Gå til innhold
Hundesonen.no

Nomesele / kombisele?


Recommended Posts

Hei :)

Jeg og sambo har vært så heldige å få adoptere en 2,5 år gammel Alaska Husky tispe. Hun har prøvd litt trekk før, helt på hobbybasis, og vi har lyst til å fortsette - også på hobbybasis i form av trekk med sykkel og ski om vinteren :)

Dette leder meg over til mitt første spørsmål - jeg har lest litt rundt på internett og jeg har forstått at det er en del meninger om nomesele vs. kombisele eller seler av andre slag. Det jeg i hovedsak har oppfattet er at noen mener at en nomesele har for lavt trekkpunkt når man tenker å bruke hunden til noe annet en trekking av pulk. Er dette et evig dilemma man bare er nødt til å velge side på? Jeg som uerfaren aner ikke hva jeg skal tro, etter å ha lest side opp og side ned :)

Så et annet spørsmål - når vi har testet hun litt ute, hvor jeg har stått på sparkesykkel bak henne legger jeg merke til at hun trekker veldig skjevt. Hun løper med rumpa ut mot sidene, er dette tegn på noe jeg skal være obs på? Ønsker ikke å fortsette dersom hun pådrar seg unødvendige belastningsskader.

Jeg ønsker også å legge til at vi ikke er interessert i seriøs trekk, men trekk for moroskyld med sykkel eller ski :)

Litt rotete innlegg! Jeg beklager også på forhånd om et lignende spørsmål allerede eksisterer.

Legger ved et bilde av lille hjertet mitt <3

post-15736-0-85028800-1440877275_thumb.j

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fersk AH eier og hadde sånn ca akkurat samme spørsmålet *ler*

Jeg gikk for non stop Free Motion på min og nå trekker han veldig rett og pent både på tur og når han trekker poden på sykkel.

Han skjener litt til høyre noen ganger ( han er tidligere spannhund og gikk på høyre side i spannet ) , derfor setter jeg ofte pulien på høyre side av han og det ser ut til å hjelpe allerede :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomesele er veldig fint til sykkel (om hunden løper foran og trekker) og snørekjøring :) Til AH er det mye som passer, du får prøve deg litt frem. Sjekk ut troll, gresshoppa, bjørkis, seleverkstedet mm. Gratulerer med en flott hund! Trekk er veldig gøy å drive med :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fersk AH eier og hadde sånn ca akkurat samme spørsmålet *ler*

Jeg gikk for non stop Free Motion på min og nå trekker han veldig rett og pent både på tur og når han trekker poden på sykkel.

Han skjener litt til høyre noen ganger ( han er tidligere spannhund og gikk på høyre side i spannet ) , derfor setter jeg ofte pulien på høyre side av han og det ser ut til å hjelpe allerede :)

Så gøy at vi er flere! :D Morsomt å følge med, kanskje vi lærer masse sammen her inne :) Bor du i Oslo-området eller? Hadde jo vært gøy å møttes :)

Nomesele er veldig fint til sykkel (om hunden løper foran og trekker) og snørekjøring :) Til AH er det mye som passer, du får prøve deg litt frem. Sjekk ut troll, gresshoppa, bjørkis, seleverkstedet mm. Gratulerer med en flott hund! Trekk er veldig gøy å drive med :)

Tusen takk for oppklarende svar :) Har blitt tipset om Troll tidligere, så skal sjekke det ut!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at vi er flere! :D Morsomt å følge med, kanskje vi lærer masse sammen her inne :) Bor du i Oslo-området eller? Hadde jo vært gøy å møttes :)

Bor i Lier :)

Har en huskygutt på 1 år og ei pulifrøken på snart 1 1/2 år :)

Drammen Hundepark er et fint sted for huskyer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Lier :)

Har en huskygutt på 1 år og ei pulifrøken på snart 1 1/2 år :)

Drammen Hundepark er et fint sted for huskyer :)

Tips notert! Jeg har en mega sosial tispe på 2,5 år. Vi bruker hundeparken på Fornebu :D Skal absolutt ta turen til Drammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...