Gå til innhold
Hundesonen.no

Generelt fotosnakk


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har vært stuck med kun 50mm en stund, og nytt objektiv var definitivt ikke i budsjettet på lenge (har flyttet, måtte ha hvitevarer, får dårligere økonomi fremover). Har virkelig savnet å ha noe annet

Årh.. Jeg har fått "sol dilla". Har prøvd meg mye på foto i skog osv i solskinn. Morsomt

Gleder meg til å bruke det og venne meg til det, LITT overgang vektmessig fra 50mm kan du si  ..

Tror jeg kommer til å kjøpe meg sånn månedssabonnement på Lightroom og Photoshop. Koster 92,- i måneden eller noe. Føler meg veldig begrenset av iPhoto..

Det er absolutt verdt det :)

Bruker bridge sammen med photoshop eller lightroom om jeg bare skal masse produsere bilder fra stevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uken har jeg brukt pappa sitt gamle kamera, et Nikon D300. Spesielt på utstilling med varierende vær og lysforhold merket jeg klasseforskjellen fra mitt D5000. Fikk skarpe løpebilder der det bare ville blitt fjas med mitt kamera, og jeg kunne ta mange flere seriebilder uten at det trengte å "hente seg inn" like ofte som mitt.

Så nå merker jeg at tiden er moden for å oppgradere kamerahuset. Har tatt mange fine bilder med det (synes jeg selv) i løpet av de snart 8 årene jeg har hatt det, og jeg har lært mye, både når det gjelder det tekniske med kameraet, komposisjon, lys osv, og når det gjelder etterbehandling. Jeg er selvlært, så derfor er læringskurven kanskje noe slakkere enn den hadde vært om jeg gikk på noen kurs. Men det er det jeg synes er noe av moroa med å ta bilder, det å oppdage nye ting selv, selv om enkelte ting kunne jeg kanskje ønske jeg hadde oppdaget før da.

Favorittobjektivet har og tatt kvelden, og jeg finner ikke kviteringen... men har en ordrebekreftelse på mail fra japan photo, så satser på at det ordner seg.

Tror jeg skal ønske meg nytt kamera til bursdagen min, eller iallafall tilskudd til det. Hadde vært moro med fullformat, men vet ikke helt om jeg skal ta med råd til det akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uken har jeg brukt pappa sitt gamle kamera, et Nikon D300. Spesielt på utstilling med varierende vær og lysforhold merket jeg klasseforskjellen fra mitt D5000. Fikk skarpe løpebilder der det bare ville blitt fjas med mitt kamera, og jeg kunne ta mange flere seriebilder uten at det trengte å "hente seg inn" like ofte som mitt. 

Så nå merker jeg at tiden er moden for å oppgradere kamerahuset. Har tatt mange fine bilder med det (synes jeg selv) i løpet av de snart 8 årene jeg har hatt det, og jeg har lært mye, både når det gjelder det tekniske med kameraet, komposisjon, lys osv, og når det gjelder etterbehandling. Jeg er selvlært, så derfor er læringskurven kanskje noe slakkere enn den hadde vært om jeg gikk på noen kurs. Men det er det jeg synes er noe av moroa med å ta bilder, det å oppdage nye ting selv, selv om enkelte ting kunne jeg kanskje ønske jeg hadde oppdaget før da. 

Favorittobjektivet har og tatt kvelden, og jeg finner ikke kviteringen... men har en ordrebekreftelse på mail fra japan photo, så satser på at det ordner seg.

Tror jeg skal ønske meg nytt kamera til bursdagen min, eller iallafall tilskudd til det. Hadde vært moro med fullformat, men vet ikke helt om jeg skal ta med råd til det akkurat nå.

Jeg merker ikke forskjell på formatet på mannens D7000 og mitt D610, men på ISO egenskapene merker jeg det veldig. Syntes det blir kornete med 800 på D7000 mens på mitt D610 kan jeg kjøre opp til 3000 før jeg støter på den problematikken.

Syntes bare objektivene ble sykt mye dyrere for det er liksom ikke vits å kjøpe et billig DX objektiv når man først har spytta inn mye for å få fullformat.

Men klart, jeg føler jo jeg sitter med et rått kamera og objektiver da. Og nå er jeg der at jeg har det jeg strengt tatt trenger (ikke alt jeg vil ha da selvfølgelig).

Vel skulle egentlig hatt superzoom, men det går kanskje an å feste sånne mellomringer på 70-200mm min, noen som vet noe om det?

Kunne tenkt meg å komme oppimot 4-600mm til bruk på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel skulle egentlig hatt superzoom, men det går kanskje an å feste sånne mellomringer på 70-200mm min, noen som vet noe om det?

Kunne tenkt meg å komme oppimot 4-600mm til bruk på jakt.

Ikke mellomringer men "converter". Mellomringer flytter nærgrensen mens convertere øker avstanden. Samtidig reduseres lysstyrken tilsvarende forminskingen/forstørrelsen som mellomringene/converteren gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel ikke sette på converter heller, det er bare å croppe bort det sorte som kommer ytterst på bildene etterpå? Litt mer jobb da. Og selvsagt ikke optimalt.

Pappa har kjøpt fullformat nå (derfor jeg har "stjelt" D300), han sier han merker forskjell. Men han printer jo gjerne opp bildene sine ganske stort til utstillinger og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke mellomringer men "converter". Mellomringer flytter nærgrensen mens convertere øker avstanden. Samtidig reduseres lysstyrken tilsvarende forminskingen/forstørrelsen som mellomringene/converteren gir.

Takk for oppklaringen ;)

Lysstyrken regnet jeg med at jeg måtte ofre ja, men som regel er det heldigvis godt nok lys :)

Du trenger vel ikke sette på converter heller, det er bare å croppe bort det sorte som kommer ytterst på bildene etterpå? Litt mer jobb da. Og selvsagt ikke optimalt.

 

Pappa har kjøpt fullformat nå (derfor jeg har "stjelt" D300), han sier han merker forskjell. Men han printer jo gjerne opp bildene sine ganske stort til utstillinger og sånn.

Tanken er å bruke 70-200 (vanlig fullformat objektiv) og gjøre slik at jeg øker rekkevidden på det. Ikke bruke DX objektiv på fullformat, prøvde å skrive det i nytt avsnitt men kom kanskje ikke klart nok frem :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen ;)

Lysstyrken regnet jeg med at jeg måtte ofre ja, men som regel er det heldigvis godt nok lys :)

Tanken er å bruke 70-200 (vanlig fullformat objektiv) og gjøre slik at jeg øker rekkevidden på det. Ikke bruke DX objektiv på fullformat, prøvde å skrive det i nytt avsnitt men kom kanskje ikke klart nok frem :P

Ulempen med en converter er at du legger noen ekstra glass-elementer til objektivet du bruker. Det kan redusere kvaliteten på bildet men behøver ikke gjøre det. Det finns relativt rimelige objektiver fra tredjeparts leverandører som har like god bildekvalitet som de dyre originale. Bildet under er tatt med et Nikon 200 - 400mm f4.o objektiv og en 2x converter slik at den effektive brennviden er 800mm. Trolig får man best resultat med convertere som har mindre forstørrelse enn 2x, men selv synes jeg at denne fuglen ble ganske grei selv med 800 mm og blender 8.0

11999706_10153454087630860_6248107712477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Har vært stuck med kun 50mm en stund, og nytt objektiv var definitivt ikke i budsjettet på lenge (har flyttet, måtte ha hvitevarer, får dårligere økonomi fremover). Har virkelig savnet å ha noe annet enn fast brennvidde. Her om dagen var vi på en elektrobutikk for å kjøpe komfyr, og går tilfeldigvis innom et b-vare/tilbudstorg. Ser litt pulsklokker, programmer og annet tjafs. Plutselig ser jeg en objektiveske og løfter den for moro skyld opp, prislappen sier 1000,- og jeg aner egentlig ikke hva det er. Ser at det er et objektiv som passer til mitt kamera, og at nypris var relativt mye høyere enn det skulle selges til nå. Googler litt raskt, og impulskjøper objektivet tongue.png . Veldig fornøyd, og det blir nok fine bilder av hunden fremover.. inv_biggrin.gif

 

http://www.japanphoto.no/sigma-apo-70-200mm-f28-ex-dg-os-hsm-for-canon#.V6w7lqsqaV0

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mirai skrev:

Har vært stuck med kun 50mm en stund, og nytt objektiv var definitivt ikke i budsjettet på lenge (har flyttet, måtte ha hvitevarer, får dårligere økonomi fremover). Har virkelig savnet å ha noe annet enn fast brennvidde. Her om dagen var vi på en elektrobutikk for å kjøpe komfyr, og går tilfeldigvis innom et b-vare/tilbudstorg. Ser litt pulsklokker, programmer og annet tjafs. Plutselig ser jeg en objektiveske og løfter den for moro skyld opp, prislappen sier 1000,- og jeg aner egentlig ikke hva det er. Ser at det er et objektiv som passer til mitt kamera, og at nypris var relativt mye høyere enn det skulle selges til nå. Googler litt raskt, og impulskjøper objektivet tongue.png . Veldig fornøyd, og det blir nok fine bilder av hunden fremover.. inv_biggrin.gif

 

http://www.japanphoto.no/sigma-apo-70-200mm-f28-ex-dg-os-hsm-for-canon#.V6w7lqsqaV0

Steike... det var jo et kupp!!!! Grattis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Steike... det var jo et kupp!!!! Grattis :) 

Ja, kjempefornøyd og glad for at jeg fikk meg nytt uten å måtte enten bruke en formue (usannsynlig de neste årene) eller gå på kompromiss med et dårligere objektiv! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mirai skrev:

Har vært stuck med kun 50mm en stund, og nytt objektiv var definitivt ikke i budsjettet på lenge (har flyttet, måtte ha hvitevarer, får dårligere økonomi fremover). Har virkelig savnet å ha noe annet enn fast brennvidde. Her om dagen var vi på en elektrobutikk for å kjøpe komfyr, og går tilfeldigvis innom et b-vare/tilbudstorg. Ser litt pulsklokker, programmer og annet tjafs. Plutselig ser jeg en objektiveske og løfter den for moro skyld opp, prislappen sier 1000,- og jeg aner egentlig ikke hva det er. Ser at det er et objektiv som passer til mitt kamera, og at nypris var relativt mye høyere enn det skulle selges til nå. Googler litt raskt, og impulskjøper objektivet tongue.png . Veldig fornøyd, og det blir nok fine bilder av hunden fremover.. inv_biggrin.gif

 

http://www.japanphoto.no/sigma-apo-70-200mm-f28-ex-dg-os-hsm-for-canon#.V6w7lqsqaV0

Wow! Ja det var kuppet sitt og etter min mening et supert objektiv (har Nikon-varianten da). Fantastisk til hundebilder med litt fart og slikt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
2 timer siden, Tricolor skrev:

Kjempekupp, det hadde nok jeg også impulskjøpt:D Har Nikon, da. Men jeg lurer litt på hvordan du greier deg uten et vidvinkelobjektiv?

Har prøvd litt forskjellig gjennom tidene og det er sjelden jeg føler at jeg trenger vidvinkel. Det objektivet jeg har trivdes best med var 50-150mm :) . Liker 50mm godt mtp skarphet og at det er veldig raskt, men jeg tror definitivt jeg trives best med zoom-muligheter også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et 70-200mm, et 50mm, 10-18mm og et 28-75mm. Jeg liker best å bruke 28-75mm til "alt mulig", egentlig. 70-200mm går aller mest til hundebilder og 10-18mm til naturbilder. 50mm går til portrettbilder.

Jeg har lyst på et "dedikert" makroobjektiv, men 28-75mm duger ok nok til det også. :lol: Jeg hadde 100mm, men jeg solgte det. Solgte jeg det her, tro? Jeg husker ikke. Jeg har prøvd å søke etter det her, og jeg fant ut at jeg egentlig ikke hadde bruk for det. Da får jeg bare holde meg sånn nå også, men plutselig ble jeg lysten på det igjen, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Krutsi skrev:

Noen som vet hva jeg kan forvente av å få ved salg av et pent brukt Canon D500? 

Ikke så veldig mye tror jeg. Jeg kjøpte mitt canon 550D når det var nytt på markedet, og da betalte jeg vel rundt 6K kanskje? Og det begynner å bli en del år siden. 500Den er vel enda eldre. Kameraene i den serien har jo utviklet seg ganske mye fra disse kameraene til de som er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sprettballen skrev:

Ikke så veldig mye tror jeg. Jeg kjøpte mitt canon 550D når det var nytt på markedet, og da betalte jeg vel rundt 6K kanskje? Og det begynner å bli en del år siden. 500Den er vel enda eldre. Kameraene i den serien har jo utviklet seg ganske mye fra disse kameraene til de som er nå.

Jeg betalte også noe slikt.. Det er vel 7 år gammelt muligens? Men nei, forventet egentlig ikke å få så mye igjen.. Hvis jeg i hele tatt får solgt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Krutsi skrev:

Jeg betalte også noe slikt.. Det er vel 7 år gammelt muligens? Men nei, forventet egentlig ikke å få så mye igjen.. Hvis jeg i hele tatt får solgt det..

Ser det ligger et ute på foto.no som selges med et kit-objektiv og en 50mm til 3000. Vet ikke om det er du som har lagt det ut da, hehe. Tviler på at man får solgt det for 3000. 50mm er jo heller ikke så dyr, siden det er en 1,8. Det koster vel en knapp 1000-lapp som nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sprettballen skrev:

Ser det ligger et ute på foto.no som selges med et kit-objektiv og en 50mm til 3000. Vet ikke om det er du som har lagt det ut da, hehe. Tviler på at man får solgt det for 3000. 50mm er jo heller ikke så dyr, siden det er en 1,8. Det koster vel en knapp 1000-lapp som nytt.

Nei, det ekke meg :P selger ikke utstyret før man har kjøpt nytt :lol: 

men det er vel nesten like lønnsomt å bare ha kameraet liggende enn å selge det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det har mye å si hvilken stand kameraet er i. Har det vært på jevnlig rens/service, har det vært mye ute i litt dårlig vær, hvor mange eksponeringer det har tatt osv. Så ville jeg prøvd å sammenligne med hva du kan få av nye kameraer til samme prisen (eller 2000,- opp) for det du prøver å selge for, samt hva som ligger ute på finn.no og bruktmarked på foto.no av samme merke. 

Jeg hadde et Canon 350D som var nesten ti år gammelt, ga det bare bort til ei venninne med kitobjektivet på.. kunne "sikkert" sagt at jeg ville ha 500,- for det som symbolsk sum, men ehhh... :P venninne som sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...