornøyde dere er etter langvarig bruk?  :)

Jeg brukte to store sekker av White fish og sluttet. Hunden var konstant sulten,  og ble blass og ekkel i pelsen. Var helt tydelig fóret  ikke hadde på langt nær nok fett...

Skrevet
2 timer siden, Pixie skrev:

Mens jeg brukte en sekk med laks og fikk en hund med tørr og matt pels...

Ikke så rart, de har jo merkelig lite fett uansett hvilke av typene det er. Jeg er skeptisk til fóret.

• Like 1
Skrevet

Vi bruker dette til våre, men kun "en neve" sammen med v&h, så det blir jo ikke det samme som fullforing, men vi er i alle fall fornøyd.

Skrevet

Jeg foret ikke ferdig på det, prøvde noen uker til da forhandler mente dette kom til å snu og bli bra men pelsen ble dårligere og neglene sprø, og hun flasset enormt. Byttet over til rc og halvannen måned senere hadde jeg en helt ny hund :) Endte med å bruke det som "lommefor" som jeg sprer på tur for at bikkjene skal søke etter på bakken  til det var tomt og kommer ikke til å prøve mer av det. 

• 2 weeks later...
Skrevet
På 4.1.2017 at 0:23 PM, JTT skrev:

Gammeltråd, men lurer på om dere fortsatt forer med fish4dogs, hvilken type og hvor fornøyde dere er etter langvarig bruk?  :)

Jeg fôer min schæfer og Dansk svensk gårdshund med det. Veldig fornøyd. Hundene elsker det og jeg kjenner meg ikke igjen i det som blir sagt om flisete klør og dårlig pels. Pelsen skinner hos oss og de klør så og si aldri.  Den lille får den med hvit fisk fordi hun har mye hvit i pelsen, scæferen får den med laks. Laksen blir jo fôret med noe som gjør kjøttet dennes rosa så derfor kan det gjøre lyse hunder litt orange i pelsen, har jeg hørt. Det har jeg helst ikke lyst til :S 

• 1 year later...
Skrevet

Jeg har fôret min golden retriever på dette fôret i snart ett år. Hun elsker smaken og har en utrolig vakker og sterk pels.  GR legger som kjent lett på seg og med dette fôret er det lett å holde vekta.  Røytingen holder seg og kun til de forventede tidene. Deilig! 

Kan det være andre faktorer som gjør at noen av hundene her får dårlig pels? Det høres så rart ut mtp at dette fôret er så rikt på omega3 ? 

Skrevet

Har gått igjennom 3 sekker (white fish og laks) og har kjøpt to til. Blir nok å bytte til noe mer høyenergi etter dette da akitaen trenger det. Begge hundene synes det smaker godt og pelsen deres er fin, men duuuuu så mye de driter! Shibaen på 12kg har like store ruker som akitaen på 30 (og akitaen legger nå kabler en newfoundland ville vært stolt av).. og det har ikke blitt bedre etter 3+ sekker, så tviler på at det vil bli noe bedre.  :P

Så grunnene til at jeg vil bytte til noe annet: kravene til akitaen og mengden avføring!

Skrevet

Jeg har bestilt noen prøveposer av fish4dogs og så langt ble den med superior laks inhalert av Knerten så smaken var det ingenting å si på. :) Det som kom ut var sånn klassisk tørrfôrbæsj, ikke det verste jeg har sett, men det kan jo ikke sammenliknes med det som kommer ut når han bare får V&H.

Jeg liker tanken på at fôret skal ha mye omega 3 og krill og grønnleppemusling og ikke så mange rare ingredienser.  Siden jeg hovedsakelig fullfôrer med V&H er tørrfôret kjøpt inn til de dagene jeg har glemt å ta opp maten fra frysa og siden Knerten ikke liker V&H med laks er det veldig greit å gi et tørrfôr med laksebasis - har jeg tenkt.  Så langt er jeg fornøyd. Godbitene deres falt veldig i smak, så nå er makrellbiter, squidbites og lakserullene gjemt bort i skapet og Knerten ligger foran og passer på.. :ahappy:

Er det flere som har prøvd fish4dogs over tid og har erfaringer de vil dele?

Skrevet

Har brukt det i et år nå. Riktignok blandet med kjøtt, det siste halvåret med provit vom. Er så langt absolutt fornøyd med den komboen. Bruker valpefôr pga fettinnhold, superior valpefôr fra det kom. Synes det som kommer ut er bra til å stamme fra tørrfôr (vom'en gjør nok sitt) Smått og fast. Bikkjene er knallfine i pelsen, og lett å regulere vekt. Prøvde et par sekker med sardin til de som er i lavest aktivitet. Det var ikke så bra mtp pels og hold.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...