Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå September

Tricolor
 Share

Recommended Posts

Ingenting er mer kjipt enn å høre hundene brake sammen. Det er snakk om Pim og Tia, og det er Tia som plutselig klikker i vinkel på lille basenji som ikke skjønner noen ting. Tia har så utrolig kort lunte ovenfor henne, og Pim eier ikke nok sosiale antenner til å forstå at man rygger unna når Tia flekker tenner.... :(

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

ååh :( sånt er så kjipt...  Håper det går bra med dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

I dag har livet tatt en ganske stor vending! Har vært planlagt en stund, men gikk ikke helt opp for meg før i dag; jeg har kjøpt meg dyrebutikk!

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Posted Images

ååh [emoji20] sånt er så kjipt...  Håper det går bra med dem? 

Jada, det har nesten alltid vært slik. De snakker bare totalt forskjellig språk, de to. Veldig synd, for begge to er veldig sosiale og snille hunder, men Pim sitt intense ønske om fysisk kontakt og Tia sitt ressursforsvar er ingen god kombo. Det går i perioder, men nå er vi inne i en dårlig periode. Pim får små bittsår ved hals/hode, men det er ikke store greiene. Veldig kjedelig uansett, og det er helt nytteløst å trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det har nesten alltid vært slik. De snakker bare totalt forskjellig språk, de to. Veldig synd, for begge to er veldig sosiale og snille hunder, men Pim sitt intense ønske om fysisk kontakt og Tia sitt ressursforsvar er ingen god kombo. Det går i perioder, men nå er vi inne i en dårlig periode. Pim får små bittsår ved hals/hode, men det er ikke store greiene. Veldig kjedelig uansett, og det er helt nytteløst å trene på.

Bra det ikke blir store skader da. Har litt samme her med gutta, men det går begge veier og de har lært å respektere avstand, så sjelden det smeller lenger. Hender Kasko får kjeft når han prøver å liggi inni Hottie da, men da er det lyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jo... @Klematis : hadde besøk her i helga av ei lapphundtispe, som kusina mi har skaffet seg. Viste seg at den er fra samme oppdr. som din. Og at de faktisk også har hilst på den bikkja du hadde før, for evt overta den (men det ble ikke noe av) 

Hva heter den?

Erica ja, hun har det visst bra om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bizi og mister lapp har gått i hanefot sammen for første gang, ingen av de hadde prøvd det før. Det gikk strålende, og hadde man hatt ski på beina, hadde det blitt gøy, for de drar ganske greit begge to.

Fikk aldri til det med Erica, men jeg tror Bizi vil like det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiih månen! Fint bilde!

Me stod opp halv fire(!!!!!) for å sjå på månen, såg ikkje ein skit. Satte oss i bilen for å køyre til eit bedre utsiktspunkt og fekk så vidt glimt av den mellom skyene medan me køyrde... Og etter det forsvant den att. Før sånn ca halv sju,men no er den verken raud eller full lengre. Bortkasta. :D

Bikkjene har tatt sofaen, kvar skal EG sove? ??

Sent fra min D5503 via Tapatalk

så ikke snurten av den jeg heller :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter den?

Erica ja, hun har det visst bra om dagen.

Ronja heter den, på papiret også. Har bodd hos en fôrvert hvor den ikke fungerte noe særlig. Veldig redd, spiste ikke osv. Men går veldig fint med den nå. Forsiktig nok, men veldig søt og enkel hund. De hadde prøvd den sammen med Erica, med tanke på å evt overta henne også, men det hadde smellt. Ikke så rart egentlig, for Ronja har et helt skrudd språk ovenfor andre bikkjer. Merkelig nok går hun veldig greit med den gamle dachsen de har herfra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk du med rumpen bar igjen i går? 

Forresten: hva er str til bittet til Kruttelutt? 

Ikke med rumpa bar, bare ungdommelig overmot og trodde jeg var heeelt frisk igjen...

Hun bruker 11,5 - 12 i bitt.

Nå fikk jeg akkurat tlf om jeg ville komme på jobbintervju... Whoop whoop! Sendte søknad i går, intervju på torsdag. Håper veldig jeg kan få den!!!!!

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronja heter den, på papiret også. Har bodd hos en fôrvert hvor den ikke fungerte noe særlig. Veldig redd, spiste ikke osv. Men går veldig fint med den nå. Forsiktig nok, men veldig søt og enkel hund. De hadde prøvd den sammen med Erica, med tanke på å evt overta henne også, men det hadde smellt. Ikke så rart egentlig, for Ronja har et helt skrudd språk ovenfor andre bikkjer. Merkelig nok går hun veldig greit med den gamle dachsen de har herfra :P

Ronja har jeg ikke hørt om, 5 år ser jeg:-) Bra hun går overens med dachsen da:) Erica er en super hund, synes jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det nå skulle vise seg at Nora vil fortsette å trenge 7-800 g kjøtt om dagen for å holde vekta, så skal jeg ikke sjekke hvorfor, har jeg funnet ut. Vi skal ikke ta en bitteliten test engang som kan si noe om hvorfor hun trenger mer mat nå enn før. Fordi, i hundeverden, så er logikken sånn at det man ikke helsesjekker, er friskt. Helsesjekking er å leite etter sykdommer, det. Og siden jeg er møkkalei sjuke bikkjer, og jeg syns det holder at hun er allergisk, så skal jeg ikke sjekke stoffskifte eller lignende, for så lenge jeg ikke veit hun er sjuk, så er hun frisk. Så det så. 

:gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale luftrenser på soverommet. Jeg er allergiker eller jeg er hypersensitiv, noe som vil si at det varierer hva jeg reagerer på og hvis jeg reagerer på noe er det større sjanse for at jeg reagerer på noe annet også. Har hatt stor nytte av å ha luftrenser på soverommet. Den bråker litt, så jeg lar den stå på hele dagen og skrur den av om natta, har gitt meg mye bedre søvn i pollentidene iallefall. Jeg har hund på soverommet også.

Luftrenser var ingen dum idé! Det går jo an å prøve å se om jeg blir bedre etter en periode med den. 

@Krutsi Ja, jeg syns også denne diagnosen ble helt feil og litt for kjapt avgjort. Jeg kommer til å bytte lege. Dyr er en så stor del av livet mitt, og skal jeg høre på denne legens anbefalinger kommer det til å bli ganske trist. Jeg kjenner meg ikke igjen i noen av symptomene til astma eller allergi.

Tusen takk for svar, Krutsi, Mushi og Turb :)!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en veldig interessant samtale med en gammel fysiologiprofessor i dag... Han kommer alltid med noen snodige uttalelser, men i dag tok han virkelig kaka.

Han mente nemmelig det at han måtte kreve ganske mye mer av oss, de Norske/skandinaviske studentene enn av de polske. For det germanske folket er veldgi mye smartere enn det slaviske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en veldig interessant samtale med en gammel fysiologiprofessor i dag... Han kommer alltid med noen snodige uttalelser, men i dag tok han virkelig kaka.

Han mente nemmelig det at han måtte kreve ganske mye mer av oss, de Norske/skandinaviske studentene enn av de polske. For det germanske folket er veldgi mye smartere enn det slaviske.

Hjelp jeg trykket liker, DET var ikke meningen. Det jeg skulle si var at dette er rasisme i egentlig forstand, slik det ble brukt før det ble så utvannet at det ikke har mening lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp jeg trykket liker, DET var ikke meningen. Det jeg skulle si var at dette er rasisme i egentlig forstand, slik det ble brukt før det ble så utvannet at det ikke har mening lenger.

ja, helt enig. Han skal vær glad han sa det til meg som har ett relativt godt forhold til han som professor og ikke til noen av de andre som ønsker han til ett visst sted.

Har nesten lyst til å nevne det til deanen/rektor når jeg ser han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann :lol: Kan ikke annet enn å le jeg... For det der er så langt over kanten at man ikke ser kanten lenger. :o 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
    • Uten å ha fått svar på spørsmålene fra Simira, som er høyst relevante, så lurer jeg på om hun kanskje synes det er kjedelig å bare gå? Hva slags aktiv rase er det? Vorsteher og border collie har svært ulike interesser og behov. Om det er vorsteher type aktiv rase har jeg ingen tips, men om det er den andre typen, så synes jeg selv det KAN hjelpe å gi hunden oppgaver mens vi går, som øvelser fra ulike former for (kreativ) lydighet.  Tilskudd av magnesium og omega 3 fettsyrer, samt større mengder fullspektret lys inn i øynene hjelper også mot stress på mer generelt grunnlag. Merker godt forskjell på valpen min, som sank veldig i stress kort tid etter påbegynt lysterapi og mer tid utendørs sammen med disse tilskuddene. Så økte han veldig i stress igjen da jeg begynte sløve og glemme gi ham omega 3 og magnesium. Da mener jeg ikke stressnivå døgnet gjennom, men peaks når han blir stresset. Tilskuddene tar brodden av det. ..på min. 
    • Det høres ut som du har et godt grunnlag, men det er vanskelig å si uten å se hunden. Noen typer, raser og individer er også bare lettgiret. Alder er også relevant. Hvor gammel er hunden? Er hun fulgt opp hos veterinær, og er frisk? Alle signalene på stress kan også være signaler på smerte og ubehag. Og så er spørsmålet hvordan hun får løpt fra seg og hodearbeid. Kanskje hodearbeidet er for mye, for vanskelig, eller for lite? Løper hun i hundegård, løpetur med deg? Hvordan ser dagsrutinen deres ut?
    • Jeg lurer på om det er noen her inne som har tips å gi til å roe ned en veldig giret og stresset hund på tur. Hunden min er en veldig aktiv rase, så vi lar henne alltid få løpt fra seg og brukt hodet litt før vi går tur. Likevel har jeg lagt merke til flere tegn på stress; hun rister seg og piper MYE, gjesper, kaver frem og tilbake, drar mye i båndet og biter i båndet når vi stopper. Jeg ønsker så gjerne å lære henne å gå fint i bånd og få bedre kontakt med henne, men det er utfordrende når hun er så stresset. Så langt har jeg prøvd å ta pauser i løpet av turen, gjøre godbit-søk og belønne henne hver gang hun tar kontakt, men det skjer sjeldent. Har noen av dere erfaring med dette, eller tips som kan hjelpe? Jeg setter stor pris på alle innspill! Takk på forhånd!
    • Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...